Para: Jag är i samma situation som du. Jag har precis skickat iväg ett mail och frågat vad som står på. Min tyska i skrift är bedrövlig så jag ursäktade mig för att jag skrev på engelska och skrev så lätt engelska jag kunde. Nu hoppas jag att de har lagt undan mina grejer så jag inte behöver vänta ytterligare ett par veckor. Jag ska precis dra igång med en köksrenovering och vill gärna ha den lilla smidiga dragaren.
Meddela gärna hur det går för dig!

Då har jag förstått det rätt då.. Får se hur det här slutar..

Tokv41
Fick du något mail efter orderbekräftelsen?
Från Silvio Seltmann, orderbekr. skickas ju från shop@shop-seltmann.de

FredrikR skrev:
Tokv41
Fick du något mail efter orderbekräftelsen?
Från Silvio Seltmann, orderbekr. skickas ju från shop@shop-seltmann.de
Japp, fick först ett mail som bekräftade ordern och betalningen.. Sedan någon dag senare fick jag ett mail där de skrev att en av varorna inte fanns i lager men att allt skulle skickas så snart denna åter fanns i lager. Sedan gick det två veckor sedan kom mailet om avbeställningen...

Det var enbart det sista mailet som kom frpn Silvio.. Resten kom från Seltmann...

Vill bara ge lite mer feedback, jag har precis hämtat den första sändningen av de beställningar jag lagt hos Seltmann nu, en Bosch PFS105:a plus lite småsaker.

På dagen en vecka från skeppning till jag kunde hämta det, DHL tog två dagar till Sverige och svensk-danska Posten tog ytterligare 5 kalenderdagar plus att dom inte körde ut det idag utan tänkte göra det i morgon...

Allt är väl emballerat, alla dokument dom ska vara med är det inkl retursedel för den händelse att en sådan skulle behövas.

Allt gott så här långt alltså. Jag betalade med Paypal och dom har i sin tur debiterat mitt Mastercard i Euro precis som jag vill ha det, jag får alltså bankens växelkurs och slipper alla växlingsavgifter och andra pålagor eftersom min bank inte debiterar sånt.

Återstår att se hur Seltmann hanterar inneliggande större ordrar där det fortfarande saknas ett antal prylar. Pengarna är dragna via Paypal även där så betalningen är klar.

Sorry för att jag spammar forumet ;) men en sak till som kanske kan vara intressant för någon annan presumtiv Seltmann-kund är att om jag kör paketspårningen på DHL nu så har kollit fått status "Delivery not possible" med dagens datum. Detta alltså på en sändning jag redan hämtat på svenskdanska Postens företagscentrum.

Ville bara nämna det för den händelse att någon annan sitter och kollar efter sitt gods och får samma status, det behöver uppenbarligen inte alls innebära något mer än att kommunikationen mellan Posten och DHL inte är optimal.

På tyska står det nu "Zustellung nicht möglich. Die Sendung konnte nicht zugestellt werden" och på den engelska sidan blir det följdaktligen "Delivery not possible. Shipment could not be delivered."

Synd att DHL inte får bära paketen hela vägen till mottagaren, det fungerar generellt bättre än Posten i den här delen av landet tycker jag.

Nimajneb skrev:
Om det nu är så att Seltmanns inte pratar Engelska så har dom definitivt en äldre generation som jobbar med Kundkontakter. Inga problem med det men det är viktigt att förstå att kanske översätta vår simpla Engelska/Svenska via någon site alt skicka direkt på Engelska kan bli riktigt illa.

Har man dessutom en läggning av att vara spydig i sitt skriftspråk så är risken ännu större att man blir fullständigt ignorerad..... med all rätt.

Tyvärr så finns det folk, även på detta forum som har en tendens till att vara lite spydiga.... dessa bör INTE göra affärer med Tyskar om dom väljer det tonläget.

Själv kan jag även vara vass, men när jag har med Tyskar att göra pratar/skriver jag enbart på Tyska då det känns mest naturligt för båda parter och det finns 0-risk att någåt kan missförstås.

Mitt mail till Seltmann kan nog ha uppfattats som lite spydigt. Var lite irriterad när jag skrev det , så det blev tyvärr inte så smidigt formulerat som jag skulle önskat.
Ska byta stickpropp på grovsugaren ikväll så slipper jag fundera mer på att byta maskinen.

LLLVäxjö skrev:
Mitt mail till Seltmann kan nog ha uppfattats som lite spydigt. Var lite irriterad när jag skrev det , så det blev tyvärr inte så smidigt formulerat som jag skulle önskat.
Ska byta stickpropp på grovsugaren ikväll så slipper jag fundera mer på att byta maskinen.
Du fick aldrig något svar eller? Jag har beställt en GAS25:a själv nu så får vi se om dom fattat eller om det mot förmodan är ett regelmässigt fel det här med elkontakterna. Jag litar på att dom med tysk precision kollat av inneliggande lager och åtgärdat eventuella problem.

Lostorp skrev:
Du fick aldrig något svar eller? Jag har beställt en GAS25:a själv nu så får vi se om dom fattat eller om det mot förmodan är ett regelmässigt fel det här med elkontakterna. Jag litar på att dom med tysk precision kollat av inneliggande lager och åtgärdat eventuella problem.
Nej ,jag fick inget svar. Skickade fina bilder , så har han bara kollat på dom så kommer det nog inte hit fler K-maskiner.

Bosch DLE70 lasermätare för 106 euro på Seltman, kan det vara nåt? Erfarenheter? Är den bra? Har ingen egen erfarenhet av sådana än.
Är nersatt till 1750kr på Toolab.

/Mattias

Jag har iofs bara föregångaren DLE50 som jag är nöjd med för mina enkla behov. Jag gav ungefär 1100:- plus moms för min för ett år sedan, Seltmanns pris verkar således bra om än inte fantastiskt. Har du behov av en laseravståndsmätare och inte har krav som gör att du måste ha en Leica för trefaldiga summan så är det väl klar köprekommendation. Jag hittar nya användningsområden för min hela tiden.

Hämtade ut en DLE70 igår som jag köpte från Seltmann. Dock för ynka 103 € ;) I Sverige ligger den vanligtvis på mellan 1800-1900 kr.

Någon klagade tidigare över knapparna. Värt att veta är att det inte är en pryl som man hanterar med grova handskar på händerna. Dels är enheten i sig inte större än en mobiltelefon och knapparna är lite små. Jag hann testa den lite igår kväll innan vår katt fick för sig att riva lägenheten i jakt på laserpunkten. Mitt intryck är att det är en helt okej pryl för de pengarna. Vill man ha bakgrundsbelyst skärm får man välja Leicas D2, men då blir det ett annat pris.

Apropå Seltmann ja, jag beställde en del prylar i måndags. Enbart 1 av 6 artiklar fanns i lager vid beställningen men det hade jag med i beräkningen. I onsdags hade ytterligare två kommit in. Torsdag fick jag mail där dom bad om ursäkt för dröjsmålet och att det kommer ta ytterligare (upp till) en vecka innan ordern blir komplett. Snyggt med en sådan statusuppdatering, precis så vill jag ha det så att jag vet vad som händer. Jag mailade i natt på bästa skoltyska ;) att dom gärna får skicka det som finns eftersom jag behöver maskinerna lite snabbare än jag hade räknat med vid beställningen. Idag skickade dom ordern enligt mail från dem och nu fick jag dessutom ytterligare mail med kollinumren. Jag får bättre och bättre erfarenheter efter att ha haft en dålig start. Paypal verkar helt klart vara nyckeln till framgång för mig.

Återstår att se om GAS25:an har Schuko eller någon dansk modell på maskinuttag och strömkontakt.

para skrev:
Jag beställde två monsterkit i måndags vid lunchtid och då fanns det 14st i lager. Betalade med Visakort och pengarna drogs direkt. Fick ett mail direkt som bekräftade ordern men nu (ons förmiddag) har inget mer hänt........ Loggar jag in på Seltmann kan jag se ordern men ingen info om leverans.
Min tyska är helkass men jag får väl snart försöka plita ihop ett mail och fråga om det är något problem med ordern.

Blev inget q(;^;)p
Fick mail om att ordern var avbokad för att dom inte kunde verifiera visa-kortet... pebgarna skulle betalas tillbaks.
Har skaffat paypal och försöker igen när det finns på lager nästa gång.

Jag beställde ett Bosch kit i torsdag trots att statusen på deras hemsida var röd. Varan skickades i torsdags direkt, trots statusen och idag lördag så är den påväg till Sverige enligt sök funktionen på DHL. Hittintills så har allt funkat jättesmidigt. Betalade med Paypal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.