Ingen har vad jag sett tagit upp radonbrunn utanför huset, du får googla! Det var så vi löste vårt radonproblem för mååånga år sen när inte radonsug i källaren fungerade. Vi hade skyhöga värden (vill minnas >4000 - grusås). Vi fick ner till gränsvärdet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det kan ju vara läge att överväga även tätskikt mot radon om det inte finns någon uppenbar springa där det kan tränga in. Finns ju olika fabrikat att välja mellan som man penslar på alla ytor där det kan tränga in.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Som vissa redan skrivit så är den stora faran med radon om man röker. Och då kan man ju fråga sig hur stor del av farligheten som kommer från radonet. Nästan samtliga som dör av radon är också rökare. Har själv radon i vattnet med nivå runt 1500 där 1000 är gränsvärde. Oroar mig inte speciellt mycket för det. Har en mätare för att se hur mycket som finns i luften och den visar allt mellan 50 och 300 med snitt runt 150 och då tolkar jag det som relativt harmlöst.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Braddan skrev:
Har ett ventilationssystem som verkar vara ganska likt TS. Med den eventuella skillnaden att jag har en rejäl tilluftskanal till fläkten och värmebatteriet som sedan skickar ut luft via kanaler i golven till alla rum på övre plan.
  • Är TS säker på att det inte finns en kanal som drar in även en del friskluft till det gamla systemet?
  • Har TS ingen frånluft i huset? T.ex genom köksfläkten eller andra don?
Till radonfrågan. Genom att koppla en billig kanalfläkt från Biltema till ett av dräneringens inspektionsrör lyckades jag sänka radonnivåerna lägre än vad 3 separata radonsugar lyckats nå tillsammans. Totalkostnad ca 300 kronor.
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
Mycket intressant. Suger du alltså ut luft ur dräneringsrören?

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
M malg01 skrev:
Jag hade lite höga värden i källaren och kan rekommendera en sån här så håller man bättre koll än de där puckarna man placerar ut.

[länk]
Har flera stycken, även de mindre enheterna. Mycket bra. Utan spaning ingen aning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HökMartin skrev:
Jag har precis installerat denna utsugning från dräneringsröret runtom huset. Min början var att jag också skaffade en Airthings från Clas Ohlson och hde lite höga värden typ 150Bq i källaren. Detta iofs före Airthings har kallibrerat sig klart, ca 30 dagar från start. Låga värden kan många tycka men högre än 0 ju.
Men redan dagen efter jag hade gjort ett prov med en lösning som en annan här på en annan tråd gjort dök mitt värde ner. Snitten efter ytterligare 14 dagar ligger på ca 34 Bq. Har pendlat ner till 9 Bq i källaren sedan mätningen startade. Mycket nöjd så långt med några avloppsrörn 110 mm, några krökar och en centrumfläkt för 199 sek från Jula. Se bilder.
Men min mätning fortsätter såklart. Alla skall ju veta att Bq-värdet går upp och ner med lufttrycket utomhus. Vid lågtryck går Bq-värdet upp och vid högtryck går Bq-värdet ner.
Men förhoppningsvis skall jag slippa att bryta upp det flytande golvet i källaren för att lägga en aluminium duk eller att borra hål för radonsug eller radonbrunn på utsidan. Om nivån inte går ner skaffar jag en kraftigare sug än den jag har på 14 watt.
Kolla gärna på andra trådar om detta här på Byggahus.se.

• Graf som visar radonvärden över 30 dagar med ett genomsnitt på 34 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsugning från dräneringsrör vid husvägg, med silvertejp och kopplingar, synliga stenar och grus.
    Skapa konto
  • Radon- och luftfuktighetsmätare på vägg visar 14 Bq och 54% luftfuktighet.
    Skapa konto
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
P Peter1000 skrev:
Det kan ju vara läge att överväga även tätskikt mot radon om det inte finns någon uppenbar springa där det kan tränga in. Finns ju olika fabrikat att välja mellan som man penslar på alla ytor där det kan tränga in.
Det här är jag intresserad av, men min Google-Fu har svikit mig hittills. Har du några länkar till faktiska produkter?

B Braddan skrev:
Till radonfrågan. Genom att koppla en billig kanalfläkt från Biltema till ett av dräneringens inspektionsrör lyckades jag sänka radonnivåerna lägre än vad 3 separata radonsugar lyckats nå tillsammans. Totalkostnad ca 300 kronor.
Jag har en kontinuerlig radonmätning och ser en tydlig och snabb förändring när jag slår igång Biltemafläkten.
Känns som en vettig lösning då man inte förbrukar varm inomhusluft.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hade ca 400 Bq i källaren. Satte in en liten fläkt som blåste in luft från en ventil i skorstenen, sänkte till ca 150 Bq på några timmar, ett ok värde för en källare tycker jag. En radonmätare som mäter kontinuerligt är suveränt för att veta vilka ändringar som ger effekt. Däremot funderar jag på att stänga av den när det ser stabilt ut efter någon månad. Finns så mycket anbat att oroa sig för.

H HökMartin skrev:
Det stämmer. Har en lösning som är ganska lik den här ovan.

Inklistrat är min graf på radonnivå. Stänger av radonsugar och denna fläkt på sommarmånaderna när radon inte är ett problem och när jag ser att nivåerna börjar klättra så slog jag sist igång endast fläkten (= den högre toppen till vänster i bild).

Den lilla toppen till höger var när fläkten la av på grund av mördarsnigel som letade sig ned till den och tog död på sig själv och fläkt.

• Graf som visar radonnivåer över 30 dagar med en hög topp till vänster och en mindre topp i mitten, vilket illustrerar variationer i radonmätningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Oavsett alla andra åtgärder, ingen rökning i huset! Det ger bästa skyddet mot lungcancer. Rökning i sig är cancerogent men rökning förstärker även effekten av radon väldigt mycket.
Ingen rökning förekommer i mitt hus.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har läst någonstans att monoblockpumpen ibland läcker kondensvatten med skador i väggen som följd så håll ett öga på detta.
Kondensvattnet leds ut via en slang på utsidan.

Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Blåbetong ger inte mer än typ 500
markradon

Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Luftvärmepumpar ökar INTE luftväxlingen, den cirkulerar enbart inneluften
På utsidan finns två ventiler. Den ena suger in luft och den andra blåser ut luft. Har just fått hem radondosor som ska hängas upp idag för mätning. Tar dock tre månader.

• Gilla
Stefan_Kba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.