Blev varken tigersåg eller målarspruta. Slängde iväg en beställning på en Bosch DLE-70 efter att ha reggat ett företagskonto och slapp därmed en del av momsproblematiken. Eftersom det verkar vara struligare med kreditkortsbetalningar än Paypal fick det bli det senare, även om det innebar sämre växlingskurs.

Trots Paypal och frakt från Tyskland sparar jag nästan 500 omomsade kronor mot att köpa från den billigaste nätkrängaren i Sverige.

joflopp skrev:
Eftersom det verkar vara struligare med kreditkortsbetalningar än Paypal fick det bli det senare, även om det innebar sämre växlingskurs.
Sämre kurs en vad??

På Paypal väljer i vilken valuta ditt kort skall belastas med. Man bör välja säljarens valuta och därmed använda sig av Kortföretagets kurs och inte Paypals.

Jämför du däremot med en banköverföring så brukar den bli några procent bättre valutamässigt men tar några dar extra.

Paypals "kurs" låg idag på ganska precis 10 SEK för en Euro. Visakortets kurs borde ligga på strax över 9,72.

joflopp skrev:
Paypals "kurs" låg idag på ganska precis 10 SEK för en Euro. Visakortets kurs borde ligga på strax över 9,72.
Exakt ung 2,5% extra är ju onödigt att betala extra.
Paypal är lite halvfula här då jag har för mig att där man väljer växlingalternativ så ligger PayPals egen som default. Det måste man kolla och ev ändra till att växlingen ska ske på ditt "Visakort"

Något sådant val har jag inte lyckats hitta hos Paypal. Nu var ju den här betalningsorderns skapad av Seltmann. Testar jag att påbörja en egen överföring och är aktuell kurs nu under kvällen 9,97. Fortfarande dyrare än Visas kurs.

joflopp skrev:
Något sådant val har jag inte lyckats hitta hos Paypal. Nu var ju den här betalningsorderns skapad av Seltmann. Testar jag att påbörja en egen överföring och är aktuell kurs nu under kvällen 9,97. Fortfarande dyrare än Visas kurs.
Spelar ingen roll vem som skapade ordern du väljer medvetet själv var valutan skall konverteras.

Du har följande options:

Man ska se till att den nedre är markerad.

-------------------------------------------------------------

Conversion Options

PayPal offers two ways to convert currency when you purchase from a seller who uses a different currency than yours.

The PayPal currency conversion process
The MasterCard and Visa currency conversion process
Please select your option below:

Use PayPal's conversion process to complete my transaction using my card's currency.
Both the original transaction currency and the converted amount that I will be charged are disclosed for my convenience. I understand that MasterCard and Visa have a currency conversion process. I have chosen not to use the MasterCard and Visa currency conversion process, and I will have no recourse against MasterCard and Visa with respect to any matter related to this conversion.

Bill me in the currency listed on the seller's invoice.
I will not know which foreign exchange rate has been applied to this transaction until I receive my card statement from my card issuer. I acknowledge that by choosing this option, my card issuer will determine the foreign exchange rate to apply to this transaction, and that I will not be informed of the foreign exchange rate or any additional foreign exchange fees applied until I am billed by my card issuer.

Select an option above, then click Submit to complete the currency conversion process.

Möjligt att det valet dyker upp vid ny betalningsorder, det finns ingen (lättfunnen) inställning för kontot i sig. Vill man själv skapa en betalningsorder finns inget val alls utan man får veta att en Euro kostar 9,97 SEK.

joflopp skrev:
Möjligt att det valet dyker upp vid ny betalningsorder, det finns ingen (lättfunnen) inställning för kontot i sig. Vill man själv skapa en betalningsorder finns inget val alls utan man får veta att en Euro kostar 9,97 SEK.
Testa och gör en betalorder. Välj tex att du ska betala 1€ för varor.

Klicka dig fram och efter ett tag kommer du till en sida där du bla väljer vilket kontokort som skall belastas samt att du väljer hur växlingen skall ske. Om du klickar på denna får du upp valrutan som jag beskrev ovan.

(I början tjatar PP om att det ska kosta 9.97, men det försvinner efter du har valt VISA kursen)

joflopp skrev:
Blev varken tigersåg eller målarspruta. Slängde iväg en beställning på en Bosch DLE-70 efter att ha reggat ett företagskonto och slapp därmed en del av momsproblematiken. Eftersom det verkar vara struligare med kreditkortsbetalningar än Paypal fick det bli det senare, även om det innebar sämre växlingskurs.

Trots Paypal och frakt från Tyskland sparar jag nästan 500 omomsade kronor mot att köpa från den billigaste nätkrängaren i Sverige.
Bosch DLE 70 har elendige knapper! Du får nesten ikke trykt på knappene så dårlige er dem. Spesielt "skyte-knappen" q(;^;)p

Okidok. Jag får vara mer uppmärksam nästa gång jag handlar från Seltmann och betalar via Paypal.

joflopp skrev:
Observera att om man nyttjar kreditkort som Visa, Mastercard, etc, så brukar det tillkomma en växlingsavgift på runt 2% så det blir väl nästan +/- noll på sluttampen.
Du kan se den när du får fakturan. Men det är marginalpengar så jag bryr mig aldrig om dessa skillnader utan betalar med det som är enklast.

Redigerat; Faktura = räkning från kortföretaget

Redigerat:
Nja... Det beror helt på vilken bank man har. Det är vare sig Mastercard eller Visa som tar avgiften utan din bank. ICA-banken är exemplarisk och lägger inte på någonting vid vare sig köp i utlandet eller uttag av utländsk valuta.

FredrikR skrev:
Beställde ett gäng Bosch 10.8V från Seltmann i torsdagskväll.
Fick mail igår fredag att det var nån form av problem med betalning (MasterCard), men likväl har dom reserverat/dragit pengar från kortet.
Lite märkligt förfarande att börja med att debitera kortet för att säga att det är nåt som krånglar, är tyvärr osäker på vad som är problemet.
Jag mailade dom igår och meddelade att jag ser summan som är dragen, samt skickade med ett foto på mitt MasterCard ihop med körkort och en räkning från Tele2 där mitt namn och adress syns, som stämmer överrens med körkort och kreditkort.

Får se hur det slutar.
Känns som bra priser, men lite sämre kundtjänst. :(
Känner igen i FredrikR problematik, samma hände mig. Mitt kreditkort belastades omedelbart, efter 8 dagar skrev jag till Shop-Seltmann.
Köpet hade inte gått igenom, skulle få pengarna tillbaka, märkligt att dom inte vill sälja. Pengarna kom 4-5 dagar senare dock ca 50 Sek mindre, troligen försämrad växlingskurs.
Märkligt att dom hellre skickar pengarna tillbaka än skicka varan, trots att man förklarar.

Försökte ett par senare med PayPal och det verkar funka har dock inte erhållit varan ännu. Dock med något sämre växlingskurs.

joflopp skrev:
Nja... Det beror helt på vilken bank man har. Det är vare sig Mastercard eller Visa som tar avgiften utan din bank. ICA-banken är exemplarisk och lägger inte på någonting vid vare sig köp i utlandet eller uttag av utländsk valuta.
Ok, har inte reflekterat över det då jag har kortet knutet till SAS Eurobonus men det är ju SEB som skickar fakturan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.