Oj, kona om högtalare.. de har jag inte gjort det här årtusendet men rätt ofta på 90-talet när man spelade skivor... Det och byta reglarna i mixerbordet efter nån hällt öl över det.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Jodå, allt som går att laga bör man laga ;) Har inte heller gjort det på länge, eller mycket, men har sprungit på fler och fler högtalare med gamla trasiga koner och kanter som folk vill återuppliva.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Känslan av att laga saker ska icke förringas, där gör du en viktig poäng. Man kanske kan smyglaga prylen, fira sin seger och sedan gömma undan prylen och intala sig att man tappat bort den, och sedan köra vidare på villhöver-spåret? Det bästa av två världar.

EDIT. Feltänk. Själva poängen med villhöver är ju att man inte ska tramsa med motiv till ett nyköp. Det är ju bara laga verktyget och sedan köpa ett nytt och glädjas över att man har två.
Jag tycker det är jättebra att ha två av en del verktyg, en "sämre" som man kan låna ut eller misshandla utan att gråta, och en som är på topp och används annars. Har sluppit bli av med en nästan ny sticksåg på det sättet - lånade ut en grön Bosch istället och den kom aldrig tillbaka. Gör mig ingenting. Möjligen att jag behöver en ny "sämre" sticksåg att låna ut nästa gång.... Hmm, har inte tänkt på det tidigare....
 
J JPW skrev:
Möjligen att jag behöver en ny "sämre" sticksåg att låna ut nästa gång....
Bra tanke där. En låne-arsenal bara för att slippa det obekväma att säga nej till att låna ut finverktygen. Och sedan ut med det på hygglo så har du finansierat det på en sommar.
 
Är det någon som har erfarenhet av att limma eller på något annat sätt få tillbaka de mjuka delarna när de har lossnat från den hårda plasten på elverktyg? Ser så trist ut när det börjar flärpa upp sig.

Har en förkärlek för att utöka min Makita-samling genom diverse konkursauktioner med mer eller mindre snällt slitna maskiner. Gött kvällsmys att skruva isär, rengöra och se så att allt är som det skall. :D

Sliten Makita borr med lossnande grepp och synliga skruvar i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ville jag göra det seriöst skulle jag nog pilla bort hela gummibiten och testa med dubbelhäftande tejp. Fast jag har ingen egen erfarenhet.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Jag har lyckats att limma en del skumgummi och gummi mot varandra samt mot plast med Biltemas "superlim" 36-4010 och 36-4015 (olika förpackningar). Har även lyckats med att limma ihop mina egna fingrar med detta lim så man får vara lite försiktig när man applicerar limmet på det man vill limma så att det inte hamnar på platser, typ fingrar, som man inte vill. Och än så länge fungerar det på de ställen som jag har provat (tog en stund att få isär fingrarna...). Det är ju billigt så varför inte prova om det fungerar även på detta.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att limma eller på något annat sätt få tillbaka de mjuka delarna när de har lossnat från den hårda plasten på elverktyg? Ser så trist ut när det börjar flärpa upp sig.

Har en förkärlek för att utöka min Makita-samling genom diverse konkursauktioner med mer eller mindre snällt slitna maskiner. Gött kvällsmys att skruva isär, rengöra och se så att allt är som det skall. :D

[bild]
Jag skulle kört något kontaktlim till den typen av limning.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
AXS
Smältlim! Värm efter med värmepistol och pressa ordentligt.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Ni erfarna pryl-fixare, jag behöver lite hjälp att försöka lokalisera en reservdel.
Jag har en luftavfuktare (Jula) hemma som under vintern tyvärr byggt på sig ett lager is över luftfiltret. Jag hade sannolikt lite för låg temperatur i utrymmet för att den skulle vara helt nöjd. När jag dragit ur kontakten och låtit all isen smälta bort satte jag på den igen och lät den komma igång. Nu visar den konstant på 30% luftfuktighet i ett rum där jag har andra sensorer som säger att den snarare ligger runt 60-80%.
Sensorn i avfuktaren sitter precis i övre hörnet vid luftfiltret, och jag misstänker att den tagit stryk av isen/det avtinade vattnet. Det vore därför intressant att prova byta denna för att se om det löser problemet.
Sensorn ser ut såhär Grönt kretskort från en luftavfuktare, möjlig skada synlig, användare söker reservdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort för luftfuktighetssensor med motstånd och kontakt, sökt som reservdel för luftavfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och jag har försökt leta men hittar bara vad jag tror är motsvarande för ca 4-500 kr. Det är lite för saftigt för en gissning som jag inte vet om den håller.
Någon med bättre google-fu eller helt enkelt bättre koll på vad/var man bör leta efter dylika saker som kan komma med något tips?
Eller om hur jag kan felsöka den här på något vettigt sätt?
Eller som kan se redan från bilderna att den verkar kass?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ni erfarna pryl-fixare, jag behöver lite hjälp att försöka lokalisera en reservdel.
Jag har en luftavfuktare (Jula) hemma som under vintern tyvärr byggt på sig ett lager is över luftfiltret. Jag hade sannolikt lite för låg temperatur i utrymmet för att den skulle vara helt nöjd. När jag dragit ur kontakten och låtit all isen smälta bort satte jag på den igen och lät den komma igång. Nu visar den konstant på 30% luftfuktighet i ett rum där jag har andra sensorer som säger att den snarare ligger runt 60-80%.
Sensorn i avfuktaren sitter precis i övre hörnet vid luftfiltret, och jag misstänker att den tagit stryk av isen/det avtinade vattnet. Det vore därför intressant att prova byta denna för att se om det löser problemet.
Sensorn ser ut såhär [bild] [bild] och jag har försökt leta men hittar bara vad jag tror är motsvarande för ca 4-500 kr. Det är lite för saftigt för en gissning som jag inte vet om den håller.
Någon med bättre google-fu eller helt enkelt bättre koll på vad/var man bör leta efter dylika saker som kan komma med något tips?
Eller om hur jag kan felsöka den här på något vettigt sätt?
Eller som kan se redan från bilderna att den verkar kass?
Testa att googla något av föjande nummer: MDA17120100000344, 17120100000344, CMF17120100000344, MDA201326590058, 201326590058.

Kanske finns något billigare

Ett första steg är ju annars att ta fram en multimeter och kolla så man har signal genom varje komponet.
 
Det man kan se på fotona är ju att lödningarna inte håller någon högre klass. Rätta till dem och kolla samtidigt att det inte finns några lödbryggor ( ser lite skumt ut bl.a. vid kontaktdonet). Bryggor kan bildas mellan spänningsatta delar om det är fuktigt och är det en högohmig krets, så räcker det med en nästan osynligt tunn lodbrygga, för att förstora funktionen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Eller som kan se redan från bilderna att den verkar kass?
Jag tycker att lödningarna för kontaktstycket ser lite suspekta ut, speciellt den längst till vänster (i raden med fyra) på första bilden. Har du lödkolv? I så fall, gå över alla lödningar en gång, och se till att det finns tillräckligt lödtenn. Det är ju en sjukt enkel komponent, och det finns inte mycket som kan gå sönder.

Om du har multimeter kan du också löda bort själva fuktsensorn och se ifall den verkar fungera. Den funkar så att resistansen ändras beroende på luftfuktigheten, så du kan t ex mäta värdet inomhus och sedan ta ut den utomhus och mäta igen efter en stund. Det ska skilja i Ω-värde.

Får du inte ordning på den kan du kolla med Julas kundtjänst, om du inte redan gjort det. De har ibland sparade returer av varor och kan sälja delar från dem rätt billigt.

EDIT: 2:a på den...:giggle:
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det man kan se på fotona är ju att lödningarna inte håller någon högre klass.
P Paxman skrev:
Jag tycker att lödningarna för kontaktstycket ser lite suspekta ut
Vad ser ni för brister? Jag tycker det ser helt normalt ut? Men att "löda på" alla lödningar lär i alla fall inte skada.

Jag vet inget om dessa sensorer men om den "dränkts" kanske den även fått skit på/i sig. Vad tror ni om att skölja den grundligt, först kanske med T-sprit och sen med rent/destillerat vatten? Eller sabbar man den ännu mer då tro? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad ser ni för brister?
Lodet ska flyta ut - även inuti hålen, för att säkerställa att det inte finns någon "kallödning". När det gäller "whiskers" , så gäller det att titta noga runt alla lödöar, så det inte har uppstått bryggor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.