Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inget om dessa sensorer men om den "dränkts" kanske den även fått skit på/i sig. Vad tror ni om att skölja den grundligt, först kanske med T-sprit och sen med rent/destillerat vatten? Eller sabbar man den ännu mer då tro? :thinking:
Bäst är att använda >99 % isopropanol och något att gnugga med. Det skadar i princip inga komponenter och avdunstar helt. Jag har aldrig öppnat någon fuktsensorkomponent, så jag vet inte hur de är uppbyggda...men jag hade lött bort den och mätt upp ifall den funkar. Gör den inte det hade jag beställt några olika från Kina för några kronor och testat med.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för alla sammanfogningstips! Har smältlim hemma, så jag börjar med det.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tycker att lödningarna för kontaktstycket ser lite suspekta ut, speciellt den längst till vänster (i raden med fyra) på första bilden. Har du lödkolv? I så fall, gå över alla lödningar en gång, och se till att det finns tillräckligt lödtenn. Det är ju en sjukt enkel komponent, och det finns inte mycket som kan gå sönder.
Nope, ingen lödkolv än. Något tips på en bra/lämplig?
 
  • Gilla
Danne76a
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nope, ingen lödkolv än. Något tips på en bra/lämplig?
Denna från Lidl måste vara oslagbart prisvärd för en lödlös sällanavändare:

https://www.lidl.se/p/du-fixar-allt/reglerbar-lodstation/p60002

Har svårt att se att den skulle kunna vara så dålig att den inte är ett bra köp.

Reglerbar lödstation från Lidl med lödkolv, hållare och svamp, mot röd och vit prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nope, ingen lödkolv än. Något tips på en bra/lämplig?
Det finns så otroligt många att välja mellan, så det är omöjligt att svara på. Den Alfredo länkar till fungerar säkert utmärkt som första köp.

Själv kör jag med en KSGER T12 (som är "go to" Kina-variant enligt Internet) och jag gillar den skarpt. Dock pajade första efter mindre än en timmes sammanlagd användning, så jag beställde en ny för att kunna laga den första. Jag beställde också endast displaydelen som reservdel, efter att ha identifierat att allt fungerade fram till den, och efter byte fungerar den första som den ska igen.

Se där...en pryl-HLR jag inte ens tänkt på att rapportera! :-D
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Slag i saken! Idag vägrade micron värma sonens lunch, den ville helt enkelt inte starta. Lite isärplockning senare kunde jag enkelt konstatera att startknappens lödning vid kretskortet inte riktigt var vad den en gång varit.
Eftersom micron är lite högre prioriterad än en luftavfuktare i garaget fick det bli första bästa lödkolv från kjelle och en mindre operation senare finns nu en fungerande startknapp.
Eftersom jag även upptäckte att själva knappen verkade glappa lite bytte jag helt sonika plats på startknappen och en annan knapp på micron vi aldrig använt (något oklart vad den har för funktion) och nu fungerar den som den ska igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Perfekt tveksamt! En DIY:er som inte har lödkolv är en bluff...:-D
 
P Paxman skrev:
Perfekt tveksamt! En DIY:er som inte har lödkolv är en bluff...:-D
Haha, har tidigare klarat mig mycket väl med att bjuda in mycket duktiga bekanta för lite hjälp på det området. Men i sportlovstider var det svårt när det inte var aktuellt att vänta en vecka med micron. När den dessutom inte fungerade alls var ju risken liten att sabba den. Allt att vinna med andra ord!
 
tveksamt tveksamt skrev:
När den dessutom inte fungerade alls var ju risken liten att sabba den. Allt att vinna med andra ord!
Precis så! *Tumme upp* (Jag hade givit dig en emojitumme och en "gilla" men det har slutat fungera i Safari.)
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Dagens pryl-HRL var att fixa soprationsafuktaren för krypgrunden, en corroventa CTR 300 TT. Motorn som snurrar hjulet var kass. Visade sig att lagren hade gett upp rejält. Nya lager för 80kr och lite rengöring och infettning så gick den som smort.

Om någon försöker sig på samma operation så öppna motorn försiktigt då det var ganska många kugghjul i transmissionen.
[bild]

allt på plats
[bild]

Monterad i krypgrunden igen
[bild]

Snurr snurr...
[video]
Hej har liknande bekymmer och undrar om det bara vara 625 lager i motorn?
 
Freddiehansson Freddiehansson skrev:
Hej har liknande bekymmer och undrar om det bara vara 625 lager i motorn?
Hej
Resterande var glidlager för kugghjulen.
 
Tog äntligen tag i att försöka hitta vad som var fel på husfruns dedikerade bandvagnslampa. Det var spännande nog två fel, fast ändå samma lösning. Kabeln från strömbrytaren hade lossat i lödningen. Och sagda kabel hade ett brott. Så det blev att korta den lite och löda ihop igen. Och sedan när jag monterade ihop igen så lös den ändå inte? Intelligent som man är så provade jag att skaka på den. Då insåg jag att jag bara hade stoppat i två av tre batterier i den och kände mig måttligt intelligent... Med alla batterier i så lös den däremot! Mission accomplished.
Arbetsbord med bandvagnslampa, lödkolv, skruvmejslar, två AA-batterier, ett större batteri och en sax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orsaken till att hon gillar den är att den ger ett väldigt brett ljus. Och då måste man ju plocka pluspoäng. ;)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Tog äntligen tag i att försöka hitta vad som var fel på husfruns dedikerade bandvagnslampa. Det var spännande nog två fel, fast ändå samma lösning. Kabeln från strömbrytaren hade lossat i lödningen. Och sagda kabel hade ett brott. Så det blev att korta den lite och löda ihop igen. Och sedan när jag monterade ihop igen så lös den ändå inte? Intelligent som man är så provade jag att skaka på den. Då insåg jag att jag bara hade stoppat i två av tre batterier i den och kände mig måttligt intelligent... Med alla batterier i så lös den däremot! Mission accomplished.
[bild]
Orsaken till att hon gillar den är att den ger ett väldigt brett ljus och passar bra i fickorna. Alla andra har ju med sig lampor med riktade ljuskäglor...
Bandvagn? :thinking::D
 
Hon kanske är ukrainska? :)
 
Hemvärnsinstruktör. Blivande i alla fall.
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.