42 754 läst · 111 svar
43k läst
111 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Utflödet är ganska lågt enligt mina lekmanna-bedömning. Jag har funderat en del... Senaste mätningen var för tre år sedan. Sedan dess har mitt ordinarie värmesystem kraschat totalt. Ett nytt skulle bli för dyrt för mig. Därför valde jag att installerat tre luftvärmepumpar. Det gamla systemet använde befintlig luft i huset. Luftvärmepumparna tar uteluften och värmer upp. Det innebär i praktiken att luftflödet i huset är bättre. Därför har jag beställ nya radonmätare för att mäta nuvarande status. Jag ska också kontakta VVS-firma för att prata radonfläkt.returen skrev:
de enda luftvärmepumpar jag vet om som blåste in friskluft från utsidan var daikin sahara +10år sedan och de fungerade inte heller i vårt nordiska klimatH Hogebo skrev:Utflödet är ganska lågt enligt mina lekmanna-bedömning. Jag har funderat en del... Senaste mätningen var för tre år sedan. Sedan dess har mitt ordinarie värmesystem kraschat totalt. Ett nytt skulle bli för dyrt för mig. Därför valde jag att installerat tre luftvärmepumpar. Det gamla systemet använde befintlig luft i huset. Luftvärmepumparna tar uteluften och värmer upp. Det innebär i praktiken att luftflödet i huset är bättre. Därför har jag beställ nya radonmätare för att mäta nuvarande status. Jag ska också kontakta VVS-firma för att prata radonfläkt.
vad har du för pumpar?
Jag har en luftvärmepump med en del på utsidan och utblås på insidan. De andra två är sk. monoblock med bara en del på insidan. Alla tre är av märket Qlima och inköpta på JULA.returen skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-024775/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ckvarmepumpar/luftvarmepump-monoblock-022930/
Om din gamla pump var en frånluftsvärmepump så fungerade troligen luftomsättningen inomhus bra och enligt rekommendation om den och alla don var korrekt injusterade. Nu när den är skrotad och du bara har LLVP så får du inte luftomsättning såsom tidigare. Du har inte monterat in någon frånluftsfläkt i samband med utbytet? Ev även FTX?
Den gamla var inte en frånluftvärmepump .K krambriw skrev:Om din gamla pump var en frånluftsvärmepump så fungerade troligen luftomsättningen inomhus bra och enligt rekommendation om den och alla don var korrekt injusterade. Nu när den är skrotad och du bara har LLVP så får du inte luftomsättning såsom tidigare. Du har inte monterat in någon frånluftsfläkt i samband med utbytet? Ev även FTX?
Okej, men ventilation och luftombyte behövs oavsett. Du kanske hade en bättre sådan tidigare
Men det bör du bäst veta själv, här blir det annars bara gissningar. Beskriv bättre vad du hade tidigare så är chansen större att folk träffar rätt med användbara råd & dåd
Men det bör du bäst veta själv, här blir det annars bara gissningar. Beskriv bättre vad du hade tidigare så är chansen större att folk träffar rätt med användbara råd & dåd
Åh, ett lite ovanligt system med en gammal oljepanna med inre vattencistern. Olja var ersatt med elpatron som värmde upp vattnet som gick i rör till en stor fläkt placerad inomhus i källarvåningen (dvs närmast mark-radonet). Den fläkten tog inneluften som värmdes upp och blåste ut i ventiler längs med golven i lägenhetsdelen. I källarvåningen med gille, tvättstuga, torkrum, verkstad och förråd fanns det vattenburna värmeelement. Ett system som krashade då värmepannas inre vattencistern läckte.H Hogebo skrev:
Ingen av mina tre luftvärmepumpar har något luftinsug från bostaden. Alla tre har bara utblås. Monoblocken har två ventiler på utsidan ett insug och ett utblås.K krambriw skrev: