42 754 läst · 111 svar
43k läst
111 svar
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Ingen har vad jag sett tagit upp radonbrunn utanför huset, du får googla! Det var så vi löste vårt radonproblem för mååånga år sen när inte radonsug i källaren fungerade. Vi hade skyhöga värden (vill minnas >4000 - grusås). Vi fick ner till gränsvärdet.
Som vissa redan skrivit så är den stora faran med radon om man röker. Och då kan man ju fråga sig hur stor del av farligheten som kommer från radonet. Nästan samtliga som dör av radon är också rökare. Har själv radon i vattnet med nivå runt 1500 där 1000 är gränsvärde. Oroar mig inte speciellt mycket för det. Har en mätare för att se hur mycket som finns i luften och den visar allt mellan 50 och 300 med snitt runt 150 och då tolkar jag det som relativt harmlöst.
Mycket intressant. Suger du alltså ut luft ur dräneringsrören?B Braddan skrev:Har ett ventilationssystem som verkar vara ganska likt TS. Med den eventuella skillnaden att jag har en rejäl tilluftskanal till fläkten och värmebatteriet som sedan skickar ut luft via kanaler i golven till alla rum på övre plan.
Till radonfrågan. Genom att koppla en billig kanalfläkt från Biltema till ett av dräneringens inspektionsrör lyckades jag sänka radonnivåerna lägre än vad 3 separata radonsugar lyckats nå tillsammans. Totalkostnad ca 300 kronor.
- Är TS säker på att det inte finns en kanal som drar in även en del friskluft till det gamla systemet?
- Har TS ingen frånluft i huset? T.ex genom köksfläkten eller andra don?
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
Jag har precis installerat denna utsugning från dräneringsröret runtom huset. Min början var att jag också skaffade en Airthings från Clas Ohlson och hde lite höga värden typ 150Bq i källaren. Detta iofs före Airthings har kallibrerat sig klart, ca 30 dagar från start. Låga värden kan många tycka men högre än 0 ju.H HökMartin skrev:
Men redan dagen efter jag hade gjort ett prov med en lösning som en annan här på en annan tråd gjort dök mitt värde ner. Snitten efter ytterligare 14 dagar ligger på ca 34 Bq. Har pendlat ner till 9 Bq i källaren sedan mätningen startade. Mycket nöjd så långt med några avloppsrörn 110 mm, några krökar och en centrumfläkt för 199 sek från Jula. Se bilder.
Men min mätning fortsätter såklart. Alla skall ju veta att Bq-värdet går upp och ner med lufttrycket utomhus. Vid lågtryck går Bq-värdet upp och vid högtryck går Bq-värdet ner.
Men förhoppningsvis skall jag slippa att bryta upp det flytande golvet i källaren för att lägga en aluminium duk eller att borra hål för radonsug eller radonbrunn på utsidan. Om nivån inte går ner skaffar jag en kraftigare sug än den jag har på 14 watt.
Kolla gärna på andra trådar om detta här på Byggahus.se.
Det här är jag intresserad av, men min Google-Fu har svikit mig hittills. Har du några länkar till faktiska produkter?P Peter1000 skrev:
Känns som en vettig lösning då man inte förbrukar varm inomhusluft.B Braddan skrev:Till radonfrågan. Genom att koppla en billig kanalfläkt från Biltema till ett av dräneringens inspektionsrör lyckades jag sänka radonnivåerna lägre än vad 3 separata radonsugar lyckats nå tillsammans. Totalkostnad ca 300 kronor.
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
Hade ca 400 Bq i källaren. Satte in en liten fläkt som blåste in luft från en ventil i skorstenen, sänkte till ca 150 Bq på några timmar, ett ok värde för en källare tycker jag. En radonmätare som mäter kontinuerligt är suveränt för att veta vilka ändringar som ger effekt. Däremot funderar jag på att stänga av den när det ser stabilt ut efter någon månad. Finns så mycket anbat att oroa sig för.
Det stämmer. Har en lösning som är ganska lik den här ovan.H HökMartin skrev:
Inklistrat är min graf på radonnivå. Stänger av radonsugar och denna fläkt på sommarmånaderna när radon inte är ett problem och när jag ser att nivåerna börjar klättra så slog jag sist igång endast fläkten (= den högre toppen till vänster i bild).
Den lilla toppen till höger var när fläkten la av på grund av mördarsnigel som letade sig ned till den och tog död på sig själv och fläkt.