M Modig skrev:
…får försöka mig på något liknande med min gamla Macbook från 2011.
På min Air var det inga konstigheter att lossa skruvarna och lyfta av baksidan. Svårighetsgrad 0,7 av 5.
Det var mest damm vid fläkten och gallret som sitter på baksidan -den del man lyfter av-. Och på en enhet (svart som jag inte vet vad det är men knappast CPUn). Det räckte inte med att bara blåsa så jag tog tops och drog varsamt bort dammtussar.
Jag kunde säkert lossat fler saker -tagit bort batteriet eller demonterat fläkten- men nej. Tog bort det damm jag såg.
Lite pilligt att få tillbaka skruvarna för baksidan för de flesta är väldigt korta men inget att oroa sig för.

Jag är ingen datortekniker men efter att ha stängt av datorn helt lät jag den ligga ett par timmar för -har egentligen ingen aning- det kändes som man bör låta eventuella laddningar försvinna ur delarna. Men som sagt, killgissar bara.
 
  • Gilla
  • Haha
Modig och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
På min Air var det inga konstigheter att lossa skruvarna och lyfta av baksidan. Svårighetsgrad 0,7 av 5.
Det var mest damm vid fläkten och gallret som sitter på baksidan -den del man lyfter av-. Och på en enhet (svart som jag inte vet vad det är men knappast CPUn). Det räckte inte med att bara blåsa så jag tog tops och drog varsamt bort dammtussar.
Jag kunde säkert lossat fler saker -tagit bort batteriet eller demonterat fläkten- men nej. Tog bort det damm jag såg.
Lite pilligt att få tillbaka skruvarna för baksidan för de flesta är väldigt korta men inget att oroa sig för.

Jag är ingen datortekniker men efter att ha stängt av datorn helt lät jag den ligga ett par timmar för -har egentligen ingen aning- det kändes som man bör låta eventuella laddningar försvinna ur delarna. Men som sagt, killgissar bara.
Är blå röken kvar i datorn? :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Magic_smoke
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Detta vill jag kalla HLR

Min tio år gamla Macbook Air har inte varit så kul att använda de senaste åren på grund av att fläkten dragit igång vid minsta lilla process,
Surfa med Chrome=Suuuurrrrr
Flytta filer till hårddisk=Suuurrrrr
Bearbeta film i iMovie=Suuurrrrr Suuurrrrr Suuurrrrr

Så i torsdags skaffade jag ett verktyg - en skruvmejsel med Pentalobe P5-skalle- och beslutade mig för att damma ur insidan av Macen.
Det tog inte lång stund och efter en nästan diarreframkallande stressväntan efter att ha tryckt på startknappen så lät datorn "BOIIINGNGNG" och allt visade sig fungera,

Och djäklar i min låda! Vilken skillnad. Fläkten startar nästan aldrig numera. När den gör det sker det också betygligt kortare tid. Om jag skall uppskatta skulle jag säga att fläkten jobbar kanske 3-5 procent av tiden den gjorde förut. Körde precis Adobe Bridge, Chrome, Spotify och Photoshop och det var så tyst mot annars. Jodå, fläkten jobbade ibland men inte hela tiden och inte lika hårt.

Där sparade jag nog ett par tusen i service och kan använda datorn några år till hoppas jag.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Tack för tips och inspiration. Nu har jag haft isär våra två laptops. Den som vi har kopplat till TV:n och i princip bara använder för att streama tv-program och filmer har fört ganska mycket ljud från fläkten ett tag. Det var rätt mycket damm jag kunde blåsa bort så förhoppningsvis leder det till mindre av det högfrekventa ljudet fläkten avger. Har inte testat än, men det lär väl bli ikväll.

Den andra datorn var i princip ren. Men då är det rätt så länge sedan fläkten gick över huvud taget. Vid uppstart har den varnat för att fläkten är trasig och att det kan skada datorn om man fortsätter att använda den utan fungerande fläkt. Jag passade på att vrida lite på fläkten, och den gick trögt, knakande och fastnade titt som tätt. Men när jag snurrade åt andra hållet gick det lite bättre. Efter att ha fortsatt att snurra ett tag och växlat håll då och då så gick fläkten lättare och lättare. Till slut gick den lätt och ljudlöst åt båda hållen, då var det dags att testa funktionen på riktigt. Vad hände då när jag fick upp värmen i datorn? Jo fläkten snurrade igång precis som önskat. (y)
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Tack för tips och inspiration. Nu har jag haft isär våra två laptops…
Vad kul att fläkten snurrade igång på datorn. Hoppas den inte gör det på den andra… :rofl:
 
För tre veckor sedan ramlade först ryggstödet och sedan jag av stolen.
Uppskattade än en gång alla timmar på judo och Aikidomattan…

Och nyligen limmade och skruvade jag på ryggstödet och än så länge verkar det hålla. Alla jag pratat med säger att de skulle slängt stolen men lite HLR verkar hjälpa.
En fråga bara, jag använde epoxilim vilket jag misstänker är fel sorts lim. Men vad vore ett bättre alternativ för sådana här möbler?

Reparerad stol med nyligen återfäst ryggstöd står bredvid ett löst ryggstöd på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av undersidan av en stolsits med skruvar och limmade reparationsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad trästol med limmad och skruvad ryggstöd fastklämd med en tving under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad trästol med återmonterat ryggstöd och kromade ben på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fario Fario skrev:
En fråga bara, jag använde epoxilim vilket jag misstänker är fel sorts lim. Men vad vore ett bättre alternativ för sådana här möbler?
Vad för slags epoxi? Det finns billigare alternativ som fungerar bra nog. Och det finns alternativ som inte är lika skadliga att få på fingrarna när man jobbar med det. Men epoxi avsett att limma trä med är mycket bra lim för ändamålet.

Vanligt vitt trälim (pvac) fungerar utmärkt inomhus. Men det blir lite kinkigare med passform och presstryck än det blir med epoxi.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Egentligen vet jag inte vad jag pratar om men jag tänkte att denna typ av lim inte är bäst för lagningar som utsätts för böjningar och hävningar. Typ att limningen blir för oelastisk.

Hand håller en tub Bostik epoxylim med text "EPOXY 90 SEC" i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
90 sekunder är en ganska kort tid för att hinna blanda limmet, applicera det och få på presstryck. Men epoxi kan användas för att limma trä i båtar. Att limmet skulle vara sprött behöver du inte oroa dig för. Om du fått lim och presstryck över hela ytan och det var rent när du limmade så kommer det inte att gå sönder av några normala påkänningar. Det ser ut som att det ursprungligen inte var limmat alls utan bara skruvat. Och då lär du ha fått det starkare än original ganska enkelt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Men vad bra. Jag slipade och tvättade ytorna först och -som jag ofta gör- så hade jag allt på plats och tränade några gånger för att vara säker på att jag snabbt skulle få ihop allt på rätt plats. Jag har varit med om att limma grejer och för sent upptäcka att jag inte får ihop delarna eller att klämmorna bara ramlar av...
Jag tog det lim jag hade som var starkast helt enkelt.
 
Fario Fario skrev:
En fråga bara, jag använde epoxilim vilket jag misstänker är fel sorts lim.
Nej jag tror som flera andra att det funkar jättebra. Själv hade jag antagligen valt PU-lim som också är aningen förlåtande med passformen och även det blir starkt. Fördelen är väl att man har betydligt längre öppentid för att hinna justera in allt och få till presstryck.

Om PU-lim eller epoxi är "bäst" här vågar jag inte uttala mig om men är rätt säker på att båda fungerar tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Avemo och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Tror det var över 20 år sen jag köpte denna tyska kvalitetsprodukt, den har tjänat mig väldigt bra under åren men som med så mycket annat gav batterierna upp för många år sedan. Jag får erkänna, något emot denna tråds syfte, att jag för något/några år sen köpte en nyare tysk kvalitetsprodukt, tror det är lätt att se vilken som är vilken
Två elektriska rakapparater av märket Braun, en nyare och en äldre modell, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då fick denna gå ut till landet och jag har fortsatt använda men då som sladdmaskin (laddaren i). På sistone har det knappt ens gått med sladd (man fick jobba med laddaren för att ”lura” igång den och den gick då först i ultrarapid för att efter en stund varva upp).

Nu var det dags att ta tag i problemet, för någon hunka skaffades två nya batterier…

Demontering, innehållet i årets Weras adventskalender visade sin nytta för första gången (och notera högarna med avklipp som gömde sig på insidan)
En öppnad elektrisk rakapparat bredvid en skruvmejsel och ett avlägsnat batteri på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterad elektronisk enhet med öppnat batterifack och kretskort bredvid ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svart uppgradering på insidan:
Hand holding an electronic circuit board with two new green batteries, knife, and charger in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronikkort med batterier som är placerade på en mörk arbetsyta, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Levererades med låg laddnivå men med de gamla var det helt släckt display
Elektronisk kretskort med en tom batteriindikator på en LCD-display, ligger på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart
Äldre grå hårklippare av tyskt märke med synlig display och ansluten laddningskabel på mörk bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan jag ser mindre lufsig ut på landet igen!

/U
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Jag gjorde en liknande insats för tio år sedan på min skäggtrimmer från samma tillverkare. Två helt vanliga AA-batterier glädjande nog! Imponerande ändå att den höll 15 är innan jag inte kom igenom en rakning utan att stoppa in sladden.
 
Jag har haft två liknande apparater där en plåt/plast mojäng slitits ut. Funktion närmast som vevstake. Materialkostnader typ 50 öre.
Renoveringskostnader 800kr. :poop:
Man var tvungen att byta motor och elektronik en enhet. Byta allt utom batteri kändes inte prisvärt.
Den svenska firman ville inte sälja enheten lös. (De hade dåliga erfarenheter, hmm).
Hittade den bara till bra pris utanför EU men moms, tull, frakt och risken att få fel…

Surade ett tag … sen har jag köpt 2 st till efter det. Den sista håller bra.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
hsd
Slitåsläng -samhälle
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Den limmade magneten på min "ficklampa" ramlade dän, så jag pop-nitade dit en svetsmagnet från Lidl...

Edit: tyvärr gick expanderade nog niten lite under brickan med, så plasten sprack... Tror inte det har nån betydelse, men ska nog borra med snäppet större borr i plast nästa gång... Nu tog jag popnitsborr i rätt storlek, kunde nog tagit en halv millimeter större...

Ficklampa med popnitad svetsmagnet på trasig gul plast med spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetslampa med ny popnitad svetsmagnet i verkstaden, synlig nitskada på plastkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.