F fredrik.johansson skrev:
En MacBook Pro från 2010. Batteriet kass och sladden till laddaren glappar men har överlevt med krympslang några år. Datorn fungerar prima som extradator åt barnen, men några större investeringar är den inte värd.
Köpte ny sladd för någon hundring och lödde dit. Buntband fick duga som hopsättning…
Kul kvällsunderhållning!
Var hittade du sladden?
”magsafe” är svårt att få ta på

Liknande fix har jag fått göra för både frugans och min laddare, det är verkligen inte toppenkvalité på de där originalladdarna. Gummihöljet på kablarna förintas ju också efter ett tag, så jag klädde in våra i svart kabelnätstrumpa och säkrade den med krympslang med smältlim i. Blev riktigt bra! (Ska se om jag kommer ihåg att ta bild på det vid tillfälle.)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Sonen ville att jag skulle byta batteri i hans dator när den inte startade. När jag bytt batterierna startade den ändå inte. Skruvade upp den och såg att en av sladdarna till batteripaketet hade lossnat i lödningen. Så efter en snabb insats med lödkolv så funkar datorn igen, till alla vuxnas förtret (den låter väldigt mycket).
[bild]
När jag lagade en leksaks"gitarr" med förskräckligt och skränigt inbyggt ljud passade jag på att lägga en tejp vid högtalarhålet inifrån. Inget syntes, den blev tystare och alla var nöjda och glada.

• Gilla
StaBen och 2 till
  • Laddar…
Ett litet motstånd i serie med högtalaren fungerar också bra. Det opererade jag in i min lillebrors leksaker i lönndom…

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Kondensatorbytarfest
Dags för klassisk elektronik HLR, kondensatorbyte. Låt oss börja med en gammal D-Link Gigabit-switch (DGS-1005D) där mer eller mindre alla kondingar hade "puffats upp" (tyvärr ingen bättre bild):
Närbild av D-Link Gigabit-switch kretskort med svällda kondensatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(den gick sönder för ungefär ett år sedan och har sedan dess legat i delar på "healing bench" i väntan på läge att beställa något från Electrokit (kunde inte motivera att beställa nya kondensatorer för 20-30 kronor och betala lika mycketi frakt)).
Enkelt att fixa, bort med de gamla och dit med nya:
Öppnad D-Link Gigabit-switch på ett arbetsbord med synliga kondensatorer och kretskortsdelar, redo för reparation.
Skapa konto

Patient nummer två var min bänkslip som jag köpte i somras. Startkondensatorn var slut och man behövde hjälpa den igång igenom att sätta fart på hjulet manuellt, inte optimalt och om inte annat störigt.
Lätt fixat, bara skruva bort den gamla och skruva dit den ny:
En ny och en gammal kondensator bredvid varandra på en arbetsbänk, tillhörande elektronikreparation.
Skapa konto

Testa att starta, inget händer! Jaha, vad är nu fel, fram med multimetern och kunde mäta vettiga värden över lindningarna... Letade lite till och hittade detta:
Hand som håller en beskadigad ledning med urklämd ändkontakt intill en elektrisk komponent.
Skapa konto

Ajdå, inte bra, klämde om den (och två till som satt lös)..

Startar fortfarande inte, va f*n! Felsökning fortsätter och mätte väldigt hög resistans över ena polen på strömbrytaren, ca 1kOhm (varierade en hel del). Okej, då plockar vi isär den, nä detta såg inte så bra ut:
Två metallklämmor med korrosion och slitage placerade på en grå melerad yta.
Skapa konto
Förorenad och skadad strömbrytare före rengöring under elektronikreparation.
Skapa konto

Lite putsande senare:
Reparerade elektriska kontakter, putsade och före återmontering på en arbetsbänk.
Skapa konto
Slitna och korroderade kontakter inuti en elektrisk strömbrytare.
Skapa konto

Sådär ja, nu startar den igen. Borde kanske beställa ny brytare, men det lämnar vi till framtiden. Patienten innan ihopskruvande:
Öppnad bänkslip med synlig startkondensator och elektriska anslutningar, tecken på reparation och underhåll.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Sonen har använt sambons gamla elscooter från tidigt 90-tal som sparkcykel, så drivningen gick sönder.
Demonterad röd elscooter i delar på ett köksgolv, verktyg och barnstol syns i bakgrunden.
Skapa konto

Den demonterades i molekyler och mycket riktigt hade det manuella fartsättandet förstört ”hon-splinesen” i plastkopplingen mellan axeln och hjulet (driver bara höger bak) som hade strippats runda av metallaxelns han-diton. Det gick inte riktigt att komma åt att laga det på något jättesofistikerat sätt, utan jag mejade bara in epoxy i plastkopplingen och så hoppas jag att det håller till dottern som står på tur att använda den.
Öppen växellåda från en elscooter med synliga kugghjul och axlar, plastkoppling nära bildens mitt.
Skapa konto

Efter återmontering utfördes en funktionskontroll med lyckat resultat, dock obelastat.

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Sonen har använt sambons gamla elscooter från tidigt 90-tal som sparkcykel, så drivningen gick sönder.
[bild]
Den demonterades i molekyler och mycket riktigt hade det manuella fartsättandet förstört ”hon-splinesen” i plastkopplingen mellan axeln och hjulet (driver bara höger bak) som hade strippats runda av metallaxelns han-diton. Det gick inte riktigt att komma åt att laga det på något jättesofistikerat sätt, utan jag mejade bara in epoxy i plastkopplingen och så hoppas jag att det håller till dottern som står på tur att använda den.
[bild]
Efter återmontering utfördes en funktionskontroll med lyckat resultat, dock obelastat.
[video]
Härlig !

ullberg
Idag har jag meckat med hjullastaren (den i sig är ett stort pryl-HLR på marginalen men funkar ändå väldigt bra i de essentiella delarna) och körde lite med en av mina vinkelslipar när den plötsligt la av och vägrade starta. Gjorde klart jobbet med en annan av mina 5 vinkelslipar, förvisso lite olika storlekar. Så lite som jag använder vinkelslipar funderade jag hur många jag egentligen behöver och övervägde jag att se denna som förbrukad, men tänkte att det ändå kanske var värt att kolla över den lite.

Efter att ha testat lite grundläggande saker som matning fram till strömbrytare, strömbrytaren i sig och kolen såg jag efter ett tag att sladden mellan stator och kol såg ut att vara lite hängig, och mycket riktigt var det avbrott där så plockade ut statorn och skalade upp sladdarna

Reparerad vinkelslip med delar och verktyg på arbetsbänk, redo för användning.
Skapa konto

Ett snabbt lödjobb (skulle verkligen behöva slipa på mina lödkunskaper)
Vinkelslip med uppskalade sladdar redo för lödning, med andra verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Och sen på med två lager krympslag så var maskinen redo för nya äventyr
Vinkelslip på bord med synlig sladdskada och lödverktyg, verkstadsmiljö.
Skapa konto

/U

• Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag har jag meckat med hjullastaren (den i sig är ett stort pryl-HLR på marginalen men funkar ändå väldigt bra i de essentiella delarna) och körde lite med en av mina vinkelslipar när den plötsligt la av och vägrade starta. Gjorde klart jobbet med en annan av mina 5 vinkelslipar, förvisso lite olika storlekar. Så lite som jag använder vinkelslipar funderade jag hur många jag egentligen behöver och övervägde jag att se denna som förbrukad, men tänkte att det ändå kanske var värt att kolla över den lite.

Efter att ha testat lite grundläggande saker som matning fram till strömbrytare, strömbrytaren i sig och kolen såg jag efter ett tag att sladden mellan stator och kol såg ut att vara lite hängig, och mycket riktigt var det avbrott där så plockade ut statorn och skalade upp sladdarna

[bild]

Ett snabbt lödjobb (skulle verkligen behöva slipa på mina lödkunskaper)
[bild]
Och sen på med två lager krympslag så var maskinen redo för nya äventyr
[bild]

/U
,,,,alltså, är inte prylHLR på just verktyg ett rätt kontroversiellt ämne - det ökar ju på problematiken med att man kan villhöva ha helt nya verktyg..... man får ju verkligen tänka efter innan man gör HLR på saker som istället skulle behöva aktiv dödshjälp. Kanske har verktyget lämnat ett intyg om att återupplivningsförsök inte ska göras. Sådana intyg borde förberedas för alla verktyg.

• Gilla
Daniel Gr och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Ja, du driver ju ofta villhöverspåret här på forumet (lite väl vågat att göra det just i denna tråd kanske, det får väl tiden och reaktionerna utvisa ;) ), och jag är ofta av precis samma uppfattning även om jag inte är lika vokal kring det - inte minst för att jag är fullt medveten om att vissa inte har lyxen att kunna tänka så…

Det som i alla fall jag tycker man ska med sig i andra vågskålen är känslan av tillfredställelse när man faktiskt lagar något.

Jag erkänner villigt att när jag stod där och letade efter felet vid en lite för låg bänk och började få ont i ryggen funderade jag på om det här verkligen är vettigt eller om jag bara ska se den som förbrukad, jag har ju som sagt redan ett gäng andra slipar och om jag vill ha en ny har jag lyxen att utan eftertanke kunna köpa en…

…men när jag väl var klar fick jag en känsla av tillfredställelse som lätt mäter sig med den som kommer av ett nyinköp, och dessutom kompletterad med ett mått av stolthet ;)

/U

• Gilla
  • Älska
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Ja, du driver ju ofta villhöverspåret här på forumet (lite väl vågat att göra det just i denna tråd kanske, det får väl tiden och reaktionerna utvisa ;) ), och jag är ofta av precis samma uppfattning även om jag inte är lika vokal kring det - inte minst för att jag är fullt medveten om att vissa inte har lyxen att kunna tänka så…

Det som i alla fall jag tycker man ska med sig i andra vågskålen är känslan av tillfredställelse när man faktiskt lagar något.

Jag erkänner villigt att när jag stod där och letade efter felet vid en lite för låg bänk och började få ont i ryggen funderade jag på om det här verkligen är vettigt eller om jag bara ska se den som förbrukad, jag har ju som sagt redan ett gäng andra slipar och om jag vill ha en ny har jag lyxen att utan eftertanke kunna köpa en…

…men när jag väl var klar fick jag en känsla av tillfredställelse som lätt mäter sig med den som kommer av ett nyinköp, och dessutom kompletterad med ett mått av stolthet ;)

/U
Känslan av att laga saker ska icke förringas, där gör du en viktig poäng. Man kanske kan smyglaga prylen, fira sin seger och sedan gömma undan prylen och intala sig att man tappat bort den, och sedan köra vidare på villhöver-spåret? Det bästa av två världar.

EDIT. Feltänk. Själva poängen med villhöver är ju att man inte ska tramsa med motiv till ett nyköp. Det är ju bara laga verktyget och sedan köpa ett nytt och glädjas över att man har två.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Eller så köper man ett verktyg för att lättare kunna utföra en Pryl-HLR™? Krångla inte till det i onödan.
Själv behöver jag utföra lite HLR på en kolsyremaskin någorlunda snart...

• Gilla
samlarpådetmesta och 1 till
  • Laddar…
Då jag återupptagit mitt vilande elektronikintresse så blev jag "tvungen" att uppdatera lödstationen. Råkade bli en avlödningsstation också Uppdaterad lödstation och en avlödningsstation på ett arbetsbord med digitala temperaturdisplayer som visar 350 och 275 grader Celsius.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag hoppas att vi kan börja vårda våra prylar lite mer. Mycket av äldre apparater har en otrolig kvalitet, men kan behöva en översyn. Själv älskar jag att sticka ner snoken i någon gammal förstärkare från 70-talet. Dessutom är de ofta i mitt tycke mycket snyggare och låter bättre än dagens grejer. Det mesta går att laga :D Demontering av äldre högtalarelement på ett arbetsbord med verktyg för reparation.
Skapa konto
Högtalarelement och reparationssats för att underhålla gammal elektronik.
Skapa konto
Renoveringsprojekt av en gammal högtalars kon, med tejp och verktyg synliga på ett arbetsbord.
Skapa konto
Två högtalare på ett arbetsbord, en med synliga nedslitna komponenter, illustrerar renovering av äldre elektronik.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.