42 743 läst · 111 svar
43k läst
111 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
H Hogebo skrev:
Ska rådda i detta då min kloke son kommer på besök i helgen. Stort tack för hjälp att tänka och klura.K krambriw skrev:
1340BQ??? Står kåken i Prypjat eller?H Hogebo skrev:Jag har mätt mitt radon (år 2019) och fått värdet 1340Bq i gillestugan (souterräng) och 1320Bq i vardagsrummet 1/2 tr upp från markplan. Det finns en radonfläkt inkopplad som går dygnet och året runt.
Trots radonfläkten så (om jag förstått det rätt) är mina värden är 1140 resp 1120Bq över gränsvärdet. Gränsvärdet uppges till 200Bq.
Det verkar ju livsfarligt! Vad kan man gör som inte kostar skjortan?
Ingen av de där pumparna tar in någon uteluft till bostaden.H Hogebo skrev:
Monoblockpumpen drar in uteluft, extraherar värme och blåser sedan ut den igen. Delen inomhus som blåser varmluft är helt separat, den drar rumsluft och värmer upp med värmen som är extraherad från uteluften. Ingen luftomsättning sker överhuvudtaget.
Den andra värmepumpen är en klassisk LLVP och omsätter inte heller luften.
Din radonsug är säkert bra men du har troligen ingen ventilation överhuvudtaget i källarplan nu.
Det gamla systemet drog luft från källaren och blåste ut i resten av huset efter uppvärmning. Denna luft måste ersättas och har då sannolikt dragits via friskluftsventiler i källaren. Det har gett samma effekt som en förbränningspanna, dvs en stor omsättning av luft i både källaren och bostaden.
Du behöver något slags aktivt ventilationssystem. Börja med en paxfläkt i någon lämplig ventil i gillestugan och mät sedan igen.
jo detta har vi påpekat några ggr nu men för döva örontommib skrev:Ingen av de där pumparna tar in någon uteluft till bostaden.
Monoblockpumpen drar in uteluft, extraherar värme och blåser sedan ut den igen. Delen inomhus som blåser varmluft är helt separat, den drar rumsluft och värmer upp med värmen som är extraherad från uteluften. Ingen luftomsättning sker överhuvudtaget.
Den andra värmepumpen är en klassisk LLVP och omsätter inte heller luften.
Din radonsug är säkert bra men du har troligen ingen ventilation överhuvudtaget i källarplan nu.
Det gamla systemet drog luft från källaren och blåste ut i resten av huset efter uppvärmning. Denna luft måste ersättas och har då sannolikt dragits via friskluftsventiler i källaren. Det har gett samma effekt som en förbränningspanna, dvs en stor omsättning av luft i både källaren och bostaden.
Du behöver något slags aktivt ventilationssystem. Börja med en paxfläkt i någon lämplig ventil i gillestugan och mät sedan igen.
Absolut, och då försökte jag mig på en lite mer utförlig beskrivning av varför det inte funkar nu. De tidigare beskrivningarna gick ju inte hem hos TS, då får man försöka förklara på ett annat sätt.
Är huset murat av lättbetong? Finns det lättbetong någonstans?
Eller är all denna radon markradon?
Eller är all denna radon markradon?
Med dom värdena, så är det med säkerhet markradon och med en sådan fläkt tyder det på markradon i den högre skalan, då kan det komma in via golvet eftersom det är ett undertryck där. Har du kollat med kommunen, dom har radonkartor som visar värden runt i kommunen. Starta där. Är det dränerat runt huset med dräneringslangar av modern typ, går det att suga i dom.H Hogebo skrev:
Aldrig sett över 700-800bq förut. 200Bq är ju maxtak för ett boende som anses tjänligt. Det kommer sannolikt vara 100BQ som är taket om ett par år.S Screew skrev:
I Norge är det krav på 100Bq och du får en betald radonsanering om du bor i mer än så.
Kentvirulent skrev:
Så högt är det ändå inte. En kompis (som bor i Sverige) hade en bra bit över 5000 i källaren. Minns inte exakt värde nu. Därmed inte sagt att man inte bör göra någonting åt det. Men kan hända att det inte var medelvärde, utan toppvärde mätt med elektronisk mätare.Kentvirulent skrev:
Redigerat: