92 261 läst · 763 svar
92k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Min granne har två hus precis i tomtgräns, ena sticker till och med in på min tomt. Husen är från början 1900.S Staffan-N skrev:
Kan jag kräva flytt?
Inget medgivande finns.
OT: Hur kan du veta att grannfastigheten inte har medgivande, placeringen av husen har ju uppenbarligen tillåtits i mer än hundra år.Grannens Häck skrev:
Skulle inte förvåna mig. Samt de som inte älskar byråkrati men ändå är emot mer frihet är de som vi mer förlåtande grannar kallar gnällspikar. Detta är ju ett jättesteg i rätt riktning, bort från det byråkratiska vansinnet. De som är livrädda över att deras fastigheter skulle minska i värde för att grannen målar huset blått istället för snorgrönt som alla de andra 130 småhusen i området har kommer nog att bli överraskade.mikethebik skrev:
Funderar på om de i tråden som verkar vara kritiska till detta utmärkta initiativ från regeringen är byråkrater inom kommunerna som blir oroliga över att inte längre kunna bestämma över sina skattebetalare?
Kan inte tänka mig varför en liberalisering där folk får bestämma mera själv över sina fastigheter ska ses som något negativt om det inte bara handlar om egen makt.
Avbyråkratisering är enbart positivt!
Nu ser vi fram mot mer av sådant här, fortsättning följer hoppas jag!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Nej. För det första är de byggda för mer än tio år sedan och därmed är felet som eventuellt gjordes då preskriberat. För det andra fanns ju då ingen gräns inom 4,5 meter från husen om din fastighet inte var avstyckad än.
Båda sakerna var för sig omöjliggör dina tänkta invändningar.
Båda sakerna var för sig omöjliggör dina tänkta invändningar.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Det blir fastighetsägaren själv som svarar för att spara dokumentation. Precis som med resten av fastigheten med undantag från inskrivna servitut, gemensamhetsanläggningar, ledningsrätt o s v. Där finns ju fastighetsregistret.B bengtsbox skrev:
Byggnaden kommer att ritas in i fastighetsregistret eftersom Lantmäteriet digitaliserar byggnader som syns på flygfoto. Sker automatiskt. Men de där kartorna är ju ofta lite hej svejs när det kommer till fastighetsgränserna. I alla fall ute på landet.B bengtsbox skrev:
"...kommunen kommer kunna medge att bygga närmare än 4,5 meter mot allmänning..."
Låter som att kommunen fortsatt bestämmer och det lär ju tillämpas helt olika från kommun till kommun.
Ändra förslaget istället och tillåt att bygga 2-3 meter från gräns mot allmänning och att det gäller i hela Sverige. Har själv cirka 1400 kvm med enplanshus centrerat på tomten, och med dagens regel om 4,5 meter avstånd till allmänning så blir exv ett 5 x 3 meters förråd nästan "kistrat" på mitt hus....
Låter som att kommunen fortsatt bestämmer och det lär ju tillämpas helt olika från kommun till kommun.
Ändra förslaget istället och tillåt att bygga 2-3 meter från gräns mot allmänning och att det gäller i hela Sverige. Har själv cirka 1400 kvm med enplanshus centrerat på tomten, och med dagens regel om 4,5 meter avstånd till allmänning så blir exv ett 5 x 3 meters förråd nästan "kistrat" på mitt hus....
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Attedallshusgår men uppför man en byggnad som är max 30 kvm och max 4,0 m i knockhöjd bygglovsfritt så krävs inte KA, konstruktionsritningar och situationsplan. Om man inte behöver grannemedgivande för då behövs ju ett korrekt ritningsunderlag som grannen kan skriva under på.A Aaron Ragnemyr skrev:Om man bygger attefallsbostadshus i höst enligt nya förslaget, slopas kravet på kontrollansvarig, konstruktionsritningar, situationsplan mm då?
Blir ju ganska mycket billigare för mig isf. Skulle egentligen dragit igång bygge nu i vår men i så fall blir det ca 50000kr skillnad för oss mot att bygga i vår så vi behöver köpa in alla ritningar.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Har man mindre tomt med stort hus i mitten och allmän plats längs tomtgränserna så är det nog oftast bygglov som gäller för att få bygga.M Mjolnir skrev:"...kommunen kommer kunna medge att bygga närmare än 4,5 meter mot allmänning..."
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
1 oktober är planen.