G gusvo085 skrev:
Fast moderna lithiumbatterier klarar att förvaras fulladdade. Jag gör det hela tiden och märker inget tapp i kapacitet.
"Klarar" det gör de ett tag iaf, och batterierna har absolut blivit mycket bättre och tåligare. Men det kommer fortfarande att förkorta livslängden. Jag har en del Hobbyking-batterier, förr eller senare sväller de upp och får kasseras. Det beror såklart även på vilken laddare man använder, eller rättare sagt hur mycket man laddar dem. De ska inte ligga laddade till 4,2V/cell, det pallar de inte. 3,7-3,8V per cell så kan de ligga hur länge som helst utan att det händer något speciellt.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Har precis gjort hlr på min Miele diskmaskin. En 5 cm lång slang var helt som tuggummi.

Fick montera isär väldigt mycket men kunde sedan byta till en ny slang från Bauhaus för 16:-. Märkte att det var väldigt viktigt med bra slangklämmor, rätt storlek och kläm runt hela ett måste.
Det var precis samma på vår 10 år+ Mieale, och jag gjorde samma lagning. MEN den tålde inte det varma programmet, då blev plastslangen så mjuk att den kröp ut ur slangklämman och tömde ut en hink vatten på golvet (då åkte maskinen på soptippen). Jag TROR att det hade funkat kalas med en bit kopparrör instucken i plaströrets insida och sedan gummislang och slangklämma utanpå, men jag hann aldrig prova det.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
J JPW skrev:
Det var precis samma på vår 10 år+ Mieale, och jag gjorde samma lagning. MEN den tålde inte det varma programmet, då blev plastslangen så mjuk att den kröp ut ur slangklämman och tömde ut en hink vatten på golvet (då åkte maskinen på soptippen). Jag TROR att det hade funkat kalas med en bit kopparrör instucken i plaströrets insida och sedan gummislang och slangklämma utanpå, men jag hann aldrig prova det.
Tack! Bra tips, men kommer en ny Siemens på måndag.

Denna hamnar i verkstan där det är okej med vatten på golvet.

• Gilla
JPW
  • Laddar…
En bordsfläkt som jag haft iaf 10år vägrade starta, och fläktbladen gick slött när man försökte snurra dem.
Tre minuter senare är maskinen isärplockad och lagrena smorda och maskinen går som den ska igen.
Känns bra inför sommaren.

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Nytt fläkthjul installerat i kylskåp för tystare drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad fläkt i ett öppet kylskåp med hyllor och matvaror.
Skapa konto
Byte av fläkt i kylskåpet nu kan man ha kylen igång och ändå sova

• Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag brukar alltid undersöka även nya fläktar om möjligt, för hur välsmort lagret är från fabrik. Alltför ofta är det rätt torrt även nytt och då fyller jag med bra motorolja som har hög filmstyrka. Iofs behöver jag nästan aldrig byta fläktar eftersom även rejält slitna fläktar brukar gå att rädda med rätt olja. Enbart kullagrade fläktar där kulorna blivit fyrkantiga går oftast inte att rädda, men det händer sällan om man smörjer i tid. Eller ett elektriskt fel i motor/drivning.

Ibland behöver man borra för att komma åt men det kan det vara värt. Mitt AMD 290X (Sapphire) började låta i två av de tre fläktarna efter 4 år, och där tvingades jag borra för att kunna smörja, men sedan gick kortet tyst ytterligare 2,5 år innan strömförsörjningen på kortet gav upp. 6,5 år var ändå rätt bra för närmast 24/7-använding av ett högprestandakort.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar alltid undersöka även nya fläktar om möjligt, för hur välsmort lagret är från fabrik. Alltför ofta är det rätt torrt även nytt och då fyller jag med bra motorolja som har hög filmstyrka. Iofs behöver jag nästan aldrig byta fläktar eftersom även rejält slitna fläktar brukar gå att rädda med rätt olja. Enbart kullagrade fläktar där kulorna blivit fyrkantiga går oftast inte att rädda, men det händer sällan om man smörjer i tid. Eller ett elektriskt fel i motor/drivning.

Ibland behöver man borra för att komma åt men det kan det vara värt. Mitt AMD 290X (Sapphire) började låta i två av de tre fläktarna efter 4 år, och där tvingades jag borra för att kunna smörja, men sedan gick kortet tyst ytterligare 2,5 år innan strömförsörjningen på kortet gav upp. 6,5 år var ändå rätt bra för närmast 24/7-använding av ett högprestandakort.
Ja jag var tvungen att kolla smörjningen bara för detta men den var ok
I den gamle var det inget fel på motorn utan fläktbladet har varit monterat snett från fabrik och ätit sig genom plasten till fästet för motorn
Det var billigare att köpa hela fläkten än att köpa plasthuset(y)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stiften på laddaren till gräsklipparen försvann in i burken. Den omedelbara lösningen var att bryta upp den och fästa stiften med smältlim och sedan limma ihop den igen så att jag kunde ladda gräsklipparens batteri.
Öppnad svart laddare med lösa kablar och synligt internt kretskort på vitt underlag.
Skapa konto

Men då kommer insikten om vad detta är för skräp. Så här ser den ut på insidan. Den skall vara 3 år gammal. Inte 20. Järnkärnetransformator och likriktare helt utan reglering.
Öppnad laddare med synlig järnkärnetransformator och kretskort, smältlim används för att fästa delar.
Skapa konto

Den här hade jag liggande. 12V 2A. Den borde kunna modifieras till omkring 13,8V och reglerad maxström på 1A som är angivet på batteriet.
En svart laddare till gräsklippare med slingrad kabel och europeisk kontakt.
Skapa konto

Här har jag ritat upp schemat runt återkopplingen. För att bara ändra spänningen skall R39 ändras från 39 till 45,2 kohm.
Handritat elektroniskt schema för modifiering av laddare på rutigt papper.
Skapa konto

Men jag vill ju ha strömregleringen också. Något i den här stilen borde fungera. 45,2 kohm är inget värde jag har hemma, men man kommer ganska nära genom att parallellkoppla 47 kohm med 1 Mohm.
Handritat elektroniskt schema för en modifierad laddare med noterade resistorvärden och spänningar.
Skapa konto

Här är den kompletterad med strömbegränsningen.
Öppnad laddare med exponerade komponenter och järnkärnetransformator på ett rutat papper.
Skapa konto

Dags för test.
Öppnad gräsklipparladdare med synliga komponenter på arbetsbord, redo för reparation.
Skapa konto

Tomgångsspänning 13,78 V mot beräknade 13,72. 47 kohm motståndet var 5% tolerans trots allt.
Multimeter visar 13,78 V under test av modifierad batteriladdare på arbetsbord fyllt med elektronikdelar.
Skapa konto

Inkopplat till ett dåligt batteri går det knappt 1A. Det är en mycket ungefärlig reglering med framspänningsfallet på en transistor som referens. Men definitivt bra nog för ändamålet.
En arbetsbänk med elektronikkomponenter, multimetern visar 0,959A under tester av modifierad laddare.
Skapa konto

Här var spänningen det blev vid tillfället då den reglerade strömmen.
Arbetshörna med olika elektronikkomponenter och verktyg där en multimeter visar en tomgångsspänning på 13.76 V för en modifierad laddare.
Skapa konto

Så nu har jag en förhoppningsvis bättre om än något överarbetad laddare nästa gång jag behöver ladda gräsklipparen om något år eller så.

• Gilla
Alfredo och 12 till
  • Laddar…
Dagen före vi skulle resa bort, gräsmattan är nygödslad, väderprognosen säger lagom med regn, och roboten säger "krocksensorfel bak" :sweat:

Vår trogna HQ 330X, Tuva, som varit med oss i fem år har för första gången gått sönder.
Skruvar lite snabbt isär och konstaterar att de bakre lederna mellan inte chassi och yttre kaross gått sönder i plasten, även kallade "joystick".
Kör i panik till Hyrep som inte svarar i telefon och hoppas att de har delen i lager, vilket de inte har.
Delarna limmas lite hjälpligt med epoxi och får funka under semestern, och nya delar beställs.
Uppenbarligen ett känt problem hos HQ då de förstärkt delarna.

Närbild på robotgräsklippare med öppnat chassi som visar inre mekanism och slitet yttre.
Skapa konto

Bild på trasiga lederna mellan chassi och yttre kaross på en robotgräsklippare på en gräsmatta.
Skapa konto

Två trasiga svarta plastdelar, sannolikt 'joysticks', ligger på en nygödslad gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Dagen före vi skulle resa bort, gräsmattan är nygödslad, väderprognosen säger lagom med regn, och roboten säger "krocksensorfel bak" :sweat:

Vår trogna HQ 330X, Tuva, som varit med oss i fem år har för första gången gått sönder.
Skruvar lite snabbt isär och konstaterar att de bakre lederna mellan inte chassi och yttre kaross gått sönder i plasten, även kallade "joystick".
Kör i panik till Hyrep som inte svarar i telefon och hoppas att de har delen i lager, vilket de inte har.
Delarna limmas lite hjälpligt med epoxi och får funka under semestern, och nya delar beställs.
Uppenbarligen ett känt problem hos HQ då de förstärkt delarna.

Visa bilaga 530079
Visa bilaga 530078
Visa bilaga 530077

Ett av gardenabatterierna till gräsklipparen ville inte ta laddning alls och eftersom jag befinner mig i en period där jag försöker förstå batterier bättre gav jag mig på en lagning.

Gardena 25V litiumjonbatteri med lödda kablar, öppnat för reparation.
Skapa konto

Batterier är ett 2p7s och ett cellpar visade 0V. Dessvärre hittade jag inte identiska ersättningsceller hos någon rimlig leverantör utan alternativen skulle bli orimlig frakt, privatimport från kina (vilka båda bar emot) så mot bättre vetande väljer jag en annan cell med högre kapacitet.

Men, de här batterierna har ingen batteriövervakning, inte ens cellbalansering, och det känns sådär.

Jag har två bms. Jag överväger att placera den här i snygg kapsling på utsidan av batteriet. Det skulle inte se helt fabriksnytt ut men förmodligen varit enklast.
Ett öppnat batteri som visas upp med komponenter och kablar, under reparation eller modifiering.
Skapa konto

För inuti lär jag inte kunna klämma in det

Öppnat batteripack till gräsklippare med synlig elektronik och gult BMS-modulkort anslutet med kablar.
Skapa konto

eller? Den andra är mindre och finns det inte kanske precis tillräckligt mycket plats om man går loss med stämjärn och dremel?

Öppnat batteripack med kretsar och röd balanseringskabel under reparation.
Skapa konto

Kanske

Öppet batteripack med synliga kablar och komponenter för reparation på arbetsbänk.
Skapa konto

Borde gå.

Efter alldeles för mycket arbete upptäcker jag att det bms som passar (nåja) helst haft olika anslutningar för laddning och drift men det har jag ingen möjlighet till. Spridda källor på internet antyder dock att det går att bara ansluta balanseringskablarna och få cellbalansering men inga andra skyddskretsar. Det låter ju strikt bättre än tidigare så jag chansar på det. Är det någon som vet om det här förväntas fungera eller hur man enklast märker om det gör det?

Demonterat batteripaket med celler syns bredvid en liten kretskortsmodul på träplankor.
Skapa konto

Jag provladdar lite snabbt (utomhus eftersom jag inte riktigt litar på det här bygget) och mäter alla celler. De hade blivit mycket jämnare. Jag var glad.

Efter fulladdning var jag inte lika glad. Det nya, större cellparet låg efter på spänningen och cellbalanseringen antingen fungerar inte eller orkar inte med (eller är mycket långsammare än jag tänkt mig). Förmodligen var initialutjämningen jag upplevt mest att de celler som låg under nominell batterispänning ganska snabbt tog sig upp runt dit.

Nåja, har jag kommit så här långt skulle jag gärna få ihop det också. Och eftersom jag sett Kalle ankas fotografiska expedition vet jag hur man klipper av utstickande trassel

Öppet batteripack med flera lithium-ionceller och kablar synliga, några celler har ersatts under reparation.
Skapa konto

Så där ja!

Nu ligger den ute och laddar igen. Undrar om jag törs ha det här batterier inne i huset i framtiden.

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
En skit grej men åskan tog styrningen på vaccumtoaletten i sommarstugan...
En hand håller ett kretskort med elektroniska komponenter, kondensatorer, kopparinduktorer och ledningar.
Skapa konto

Såg inte så farligt först då surgeskyddet brunnit av på ingången. Kopplade bort inkommande ac/dc och matade kortet med separat 12v till styrkortet. Alla utgångar slog på samtidigt, ingen logik fungerade alls, display död etc. Hmm, skruvade vidare och hittade styrprocessorn:
Bränt kretskort från vaccumtoalett med synlig skada och svedda komponenter.
Skapa konto

Ett hål i kapseln, svedda pcb banor etc... Hmm, vad göra... Kollade vad jag hade i dyi material och hittade relä moduler, 12v din ac/dc, en raspberry pi och en Arduino.. Mätte igenom vad varje anslutning gjorde och byggde första labbruskan:
DIY-lösning för elektronisk reparation av en vakuumtoalett med relämoduler, Arduino och en AC/DC omvandlare.
Skapa konto

Yes, funkade med Arduinon... Fick finjustera lite styrtider mellan vaccum/ventilstyrning och vatten men funkar perfekt.
Reparerat styrkort i en elektrisk apparatlåda med blandade komponenter som relämoduler, kablar och en AC/DC-omvandlare efter åskskada.
Skapa konto

Fick ner allt i orginallådan...

Som sagt, bara en skitsak..

• Gilla
fgo och 13 till
  • Laddar…
Hemmakatten
A anis16 skrev:
En skit grej men åskan tog styrningen på vaccumtoaletten i sommarstugan...
[bild]
Såg inte så farligt först då surgeskyddet brunnit av på ingången. Kopplade bort inkommande ac/dc och matade kortet med separat 12v till styrkortet. Alla utgångar slog på samtidigt, ingen logik fungerade alls, display död etc. Hmm, skruvade vidare och hittade styrprocessorn:
[bild]
Ett hål i kapseln, svedda pcb banor etc... Hmm, vad göra... Kollade vad jag hade i dyi material och hittade relä moduler, 12v din ac/dc, en raspberry pi och en Arduino.. Mätte igenom vad varje anslutning gjorde och byggde första labbruskan:
[bild]

Yes, funkade med Arduinon... Fick finjustera lite styrtider mellan vaccum/ventilstyrning och vatten men funkar perfekt.
[bild]

Fick ner allt i orginallådan...

Som sagt, bara en skitsak..
Kredit till dig som fixade problemet :) och inte slängde allt.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kredit till dig som fixade problemet :) och inte slängde allt.
Tack. Alternativet var att hela familjen fått åka hem tills vi fått tag på ny kontrollbox.

När det gäller att skyffla luft är det inte så mycket som slår denna. :) efter närmre 20 års misshandel behövdes bara lite 5:56 och rengöring så snurrar den igen. :D

Närbild av en åldrad golvvärmare med fyra blad, ren och åter fungerande efter underhåll.
Skapa konto

En uppdelad elektrisk motor efter rengöring på ett vardagsrumsgolv.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.