13th Marine 13th Marine skrev:
Senaste reparationen är en mobil.
Hade en Samsung A51 som tjänstemobil, efter ett besök i golvet sprack skärmen och jobbet köpte en ny istället, skrotet fick jag behålla.
Då den bättre hälften behöver en nyare telefon så köptes en ny skärm in, samt ett nytt kameraglas in. Bytte skärmen utan större problem, men kameraglaset kom inte med tejp utan den fick man limma själv, vilket blev skit med det enda lim jag hade hemma (cyanoakrylatbaserat, så det blev vita ångor där det inte skulle...).
Slutade med att jag köpte en ny baksida istället, så slapp jag oroa mig för att det gamla limmet inte skulle räcka.

Så nu är det helnöjt här hemma, mycket bättre kamera än den förra telefonen.
Gjorde faktiskt samma manöver i veckan med en likadan lur. Behövde dock bara byta skärmen. Men jäklar vad batteriet satt fast, trodde jag lyckades paja det men det verkar ha klarat sig :cool:.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad ska man byta?
Byt TV.
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
:sweat:
Gjorde faktiskt samma manöver i veckan med en likadan lur. Behövde dock bara byta skärmen. Men jäklar vad batteriet satt fast, trodde jag lyckades paja det men det verkar ha klarat sig :cool:.
Ja, batteriet satt som berget, jag använde airbrush-thinner för att lösa klistret, och dubbelhäftande tape för att sätta fast det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hsd
Böt på en Huawei och där fanns remsor att dra loss batteritejpningen ,rätt så smidigt
 
Har den tvn ute vid badet
Så nä jag ska inte byta tv...
Är det inte hlr tråden?
 
nino nino skrev:
Har en Andersson tv med fel..
[bild]

Vad ska man byta?
Ser ju ut, som om det är problem med något minne ( kanske p.g.a rippel i spänningsmatningen) eller sektionsmatning i strömförsörjningen av displayen, så jag skulle börja med att leta efter missfärgning ( tecken på värme) på mönsterkort och ev. uppsvällda elektrolytkondingar.
 
  • Gilla
atomlab och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ser ju ut, som om det är problem med något minne eller sektionsmatning i strömförsörjning en av displayen, så jag skulle börja med att leta efter missfärgning ( tecken på värme) på mönsterkort och ev. uppsvällda elektrolytkondingar.

Lagade en annan tv för 4år, med hjälp av BH och där fick jag en länk med massa tips men verkar vara en död länk nu...

Har gör mig att det var ett vanligt fel på Anderson med en rand
 
Tänkte att jag skulle jämföra den gamla lasern mot den nya, och insåg att något var fel...
Röd laserlinje projiceras på väggar och tvättmaskiner i ett renoveringsrum med synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade isär den och hittade felet...
Isärskruvad lasernivellerare på ett bord med öppna komponenter och synlig mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har länge haft sprickor i glaset, men det har bara gjort att den horisontella linjen gjort lite större avbrott i hörnen, men nu hade nog en liten glasflisa ramlat ner och fastnat i mekanismen som kärvade ... Tyvärr verkar inte glaset gå att köpa som reservdel..

Nån som vill ha en fullt fungerande PLL360 utan tak?
Öppnad Bosch PLL360 laser nivelleringsverktyg med synlig inre mekanism, placerad på ett bord med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Glaset borde väl inte behövas?
Och kan man inte sätta tillbaka taket? Eller sitter det fäst med glaset?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Glaset borde väl inte behövas?
Och kan man inte sätta tillbaka taket? Eller sitter det fäst med glaset?
Taket är i två delar som är ihoplimmade, och glaset är fyra lösa delar.. Mest tror jag det behövs för dammskydd, den funkar utmärkt utan..
 
Det här vattenfiltret fick jag för några år sedan. Det var trasigt och jag gjorde minsta möjliga insats för att få igång det. Detta innebar under resans gång att smörja alla O-ringar med vaselin. Uppenbarligen helt fel har jag nu fått veta. Det fungerade ett tag och sedan gick mekanismen så trögt att jag var rädd att något skulle gå sönder. Nu tog jag mig för att göra en aningen noggrannare översyn.
Ett gammalt vattenfilter i ett outrustat utrymme med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ventilpaketet och de nyinköpta delarna. Jag tror att filtret är från 1988. Vattenreningsgruppen skall ha en eloge för att både lagerföra reservdelar till så gamla prylar och dessutom erbjuda värdefull telefonsupport.
Vattenfilterkomponenter och reservdelar på ett bord med instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den utåt synliga biten av det som går trögt.
Delar av ett gammalt vattenfilter med ventilpaket och nyinköpta delar, öppnat för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg eländet ut när jag fått ut det gamla slidpaketet. O-ringar expanderar av vaselin. Så alla fastnade på vägen ut.
Demonterade delar av ett vattenfilter, inklusive O-ringar och glidpaket, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla tunna vevstaken i plåt ersätts av en följare. Nytt slidpaket som är smort med silikonfett i stället för vaselin och allt löper lätt.
Interiör av vattenfilter med ventilpaket och nyinköpta reservdelar, vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag borde byta några O-ringar till som inte ingick i kitet jag köpte. För det läcker en aning nu. Men därefter hoppas jag att filtret skall fungera många år till.
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Soltaket vi haft över altanen råkade visst gå sönder vid förra störtregnet då någon glömde ta ned det och det fylldes med babiljarder liter vatten.
Så idag bestämde jag mig för att klippa ned tyget till 2,4x3 meter och sedan sy en tarp till hängmattan jag brukar övernatta i i skogen. Kommer kantsy och sätta på metallringarna någon helg framöver.

Grön tarp ovanför en hängmatta fäst mellan två punkter utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
86Tompa och 8 till
  • Laddar…
Är det ett inlägg raderat? Visst var det nån som länkade till sidan jag frågade efter, eller har jag drömt? :thinking:
 
nino nino skrev:
Är det ett inlägg raderat? Visst var det nån som länkade till sidan jag frågade efter, eller har jag drömt? :thinking:
Vad var det för sida du frågade efter?
 
M Modig skrev:
Vad var det för sida du frågade efter?
Fick en länk för nåt år sen där det fanns massa info om vanliga fel och åtgärder på tv apparater, sorterat på märke.
Den länken är död, men tror jag fick en annan till samma sida
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.