27 391 läst · 219 svar
27k läst
219 svar
Recension Shop-Seltmann.
Beställde som så många andra Bosch-kittet och betalade med VISA. Inga problem förutom att jag inte fick ett enda mail från Seltmann, fick logga in på kundkontot för att få kollinr och se att ordern var skickad.AndersS skrev:
/Henrik
Det är inte Seltman utan du och din bank som är problemet.AndersS skrev:
Därför skall du som alla säger i tråden använda PayPal. Finns ingen som helst anledning att använda något annat.
Nu får du förklara vad "jag och min bank" har för problem, utifrån att det fungerar alldeles utmärkt att betala med mitt MC-kort hos Seltman?Nimajneb skrev:
Jag var mest nyfiken på varför andra har problem och förökte se om det fanns någon logisk förklaring till varför vissa får problem och andra inte.
Har aldrig haft några problem att betala med kort på internet, men just hos Seltman verkar det vara mer regel än undantag att det är så enligt denna tråden.
Jag har tre kort, Visa, mastercard och american express. En gång i tiden fungerade de alla på samma sätt, det vill säga man talade om numret. Sedan kom en säkerhetskod på baksidan, och man la till det när man köpte.AndersS skrev:Nu får du förklara vad "jag och min bank" har för problem, utifrån att det fungerar alldeles utmärkt att betala med mitt MC-kort hos Seltman?
Jag var mest nyfiken på varför andra har problem och förökte se om det fanns någon logisk förklaring till varför vissa får problem och andra inte.
Har aldrig haft några problem att betala med kort på internet, men just hos Seltman verkar det vara mer regel än undantag att det är så enligt denna tråden.
Men sedan kom det en hel del strul. Nordbanken la till en speciell kontroll funktion, som hanteras via en kortläsare för deras visa. Ren och skär plåga. När man handlar måste man ha med sig deras kortläsare, stor som 1.5 kreditkort utom i höjden där den är som 15 kreditkort. Köper man internationellt måste säljaren nu integrera till Nordbankens extrafunktioner för att det skall fungera. Sedan la SEB till för sitt mastercard att man skall ha en extra kod, och köper man med deras kort måste de som säljer nu integrera till deras sida.
Eftersom det skiljer mellan bankerna, eftersom säljarna måste länka till deras kontroller, finns det all anledning i världen att anse att det är banken som orsakar strulet.
--- Mats ---
Vad gäller Nordea och deras extrafunktion med kortläsare så är det endast när webbshoppen är ansluten till just den betalningsmetoden. Finns gott om svenska webbshoppar där man inte behöver använda kortläsaren.
Och så tror du det kommer att fortsätta fungera? "Vi har ett säkert betalsystem, men om det inte används så går det lika bra ändå"? Enligt nordea går det bara ett par gånger, och sedan är det kört.joflopp skrev:
--- Mats ---
Hur kan det vara det eg?Nimajneb skrev:
När ordern blir frisläppt av dom, efter att man 'över-legitimerat' sig (fotot på kort, körkort och en räkning där adressen syns)?
Håller med FredrikR här, det är något lurt med detta strul att Seltman plötsligt via diverse mail och kopior kan acceptera betalning. Har svårt att se hur Seltman nu plötsligt kan acceptera, för inte sjutton skickar man dessa till någon bank och banken ger sitt godkännande.FredrikR skrev:
Visst är det så att det är Seltmann som stoppar betalningen, inte deras bank/kortbetalnings-partner!? Seltmann drog ju pengarna från mitt konto en gång, inte bara reserverade dem.
Jag har tre kort från tre olika banker (2st VISA och ett MC) och jag har aldrig haft problem med någon annan betalningsmottagare varken förr eller senare. Jag har sedan mitten av 90-talet handlat löpande från USA & UK och med Internet har det naturligtvis inte blivit mindre utlandshandel. ICA-banken var först av mina banker att införa att man måste verifiera sitt köp mha kort-dosa och inte heller det har inneburit några problem vid utlandshandel.
Jag tror det är Seltmanns betalningssystem som har en total noll-policy där systemet inte accepterar några avvikelser alls mellan kundens uppgifter och kortutgivarens dito. Mha manuell granskning och kompletterande uppgifter från köparen kan dom släppa en del ändå, med Paypal så tar Paypal risken och då behöver Seltmann inte bry sig utan där kan dom släppa alla ordrar så fort dom fått pengarna.
Principiellt stör det mig lite fortfarande, men eftersom Paypal bevisligen fungerar problemfritt, inte kostar mer, inte tar längre tid och inte är jobbigare så har jag ingen anledning att gnälla. Det är upp till var och en att handla på annat håll om det inte passar, Seltmann verkar funka bra för mig sedan jag kom över betalningsproblemet och språkbarriären.
Däremot kan jag tycka att Seltmann borde bli tydligare på sin web med att dom har en noll-policy för avvikelser om så nu är fallet för dom måste ju ha ofantligt många ordrar som aldrig levereras pga detta. Det bör ligga i deras eget intresse att få sälja mer tycker man.
Jag har tre kort från tre olika banker (2st VISA och ett MC) och jag har aldrig haft problem med någon annan betalningsmottagare varken förr eller senare. Jag har sedan mitten av 90-talet handlat löpande från USA & UK och med Internet har det naturligtvis inte blivit mindre utlandshandel. ICA-banken var först av mina banker att införa att man måste verifiera sitt köp mha kort-dosa och inte heller det har inneburit några problem vid utlandshandel.
Jag tror det är Seltmanns betalningssystem som har en total noll-policy där systemet inte accepterar några avvikelser alls mellan kundens uppgifter och kortutgivarens dito. Mha manuell granskning och kompletterande uppgifter från köparen kan dom släppa en del ändå, med Paypal så tar Paypal risken och då behöver Seltmann inte bry sig utan där kan dom släppa alla ordrar så fort dom fått pengarna.
Principiellt stör det mig lite fortfarande, men eftersom Paypal bevisligen fungerar problemfritt, inte kostar mer, inte tar längre tid och inte är jobbigare så har jag ingen anledning att gnälla. Det är upp till var och en att handla på annat håll om det inte passar, Seltmann verkar funka bra för mig sedan jag kom över betalningsproblemet och språkbarriären.
Däremot kan jag tycka att Seltmann borde bli tydligare på sin web med att dom har en noll-policy för avvikelser om så nu är fallet för dom måste ju ha ofantligt många ordrar som aldrig levereras pga detta. Det bör ligga i deras eget intresse att få sälja mer tycker man.
Ett sådant fel borde enligt informationen på alla webbhandlar leda till att man inte får igenom köpet. Det visar att du inte har tillgång till att läsa innantill på kortet, men på något sätt ändå känner till namn och nummer,klart mistänkt fall.FredrikR skrev:
Sedan kan det ju manuellt verifieras att du trots att du inte kunde läsa från kortet verkar ha rätt till det ändå.
--- Mats ---
Ytterligare en kort statusuppdatering efter ytterligare ett mycket lyckat Seltmann-köp. Köpte bl.a en Makita BO6040 excenterslip i Systainer, diverse slippapper (Boschrondeller med Festool-hålbild), tillbehör till GOP, en Bosch GAS25 dammsugare mm.
Skickades i fredags och jag hämtade det idag onsdag på Posten eftersom jag annars hade fått vänta till nästa vecka pga långhelgen.
GAS25:an som även refereras till i denna tråd hade rätt elkontakter, dvs helt rätt för Sverige.
Helgen är räddad
Skickades i fredags och jag hämtade det idag onsdag på Posten eftersom jag annars hade fått vänta till nästa vecka pga långhelgen.
GAS25:an som även refereras till i denna tråd hade rätt elkontakter, dvs helt rätt för Sverige.
Helgen är räddad