3 453 009 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inte idag, men i fredags.
Renovering av sonens vindrutetorkarmotor, 100:- på skroten var för dyrt så vi lödde på ett kontaktbleck från ett relä som släpsko, limmade dit magneten som hade lossnat och blästrade och lackade hela motorn, ser ut som ny.
Färg 75:-
Rengöringsspray 30:-
Nedlagd tid 4h
Renovering av sonens vindrutetorkarmotor, 100:- på skroten var för dyrt så vi lödde på ett kontaktbleck från ett relä som släpsko, limmade dit magneten som hade lossnat och blästrade och lackade hela motorn, ser ut som ny.
Nedlagd tid 4h
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsskivan är arvegods från fruns farfar, den är runt 100 år gammal så den finishen kan jag inte ta cred för. Jag har bara slipat den lätt och oljat med vanlig genomskinlig paraffinolja. Utmaningen blir att behandla benen med något som passar mot skivan.DennisCA skrev:
Ööh, förstår jag dej rätt - 100,- på skroten var för dyrt så ni gjorde det istället själv för 105,- ?Gimp skrev:Inte idag, men i fredags.
Nedlagd tid 4h
[bild]
100:- på skroten blev nu 0:- istället för honom, men 105:- och massa timmar för mig...BengtH skrev:
Ser det mer som utbildning och erfarenhet, det är kul att han vill ta den jobbiga vägen så jag ställer självklart upp.
Ibland kanske man får tillverka verktygen själv att meka med så lägger ut några
av dessa ifall det kan vara av nåt intresse
Det vänstra är ett moddat tändstift för att säkerställa TDC och ställa tändning på Piaggio
skoter 2 takt istället för att vifta med en skruvmejsel i tändstiftshålet , det i mitten är till
muttern i bensintanken till bensinkranen och till höger kolvbults in / ur dragare med olika
distanser passande några mc modellers kolvbultar.
Motorställ för Harley motorer av material från verkstadens skrotbinge , trevligare än att kana
runt med motorn på arbetsbänken balken bakom är support för vxl ren se nedan.
Svarvade press "verktyg ?" för inpressning av lager och bussningar till Harleys 4 vxl
rick / rack låda.Måtten tagna från en originallåda så allt hamnar på rätt ställe i lådan.
En polare köpte ett sådant här balansställ för mc hjul från Metzeler och det blev att göra
en kopia av denna med material från verkstadens skrotlåda , lagren fanns i en annan
hylla på avdelningen
av dessa ifall det kan vara av nåt intresse
Logga in
Skapa konto
Det vänstra är ett moddat tändstift för att säkerställa TDC och ställa tändning på Piaggio
skoter 2 takt istället för att vifta med en skruvmejsel i tändstiftshålet , det i mitten är till
muttern i bensintanken till bensinkranen och till höger kolvbults in / ur dragare med olika
distanser passande några mc modellers kolvbultar.
Logga in
Skapa konto
Motorställ för Harley motorer av material från verkstadens skrotbinge , trevligare än att kana
runt med motorn på arbetsbänken balken bakom är support för vxl ren se nedan.
Logga in
Skapa konto
Svarvade press "verktyg ?" för inpressning av lager och bussningar till Harleys 4 vxl
rick / rack låda.Måtten tagna från en originallåda så allt hamnar på rätt ställe i lådan.
Logga in
Skapa konto
En polare köpte ett sådant här balansställ för mc hjul från Metzeler och det blev att göra
en kopia av denna med material från verkstadens skrotlåda , lagren fanns i en annan
hylla på avdelningen
Alla rampamuffar på plats
Bordsbenen monterade och behandlade med vax
Och så var det klart. Jag blev själv väldigt nöjd, benen känns stabila och passar bra mot skivan tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Bordsbenen monterade och behandlade med vax
Logga in
Skapa konto
Och så var det klart. Jag blev själv väldigt nöjd, benen känns stabila och passar bra mot skivan tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag moddade den lilla slungan... Den blev fruktansvärt stark.DennisCA skrev:Jag gillar inte min heller, då den vill trilskas mycket och jobbig att serva, men den är bättre än att ploga för hand. Ett par kedjor skulle göra mycket tror jag. Och funderar att modda impellern med tjocka gummiplattor för att göra den effektivare.
Ett olöstbar problem är detta med att slänga snön åt rätt håll, undvika husen och bilar osv. Alltid en massa justerande.
Den stora vågar jag inte modda impellern då den redan kastat snön till grannarna.
Idag har jag gjort ett insynsskydd..
Logga in
Skapa konto
Hatar att skruva i saker och Jonsereden har redan kostat en vire, ny koppling och nya remmar i vinter.
Syntes bättre från vägen...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Gjort klart ett portabelt MFT-bord. Bordet i sig gjorde jag i lördags, men jag hade på hårdvaxolja igår och idag och därför anses det inte vara klart förrän idag.
Provade alla tillbehör jag har (bild 1).
Provade alla tillbehör jag har (bild 1).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jäkligt bra ögonmått måste jag säga! Jag tycker det är en perfekt storlek, när man som jag inte har det så stort i förrådet/snickarboan. Det fungerar kanon med Keterbänken, och som du kanske ser har jag satt på "Bench dog cookies" som ben då de har antiglidskydd på bottendelen. Detta gör att det också går att ställa var som helst där det finns en platt yta som är tillräckligt stor.