Denna trå där utbruten härifrån: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/138960-recension-shop-seltmann.html

//Mod

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag fått ena halvan av min beställning och kan konstatera att tyskarna inte använder samma stickproppar som vi gör i Sverige. På GAS25 sitter det en med tre piggar (deras sätt att jorda antar jag) så jag måste fixa en adapter, tips?

Redigerat av moderator:
Är det en sådan här stickkontakt? Det är i och för sig en dansk variant, Typ K. Tyskland ska ha samma kontakter som oss.

K_plug.jpg

LLLVäxjö skrev:
Nu har jag fått ena halvan av min beställning och kan konstatera att tyskarna inte använder samma stickproppar som vi gör i Sverige. På GAS25 sitter det en med tre piggar (deras sätt att jorda antar jag) så jag måste fixa en adapter, tips?
3 stift i Europa har bla Schweiz och Italien.
Flera östländer har ett stift i väggen.

I Sverige använder vi oss av Tyska jordade kontakter

Så frågan är vad dom har skickat till dig... Bild??

joflopp skrev:
Är det en sådan här stickkontakt? Det är i och för sig en dansk variant, Typ K. Tyskland ska ha samma kontakter som oss.

[bild]
Japp, det är den varianten

Redigerat:
jordstiftet kan man ofta bryta av med en plattång

Nimajneb skrev:
jordstiftet kan man ofta bryta av med en plattång
Jo, jag funderade på det men jag avvaktar lite.

Jordstiftet ska inte bara brytas av. Jordad pryl utan jord låter inte som en hit... Dessutom kommer kontakten inte att passa speciellt bra i våra uttag ändå. Stick till CO och köp ett sladdställ som du byter till på det du har inhandlat från Seltmann.

Edit:
Får du inte tag i tillräckligt långt sladdställ så klipp bort den danska stickkontakten och montera en jordad stickkontakt.

Redigerat:
joflopp skrev:
Jordstiftet ska inte bara brytas av. Jordad pryl utan jord låter inte som en hit... Dessutom kommer kontakten inte att passa speciellt bra i våra uttag ändå. Stick till CO och köp ett sladdställ som du byter till på det du har inhandlat från Seltmann.

Edit:
Får du inte tag i tillräckligt långt sladdställ så klipp bort den danska stickkontakten och montera en jordad stickkontakt.
Öppnar maskinen gör jag inte så det blir en ny stickpropp isåfall. Hur tänker man när det gäller maskinuttaget då? Svenska stickproppar verkar passa men jordningen kommer ju inte att fungera. Kan inte komma på något som jag skulle vilja koppla in som är jordat men ändå....

Har du något handelverktyg som inte är dubbelisolerat och som har jordad stickkontakt? Verktyg av senare snitt borde inte vara något problem.

Det som stör mig lite är att du verkar ha fått en dansk maskin från en tysk leverantör. Tyskland har som sagt samma kontakter och uttag som vi. Funderade på att dra hem en tigersåg från Seltmann just för att det inte skulle vara något problem med nätanslutna maskiner.

dammsugare behöver knappast jordas, vet inte om det finns verktyg som behöver jordas.... som sagt nyp av jordstiftet och när du köpt en ny jordad tysk plugg... sätt dit den.

Bryt inte av jordstiftet!!!!
Byt stickpropp och behåll jorden, maskinen är liksom jordad av vissa anledningar.

Kolla på elforumet så slipper jag dra allt här, känns liksom något OT.
Sen om nån tycker si och så struntar jag i, det handlar om liv och att maskinerna skall fungera säkert i den miljön de används i.

En del äldre verktyg behöver jordningen och jag kan man tänka mig att dammsugaren är byggd för att ansluta även äldre maskiner och det enklaste/säkraste är att se till att behålla jordningen och att den är fullgod.
Dvs anslut med adapter på utgående.

/Kent

Redigerat:
Står inte i Svea Rikes lag att en jordad stickpropp bara får anslutas till ett jordat uttag....

Även om man bryter av jordstiftet kommer stickkontakten inte att sitta speciellt bra i våra svenska uttag. Byt kontakt så är allt frid och fröjd.

Men jag undrar fortfarande varför en tysk leverantör säljer produkter med danska kontakter till Sverige...

joflopp skrev:
Även om man bryter av jordstiftet kommer stickkontakten inte att sitta speciellt bra i våra svenska uttag. Byt kontakt så är allt frid och fröjd.

Men jag undrar fortfarande varför en tysk leverantör säljer produkter med danska kontakter till Sverige...
troligtvis ville dom vara justa o skicka med en Dansk istf en tysk modell.

Vet inte om jag orkar bråka om saken, men en av huvudanledningarna till att jag beställde här var att som joflopp säger att slippa strulet med adaptrar och klippta kablar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.