42 754 läst · 111 svar
43k läst
111 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Ledsamt! Men enda sättet att få ner radonhalten är att montera en FTX med tilluftventiler i alla rummen. Utöver radongasen så får du bättre luft, lägre energiförbrukning och bätrre vent i badrummen.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Jag själv är inte så säker på det. Halterna verkar underligt höga även ett plan upp. Nästan på samma nivå som i gillestugan. Som jag förstått i andra forum får en del dra upp luftflödet rätt hårt för FTX och det är väl kanske inte FTX-lösningens främsta syfte att hantera radon (om flödet måste ställas upp onödigt högt). Speciellt inte om det kräver att man behöver byta ut betydligt mer luft än vad rekommendationerna säger.H Herrn123 skrev:
FTX-lösning kan säkert vara bra men jag skulle oavsett börja med att täta för att se vart värdena tar vägen. Om allt verkligen kommer från gillestugan går det kanske att vända luftflödet just där och pressa ut luft via en ventil, medan man stänger det man kan mellan gillestugan och ovanvåning. Möjligt det händer en hel del med värdena då.
Oftast är de bästa lösningarna inte alltid de som plånboken tillåter. Då får man leta alternativ.
I mitt fall fick jag även rekommendationer att köra en fet fläkt som bytte ut all luft i krypgrunden. För att kompensera för all ny luft som kondenserade skulle jag även installera en avfuktare. Den cirkusen hade absolut löst problemet. Därtill löpande driftkostnader för avfuktaren.
Radonsug funkar bra om det är luftigt och dränerande material under plattan. Är det tex fuktig sand eller liknande så blir det svårt att ventilera under ett större område. Då kan undertrycket bli rätt lokalt
Snabbaste sättet att få en del svar är att stänga av radonfläkten och mäta över tid. Det kostar heller inget. Jag själv hade även testat att byta flödesriktning. Det hade varit intressant att se om man kan spä ut luften under plattan så att det som sugs tillbaka in i har lägre koncentration.S Screew skrev:
Inget av ovanstående löser problemet. Men om någon av testerna visar att det inte blir värre, då har man mer information.
I och med att värdena trådskaparen har är så höga efter att en installation utförts, kan man ifrågasätta hela installationen. Eller så hade tidigare ägare 5000 i hela kåken och blev kanonnöjda när de kom ner till 1300
Håller med, antingen betalar man någon som förmodligen inte kan garanterar något bra resultat eller så får man lägga lite tid och labba lite själv. Det är bra att det finns relativt billiga grejer att mäta med istället för att göra en riktigt mätning varje gång man provar något nyttH henlin431 skrev:Snabbaste sättet att få en del svar är att stänga av radonfläkten och mäta över tid. Det kostar heller inget. Jag själv hade även testat att byta flödesriktning. Det hade varit intressant att se om man kan spä ut luften under plattan så att det som sugs tillbaka in i har lägre koncentration.
Inget av ovanstående löser problemet. Men om någon av testerna visar att det inte blir värre, då har man mer information.
I och med att värdena trådskaparen har är så höga efter att en installation utförts, kan man ifrågasätta hela installationen. Eller så hade tidigare ägare 5000 i hela kåken och blev kanonnöjda när de kom ner till 1300
Radon är ju egentligen extremt enkelt att förhålla sig till. Det krävs vanligtvis väldigt lite undertryck som man sen kan styra till rätt ställe. Men som du säger, om installationen petar ner röret ner i plattan och suger bort radon i en diameter av 2 meter, då har man resten kvar. Det krävs inte många glipor i ett dåligt ventilerat utrymme för att nå riktigt höga värden. Rent teoretiskt är det alltså relativt lätt att lösa radonproblem.S Screew skrev:
Men bara om man vet exakt var det kommer ifrån. Hade varit betydligt enklare om gasen gick att se, eller lukta sig till. Värmekamera ska som sagt inte underskattas i just ett sånt här läge. Det finns billiga och enkla. Jag körde på en Flir som man kopplar till Androidtelefon/surfplatta. Löjligt kul att springa runt och skjuta bilder/filmer med. Hittar läckagen direkt. (och mina golvvärmerör som jag lyckats undvika skruva sönder genom åren). Hittade även musbon på vinden ett år.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur påverkas radon i väggar (blåbetong) av att träväggarna tas bort?
Miljö & Hälsa -
Radonmätning nödvändig - så gör du steg för steg
Artikelkommentarer -
Radonsug - Koppla avloppsrör till ventilationsfläkt!?
Miljö & Hälsa -
Radon, ventilation, inomhusklimat ?!?
Ventilation -
Hur säkra mot radonet
Grund & Markarbeten