Står det Stornoauftrag i mailet/PDFen så är det sannolikt så att du åkt på samma problem som många av oss andra. Det finns flera trådar om det i forumet, jag har själv råkat ut för det i November 2009 och var rätt irriterad på Seltmann då eftersom det inte gick att få några vettiga besked från dem angående anledningen till varför dom inte ville leverera trots att pengarna reserverats på mitt VISA. Dom vill inte ha bekräftelse på adress etc utan dom får besked från sin kortbetalnings-leverantör om att det är något galet, oftast stämmer väl inte namn och adress exakt överrens mellan kortutgivaren och det man anger vid beställningen. Någon manuell granskning verkar dom inte göra. Lagom störande kan man tycka.

Nu har jag lugnat ner mig ;) och beställt från Seltmann vid flera tillfällen och betalt med Paypal och det verkar funka, jag har i och för sig inte fått något leverat till mig än men den första ordern skickades förra veckan och befinner sig just nu i Malmö enligt Posten.
 
Lostorp skrev:
Står det Stornoauftrag i mailet/PDFen så är det sannolikt så att du åkt på samma problem som många av oss andra. Det finns flera trådar om det i forumet, jag har själv råkat ut för det i November 2009 och var rätt irriterad på Seltmann då eftersom det inte gick att få några vettiga besked från dem angående anledningen till varför dom inte ville leverera trots att pengarna reserverats på mitt VISA. Dom vill inte ha bekräftelse på adress etc utan dom får besked från sin kortbetalnings-leverantör om att det är något galet, oftast stämmer väl inte namn och adress exakt överrens mellan kortutgivaren och det man anger vid beställningen. Någon manuell granskning verkar dom inte göra. Lagom störande kan man tycka.

Nu har jag lugnat ner mig ;) och beställt från Seltmann vid flera tillfällen och betalt med Paypal och det verkar funka, jag har i och för sig inte fått något leverat till mig än men den första ordern skickades förra veckan och befinner sig just nu i Malmö enligt Posten.
Japp det står "stornoauftrag".. Det handlar inte om själva varans lagerstatus då? En av sakerna var nämligen rödmarkerad? Sen fattar jag inte varför det tagit snart en månad för dem att kolla upp detta...

Hur lång tid tog det innan du fick tillbaka pengarna? Jag har egentligen inga problem med att betala med Paypal men det är som sagt iriiterande att de inte meddelar vad som är problemet.. Hann läsa din tråd efter att jag skrivit inlägget och såg att du råkat ut för samma sak..
 
På en direkt fråga svarade Silvio Seltmann att "geld ist bereits zurück ca 4 tage" men jag har för mig att det gick fortare än så. 1-2 arbetsdagar tror jag, dessutom gick jag plus pga kursförändringar :)

Det är nog egentligen så att Seltmanns organisation inte är optimerad för leverans till utlandet, det märks både på betalningsproblematiken och att dom skickar via transportör som inte kan spåras hela vägen över gränsen utan en massa extra arbete för mottagaren. Plus att dom inte kan engelska fast det är ju mer vårt problem än deras :)

Å andra sidan så verkar Seltmann stå för vad dom lovar, dom verkar försöka rätta till eventuella problem om man som kund kan kommunicera med dem på tyska och förklara vad man vill uppnå och jag har faktiskt inte hittat någon, vare sig här eller i andra forum, som blivit blåst på pengar eller fått helt fel saker. Små problem som danskt eluttag på grovisen ser jag mer som enstaka misstag som kan ordnas till.
 
Har nu fått tillbaka betalningen minus 160 kronor...

Tycker Seltmanns information, eller snarare brist på densamma har vart under all kritik.. Efter en månad kommer betalningen utan någon som helst förvarning tillbaka och 160 kronor mindre dessutom... Inte nog med att man förlorar pengar, jag har dessutom förlorat en månad i tid...
 
Beställde ett Bosch 10,8V-Kit i fredags morse, betalade med MC, fick inom 1 timma en orderbekräftelse samt ett mail att den var på plock på lagret. På kvällen när jag kollade mailen fanns ett mail med ett paketnummer. Idag fick jag paketet på förmiddagen. För mig fungerade det helt perfekt.
Kanske nybörjartur, första gången jag handlade utomlands.....
 
Finns det någon som är bra på tyska som skulle kunna fråga om det är pga lagerstatus dom ordrar blir återsända? Det verkar ju annars vara lite lotteri... Min betalning verkade också gå igenom och jag fick mail som bekräftade att allt var okej men att två varor skulle skickas då de var åter i lager. Något får mig att tro att det är det som är problemet eftersom det fungerar för andra...

Det är fortfarande rött i lagerstatus på dessa varor så frågan är om det är värt att beställa pånytt och betala med paypal? Någon som kan skriva på tyska? Jag skickar gärna mailet om någon här kunde översätta frågan...
 
Tokv41 skrev:
Finns det någon som är bra på tyska som skulle kunna fråga om det är pga lagerstatus dom ordrar blir återsända? Det verkar ju annars vara lite lotteri... Min betalning verkade också gå igenom och jag fick mail som bekräftade att allt var okej men att två varor skulle skickas då de var åter i lager. Något får mig att tro att det är det som är problemet eftersom det fungerar för andra...

Det är fortfarande rött i lagerstatus på dessa varor så frågan är om det är värt att beställa pånytt och betala med paypal? Någon som kan skriva på tyska? Jag skickar gärna mailet om någon här kunde översätta frågan...
Om du kan engelska kan du skriva frågan på engelska och kasta in i en översättare (babelfish eller liknande) innan du skickar. Det som kommer ut är inte helt bra, men ofta inte värre än att det går att förstå.

--- Mats ---
 
Varför inte använda Paypal och slippa problemet som uppstår med korten? Jag skulle tro att det är den mellanliggande tyska banken, inte Seltmann som bouncar pengarna. Jag har svårt att tro att Seltmann får pengarna på sitt konto men väljer att inte fullfölja köpet. Är det på det viset så förstår jag inte riktigt varför...
 
Har som sagt inga problem att använda paypal men frågan är om det är någon vits då varorna är rödmarkerade vad det gäller lagerstatus? Jag får en känsla av att det kan vara det som är problemet...

Har sänt ett mail skrivet på engelska. Får se om de behagar svara... Det är nu en order på cirka 800 euro så ett svar borde de väl åtminstone kunna bemöda sig även om det hittills vart under all kritik vad det gäller responsen på mail...
 
Om det nu är så att Seltmanns inte pratar Engelska så har dom definitivt en äldre generation som jobbar med Kundkontakter. Inga problem med det men det är viktigt att förstå att kanske översätta vår simpla Engelska/Svenska via någon site alt skicka direkt på Engelska kan bli riktigt illa.

Har man dessutom en läggning av att vara spydig i sitt skriftspråk så är risken ännu större att man blir fullständigt ignorerad..... med all rätt.

Tyvärr så finns det folk, även på detta forum som har en tendens till att vara lite spydiga.... dessa bör INTE göra affärer med Tyskar om dom väljer det tonläget.

Själv kan jag även vara vass, men när jag har med Tyskar att göra pratar/skriver jag enbart på Tyska då det känns mest naturligt för båda parter och det finns 0-risk att någåt kan missförstås.
 
Nu är det berömda Bosch 10.8V monsterkittet slut på Shop-Seltmann.
Det är rött enligt följande: http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=12793&CT=79

Dem tog bort förstasidereklamen för ovanstående ett tag och då trodde jag att den var slut men kollade man på produkten hade den fortfarande samma braiga pris.

Ni får gärna tipsa om andra prylar på samma ställe.

Mvh Mattias
 
ClasseClas
Matix skrev:
Nu är det berömda Bosch 10.8V monsterkittet slut på Shop-Seltmann.
Det är rött enligt följande: [länk]

Dem tog bort förstasidereklamen för ovanstående ett tag och då trodde jag att den var slut men kollade man på produkten hade den fortfarande samma braiga pris.

Ni får gärna tipsa om andra prylar på samma ställe.

Mvh Mattias
Förra vändan vi köpte slut på monsterkitet så tog de in det på nytt. Ta det lite lugnt och avvakta några dar så kanske det dyker upp igen!:DVem vet?
 
Jag beställde två monsterkit i måndags vid lunchtid och då fanns det 14st i lager. Betalade med Visakort och pengarna drogs direkt. Fick ett mail direkt som bekräftade ordern men nu (ons förmiddag) har inget mer hänt........ Loggar jag in på Seltmann kan jag se ordern men ingen info om leverans.
Min tyska är helkass men jag får väl snart försöka plita ihop ett mail och fråga om det är något problem med ordern.
 
Har jag missförstått betydelsen av att en vara är rödmarkerad? Jag trodde varan då skickades inom 10 dagar eller liknade och att varan om den tog slut plockades bort helt? Har för mig att jag läste det då jag la beställningen?
 
Rödmarkerad betyder slut, men att varan levereras inom 10dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.