92 261 läst · 763 svar
92k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Vi har redan maxat vad vi får bygga enligt DP (huvudbyggnad+komplement), vi la allt på huvudbyggnaden i tron om att vi sen kunde bygga ett attefallsgarage.. därav blev vi lite snopna när vi insåg att attefallsreglerna inte gäller vid kulturhistoriskt värdefulla miljöeruseless skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Härliga tolkningsmöjligheter! Men om ÄDP623 är sentida så borde det ju finnas skyddsbestämmelser där för värdefull bebyggelse. Och du anger att stamfastighetens byggnad är skyddad genom rivniningsförbud men inget annat. Det faktum att man har antagit en ny plan med nya byggrätter (antar jag) skulle jag tolka som att kommunen har sagt att marken inte är så värdefull att den inte kan bebyggas. Frågan är vad byggnadsnämnden bedömer i frågan. Det blir ju motparten vid en tillsyn.hoffret skrev:
Det är extremt rörigt, vi har två gällande DP som enligt den senaste (ÄDP623) ska samläsas med den ursprungliga DP20..
I DP20 talas det om att hela miljön är värdefull men i ÄDP623 talar man bara om stamfastighetens byggnad är värdefull, den är också belagd med rivningsförbud nu.
Tror i ärlighetens namn inte Nacka Kommun har full koll på detta heller..
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 142 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 142 inlägg
Eller menas det att de kan ge lov för planstridiga åtgärder ifall de byggs enligt de nya pott-hus-reglerna? Men att det måste ske genom en lov prövning?U Utsliten och utdömd skrev:Då rök det för vår del, vi har prickmark på hela fastigheten utom en ruta som precis täcks av huvudhuset.
Idag har vi en friggebod som är 8kvm som jag skulle vilja bygga om till 15kvm och jag kommer inte ha råd med det innan 1 oktober.
Nya reglerna gör att vi längre inte kan bygga friggebod utan lov då vårt område är markerat som kulturhistoriskt värdefullt i ett dokument från kommunen. Attefallare hade jag redan förlikat mig med att vi inte skulle få bygga. Men friggebod känns ju välbehövligt då jag inte är sugen på att ha cyklar och gräsklippare ståendes ute under presseningar som om det vore en byggarbetsplats eller kåkstad…
Jag skulle som sagt gärna vilja ha en friggebod, det känns rätt välbehövligt när man har en tomt på 2200kvm, snart 2 barn och har ett litet hus från 1800-talet utan möjlighet att förvara trädgårdsprylarna.
Eftersom jag idag saknar pengar att bygga friggebod känns det ännu längre bort att få bort prickmarken i en ny detaljplan.
Så tolkar nästan jag det, att det nu finns en möjlighet men att det måste till en prövning förstU Utsliten och utdömd skrev:Eller menas det att de kan ge lov för planstridiga åtgärder ifall de byggs enligt de nya pott-hus-reglerna? Men att det måste ske genom en lov prövning?
Jag skulle som sagt gärna vilja ha en friggebod, det känns rätt välbehövligt när man har en tomt på 2200kvm, snart 2 barn och har ett litet hus från 1800-talet utan möjlighet att förvara trädgårdsprylarna.
Eftersom jag idag saknar pengar att bygga friggebod känns det ännu längre bort att få bort prickmarken i en ny detaljplan.
Hur är det inom strandskydd?Claes Sörmland skrev:
Ska vi ta altanerna nu? En BH-favorit tänker jag.
För att göra det tydligt när lovkrav för bygge av altaner inträder har man knappat in en variant av praxis från MÖD rakt in i lagtexten. Och man kombinerade det med plank och murar i samma reglering:
[bild]
D v s det blir nu direkt tydligt i lagtexten att marknära trädäck inte kräver bygglov. 1,2 över marken blir nu den uttryckligen högsta tillåtna höjden på bygglovsfria altaner om de inte placeras inom 3,6 m från en byggnad, där gäller 1,8 m. Lagstiftaren tror att detta kommer att bli norm (folk söker inte gärna bygglov) och leda till terrassering av altaner som en konsekvens. Mätning av höjd följer dagens praxis, från markytan när altanen är uppförd (marklov krävs numera uttryckligen för ändring av markens höjd mer än 0,5 m så detta vanliga kommunala mått införs nu i lagtexten)
Lagens nya skrivningar gör också att plank och mur som är maximalt 1,2 m eller 1,8 m höga beroende på avstånd till byggnad inte kräver bygglov. Återigen kan vi förvänta oss terrasserade plank och murar i bebyggelsemiljön p g a denna nya lagstiftning.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 142 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 142 inlägg
Det vore ju skönt, hade gärna byggt en attefallare också i framtiden om det hade gått. Men hade som sagt förlikat mig med att det inte skulle gå då gamla attefallsreglerna i princip sa blank nej om det fanns ett utpekande om kulturhistoria.hoffret skrev:
Vårt bevarande program från kommunen säger att ny bebyggelse skall undvikas längs med gatan/vägen samt att ny bebyggelse skall ta hänsyn till miljön i form av material, färg osv. så de verkar inte vara helt emot att bygga.
Men detaljplanen säger att vi inte får bygga nått då det är prickmark på 2100 av 2200 kvm. Vilket begränsar oss till lovfria/planstridiga byggnader som inte omfattas av kulturminnes begränsningar, i dagsläget bara friggebod på 15kvm. Så hoppas inte den möjligheten försvinner.
Precis, det känns som att det för vår del antingen blir väldigt frikostigt eller att alla möjligheter rykerU Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 142 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 142 inlägg
Jag hoppas på det frikostiga.hoffret skrev:
Sen om man får lov i en första prövning för friggeboden så lär man kunna anta att man även får tillåtelse för attefallare då de faller under samma regler enligt det nya. (Om man följer samma förutsättningar med utseende för att inte förvanska osv.)
Tyvärr känns det som att de missat qtt största delen av Sveriges yta består av mark utanför sammanhållen bebyggelse. Och där ökar man istället administrationen. Jag kan tycka att mycket är bra med förslaget men ser ingwn anledning varför MER administration utanför sammanhållen bebyggelse skulle innebära MINDRE admin än om man lät den delen vara.D David__11 skrev:
Många utanför sammanhållen bebyggelse har långt till sammhällsservice, bygghandel, måste skotta och sköta det mesta och byarna ikring ideellt. Då är det rimligt att få friare utnyttja fastigheten inom befintligt regelverk som idag.
Så om de blev medvetna om det och justerade förslaget hade det gett bättre effekt.
de har missbrukat attefallsreglerna o jävlats med folk antagligen känner de sig över körda av politikerna o ska visa var skåpet ska ståContrefort skrev:
Någon som vet om det blir ändring på hur nära man får bygga ut huset mot tomtgräns? 30m2 Förut var det som närmast 4,5m och det gick inte få gå närmare även med grannes medgivande i vårt område. Kan det ändras?
Slopat lov för fasadändringar kan nog bli svårt. Har inte läst förslaget i sin helhet, men arkitektoniska kvalitéer och enhetlighet i kvarteren riskerar försvinna när tillfälliga trender och extrapriser på byggvaruhuset får styra utvecklingen. Där måste det finnas en nödbroms.
Det är en annan sak att uppföra en helt ny attefallare, där inga äldre värden går förlorade, och den kanske rentav anpassas till stilen som huvudbyggnaden har (och då är det ju bra om huvudbyggnaden före det inte har förvanskats helt enligt ovan).
Det andra tycker jag mest är positivt!
Det är en annan sak att uppföra en helt ny attefallare, där inga äldre värden går förlorade, och den kanske rentav anpassas till stilen som huvudbyggnaden har (och då är det ju bra om huvudbyggnaden före det inte har förvanskats helt enligt ovan).
Det andra tycker jag mest är positivt!
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Om detaljplanen ger att marken vid gränsen är punktprickad eller det är en äldre detaljplan så att 39 § gamla byggnadsstadgan kickar in med sina 4,5 m från tomtgräns så är det ingen förändring när du söker bygglov. Men för bygglovsfria utbyggnader med grannemedgivande så kan du bygga närmare gränsen än 4,5 m trots punktprickad mark eller 39 § byggnadsstadgan.A Aaron Ragnemyr skrev: