42 754 läst · 111 svar
43k läst
111 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Min källare är bara en källare, finns inget där förutom fjärrvärmecentral. Jag monterade en radonsug så fick jag ner till ca 300bq/m3. 200bq/m3 gäller väl bara rum som man spenderar mycket tid i, tex sovrum och vardagsrum. I hallen på övervåningen gick jag från ca 650bq till 60-70bq.Kentvirulent skrev:
Bör kanske tillägga att väggarna var av natursten, och jordgolv/berggolv. De vistades inte där, utan användes som förvaring, mer likt ett uthus. Ingen ventilation, så utrymmet funkade väl mer som uppsamling av radon…L Lilllen skrev:
Jag har läst någonstans att monoblockpumpen ibland läcker kondensvatten med skador i väggen som följd så håll ett öga på detta.H Hogebo skrev:
Har ett ventilationssystem som verkar vara ganska likt TS. Med den eventuella skillnaden att jag har en rejäl tilluftskanal till fläkten och värmebatteriet som sedan skickar ut luft via kanaler i golven till alla rum på övre plan.
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
- Är TS säker på att det inte finns en kanal som drar in även en del friskluft till det gamla systemet?
- Har TS ingen frånluft i huset? T.ex genom köksfläkten eller andra don?
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Luftvärmepumpar ökar INTE luftväxlingen, den cirkulerar enbart inneluftenH Hogebo skrev:Utflödet är ganska lågt enligt mina lekmanna-bedömning. Jag har funderat en del... Senaste mätningen var för tre år sedan. Sedan dess har mitt ordinarie värmesystem kraschat totalt. Ett nytt skulle bli för dyrt för mig. Därför valde jag att installerat tre luftvärmepumpar. Det gamla systemet använde befintlig luft i huset. Luftvärmepumparna tar uteluften och värmer upp. Det innebär i praktiken att luftflödet i huset är bättre. Därför har jag beställ nya radonmätare för att mäta nuvarande status. Jag ska också kontakta VVS-firma för att prata radonfläkt.
Låter som du har uppreglade golv där nere. Då kan du ha ventilerade golv. Det löser problem med markradon iom att radonet ventileras ut omgående.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Kostar en del om man anlitar hantverkare. Men gör man jobbet själv så kostar det inte mycket.
Hur mätte du. Exakt hur långt var sensorn från väggar, golv och tak? Var dörr stängd eller öppen till utrymmet du mätte? Finns friskluftsventiler? Jag har halverat mätresultat bara genom att mäta på ”rätt” sätt. Iofs inte så höga värden som du har.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Till att börja med bör du göra en ny mätning om det är 5 år sedan den gjordes. Och då även mäta framförallt sovrum.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Sedan så ska du inte få panik gränsvärdet 200 innebär inte att alla rum måste ha ett lägre värde än 200 utan det innebär att du inte bör utsätta dig för en högre genomsnittlig exponering än 200. Ett extremt förenklat exempel. Om du vistas 1/4 av tiden i en miljö med 800bq och 3/4 av tiden i en miljö med 49 bq så är du under gränsvärdet.
Så du bör ställa dig frågan hur mycket tid du spenderar i de rummen och hur stor del av ditt liv du är i andra miljöer och hur mycket radon du där utsätter dig för.
Med det sagt så låter det som det är nått fel på din radonsug om värdet är +1300 och den bör fixas.
Till sist som någon skrev ovan rökning i combo med radon ökar riskerna avsevärt. Eller om man väljer att se det tvärt om. Om du inte röker så är riskerna med radon mycket mindre
Vi köpte hus för 1.5 år sedan. Fick en trevlig överraskning om att huset var fullt av blåbetong när vi börja renovera. Hade som högst 800+ i ett av rummen.
Vi installerade ett FTX system och fick ner värdena till under 100 i alla rummen.
Vi installerade ett FTX system och fick ner värdena till under 100 i alla rummen.
Vad har du för ventilationssystem i huset?
Så hög radonhalt måste du absolut ta tag i huset blir extremt svårsålt inte minst. Först och främst måste man ta reda på vart radongasen kommer in i huset och täta där. Sedan måste man se till att huset har en bra ventilation (detta gäller oavsett radon eller inte) och du kommer behöva ta in hjälp med att lösa radonproblemet!
Så hög radonhalt måste du absolut ta tag i huset blir extremt svårsålt inte minst. Först och främst måste man ta reda på vart radongasen kommer in i huset och täta där. Sedan måste man se till att huset har en bra ventilation (detta gäller oavsett radon eller inte) och du kommer behöva ta in hjälp med att lösa radonproblemet!
Hej,H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Hinner tyvärr inte läsa alla svar men du kan få bidrag från staten. 50% av maximalt 30’ (har jag för mig) för radonsanering. Om det inte får effekt så kan du få mer bidrag. Detta är gammal info men googla så finns det nog aktuell info.
Jag hade det problemet. Fick borra ett hål i bottenplattan och dra ett 40mm rör till utanför huset. Och bygga en liten låda utomhus för en kanalfläkt. Det funkade för radonen. Enda problemet var att fläkten även sög ut vattenånga ur grunden så det blev en isklump runt utsugningsfläkten på vintern.H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.