47 129 läst · 127 svar
47k läst
127 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Svar nej. Ett kontor/tvättstuga/lite övriga utrymmen och ska i ett större 40 m2 ordna en s.k gillestuga med mer ventilation i. Så på den punkten är det BQ ingen större fara.Stickan56 skrev:
Sen det med den stora BQ under plattan, kom jag på är jag högg upp för att flytta ett avlop och det blev en grop. Fick låna kommunens mätare, då jag även förmedlade mina resutat till dom. För att kommunen kunde rekomendera till andra med BQ problem med markradon. har hört senare att det hjälpt en del och bra är det.
Sen att suga från dräneringe är ett bra sätt att få bort massor av BQ, är att jag hjälpt andra med den funktionen och reultatet har visat sig mycket bra. Kan läsas i andra trådar på forumet, för dom gjort det, med gott resultat.
Läs # 49 , # 61 , # 67 och # 71
Man behöver omsätta betydligt mer luft än man kan tro, halva luftvolymen i huset per timme är en god tumregel. Men... sätter du bara en evakueringsfläkt I rummet du vill sanera, är risken stor att du säger in radonluft genom golv och väggar. Jag skulle testa med en fläkt som trycket in friskluft iradonrummet och sedan evakueringsventiler för frånluften I nästa rum som inte har hög radonhalt.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Blir det oekonomiskt med så mycket vädring, kan du fundefa över en effektiv frånluftsvärmepump som återvinner värmen innan de skickar ut frånluften.
Tack för all bra vägledning! Har gjort susen hitintills. Fläkten i röret från dräneringsröret snurrar så fint med bra resultat inne!J jonaserik skrev:Svar nej. Ett kontor/tvättstuga/lite övriga utrymmen och ska i ett större 40 m2 ordna en s.k gillestuga med mer ventilation i. Så på den punkten är det BQ ingen större fara.
Sen det med den stora BQ under plattan, kom jag på är jag högg upp för att flytta ett avlop och det blev en grop. Fick låna kommunens mätare, då jag även förmedlade mina resutat till dom. För att kommunen kunde rekomendera till andra med BQ problem med markradon. har hört senare att det hjälpt en del och bra är det.
Sen att suga från dräneringe är ett bra sätt att få bort massor av BQ, är att jag hjälpt andra med den funktionen och reultatet har visat sig mycket bra. Kan läsas i andra trådar på forumet, för dom gjort det, med gott resultat.
Läs # 49 , # 61 , # 67 och # 71
Nu funderar jag över att göra lösningen permanent genom att dra utblåset från dräneringen 5 meter bort för att inte ha det vid huset och öppningsbara fönster. Får kolla att det inte blir för stort motstånd i röret. I så fall får jag sätta in en lite kraftigare fläkt än den på 14 w som jag har idag. 🙏🙏🙏👌👍
Härligt att läsa att det gett resulat. Nu med att förlänga något rör, kan ge problem, det är en hel del jordfukt som kommer med upp i luften. Nu med en s.k svanhals är det liiite fart på luften och kanske inte fryser till i rören. Men med att gräva ner rör så måste dom ner på frostfritt djup, för att inte bygga upp is i dom. Till slut finns det inget hål utan bara is, som spränger rören. Samt det det måste vara fritt i änden. Så det bästa är nog att ha en svanhals där vid väggen, nu är det plast och dom kommer med solens hjälp att vittra sönder med tiden. Det finns rostfria delar, men är rätt dyra, men i längden på 20 år så kan det löna sig. Det med att det går in i öppningsbara fönster kan du nog glömma, det är ingen storm som kommer där och det går ut i himlen.Stefan_Kba skrev:Tack för all bra vägledning! Har gjort susen hitintills. Fläkten i röret från dräneringsröret snurrar så fint med bra resultat inne!
Nu funderar jag över att göra lösningen permanent genom att dra utblåset från dräneringen 5 meter bort för att inte ha det vid huset och öppningsbara fönster. Får kolla att det inte blir för stort motstånd i röret. I så fall får jag sätta in en lite kraftigare fläkt än den på 14 w som jag har idag. 🙏🙏🙏👌👍
Har själv 2 Mitsubishi vl-100, funkar som värmeväxlare och byter ut ca 100 kubik luft i timmen . Har en på varje våning .,radonhalten sjönk fr ca1200 till 200 . Har 100 kvadrat fördelat på två våningar och blåbetong i väggar .de drar el 15-30w beror på fläktläge .
Jag hade en hel del problem med radon i vårt hus. Jag skrev en del om det i en annan tråd för 5 år sen. Jag gick från drygt 1000 ner till under 50.
Min egen erfarenhet är att extremt noggrann tätning är avgörande. Jag gjorde en rad olika åtgärder men det var alla sammantagna åtgärder som gav resultatet. Nu har jag annan hustyp än du men principen är densamma.
Butylgummi var mitt hemliga vapen (förutom 200 m2 åldersbeständig plast som inte är aktuellt i ditt fall). Jag använde även t-flextejp.
Jag tätade även avloppsrör då det verkade läcka en del från vår slambrunn. Därtill tätade jag garaget (sitter ihop med huset) och ett förråd. Jag upptäckte att gjutningen mellan golv och vägg hade små sprickor. Där sipprade det upp rätt rejält. Därtill alla sprickor längs väggarna i krypgrunden. Sen fläktar för att skapa undertryck (2 st på 7w styck endast). Lösningen verkar hålla för evigt, så länge man undviker jogga runt med spikskor i krypgrunden.
Under arbetets gång köpte jag på mig 2 st radonmätare. Ovärderliga verktyg för att relativt snabbt se skillnad i resultat.
En kommentar till radonproblem generellt. Det är extremt enkelt att lösa problemet genom att mångdubbla ventilationen. Men det skapar andra problem. Jag tycker man ska sträva efter standard som är komplett luftombyte varannan timme. Drar man på mer än så blir det snabbt dyrt.
Med reservation för att jag inte lusläste alla inlägg i tråden.
Hade för övrigt en av sveriges största radonfirmor på plats. De var på plats men mätte inget utan kollade mest runt. Sen kom en offert på att borra hål i betongplattan och dra rör.
Enda problemet var att vi aldrig haft något betongplatta i huset (förutom i garage och i förrådet). Deras offert hamnade i papperskorgen. Sen drog jag till Biltema och köpte material.
Det kan ju mycket väl vara så att din befintliga installation suger upp en del radon från marken och för det närmare grunden. Möjligt är att sugen inte är installerad på ett sätt som gör att den kan ta hand om allt. Överskottet går ev. upp i springor och sprickor.
Jag skaffade även en värmekamera. Med hjälp av den kunde jag även spåra var i huset kall luft sögs in. Det gav också indikation på var radonet kom upp.
I krypgrunden snittar jag på cirka 100, där låg det på några tusen tidigare. I och med att det är omöjligt för mig att få tätt mellan krypgrund och bodel var jag beroende av att få det extremt tätt i krypgrunden. Det finns dagar då bodelen registrerar över 200 men det är väldigt temporärt. Andra dagar ner mot 5. Men som sagt, snittet är under 50. (och då även under eldningssäsongen när mätningen anses vara viktigast).
Edit: har du ingen ventilation i problemutrymmet krävs det inte speciellt mycket radon för att över tid komma upp i rejäla värden.
Min egen erfarenhet är att extremt noggrann tätning är avgörande. Jag gjorde en rad olika åtgärder men det var alla sammantagna åtgärder som gav resultatet. Nu har jag annan hustyp än du men principen är densamma.
Butylgummi var mitt hemliga vapen (förutom 200 m2 åldersbeständig plast som inte är aktuellt i ditt fall). Jag använde även t-flextejp.
Jag tätade även avloppsrör då det verkade läcka en del från vår slambrunn. Därtill tätade jag garaget (sitter ihop med huset) och ett förråd. Jag upptäckte att gjutningen mellan golv och vägg hade små sprickor. Där sipprade det upp rätt rejält. Därtill alla sprickor längs väggarna i krypgrunden. Sen fläktar för att skapa undertryck (2 st på 7w styck endast). Lösningen verkar hålla för evigt, så länge man undviker jogga runt med spikskor i krypgrunden.
Under arbetets gång köpte jag på mig 2 st radonmätare. Ovärderliga verktyg för att relativt snabbt se skillnad i resultat.
En kommentar till radonproblem generellt. Det är extremt enkelt att lösa problemet genom att mångdubbla ventilationen. Men det skapar andra problem. Jag tycker man ska sträva efter standard som är komplett luftombyte varannan timme. Drar man på mer än så blir det snabbt dyrt.
Med reservation för att jag inte lusläste alla inlägg i tråden.
Hade för övrigt en av sveriges största radonfirmor på plats. De var på plats men mätte inget utan kollade mest runt. Sen kom en offert på att borra hål i betongplattan och dra rör.
Enda problemet var att vi aldrig haft något betongplatta i huset (förutom i garage och i förrådet). Deras offert hamnade i papperskorgen. Sen drog jag till Biltema och köpte material.
Det kan ju mycket väl vara så att din befintliga installation suger upp en del radon från marken och för det närmare grunden. Möjligt är att sugen inte är installerad på ett sätt som gör att den kan ta hand om allt. Överskottet går ev. upp i springor och sprickor.
Jag skaffade även en värmekamera. Med hjälp av den kunde jag även spåra var i huset kall luft sögs in. Det gav också indikation på var radonet kom upp.
I krypgrunden snittar jag på cirka 100, där låg det på några tusen tidigare. I och med att det är omöjligt för mig att få tätt mellan krypgrund och bodel var jag beroende av att få det extremt tätt i krypgrunden. Det finns dagar då bodelen registrerar över 200 men det är väldigt temporärt. Andra dagar ner mot 5. Men som sagt, snittet är under 50. (och då även under eldningssäsongen när mätningen anses vara viktigast).
Edit: har du ingen ventilation i problemutrymmet krävs det inte speciellt mycket radon för att över tid komma upp i rejäla värden.
Redigerat: