H Hogebo skrev:
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft. Har just fått hem radondosor som ska hängas upp idag för mätning. Tar dock tre månader.
Jag har skaffat Airthings luft mätare från Clas Ohlson så att jag själv kan följa mina värden som varierar dag för dag beroende på bla lufttryck. Tar ca 30 dagar för att den skall kalibrera dig för ett korrekt radonvärde.

https://www.clasohlson.com/se/Airthings-View-Plus,-radonmatare-och-luftmatare/p/41-2485
 
H Hogebo skrev:
Kondensvattnet leds ut via en slang på utsidan.
Jo, det vet jag men som jag skrev så har jag läst om några som råkat ut för att den ibland läcker ut sitt kondensvatten i väggen, om det beror på fel på anläggningen eller att de som har råkat ut för detta har slarvat vid installationen vet jag ej.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft. Har just fått hem radondosor som ska hängas upp idag för mätning. Tar dock tre månader.
Nej dessa ventiler är till för att kyla kompressor och få systemet att fungera ingen luft cirkulerar till insidan
enkelt för dig att testa så att du förstår
sätt den på fläkt utan kyla eller värme
så märker du att det inte blåser på utsidan utan bara på insidan
tänk efter själv
om du tar kall luft utifrån så räcker inte värmen till för att värma den mer än 5C
mät lufttemperaturen i din luftström på insidan och jämför med luften på utsidan, är det 5C på utsidan så blir din luft 10C på insidan och det märker du garanterat inte minst med extrema elräkningar
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft. Har just fått hem radondosor som ska hängas upp idag för mätning. Tar dock tre månader.
det börjar bli tjatigt nu
ta hjälp av en livlina så de kan förklara för dig hur din ac fungerar
inget som helst luftutbyte mellan utsidans friska luft och din farliga sjuka luft på insidan.
Försök inte att intala dig detta för när sanningen väl når dig kommer du landa hårt
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Kondensvattnet leds ut via en slang på utsidan.
Om det fungerar Ja.
Men väldigt ofta i vårt klimat blir det så mycket is i blocket att det inte kan rinna ut via slangen utan töar okontrollerat och i praktiken rinner in i väggen på insidan
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Kolla så fläkten går på rätt håll vanligt att koppla fel Då suger den ändå men mycket sämre
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft. Har just fått hem radondosor som ska hängas upp idag för mätning. Tar dock tre månader.
Trollar du eller har du verkligen så otroligt svårt att ta till dig kunskap? Flertal personer har försökt förklara för dig på olika sätt, mer eller mindre pedagogiskt. Varför biter inget på dig?

Du kan prova om den här videon hjälper dig förstå hur det funkar. Jag skulle säga att det är välinvesterad tid, för du kan också generalisera kunskapen till andra områden som hur kylskåp, kyla i bilen, bergvärme och andra typer av värmeväxlare fungerar. Du kommer sannolikt ha nytta av det. Och dina monoblockpumpar fungerar exakt likadant, men utedelen och innedelen sitter ihop till en enhet, därav namnet. Principen är exakt densamma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft.
Qlimas utomhusdel cirkulerar utomhusluften.

Qlimas inomhusdel cirkulerar inomhusluften.

I rören mellan delarna cirkuleras köldmedium. Det är ett slutet system.

Inget utbyte mellan inomhusluft och utomhusluft sker.

Det enda Qlima gör är att cirkulera radongasen inomhus.

För att reducera radonproblemet måste antingen radongasen ventileras ut innan den sönderfaller. Eller så måste man med täta ytskikt förhindra att den kommer in.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
H Hogebo skrev:
Det förstår jag inte eftersom det gamla systemet använde befintlig inomhusluft.
När ni körde på el i pannan var skorstenen fortfarande öppen?

Stickan
 
Stickan56
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Aldrig sett över 700-800bq förut. 200Bq är ju maxtak för ett boende som anses tjänligt. Det kommer sannolikt vara 100BQ som är taket om ett par år.

I Norge är det krav på 100Bq och du får en betald radonsanering om du bor i mer än så.
Då har du inte sett mycket.😂

Stickan
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Luftvärmepumpar ökar INTE luftväxlingen, den cirkulerar enbart inneluften
Min Daikin har vädringsfunktion så det finns väl på vissa
 
Vet inte om det är en tävlan med max BQ, men jag ligger nog bra till i toppen. Enligt kommunens elektroniska BQ-mätare så har jag en pik på 10 000 under plattan, och inne ca 800 BQ. Radonåder ( knallröd ) på kartan, ca 25 meter från huset. Fixade lite rör och sugdrag underifrån på platta direkt mot mark. Numera ca 300 BQ i delar av källaren. Ska sätta drag i dränrören och då blir det inte noll men kanske mot 100. Har förslagit andra det med dränrören tidigare, under årens lopp, som fungerar som en radonbrunn utomhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
J jonaserik skrev:
Vet inte om det är en tävlan med max BQ, men jag ligger nog bra till i toppen. Enligt kommunens elektroniska BQ-mätare så har jag en pik på 10 000 under plattan, och inne ca 800 BQ. Radonåder ( knallröd ) på kartan, ca 25 meter från huset. Fixade lite rör och sugdrag underifrån på platta direkt mot mark. Numera ca 300 BQ i delar av källaren. Ska sätta drag i dränrören och då blir det inte noll men kanske mot 100. Har förslagit andra det med dränrören tidigare, under årens lopp, som fungerar som en radonbrunn utomhus.
Har du bostadsrum i källaren?

Stickan
 
MultiMan
P pennybridge skrev:
Min Daikin har vädringsfunktion så det finns väl på vissa
Vad är det för Daikin? Har du modellbeteckningen? Eftersom alla värmepumpar normalt sett inte har någon förbindelse annat än kylmedlet mellan inne- och utedel förstår jag inte hur en "vädringsfunktion" ska kunna fungera.

Om det inte är så att den bara går in i ett visst läge för att ventilera maximalt med luft när man öppnar fönster för att just vädra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I
Man har konstaterat att det finns markradon på plats och att huset är drabbat, man har installerat en radonsug under plattan. Troligen har någon uppföljning gjorts för att se om åtgärderna varit framgångsrika. Men någonstans längs vägen har man missat att kontinuerligt underhålla och följa upp anläggningen. Senaste mätningen gjordes för fem år sedan, och då låg värdena många gånger över gränsvärdet – ändå verkar inga åtgärder ha vidtagits förrän nu.

Radon är extremt flyktigt, öppnar man ett fönster eller en dörr är chansen stor att värdena snabbt kryper ner under 200 Bq(om inte radonen kommer utifrån). Jag hade till exempel strax över 1000 Bq i ett källarutrymme, genom att öppna dörren i en timme sjönk det till 100 Bq. Efter lite analys och testning kunde jag konstatera att golvluckan läckte. Jag tätade den och satte in en frånluftsventil (som saknades i utrymmet), sedan dess har medelvärdet hållit sig runt 100-150 Bq, vilket är acceptabelt.

I ditt fall behöver man göra en ny analys: var tar sig radonet in? Är det genom tilluftsventiler i källaren, genomföringar i golvet, tätningar som åldrats dåligt? Är det jämt fördelat i källaren eller specifika rum, o.s.v.?

Även om mer ventilation är en enkel lösning blir det snabbt problematiskt när vintern kommer, och man behöver behålla värmen i huset. Det bästa är att identifiera eventuella genomföringar i golvet som kan tätas för att trycka ner radonhalten rejält. Om det inte räcker kan man behöva titta på ventilation. En radonsug, som ni redan har, är bäst eftersom den inte påverkar husets ventilation – kanske behöver den service, kanske byte av lager eller liknande.

Radonmätning är inte helt enkel, eftersom nivåerna kan fluktuera rejält över månader, dagar och timmar. Man bör mäta huvudsakligen under vinterhalvåret, då radonvärdena tenderar att vara högre. Ska man själv analysera och testa sig fram rekommenderar jag en digital mätare, exempelvis RadonEYE, för att snabbt kunna se om åtgärder gör skillnad. Traditionella puckar kräver ofta runt två månader, rekomendationen är att mäta i rum där man vistas mycket, som sovrum och vardagsrum. I vårt fall mätte vi först vardagsrum och sovrum, där vi hamnade runt 350-400 Bq. Det var först när jag använde RadonEYE som vi kunde hitta läckaget i snickarboden i källaren. Med en egen mätare kan man flytta runt och få en bra generell uppfattning, men tänk på att värdena varierar rejält, så undvik att dra definitiva slutsatser efter bara några dagar.

Angående hur farligt radon är: slutsatsen på ByggaHus är vanligen "inte alls," precis som med mycket annat, exempelvis asbest. Mitt förslag är att sätta sig in i ämnet och läsa på via ett par tillförlitliga källor – och själv avgöra var man står. Riskerna överdrivs lätt åt båda håll.

Om du inte får rätt på problemet kan du alltid ta in en radonkonsult. Tänk dock på att ett ventilationsföretag som kan monterar en radonsug inte alltid är kunniga på radon. Om du tvingas till ventilation behöver du hitta en balans, så att du inte ventilerar bort hela din ekonomi på vintern. Det är inte ovanligt att fristående radonkonsulter reser runt, letar radon och ger tips på åtgärder.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.