10 458 läst · 82 svar
10k läst
82 svar
Renovera gammal ljuskrona elektriskt
Doslocket är nästintill slätt
Sticker kanske in huvudet i ett getingbo här, men skulle påstå att det fortfarande är en acceptabel avvikelse med fast anslutning med t.ex. wago i "koppen", trots de uppenbara bristerna. Enda rimliga sättet att koppla in en lampa med krontändning idag om inte annat...V VLJ skrev:
Då blir den inte extraisolerad!!!C cpalm skrev:
Blir inte snyggt med en sån mot takkoppen, särskilt inte eftersom det ska vara pärlspont i taket. Får kanske köpa nya taklampor från Karlskrona lampfabrik och återanvända de gamla glasen istället.
Ja, jag håller väl med egentligen men vi ska dra om all elen i taket i samma veva så misstänker att elekrikern i fråga inte är så sugen på det.C cpalm skrev:
De bilderna jag klistrade in för att visa hur det funkar på nya lampor från Karlskrona lampfabrik, så dragavlastningen är inget problem därK karlmb skrev:
Det jag undrade var om/ hur det är tillåtet att göra fast installation av en gammal lampa med "vanlig" takkopp typ och slippa någon dcl och eller dosa i taket.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dragavlastningen är inte problemet, men jag tolkar det som att det inte är tillåtet att ansluta den direkt mot kabel med t.ex. wago i koppen?
Med dragavlastning menar jag att man kan resonera att lampan kan krokas loss från kroken och att wago-kopplingen därmed kan utsättas för dragpåverkan. I Karlskronas lösning är ju lampan fastskruvad i taket och det är därmed inget problem. Å andra sidan kan man resonera att "moderna" armaturer som använder en snabbkopplad sladdstump har samma problem.V VLJ skrev:
Är koppen jordad eller utförd i isolerande material torde den i övrigt kunna anses vara godkänt kopplingsutrymme. Åtminstone om det krävs verktyg för att lossa den (vilket det ju normalt gör). Fast i takhöjd tror jag inte det är ett krav.
Hur då krokas loss? Så den bara hänger i wagon? Nja, det går ju att skruva ihop krokar. En vanlig krok i trätaket med en ögla som skruvas med en genomgånde M6 eller nåt ihop med motsvarande ögla i den gamla lampans upphängning.C cpalm skrev:Med dragavlastning menar jag att man kan resonera att lampan kan krokas loss från kroken och att wago-kopplingen därmed kan utsättas för dragpåverkan. I Karlskronas lösning är ju lampan fastskruvad i taket och det är därmed inget problem.
Är koppen jordad eller utförd i isolerande material torde den i övrigt kunna anses vara godkänt kopplingsutrymme. Åtminstone om det krävs verktyg för att lossa den (vilket det ju normalt gör). Fast i takhöjd tror jag inte det är ett krav.
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Förslag: Bort med tvingande elavtal
Artikelkommentarer -
Var fjärde bostad säljs utanför Hemnet
Artikelkommentarer