Jag instämmer. För några dagar sedan fanns det ett inlägg med en länk till archive.org, men det är borta nu.

Fast det kanske var i en annan tråd med samma frågeställning? Inte så lätt att komma ihåg allt man klickar på...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här vattenfiltret fick jag för några år sedan. Det var trasigt och jag gjorde minsta möjliga insats för att få igång det. Detta innebar under resans gång att smörja alla O-ringar med vaselin. Uppenbarligen helt fel har jag nu fått veta. Det fungerade ett tag och sedan gick mekanismen så trögt att jag var rädd att något skulle gå sönder. Nu tog jag mig för att göra en aningen noggrannare översyn.
[bild]

Här är ventilpaketet och de nyinköpta delarna. Jag tror att filtret är från 1988. Vattenreningsgruppen skall ha en eloge för att både lagerföra reservdelar till så gamla prylar och dessutom erbjuda värdefull telefonsupport.
[bild]

Här är den utåt synliga biten av det som går trögt.
[bild]

Och så här såg eländet ut när jag fått ut det gamla slidpaketet. O-ringar expanderar av vaselin. Så alla fastnade på vägen ut.
[bild]

Den lilla tunna vevstaken i plåt ersätts av en följare. Nytt slidpaket som är smort med silikonfett i stället för vaselin och allt löper lätt.
[bild]

Jag borde byta några O-ringar till som inte ingick i kitet jag köpte. För det läcker en aning nu. Men därefter hoppas jag att filtret skall fungera många år till.
Läckert. Är det för att rena sjövatten?
 
useless useless skrev:
Jag instämmer. För några dagar sedan fanns det ett inlägg med en länk till archive.org, men det är borta nu.

Fast det kanske var i en annan tråd med samma frågeställning? Inte så lätt att komma ihåg allt man klickar på...
Nej jag tror det var här.
Har @Per Eskilsson raderat?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Läckert. Är det för att rena sjövatten?
Filtret är för att få bort järn och mangan. Jag har vatten från en borrad brunn.
 
M Modig skrev:
Är det den här? Den låg i din gamla tråd "Laga TV":
[länk]
Ja där var den, skämsmössa på :oops:
 
nino nino skrev:
Ja där var den, skämsmössa på :oops:
Äsch, inte då! Som useless skrev är det ju svårt att komma ihåg precis vilken tråd man har varit inne i – och din tv är ju aktuell i båda trådarna.
Jag är förresten glad att du frågade, sparade tänker för eventuellt eget framtida bruk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kanske inte en ren HLR men trött på alla dessa mobilhållare med usla sugfästen (som lossar efter en stund) slängde jag denna i återvinningen.
Naturligtvis tog det bara en dag så letade jag fram den för att bygga om den så den går att använda på crosstrainern -som jag precis återupplivat- eftersom jag inte kan trampa utan film.
Bröt loss plattan och borrade två håll för att kunna skruva fast den (och limma den) på en träbit som jag sprejade svart. Denna skall sedan fästas tvärs över crosstrainerns fasta handtag. Antingen enkelt med buntband eller med slangklämmor.

Köpte också en ny hållare till bilen, en RAM X-grip från Classe som än så länge inte visar några tecken på att sitta annat än bergfast i vindrutan.

Mobilhållare med sugfäste demonterad för ombyggnad, ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålad träbit med borrade hål för att modifiera en mobilhållare för användning på en crosstrainer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Detta vill jag kalla HLR

Min tio år gamla Macbook Air har inte varit så kul att använda de senaste åren på grund av att fläkten dragit igång vid minsta lilla process,
Surfa med Chrome=Suuuurrrrr
Flytta filer till hårddisk=Suuurrrrr
Bearbeta film i iMovie=Suuurrrrr Suuurrrrr Suuurrrrr

Så i torsdags skaffade jag ett verktyg - en skruvmejsel med Pentalobe P5-skalle- och beslutade mig för att damma ur insidan av Macen.
Det tog inte lång stund och efter en nästan diarreframkallande stressväntan efter att ha tryckt på startknappen så lät datorn "BOIIINGNGNG" och allt visade sig fungera,

Och djäklar i min låda! Vilken skillnad. Fläkten startar nästan aldrig numera. När den gör det sker det också betygligt kortare tid. Om jag skall uppskatta skulle jag säga att fläkten jobbar kanske 3-5 procent av tiden den gjorde förut. Körde precis Adobe Bridge, Chrome, Spotify och Photoshop och det var så tyst mot annars. Jodå, fläkten jobbade ibland men inte hela tiden och inte lika hårt.

Där sparade jag nog ett par tusen i service och kan använda datorn några år till hoppas jag.

Öppen äldre Macbook Air med synlig intern hårdvara och demonterat underhåll arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en Pentalobe P5-skruvmejsel vid en Macbook Air för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komprimerad luftspray och dammblåsbälg på ett träbord, verktyg för att rensa datorfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder en Macbook Air på ett skrivbord med skruvmejsel och demonteringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån som vill ha en fullt fungerande PLL360 utan tak?
Vad vill du ha för den? :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad vill du ha för den? :)
Inget... Jag fick mitt nya stativ från Bosch i veckan, du kan få det som följde med PLL360 om du vill ha det med (det är ju såklart inte heller helt helt, eftersom Bosch inte riktigt verkar satsat något krut på den gröna serien) .... (y)
 
Tack för tipset @Fario får försöka mig på något liknande med min gamla Macbook från 2011.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Önskar min hade varit så enkel att fixa, när moderkortet strejkar kan jag meddela att det inte funkar med intern rengöring. /:
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Råkade krossa glaslocket till stekgrytan för ett tag sedan. Tråkigt att kassera en bra gjutjärnsgryta för att det saknas ett lock så jag tog mått och fixade ett från en second hand butik för 20-30 kr. Dock plastknopp på det, så det fick bli ett byte till gamla knoppen. Nu är den i princip som ny igen. Förhoppningsvis håller det här locket längre än de 17 som det första klarade.
Gjutjärnsgryta med ersatt glaslock och bytt knopp på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsgryta med ett ersatt glaslock och en utbytt handtagknopp på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inget... Jag fick mitt nya stativ från Bosch i veckan, du kan få det som följde med PLL360 om du vill ha det med (det är ju såklart inte heller helt helt, eftersom Bosch inte riktigt verkar satsat något krut på den gröna serien) .... (y)
Taget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.