AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så du tycker allså att löntagarfonderna var en bra grej. Fyfan för kommunister
Att du har direkt omogen argumentation har nog de flesta insett. Jag undrar om det beror på din totala oförmåga att ta till dig vad andra skriver...?


i #241 skrev jag
"Löntagarfonder var ett jävla skit, sossarna gjorde flera sådana vurpor men det gjorde borgarna i början på 90 talet också så i min värld är det ganska mycket samma skrot å korn."

Det menar DU nu låter som att jag anser att löntagarfonderna var en bra grej ...😱😱😱😱

Ett tips är att utgå att en skribent menar A när han säger A och inte förutsätta att han menar B...
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Frågan är, har grundaren den kompetens som behövs av en VD / ordförande? I vissa fall. Ja. Men inte i alla fall tror jag.
Okej men nu är det ägarna som äger och det är kommunism och tvinga bort dem. Vill du som anställd styra får du bli delägare.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är operativ och har anställda
Du är en typisk småföretagare med två anställda (du själv och din sambo) och omsätter under 3,5 mille med en vinst på strax över en halv miljon.

Jag har också varit där en gång i tiden när jag/vi var nystartad(ade) runt år 1996 så inget ont i det, men på dig låter det som om du var Bill Gates, typ.

När du växer och har 60+ anställda DÅ blir det riktigt roligt med 3:12, 40 miljoner i löner ger hyfsat utdelningsutrymme och en vinst som kan delas ut😉

Själv är jag rätt nöjd med att ha gått från 3 kompanjoner 1996 till 66 anställda 2022 (även om jag sålde min andel för några år sedan så jag har ingen del i den senaste utvecklingen).
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du är en typisk småföretagare med två anställda (du själv och din sambo) och omsätter under 3,5 mille med en vinst på strax över en halv miljon.

Jag har också varit där en gång i tiden när jag/vi var nystartad(ade) runt år 1996 så inget ont i det, men på dig låter det som om du var Bill Gates, typ.

När du växer och har 60+ anställda DÅ blir det riktigt roligt med 3:12, 40 miljoner i löner ger hyfsat utdelningsutrymme och en vinst som kan delas ut😉

Själv är jag rätt nöjd med att ha gått från 3 kompanjoner 1996 till 66 anställda 2022 (även om jag sålde min andel för några år sedan så jag har ingen del i den senaste utvecklingen).
Sambon är deltid och behöver inte räknas med (två deltid ska dock räknas med som en anställd i bokslutet).

Jag brukar säga att jag är kungen av brunei på flashback där jag är anonym
 
K K. L skrev:
Lokförare behöver kanske sin lön till framtida terapisamtal.
Jag har för mig att jag har läst att de flesta lokförare kommer att ha ihjäl minst en troligtvis flera som vill ha hjälp med sina självmord.

Jag skulle nog ha svårt med sömnen efter några såna påkörningar där man även kanske ser blicken på dom innan det smäller.
Nää, plugga till fysiker verkar lite lugnare.
Om jag minns rätt så sa min släkting 3 personer på en lokförares hela yrkesliv.
Känner en avlägset som tagit 4-5 st. Varav personen inte hann vända bort i ett fall.


Aja. Jag slängde in en ansökan, inte för jag tror jag blir antagen :) Men man kan ju prova.
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej men nu är det ägarna som äger och det är kommunism och tvinga bort dem. Vill du som anställd styra får du bli delägare.
Du skrev att det var bättre för företaget att grundaren ägde, har jag för mig.

Att tvinga ägarna till det håller jag med om inte känns bra. Men de som har detta som koncept får troligen mer motiverade medarbetare.

Om de är så bra (grundarna) är väl det bästa att starta ett nytt företag istf att hålla sig fast vid det redan startade som klarar sig lika bra utan dem?
 
  • Gilla
lop3r
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du skrev att det var bättre för företaget att grundaren ägde, har jag för mig.

Att tvinga ägarna till det håller jag med om inte känns bra. Men de som har detta som koncept får troligen mer motiverade medarbetare.

Om de är så bra (grundarna) är väl det bästa att starta ett nytt företag istf att hålla sig fast vid det redan startade som klarar sig lika bra utan dem?
Har du ett exempel på ett företag som givit de anställda mer än 49 procent?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du ett exempel på ett företag som givit de anställda mer än 49 procent?
Troligen är det oerhört sällsynt. Däremot att anställda får del i företaget och grundaren säljer sin del helt eller delvis är nog vanligt....
 
A Anders99999999 skrev:
Svaret på din andra fråga..
Elektriker och rörläggare är lågutbildade. Därför tycker jag att det är rättvist att de borde tjäna mindre.
Det är också två vidriga yrkeskategorier där man lurar konsumenterna hela jävla dagarna. Man fakturerar listpriser och sen får man 80% rabatt. Hoppas de blir av med sina jobb allihop. De är ansvariga för bostadspriserna i Sverige. Inte Riksbanken, deras mål har varit inflation på 2%. Hade Riksbanken höjt räntan hade vi haft deflation vilket är katastrofalt.
Hantverkare i Sverige är nya medelklassen.. Har sagt det länge, ibland blir jag ordentligt less på att sitta på kontoret och funderar då på att omskola mig. Skulle då välja i första hand rörkrökare då mina små erfarenheter av detta skrå lärt mig att det är de absolut dyraste hantverkarna att anlita. I andra hand skulle jag kunna tänka mig nån slags markarbetare. Det är kul med grävmaskiner och lastbilar och man kan safta i ordentligt på fasta priser på markjobb :D
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du är en typisk småföretagare med två anställda (du själv och din sambo) och omsätter under 3,5 mille med en vinst på strax över en halv miljon.

Jag har också varit där en gång i tiden när jag/vi var nystartad(ade) runt år 1996 så inget ont i det, men på dig låter det som om du var Bill Gates, typ.

När du växer och har 60+ anställda DÅ blir det riktigt roligt med 3:12, 40 miljoner i löner ger hyfsat utdelningsutrymme och en vinst som kan delas ut😉

Själv är jag rätt nöjd med att ha gått från 3 kompanjoner 1996 till 66 anställda 2022 (även om jag sålde min andel för några år sedan så jag har ingen del i den senaste utvecklingen).
En halv mille på två personer? Då är han ju låginkomsttagare? Eller räknas det efter löneuttag?
 
L lop3r skrev:
En halv mille på två personer? Då är han ju låginkomsttagare? Eller räknas det efter löneuttag?
Vinst efter alla kostnader, inkl löner.
 
D Dilato skrev:
Vinst efter alla kostnader, inkl löner.
Ah jag förstår
 
L lop3r skrev:
Ah jag förstår
Annars hade man ju haft förklaringen på varför han är så gnällig 😂
 
  • Haha
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.