3 453 009 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
En väl investerad Euro för en en rulle gaffa-tejp. Den medhavda äggkokarens strömbrytare föll isär i småbitar. Ihopplockad, stelopererad och fixerad.Höghus skrev:
Man vill nog inte veta vad det är i vattnet om kokaren ser ut såhär efter en vecka.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Letade tröskelautomater för något tag sedan då jag behövde för mina två nya skjutdörrar, hittade 120cm långa till kraftigt reducerat pris, prefekt för ena dörren, för långt för andra. Tänkte att det ju inte kan vara någon större sak att korta. Hade tillverkaren i kortare längder kunde det ju inte vara någon radikal skillnad på de korta och långa.
I stort verkar det vara att flytta lite hål och några styrningar. men några fjädrar var pressade på plats, egentligen inte så svårt att hitta en annan lösning men ville göra liknande.
Hade köpt en hydraulisk krimptång för ett tag sedan, tänkte det skulle gå klämma med minsta storlek men var för stor och blev något helt annat. Kom på idén att ta två muttrar som passade en större storlek och göra passande spår för klämningen, ser ut att bli som jag ville.
Bara att slå ut en "pigg" ur godset som en fjäder ska hakas i så är alla moment klara. Den delen är jag inte riktigt klar med hur den ska göras.
Bortslipad press till höger, klämtest med minsta hylsan näst längst ut och test med muttrarna precis längst ut. Då ska det bara mätas och klämmas fast på rätt ställe.
I stort verkar det vara att flytta lite hål och några styrningar. men några fjädrar var pressade på plats, egentligen inte så svårt att hitta en annan lösning men ville göra liknande.
Hade köpt en hydraulisk krimptång för ett tag sedan, tänkte det skulle gå klämma med minsta storlek men var för stor och blev något helt annat. Kom på idén att ta två muttrar som passade en större storlek och göra passande spår för klämningen, ser ut att bli som jag ville.
Bara att slå ut en "pigg" ur godset som en fjäder ska hakas i så är alla moment klara. Den delen är jag inte riktigt klar med hur den ska göras.
Logga in
Skapa konto
Bortslipad press till höger, klämtest med minsta hylsan näst längst ut och test med muttrarna precis längst ut. Då ska det bara mätas och klämmas fast på rätt ställe.
Logga in
Skapa konto
Vart 5:e år ska hjälmen bytas... plasten åldras som bekant.T tobiast skrev:
Sätter man en hand på varje sida ovanför hörselskydden och klämmer ihop så kan den spricka... inte mycket till skydd
"Nu blir det en kombihjälm, bara att skifta mellan huggvisir och svetsskärm mellan jobben."Hep skrev:
Står enligt ovan i inlägget... alltså högst relevant i detta fall
skoge skrev:
Det var en tight bytesintervall... Jag kör hjälmen som kombination mellan huggning och svetsning. Hjälmen är mest för vedhuggning. Det blir inte mycket skogshuggning och fällning numer. Så den får klara sig så länge den håller ihop visir, kåpor, och svetsskärm.skoge skrev:
Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.
Logga in
Skapa konto
Är inte tanken, att man ska ha den i vedboden?mattiasp skrev:Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.
Verktygstokig
· Halland
· 7 613 inlägg
mattiasp skrev:Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.
[bild]
Alltså har man snö på golvet vid kaminen så är det dragit..Immobil skrev: