Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jäkligt bra ögonmått måste jag säga! Jag tycker det är en perfekt storlek, när man som jag inte har det så stort i förrådet/snickarboan. Det fungerar kanon med Keterbänken, och som du kanske ser har jag satt på "Bench dog cookies" som ben då de har antiglidskydd på bottendelen. Detta gör att det också går att ställa var som helst där det finns en platt yta som är tillräckligt stor.
Nja, inte så svårt att uppskatta storlek om du har 96mm mellan hålen ;)

• Haha
  • Gilla
tobiast och 5 till
  • Laddar…
Haha, det har du väldigt rätt i (för jag har 96 mm mellan hålen). Men jag är ändå imponerad av dig :D

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Q
P pfb skrev:
Nja, inte så svårt att uppskatta storlek om du har 96mm mellan hålen ;)
Vilket bra ögonmått att du visste att det var 96mm mellan hålen!:surprised:
(Festool fan club skämt)

• Gilla
  • Haha
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Haha, det har du väldigt rätt i (för jag har 96 mm mellan hålen). Men jag är ändå imponerad av dig :D
Enligt google verkar de där benen vara 19mm i diameter, är inte hålen 20mm? Hur funkar det?

Fortsätter med bygge av en arbetsplats till i lägenheten. Bra timing... Men döttrarna kommer kunna ha bra nytta av den också senare när frun är tillbaka på jobbet.

Avskyr att jobba i lgh när man inte kan dedikera ett rum till snickeri.
Påbörjat bygge av arbetsplats med en träplank fastklämd för montering och ett vattenpass intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggmaterial och verktyg för arbetsplatskonstruktion i hemmiljö med klämmor, lister och skivmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Enligt google verkar de där benen vara 19mm i diameter, är inte hålen 20mm? Hur funkar det?
Det stämmer bra det. Det finns två olika sätt, och det ena är att sätta i såna här: (kan fan inte komma på vad det heter på svenska?)
Sortiment av amerikanska 5/16th insert nuts och skruvinfästningar i organiseringslåda.
Jag har dragit i 10 stycken på diverse ställen, och det går att skruva i både uppifrån och nerifrån. Kruxet är bara att det är amerikanskt mått, så man behöver 5/16th incert nuts för att det ska fungera.

Ett annat alternativ om man vill använda själva hålen är att göra såhär:
Verktygstavla med hål och mätdon framför en arbetsbänk med en skruvstycke och röd metallstång.
Skapa konto

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Det stämmer bra det. Det finns två olika sätt, och det ena är att sätta i såna här: (kan fan inte komma på vad det heter på svenska?)
[bild]
Jag har dragit i 10 stycken på diverse ställen, och det går att skruva i både uppifrån och nerifrån. Kruxet är bara att det är amerikanskt mått, så man behöver 5/16th incert nuts för att det ska fungera.

Ett annat alternativ om man vill använda själva hålen är att göra såhär:
[bild]
RAMPAMUFF heter det!

Finns också med mm-gänga.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Försöker få pinnen ur på det här med gassvetsning, bara funderat på det sen 2015 eller så... Servar X11a kittet jag fick av pappa, skärbrännaren hade läckage i ventilerna på skärhuvudet så jag köpte en ny ventilsats (den som vippan aktiverar). Handtaget var i bra skick men ska rengöras ordentligt för jag provtryckte med tryckluft.

Nu ska den rengöras till den grad att den ska vara säker för kontakt med rent syre. Jag har varit väldigt nojjig med detta, å ena sidan börjar jag undra om jag är för nojig. För de grejerna här används i skitiga verkstäder och det är skitigt och det kommer säkert in smuts och skit i brännnarna och de funkar ändå. Men sist och slutligen känns det bra att vara nojig gällande en sånhär sak.

Jag har köpt blue gold, som jag fick köpa från frankrike från en dykbutik, som är en rengörare som är godkänd för rengöring av saker som ska i kontakt med syrgas. Jag har även viton-packningar och en speciell syrgas godkänd gängtätning som kan va bra att ha då allt monteras ihop igen.

mjRgKMY.jpg

Här är nu Blue Gold som jag blandar 1:20 i ultraljudsrengöraren, som jag annars rengjort ordentligt före jag fyllde den med batterivatten (renaste vattnet jag vet).

PQlVjjH.jpg

Och delarna till X11 handtaget och skärbrännaren:

lb1Il33.jpg

Ser jag missat en packning... Blir å fiska ut den. Det här värms nu till 50 grader så får det köra ett par ultraljudssessioner innan det sköljs rent.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta en okunnig, men 5/16, är det storleken på den invändiga gängan (och på benen)?

T
P pfb skrev:
Ursäkta en okunnig, men 5/16, är det storleken på den invändiga gängan (och på benen)?
Det är 5/16-del tums innerdiameter på gängan i rampamuffen (eller egentligen för en 5/16-dels skruv...)
Det är väl knappt 8 mm.

Sen är det troligen UNC-gänga och inte millimetergänga...

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
RAMPAMUFF heter det!

Finns också med mm-gänga.
Är rampamuff lite som frigolit, ett varumärke som blivit synonymt med en vara? Själv skulle jag nog kalla det gänginsats.

E Erik Lindroos skrev:
Är rampamuff lite som frigolit, ett varumärke som blivit synonymt med en vara? Själv skulle jag nog kalla det gänginsats.
För trettio år sedan salufördes de som förbindningsmuff

Illustration av förbindningsmuffar i järn med innergänga, åtföljd av artikelnummer och priser för olika storlekar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
Riktigt fånigt namn, men det kommer sig av att de bästa "insatsgängorna" tillverkas av företaget Rampa

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Rörig arbetsbänk med knivslip och slipade knivar bland oordnade verktyg och flaskor.
Skapa konto

Slipat ett par knivar (ja, jag behöver städa bänken) :rofl:

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Stor grön kompressor i en källare intill vit vägg och röd behållare.
Skapa konto
Då har man burit ner kompressor-monstret i källaren. Va inte så lätt att få ner 300kg för en brant stentrappa...

• Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.