H Hogebo skrev:
Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Jaha, och nu kommer det roliga. Jag glömde bort att jag gjorde två mätningar under året 2019. Först på våren och senare på hösten. Efter första katastrofvärdet på 1340 Bq så föreslog sonen att jag skulle sätta på radonfläkten (visste inte ens att jag hade en sådan) som jag hade i källaren. Efter det så sjönk värdet till 240 Bq. Så det är jag nu nöjd med. Däremot hade jag kontakt med en annan person nyligen som berättade att hus med nedgrävd grund kunde få problem med flödet eftersom jorden under grunden kunde packas med åren och inte vara så genomsläpplig och det går trögt för radonfläkten. Han tipsade om att man kunde borra ett hål i golvet och se om luften sögs ned i hålet. Dessutom visade han mig en mätare jag hade på röret till radonfläkten. Där kunde man se något. Jag har glömt bort vad. kan någon här hjälpa mig. Har två bilder den ena från 2019 och den andra från 2024.

• Radonmätare fäst på vägg, visar tryck i Pascal. Markeringar upp till 600 Pa med blå vätska i U-formade rör. Text "MINI 1200" längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en manometer kopplad till radonfläkt, med en skala som sträcker sig från 0 till 600 Pa.
    Skapa konto
Det är för att se vad för undertryck det är och markerar hur mycket det suger i rören. Ett börvärde på ca 2 - 3 mm kan vara bra att börja med. Och bara en slang ska vara ansluten före fläkten och helst då minst en meter från den. Det är farten på fläkten som ger undetrycket. Jag har ca 2 mm undertryck på 2 rör genom golvet diagonalt över huset. Har en massa markradon som måste bort underifrån. Värdena ser rätt bra ut på mätarna
PS inga gratisbitar dom mätarna

• Gilla
Stefan_Kba och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är för att se vad för undertryck det är och markerar hur mycket det suger i rören. Ett börvärde på ca 2 - 3 mm kan vara bra att börja med. Och bara en slang ska vara ansluten före fläkten och helst då minst en meter från den. Det är farten på fläkten som ger undetrycket. Jag har ca 2 mm undertryck på 2 rör genom golvet diagonalt över huset. Har en massa markradon som måste bort underifrån. Värdena ser rätt bra ut på mätarna
PS inga gratisbitar dom mätarna
Endast en slang är kopplad till röret och det sitter över 2 meter bort. Men jag förstår ändå inte vilken av de två pelarna som visar undertrycket. Den första mätaren visar ju ganska jämt på båda staplarna - dvs ganska nära 2.

Om du tar bort slangen från mätaren så ska båda nivåerna vara på noll, om inte så några droppar vatten tillsätts i ett av rören, när slangen sätts dit och den andra änden sitter in en kanal, så bildas ett undertryck som visar sig, nu är jag lite dålig på dessa mätare, men nivån på den sida med slangen ska vara lägre än andra rördelen, då ett sug blir av fläkten. Jag har en mätare för oljepanna. Men det finns säkert ventgubbar här som kan säga något, ha lite is i magen, så kommer det säkert något.

• Gilla
Hogebo
  • Laddar…
S
Ja lånar tråden lite, radonet i källaren är rätt ok nu. Ca 250 bq/m3 under en vecka med högtryck, kallt väder och vindstilla. Jag har märkt att det ger dom högsta värdena. Så jag känner mig klar där, eftersom det bara är en källare där ingen vistas länge perioder.

Men nu vill jag göra något med krypgrunden i samband med att jag ställer dit en sorptionsavfuktare (har plastat marken och tejpat). Vardagsrummet ovan krypgrunden ligger strax över 200bq/m3 och jag gissar nu att det kommer från krypgrunden, då hallen bredvid som är över källaren har lägre värden.

Jag hittade denna idé på nätet, finns det någon idé med att göra så? Eller är det bara onödigt?tänkte mest för att slippa två utelåst.
Illustration av ett ventilationssystem i krypgrund med rör och fläktar för att hantera luftflöde, indikerat med pilar i olika färger för luftflödesriktningar.
Skapa konto

Markradon då troligtvis, det gäller att få till ett sug på utsidan, finns det dräneringsslanger av slag som slangar med hål i. dom går att använda. Sen ska det sugas under din plast på ett par ställen. Vad finns för fyllning under plasten, makadamm eller bara jord.

S
J jonaserik skrev:
Markradon då troligtvis, det gäller att få till ett sug på utsidan, finns det dräneringsslanger av slag som slangar med hål i. dom går att använda. Sen ska det sugas under din plast på ett par ställen. Vad finns för fyllning under plasten, makadamm eller bara jord.
Ja, det är markradon, det finns inget blåbetong i huset. Då kanske jag ska lägga en dräneringsslang under plasten som täcker så mycket som möjligt, men finns det en anledning till att inte suga ovan plasten istället? Och på samma gång hindra lukt från att komma upp?

Edit: sand, sten och lera ligger under plasten. Byggt tidigt 1920-tal

Med plast och tätat enligt konstens alla regler så långt det går. så markluft sugas under den. Sen hur mycket som kommer genom annat är inte skrivet i sten. Med krypgrund, då är det säkert inte så stor del som är under marknivå och då kommer det upp under huset. Några dränentonnigsslangar i 50 mm, som lägges som en solfjäder till gemensam kopplingspunkt och där en fläkt ut i himlen är bra. Dom ska då tätas i ändarna för at få ett vacum i dom men fläkten. De s.k. undertrycket ska då vara ca 2 - 3 mm och suga konstant, behövs ingen herrejösses fläkt för det. En s.k saneringsfirma kostar skjortan och sätter in häftig fälkt. Drän ska då helst ligga i ett dränlager, makadamm eller liknande så det kan suga från allt under plasten. Kan med fördel grävas rännor på ca 20 - 25 cm djupa och lägga slangen i, med makadamm runt och över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.