Fläkten har ett kännbart utblås. Inte så kraftigt dock.

H Hogebo skrev:
Fläkten har ett kännbart utblås. Inte så kraftigt dock.
om du kopplar ifrån röret till grunden ökar flödet?

returen returen skrev:
om du kopplar ifrån röret till grunden ökar flödet?
Utflödet är ganska lågt enligt mina lekmanna-bedömning. Jag har funderat en del... Senaste mätningen var för tre år sedan. Sedan dess har mitt ordinarie värmesystem kraschat totalt. Ett nytt skulle bli för dyrt för mig. Därför valde jag att installerat tre luftvärmepumpar. Det gamla systemet använde befintlig luft i huset. Luftvärmepumparna tar uteluften och värmer upp. Det innebär i praktiken att luftflödet i huset är bättre. Därför har jag beställ nya radonmätare för att mäta nuvarande status. Jag ska också kontakta VVS-firma för att prata radonfläkt.

• Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Utflödet är ganska lågt enligt mina lekmanna-bedömning. Jag har funderat en del... Senaste mätningen var för tre år sedan. Sedan dess har mitt ordinarie värmesystem kraschat totalt. Ett nytt skulle bli för dyrt för mig. Därför valde jag att installerat tre luftvärmepumpar. Det gamla systemet använde befintlig luft i huset. Luftvärmepumparna tar uteluften och värmer upp. Det innebär i praktiken att luftflödet i huset är bättre. Därför har jag beställ nya radonmätare för att mäta nuvarande status. Jag ska också kontakta VVS-firma för att prata radonfläkt.
de enda luftvärmepumpar jag vet om som blåste in friskluft från utsidan var daikin sahara +10år sedan och de fungerade inte heller i vårt nordiska klimat
vad har du för pumpar?

• Gilla
Molin666 och 4 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
de enda luftvärmepumpar jag vet om som blåste in friskluft från utsidan var daikin sahara +10år sedan och de fungerade inte heller i vårt nordiska klimat
vad har du för pumpar?
Jag har en luftvärmepump med en del på utsidan och utblås på insidan. De andra två är sk. monoblock med bara en del på insidan. Alla tre är av märket Qlima och inköpta på JULA.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-024775/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ckvarmepumpar/luftvarmepump-monoblock-022930/

Walle85
Fast dessa luftvärmepumpar med utomhusdel tar ju inte någon luft utifrån, utedelen är bara det som genererar värme genom att cirkulera gas. Eller missar jag något här?

• Gilla
TRJBerg och 23 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Jag har en luftvärmepump med en del på utsidan och utblås på insidan. De andra två är sk. monoblock med bara en del på insidan. Alla tre är av märket Qlima och inköpta på JULA.
[länk]
[länk]
ingen av dessa tillför friskluft till insidan

• Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
ingen av dessa tillför friskluft till insidan
Aj då, det trodde jag eftersom det åtminstone är ett starkt utblås på utsidan från monoblocken.

Om din gamla pump var en frånluftsvärmepump så fungerade troligen luftomsättningen inomhus bra och enligt rekommendation om den och alla don var korrekt injusterade. Nu när den är skrotad och du bara har LLVP så får du inte luftomsättning såsom tidigare. Du har inte monterat in någon frånluftsfläkt i samband med utbytet? Ev även FTX?

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Om din gamla pump var en frånluftsvärmepump så fungerade troligen luftomsättningen inomhus bra och enligt rekommendation om den och alla don var korrekt injusterade. Nu när den är skrotad och du bara har LLVP så får du inte luftomsättning såsom tidigare. Du har inte monterat in någon frånluftsfläkt i samband med utbytet? Ev även FTX?
Den gamla var inte en frånluftvärmepump .

Okej, men ventilation och luftombyte behövs oavsett. Du kanske hade en bättre sådan tidigare
Men det bör du bäst veta själv, här blir det annars bara gissningar. Beskriv bättre vad du hade tidigare så är chansen större att folk träffar rätt med användbara råd & dåd

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Den gamla var inte en frånluftvärmepump .
Åh, ett lite ovanligt system med en gammal oljepanna med inre vattencistern. Olja var ersatt med elpatron som värmde upp vattnet som gick i rör till en stor fläkt placerad inomhus i källarvåningen (dvs närmast mark-radonet). Den fläkten tog inneluften som värmdes upp och blåste ut i ventiler längs med golven i lägenhetsdelen. I källarvåningen med gille, tvättstuga, torkrum, verkstad och förråd fanns det vattenburna värmeelement. Ett system som krashade då värmepannas inre vattencistern läckte.

K krambriw skrev:
Okej, men ventilation och luftombyte behövs oavsett. Du kanske hade en bättre sådan tidigare
Men det bör du bäst veta själv, här blir det annars bara gissningar. Beskriv bättre vad du hade tidigare så är chansen större att folk träffar rätt med användbara råd & dåd
Ingen av mina tre luftvärmepumpar har något luftinsug från bostaden. Alla tre har bara utblås. Monoblocken har två ventiler på utsidan ett insug och ett utblås.

OK, då hade du förmodligen ändå ett system som gav betydligt bättre luftomsättning än vad du har idag

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
K krambriw skrev:
OK, då hade du förmodligen ändå ett system som gav betydligt bättre luftomsättning än vad du har idag
Det förstår jag inte eftersom det gamla systemet använde befintlig inomhusluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.