92 261 läst · 763 svar
92k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Jag har inte läst hela förslaget, men det har för många upplevts som rätt meningslöst att inte få lägga byggnaden närmare gränsen när man är granne med en skog eller en trafikerad väg (trafiksäkerheten får dock inte äventyras). Alltså platser där det inte finns en stadigvarande granne som har ont av placeringen, men där ingen haft rätten att bevilja den närmare placeringen.mattias.rask skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Innebär den nya förändringen till "godtagbara avvikelser från detaljplan" någon större möjlighet till att bygga större än detaljplanen tillåter? Praxis nu är ju att det går att motivera 10% som "en liten avvikelse".
Men denna skrivelse ändras alltså nu?
Men denna skrivelse ändras alltså nu?
Personligen tycker jag den är jättebra. Vår tidigare granne ville bygga tvåbilsgarage 1 meter från tomtgräns (och fick t o m bygglov). Sen kom, tack och lov, hens chef på att det inte fanns något samtycke från oss och garaget blev ett mindre garage och längre från vårt köksfönster.B Boan skrev:
Det står ju fortfarande i Boverkets Byggregler att man inte får förvanska en byggnad. Reglerna i BBR gäller, precis som tidigare, oavsett om man gör något som kräver bygglov eller inte.B Buzzword skrev:Slopat lov för fasadändringar kan nog bli svårt. Har inte läst förslaget i sin helhet, men arkitektoniska kvalitéer och enhetlighet i kvarteren riskerar försvinna när tillfälliga trender och extrapriser på byggvaruhuset får styra utvecklingen. Där måste det finnas en nödbroms.
Det är en annan sak att uppföra en helt ny attefallare, där inga äldre värden går förlorade, och den kanske rentav anpassas till stilen som huvudbyggnaden har (och då är det ju bra om huvudbyggnaden före det inte har förvanskats helt enligt ovan).
Det andra tycker jag mest är positivt!
Det låter konstigt? För åtgärder med bygglov har inte grannar något veto. Kommunen ska fråga berörda grannar och ta med deras synpunkter i bedömningen, men en granne kan inte stoppa ett bygglov bara genom att inte ge något medgivande.M MrsForest skrev:
Jag väntar på att min nybyggnation av en villa ska bli klar så jag kan söka om ett startbesked på mitt attefallsgarage jag har alla grannars medgivande att placera 1 meter från tomtgräns. Kommer jag efter 1 okt inte behöva något startbesked då eller hur funkar det?
Tillgänglighet,S Staffan-N skrev:
Tänker att det även är kopplat till tillgänglighet ex hiss ljusinsläpp.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Precis. Efter 1 oktober behövs ingen anmälan, start och slutbesked. Grannemedgivandet ska vara skriftligt.Norrlandet skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Och det finns ju också kvar möjligheten att söka bygglov för åtgärd som inte kräver det om man inte vill riskera att få rätta via tillsynen i efterhand. Den artistiske grannen i kultursvängen som vill ha ett utmanande grafittihus kan således välja att söka bygglov för fasadens nya dekoration för att få åtgärden förprövad av byggnadsnämnden.useless skrev:
Hej!
Har inte läst igenom hela förslaget men innebär detta att man helt sonika kan måla om sitt radhus i valfri färg utan att kommunen har något att säga till om? Gillar gult men kanske inte som färg på huset
Har inte läst igenom hela förslaget men innebär detta att man helt sonika kan måla om sitt radhus i valfri färg utan att kommunen har något att säga till om? Gillar gult men kanske inte som färg på huset
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Du får från första oktober måla om huset och byta kulör utan bygglov. Väljer du en kulör som är traditionell och rimlig så stannar det där tänker jag. Om du nu inte t ex bor i något område där bebyggelsen är skyddsvärd, t ex något sammanhållet gult 70-talsområde i Stockholms södra förorter (har varit uppe på tapeten fast husen var bruna där, Huddinge kommun har jag för mig). D v s försäkra dig om att kommunens medarbetare inte känner en särskild förkärlek till ditt hus gula kulör p g a en bevarad bebyggelsemiljö. Sen kan du måla om.A Alfelt skrev:
Varför tror alla att det kommer bli helt fritt att göra vad man vill? Det är inte Boverkets Byggregler som förändras i höst.A Alfelt skrev:
Vill man göra konstiga och felaktiga saker så blir det väl snarare en försämring jämfört med idag? Nu kommer ju kommunen att säga ifrån innan du gjort något dumt. Med de nya reglerna kommer kommunen komma i efterhand och ålägga dig att rätta till det du har gjort fel. Plus eventuellt vite och andra avgifter...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Våra älskade politiker har ju inte gjort det så pedagogiskt enkelt när man först inför strikta detaljplaner och sen bestämmer att man får bryta mot dem genom friggebodar, attefallshus, uteplatser och allt vad det är.