Appendix Appendix skrev:
Ska gära samma här. men det får vänta tills isen på uppfarten åkt bort lite mer....
Jag har kvar ett par Icebugs löparskor med ståldubb sedan jag sprang frekvent, dom är kanon sådana här gånger. :cool:(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har kvar ett par Icebugs löparskor med ståldubb sedan jag sprang frekvent, dom är kanon sådana här gånger. :cool:(y)
Sånna har jag med! Jag tog fram dem efter att ha ramlat och slagit mig :rofl:
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
ullberg
Jag fixade en trasig slang mellan luftfilter och insug på hjullastaren, tyckte det var en onödigt krånglig böj på den trasiga slangen och mycket riktigt satt luftfilter och insug ganska centrerade men hålet i ”motortäckningen” var förskjutet några cm
Nyjusterat hål i maskintäck med synlig slang och märkning, efter användning av plasmaskärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det blev en markering för nytt hål och fram med plasmaskäraren för att justera, lite jobbig ställning och mina plasmaskärarförmågor lämnar lite övrigt att önska, men det är ju som tur är ett arbetsredskap så skönhet är underordnat…
Nyjusterat hål i metall med synlig skärkant och rördel, verktygsarbete på hjullastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda jag hittade att skydda insuget med var en bit plywood, vilket kanske inte är optimalt när man har en plasmaskärare men eftersom allt är ganska oljesörjigt där nere så tänkte jag att det lika gärna kan börja brinna lite var som, vilket det också gjorde i några oljedränkta löv nere i ramen. Hade dock varit förutseende och förberett med tre brandsläckare och en liten 1kg var mer än tillräckligt för att släcka, tror inget annat skadades (tja, plywooden var rätt bränd också men det var ju en offerbit och insuget höll sig rent iaf.)

Med lite färg blev det så här återmonterat, duger bra för mig och passade på att montera ett nytt luftfilter inne i burken också
Reparerad slang mellan luftfilter och insug på en hjullastare med synlig plastiöverdrag och klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparerad slang mellan luftfilter och insug på en hjullastare, med synlig plasmaskuret hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Hej, jag har en hjullastare men visar bara inzoomade bilder på vad jag precis gjort. Vafan, @ullberg!? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Henrik.S och 5 till
  • Laddar…
A
ullberg ullberg skrev:
Jag fixade en trasig slang mellan luftfilter och insug på hjullastaren, tyckte det var en onödigt krånglig böj på den trasiga slangen och mycket riktigt satt luftfilter och insug ganska centrerade men hålet i ”motortäckningen” var förskjutet några cm
[bild]
Så det blev en markering för nytt hål och fram med plasmaskäraren för att justera, lite jobbig ställning och mina plasmaskärarförmågor lämnar lite övrigt att önska, men det är ju som tur är ett arbetsredskap så skönhet är underordnat…
[bild]
Enda jag hittade att skydda insuget med var en bit plywood, vilket kanske inte är optimalt när man har en plasmaskärare men eftersom allt är ganska oljesörjigt där nere så tänkte jag att det lika gärna kan börja brinna lite var som, vilket det också gjorde i några oljedränkta löv nere i ramen. Hade dock varit förutseende och förberett med tre brandsläckare och en lite 1kg var mer än tillräckligt för att släcka, tror inget annat skadades (tja, plywooden var rätt bränd också men det var ju en offerrit och insuget höll sig rent iaf.)

Med lite färg blev det så här återmonterat, duger bra för mig och passade på att montera ett nytt luftfilter inne i burken också
[bild]
[bild]

/U
Q&K? :thinking: L15-L20?
 
ullberg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hej, jag har en hjullastare men visar bara inzoomade bilder på vad jag precis gjort. Vafan, @ullberg!? ;)
Dels finns ju alltid ”oron” att något av mina, eller tidigare ägares, fulhack ska ifrågasättas och så dras det igång någon onödig trådspinoff - och kanske framförallt har jag redan visat den i andra trådar så det var liksom inget nytt…

Maskintok skrev:
Q&K? :thinking: L15-L20?
En gammal Lundbergare, en 341 med skopa, gafflar (manuella), plog och sandspridare - samt ett hemmabygge som gör att jag kan montera en dragstång på SMS/trimafästet, detta för att kunna dra (eller snarare backa) med vägsladden, detta har jag dock inte provat ännu så får väl se hur bra det går…

Som sagt finns bilder på ”skönheten” i andra trådar (går väl att hitta från min profil)

/U
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Igår gjorde jag en roterande skålputs som presenterades i tråden Göra egna verktyg. Idag fick det bli en till. Planen är att min käre far ska få den ena. Tyvärr saknade jag två muttrar, så helt klar blir den inte förrän imorgon.
Två handgjorda roterande skålputsar med trähandtag bland spån på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
J
Inte idag men under helgen så blev det en liten ( men kraftig) ask i närodlad björk.
 
  • Kraftig ask av närodlad björk, verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjord liten ask i björkträ på ett arbetsbord med en röd tygklädd insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
Jag ville ha wienerschnitzel till helgen. Då svarade hon "jag har ingen köttklubba att banka till den med"
Fixat!
Improviserad köttklubba skapad av en hammare med trähandtag och räfflad trähuvud på en snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
moonsire och 12 till
  • Laddar…
Det jag har gjort idag är inte så jobbigt. Eller, att komma ihåg det var lite jobbigt.
 
  • Gilla
GVR4 och 5 till
  • Laddar…
Varit och hyvlat lite.
Gick bra första halvtimmen sen tog det stopp.
Ena bordet hade kommit lite för nära kuttern…
Närbild på en hyvel med skadat stål och deformerad skruv efter en olycka i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stålen ser lite tilltryckta även i bakkant
Deformerad hyvelstål och justerskruv på en Scheppach HM2, synliga slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

justerskruven var inte så lätt att få ur. Fick banka in insexnyckeln då skallen vart lite deformerade. Ja hela skruven vart lite deformerad
Tre skadade skruvar med deformerade huvuden och gängor på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osäker på om själva kuttern är rak efter detta. Sen mår säkert inte lagren så bra heller.
Hmm blir nog reservdelar av denna scheppac hm2. En bättre begagnad hyvel är nog billigare och ger nog mindre arbete än att försöka få ordning på denna.

Jag har haft lite problem med att få riktborden att stanna kvar i rätt läge så jag är inte förvånad att det skakat loss.
Det är ju bara en stomme av bockad plåt.
 
  • Ledsen
  • Wow
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Flera dagar egentligen.
Svetsat ihop förlängning till ett grenställ.
Svetsat grenställ av metall på en vagn i ett snickeri, förstärkt för att bära limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar få stil på sömmar med OK48. Skönt med grovt material som tål att jag bränner på lite.
Svetsade sömmar på ett metallgrenställ för förlängning, som visar grovsvetsningsteknik med 8mm gods.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett upplag för limträbalk.
Svetsad metallförlängning på grenställ med M12-bultar, monterad i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödet sitter med M12 gängat direkt i röret. Balken med genomgående M10. 8mm gods i röret som jag fäster på. Dragit M10 försiktigt. De håller bara limträbalken mot röret.
Detalj av grenställ med svetsad förlängning och limträbalk fastsatt med balksko och genomgående bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I andra änden lite mer grovsvetsning. En balksko för att förbinda mot ett tidigare loft.
Svetsat stöd med M12 gänga som fäster en limträbalk med genomgående bultar i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är det som är On Topic. Tagit hela dagen att lirka in bjälklaget i ett fullpackat snickeri. Två mål med projektet. Först att göra det enkelt att lyfta upp dörrpallar på loftet. Sedan som bonus att få en gångbrygga till virkesförrådet. Därför förlängning av grenstället.

Snickerier är alltid för små. Det är inte bara @Frustrator som måste använda tredje dimensionen.

Svetsad förlängning av grenställ i ett träförråd med träbalkar, stegar och virkesställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är inburet och lutar mot balken. Det är morgondagens uppgift.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Lilllen och 15 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Börjar få stil på sömmar med OK48.
Nja. Måste tyvärr säga att du svetsar ungefär lika fult som mig :rofl:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nja. Måste tyvärr säga att du svetsar ungefär lika fult som mig :rofl:
Han jämför med mina svetsar ;)
 
Idag har verktyg återbördats till boden, vilket förstås är ett bra tillfälle att rensa och städa ur alla lådor. Nu ska det väl finnas en tråd för det här, det följer nämligen en fråga, vad har jag hittat för skrapor och vad hör de till?
En samling av gamla, använda skrapblad på ett trägolv bredvid en vit plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.