3 455 018 läst · 18 490 svar
3455k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nja, inte så svårt att uppskatta storlek om du har 96mm mellan hålenSthlm1891 skrev:Jäkligt bra ögonmått måste jag säga! Jag tycker det är en perfekt storlek, när man som jag inte har det så stort i förrådet/snickarboan. Det fungerar kanon med Keterbänken, och som du kanske ser har jag satt på "Bench dog cookies" som ben då de har antiglidskydd på bottendelen. Detta gör att det också går att ställa var som helst där det finns en platt yta som är tillräckligt stor.
Fortsätter med bygge av en arbetsplats till i lägenheten. Bra timing... Men döttrarna kommer kunna ha bra nytta av den också senare när frun är tillbaka på jobbet.
Avskyr att jobba i lgh när man inte kan dedikera ett rum till snickeri.
Avskyr att jobba i lgh när man inte kan dedikera ett rum till snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det stämmer bra det. Det finns två olika sätt, och det ena är att sätta i såna här: (kan fan inte komma på vad det heter på svenska?)P pfb skrev:
Jag har dragit i 10 stycken på diverse ställen, och det går att skruva i både uppifrån och nerifrån. Kruxet är bara att det är amerikanskt mått, så man behöver 5/16th incert nuts för att det ska fungera.
Ett annat alternativ om man vill använda själva hålen är att göra såhär:
Logga in
Skapa konto
RAMPAMUFF heter det!Sthlm1891 skrev:Det stämmer bra det. Det finns två olika sätt, och det ena är att sätta i såna här: (kan fan inte komma på vad det heter på svenska?)
[bild]
Jag har dragit i 10 stycken på diverse ställen, och det går att skruva i både uppifrån och nerifrån. Kruxet är bara att det är amerikanskt mått, så man behöver 5/16th incert nuts för att det ska fungera.
Ett annat alternativ om man vill använda själva hålen är att göra såhär:
[bild]
Finns också med mm-gänga.
Försöker få pinnen ur på det här med gassvetsning, bara funderat på det sen 2015 eller så... Servar X11a kittet jag fick av pappa, skärbrännaren hade läckage i ventilerna på skärhuvudet så jag köpte en ny ventilsats (den som vippan aktiverar). Handtaget var i bra skick men ska rengöras ordentligt för jag provtryckte med tryckluft.
Nu ska den rengöras till den grad att den ska vara säker för kontakt med rent syre. Jag har varit väldigt nojjig med detta, å ena sidan börjar jag undra om jag är för nojig. För de grejerna här används i skitiga verkstäder och det är skitigt och det kommer säkert in smuts och skit i brännnarna och de funkar ändå. Men sist och slutligen känns det bra att vara nojig gällande en sånhär sak.
Jag har köpt blue gold, som jag fick köpa från frankrike från en dykbutik, som är en rengörare som är godkänd för rengöring av saker som ska i kontakt med syrgas. Jag har även viton-packningar och en speciell syrgas godkänd gängtätning som kan va bra att ha då allt monteras ihop igen.
Här är nu Blue Gold som jag blandar 1:20 i ultraljudsrengöraren, som jag annars rengjort ordentligt före jag fyllde den med batterivatten (renaste vattnet jag vet).
Och delarna till X11 handtaget och skärbrännaren:
Ser jag missat en packning... Blir å fiska ut den. Det här värms nu till 50 grader så får det köra ett par ultraljudssessioner innan det sköljs rent.
Nu ska den rengöras till den grad att den ska vara säker för kontakt med rent syre. Jag har varit väldigt nojjig med detta, å ena sidan börjar jag undra om jag är för nojig. För de grejerna här används i skitiga verkstäder och det är skitigt och det kommer säkert in smuts och skit i brännnarna och de funkar ändå. Men sist och slutligen känns det bra att vara nojig gällande en sånhär sak.
Jag har köpt blue gold, som jag fick köpa från frankrike från en dykbutik, som är en rengörare som är godkänd för rengöring av saker som ska i kontakt med syrgas. Jag har även viton-packningar och en speciell syrgas godkänd gängtätning som kan va bra att ha då allt monteras ihop igen.
Här är nu Blue Gold som jag blandar 1:20 i ultraljudsrengöraren, som jag annars rengjort ordentligt före jag fyllde den med batterivatten (renaste vattnet jag vet).
Och delarna till X11 handtaget och skärbrännaren:
Ser jag missat en packning... Blir å fiska ut den. Det här värms nu till 50 grader så får det köra ett par ultraljudssessioner innan det sköljs rent.
Ursäkta en okunnig, men 5/16, är det storleken på den invändiga gängan (och på benen)?Sthlm1891 skrev: