61 307 läst · 647 svar
61k läst
647 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Contrefort skrev:
Det var du som förslog att det skulle vara tjänstefel, inte jag, och det är ett brott med fängelse i straffskalan.
Jag tolkar det som att du kommer fortsätta ställa tjänstemän till svars för politiska beslut som de inte har något med att göra mer än någon annan. Fegt och helt meningslöst tycker
Ok jag hade inte koll på straffskalan på tjänstefel men det verkar ju som om du själv värderar det som straffbart i den högre straffskalan.
Det är ett stort problem är när människor fjärmar sig från ansvar där man verkligen hade kunnat göra nytta om man bara uppbådat en liten gnutta engagemang.
Det är inte tjänstemänen som ska ställas till svars för politiska beslut men de ska bära ansvaret för att politikerna får information om konsekvenserna av besluten.
Tyvärr är det inte så i dag och tusentals tjänstemän går till jobbet och ”bara kör bussen ”.
Jag förstår faktiskt inte att du inte skäms när du försvarar det
Ok jag hade inte koll på straffskalan på tjänstefel men det verkar ju som om du själv värderar det som straffbart i den högre straffskalan.Contrefort skrev:
Det var du som förslog att det skulle vara tjänstefel, inte jag, och det är ett brott med fängelse i straffskalan.
Jag tolkar det som att du kommer fortsätta ställa tjänstemän till svars för politiska beslut som de inte har något med att göra mer än någon annan. Fegt och helt meningslöst tycker jag.
Det är ett stort problem är när människor fjärmar sig från ansvar där man verkligen hade kunnat göra nytta om man bara uppbådat en liten gnutta engagemang.
Det är inte tjänstemänen som ska ställas till svars för politiska beslut men de ska bära ansvaret för att politikerna får information om konsekvenserna av besluten.
Tyvärr är det inte så i dag och tusentals tjänstemän går till jobbet och ”bara kör bussen ”.
Jag förstår faktiskt inte att du inte skäms när du försvarar det
Jag drar mig nu tillbaka från denna diskussion. Ha en fortsatt trevlig söndag.Contrefort skrev:
Det här verkar mest bygga på din anekdotiska upplevelse.
Folk bygger förstås kataloghus i de flesta fall för att det är billigare och med betydligt mindre arbetsinsats för
Contrefort skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 041 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 041 inlägg
Du kan bygga ut ditt hus med max bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa på 30,0 kvadratmeter utan bygglov. Du kan dela upp dessa 30,0 kvadratmeter på så många utbyggnader du önskar men de får bara summera till denna yta. Vill bygga du ut med 45 kvadratmeter så krävs bygglov. Har du redan gjort en attefallsutbyggnad så räknas den av från de 30 kvadratmeterna.H Hamami skrev:
Helt vid sidan av detta får du bygga komplementbyggnader till ditt hus med en total area om 45,0 kvadratmeter inom detaljplan bygglovsfritt. Ingen byggnad får bara över 30 kvadratmeter. Utanför detaljplan är motsvarande siffror 50 respektive 65 kvadratmeter. Alla dessa senare siffror räknas av mot friggebod och attefallshus man redan har.
Nej, men det är väldigt många steg från enskilda tjänstemän till riksdagspolitikerna, och jag hävdar att det är naivt att tro att det denne tjänsteman säger ska leta sig upp dit i någon betydande mån. Då är det mycket mer rimligt att den som har synpunkter själv försöker bilda opinion. Och varför vill man att ens synpunkter ska filtreras genom en tjänsteman? Som tjänsteman har du en annan ingångsvinkel till frågan och kommer troligtvis inte se det på samma sätt. Det en drabbad enskild tycker är orimligt kanske inte framstår som så för en tjänsteman som har en annan helhetsbild.A ajn82 skrev:
Jag förväntar mig att information och feedback aggregeras uppåt, om många invånare framför ett problem till samma tjänsteman förväntar jag mig att det lyfts till närmsta chef, hör chefen det sen från flera medarbetare förutsätter jag att den sedan lyfter det vidare uppåt osv tills det når den ansvarige politikern, vars uppdrag det är att se efter kommuninvånarnas intressen. Ligger problemet då på riksplanet förväntar jag mig att politikern lyfter det genom att motionera inom sitt parti för att verka för en lagändring.
Allt detta börjat med att den som i sitt yrke upplever problem på ett korrekt sett vidarebefordrar lärdomarna från verkligheten uppåt, trots allt är myndigheterna till för att tillvarata befolkningens intressen, inte tvärt om.
Allt detta börjat med att den som i sitt yrke upplever problem på ett korrekt sett vidarebefordrar lärdomarna från verkligheten uppåt, trots allt är myndigheterna till för att tillvarata befolkningens intressen, inte tvärt om.
Tack! Så jag skulle därmed kunna bygga ut huset med 30 kvm samt ett garage på 45 kvm?! Låter ju som en enorm ökning!Claes Sörmland skrev:
Du kan bygga ut ditt hus med max bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa på 30,0 kvadratmeter utan bygglov. Du kan dela upp dessa 30,0 kvadratmeter på så många utbyggnader du önskar men de får bara summera till denna yta. Vill bygga du ut med 45 kvadratmeter så krävs bygglov. Har du redan gjort en attefallsutbyggnad så räknas den av från de 30 kvadratmeterna.
Helt vid sidan av detta får du bygga komplementbyggnader till ditt hus med en total area om 45,0 kvadratmeter inom detaljplan bygglovsfritt. Ingen byggnad får bara över 30 kvadratmeter. Utanför detaljplan är motsvarande siffror 50 respektive 65 kvadratmeter. Alla dessa senare siffror räknas av mot friggebod och attefallshus man redan har.
Nåväl! Jag har inget emot detta i princip, även om jag ser praktiska svårigheter.A ajn82 skrev:Jag förväntar mig att information och feedback aggregeras uppåt, om många invånare framför ett problem till samma tjänsteman förväntar jag mig att det lyfts till närmsta chef, hör chefen det sen från flera medarbetare förutsätter jag att den sedan lyfter det vidare uppåt osv tills det når den ansvarige politikern, vars uppdrag det är att se efter kommuninvånarnas intressen. Ligger problemet då på riksplanet förväntar jag mig att politikern lyfter det genom att motionera inom sitt parti för att verka för en lagändring.
Men varför vill du förlita dig på att tjänstemännen delar din bild av vad som är ett problem och inte, istället för att förmedla dina synpunkter direkt till rätt instans?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 003 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 003 inlägg
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera en bod - hur mycket isolering behövs?
Garageplatta med artistisk frihet! Lövånger
Bygga garage + 3 carport, totalt 88m2
Nya regler för attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus