92 261 läst · 763 svar
92k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Ja om man inte minskar kostymen med kring 30% av dagens bygglovshandläggare så blir det ju knepigt. 30% av ärendena som idag drar in avgifter som finansierar verksamheten beräknas ju försvinna. Och det behöver inte blir några massuppsägningar nödvändigtvis, det är stor omsättning på de flesta bygglovsavdelningar och svårt att hitta kompetent folk. Så på ett sätt är detta en väldigt vältimead reform, den löser nog ett och annat bemanningsproblem ute i kommunerna.Grannens Häck skrev:
Nej men det är garanterat en svårlöst ekvation med det kommunala självstyret.Grannens Häck skrev:
Alla kommuner vill ju vara attraktiva och att höja avgifterna ännu mer går nog inte och det byggs ännu mindre nya hus.
Sen har de flesta kommuner en dålig ekonomi så att skjuta till mer skattepengar tror jag inte på.
Jag tror det här är bra men mer orolig för dåliga grannrelationer och att man inte kommunicerar vad man tänker göra.
Om kommunala självstyret
https://skr.se/skr/demokratiledningstyrning/styraleda/kommunaltsjalvstyre.380.html
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Jag har samma syn. Vi som skriver och läser här har ett specialintresse och vissa är professionellt engagerade. Men allmänheten går inte runt och funderar på bygglovsfrågor annat än just när de står i vägen för deras kanske första och enda byggprojekt i livet.
Nej men många får tips eller letar upp om en rekommendabel husfirma som säljer monteringsfärdiga byggnader inkl ritning.Claes Sörmland skrev:
Många kan ju läsa och följa monteringsbeskrivningen och "har inte tummen mitt i näven" samt kanske har en snickare som bekant som kan hjälpa till vid ev trubbel.
Fråga. Om nu skriftligt grannemedgivande givits och inget slutbesked behövs. Var dokumenteras bygget? Kommer då byggnaden inte ritas in i Lantmäteriets kartor så att man kan se byggnader och avstånd på deras kartor i framtiden? Frågan gäller också för byggnader som inte kräver grannemedgivande. Papper kommer lätt bort, speciellt vid försäljningar.Claes Sörmland skrev:
Blir väl som med friggebodar. Slarvar du bort pappret kan en ny granne tvinga dig till att riva, bevisbördan är på den som uppför byggnaden.B bengtsbox skrev:Fråga. Om nu skriftligt grannemedgivande givits och inget slutbesked behövs. Var dokumenteras bygget? Kommer då byggnaden inte ritas in i Lantmäteriets kartor så att man kan se byggnader och avstånd på deras kartor i framtiden? Frågan gäller också för byggnader som inte kräver grannemedgivande. Papper kommer lätt bort, speciellt vid försäljningar.
Om man bygger attefallsbostadshus i höst enligt nya förslaget, slopas kravet på kontrollansvarig, konstruktionsritningar, situationsplan mm då?
Blir ju ganska mycket billigare för mig isf. Skulle egentligen dragit igång bygge nu i vår men i så fall blir det ca 50000kr skillnad för oss mot att bygga i vår så vi behöver köpa in alla ritningar.
Blir ju ganska mycket billigare för mig isf. Skulle egentligen dragit igång bygge nu i vår men i så fall blir det ca 50000kr skillnad för oss mot att bygga i vår så vi behöver köpa in alla ritningar.
Köper man en fastighet med en befintlig grannbyggnad nära gränsen så har man väl automatiskt accepterat läget? Vad skulle behöva bevisas i efterhand? Eller har du något exempel på att någon behövt flytta sin friggebod för att en ny granne kräver det?S Staffan-N skrev:
Har för mig att jag läst en dom angående detta men hittar den inte just nu. Har man inte medgivande så är det dock ett svartbygge och dessa preskiberas efter tio år.useless skrev:
https://lawline.se/answers/muntligt-grannmedgivandes-giltighet-mot-ny-agareuseless skrev:
Inte en dom men ett stadsbyggnadskontor som ålägger en fastighetsägare att flytta sina friggebodar för att denne inte kunde visa upp ett skriftligt grannemedgivande när nya grannen klagade.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 142 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 142 inlägg
Jag skulle säga tid och pengar. Man vill inte att ett växthus som kostar 30’ att köpa ska adderas 15’ i administrativa avgifter och byggas 7 månader efter att man fått hem ritningarna. Dessutom får man betala de dyra kostnaderna även om man inte får bygga. Så finns det en liten risk, som i mitt fall med ”kultturhistorisk miljö”, så skiter jag helt i en attefallare för att risken för ett nej är för stor i förhållandet till kostanden. Aldrig att jag tar fram ritningar mm och betalar lov-avgiften på tillsammans 30-40’ för att sen få ett nej, det har jag inte råd med.pacman42 skrev:
Att man inte söker bygglov är för att det väldigt snabbt blir en massa byråkrati. Kanske inte är några jättesaker, men många orkar inte med byråkrati oavsett om den är liten. Och sedan tar det tid (ledtid och arbetstid).
Jag har varit i krig med papperskvarnen, men lade snabbt ned när överklagandet bara ledde till återremittering med samma beslut igen - som jag iofs kunde överklagat och vunnit igen, men tiden tickade ju på...
I praktiken så behöver man professionell hjälp av folk som kan bygglov om det börjar strula med ansökningarna. Och man vet inte om man hamnar där eller inte.
För en vanlig villa är ju ofta ledtiden 1år från att man börjar rita huset till att man får startbesked, där blir dock kostnaden % inte lika stor som för en bod, gästhus eller tillbyggnad.
Det jobbas hårt på den fronten också. Men strandskyddet regleras i miljöbalken och den här tråden handlar om propositionen som framförallt föreslår ändringar i plan och bygglagen.N Nisken skrev:
Vill du läsa mer om ändringarna av strandskyddet så finns det förslaget här:
https://www.regeringen.se/contentas...dskyddet--ett-forsta-steg-prop.-202425102.pdf