139 465 läst · 604 svar
139k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Eh, GK100's formler utgår ifrån 70 grader! Eller vilken formel menar du?
Hum.. Då har jag missupfattat nått som du skrivit tidigare..Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Det beror på vad du ska räkna ut.
Max längd map utlösningsvillkoret ska använda 70 grader.
Max längd map spänningsfall kan använda en annan (normal) driftstemperatur, t.ex 55 grader, eller mycket lägre för kabel i mark.
Max längd map utlösningsvillkoret ska använda 70 grader.
Max längd map spänningsfall kan använda en annan (normal) driftstemperatur, t.ex 55 grader, eller mycket lägre för kabel i mark.
Ja nu är skorstenen i princip klar... Så nu kan jag ta tag i det här igen lite..
Bo det verkar som om det bara är du och jag som är intresserade av detta..
Så vi kör på din linje hur programmet skall vara.. Och på dig låter det som om du tycker att det är färdigt..
så då får vi fixa dom sista grejerna sen lägger vi ner projektet om det inte kommer in nya önskemål.
Ev att jag tar upp det hela igen när jag hittat fram mina böcker. För som jag ser det så finns det mycket kvar o göra.
Det finns några kvar i tråden som inte är fixade jag har fått lite(mycket) material men det fattas lite här och var så det är svårt (tar tid) att få fram all underlag jag behöver för att få in det hela i programmet.
Om det finns några önskemål där jag kan få formler mm så åker det in i programmet pronto...
Jag har inte fått in några förslag för nya tab:en så jag tar nog bort den.
Det kan kanske vara så att många inte vet hur man startar ett program med en växel...
Då kommer en liten förklaring här:
(det finns flera sätt jag tar ett av dom)
Skapa en länk till Eldim.exe
högerklicka på länken välj property
editera sökvägen så det står .....Eldim.exe tab
dvs skriv tab som växel till eldim låt allt annat vara som det var.
starta eldim med länken.
nu dyker en ny flik upp som heter "Matande anläggning"
under Hjälp menyn så finns det en "Formler" Ös formler över mig så lägger jag in dom här...
Bo det verkar som om det bara är du och jag som är intresserade av detta..
Så vi kör på din linje hur programmet skall vara.. Och på dig låter det som om du tycker att det är färdigt..
så då får vi fixa dom sista grejerna sen lägger vi ner projektet om det inte kommer in nya önskemål.
Ev att jag tar upp det hela igen när jag hittat fram mina böcker. För som jag ser det så finns det mycket kvar o göra.
Det finns några kvar i tråden som inte är fixade jag har fått lite(mycket) material men det fattas lite här och var så det är svårt (tar tid) att få fram all underlag jag behöver för att få in det hela i programmet.
Om det finns några önskemål där jag kan få formler mm så åker det in i programmet pronto...
Jag har inte fått in några förslag för nya tab:en så jag tar nog bort den.
Det kan kanske vara så att många inte vet hur man startar ett program med en växel...
Då kommer en liten förklaring här:
(det finns flera sätt jag tar ett av dom)
Skapa en länk till Eldim.exe
högerklicka på länken välj property
editera sökvägen så det står .....Eldim.exe tab
dvs skriv tab som växel till eldim låt allt annat vara som det var.
starta eldim med länken.
nu dyker en ny flik upp som heter "Matande anläggning"
under Hjälp menyn så finns det en "Formler" Ös formler över mig så lägger jag in dom här...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 176 inlägg
Synd, jag förordar programmet i dom trådar som berör ämnet.
Låt mig fundera lite på förbättringar.
Låt mig fundera lite på förbättringar.
Ja jag har ju redan skrivit att jag sedan länge inte kan bidra med någon nyttig input, det finns forummedlemmar med vida överlägsna kunskaper och nivån i tråden har passerat min nivå för länge sedan.
Men jag har hela tiden följt tråden intresserat, jag ska plocka ner senaste versionen av programmet och kolla lite.
Jag har också tyckt att redan de första versionerna av programmet fyllt en jättebra funktion och borde vara tillräckliga för de flesta. De som i yrkesanvändning använder sådana här program har nog råd att köpa ett kommersiellt program.
Ett otroligt trevligt initiativ, jag är jätteglad att du har tagit dig all denna tid att programmera och sätta dig in i sambanden. Sådant här som sätter riktig guldkant på forumet.
edit:
Då har jag knappat lite på ver 3.6.0, det ser bra ut enligt mig i alla fall.
Är det en konvention att skriva "Inspänning fas+0" och "Inspänning fas+fas"?
Jag tänker mest på +-tecknen.
edit2:
Jag la märke till att även om man glömt att trycka på knappen beräkna i flik 1 så beräknas detta när man trycker på "beräkna" i flik 2. Det är bra, så man inte får felaktiga värden bara för att man glömt trycka på "beräkna" under flik 1.
Men jag har hela tiden följt tråden intresserat, jag ska plocka ner senaste versionen av programmet och kolla lite.
Jag har också tyckt att redan de första versionerna av programmet fyllt en jättebra funktion och borde vara tillräckliga för de flesta. De som i yrkesanvändning använder sådana här program har nog råd att köpa ett kommersiellt program.
Ett otroligt trevligt initiativ, jag är jätteglad att du har tagit dig all denna tid att programmera och sätta dig in i sambanden. Sådant här som sätter riktig guldkant på forumet.
edit:
Då har jag knappat lite på ver 3.6.0, det ser bra ut enligt mig i alla fall.
Är det en konvention att skriva "Inspänning fas+0" och "Inspänning fas+fas"?
Jag tänker mest på +-tecknen.
edit2:
Jag la märke till att även om man glömt att trycka på knappen beräkna i flik 1 så beräknas detta när man trycker på "beräkna" i flik 2. Det är bra, så man inte får felaktiga värden bara för att man glömt trycka på "beräkna" under flik 1.
Redigerat:
Förlåt Mikael L det var inte meningen att anklaga någon..
(+) nej du har rätt man borde väl skriva "Inspänning mellan fas och fas" dels för att det här programmet skall ju vara förklarande.. Men ibland kan det bli mycket text.. och det är lätt att falla dit och förkorta..
Och att förkorta bör man nog göra så lite som möjligt i alla fall i det här programmet.
Har du nån idé på hur man borde skriva...
Ja beräkningsknappen det är samma knapp som syns på alla sidor..
Panelen som ligger längst ned växlar inte så det spelar ingen roll vilken sida man står på när man trycker allt beräknas.. Tanken är att man skall kunna ändra på vilket värde man vill för att kunna se orsak och verkan.
Jo visst funkar programmet som det är.. men det skulle vara fint och få in lite om förläggningssätt
det skulle ju visa ganska tydligt vart det finns fallgropar..
(+) nej du har rätt man borde väl skriva "Inspänning mellan fas och fas" dels för att det här programmet skall ju vara förklarande.. Men ibland kan det bli mycket text.. och det är lätt att falla dit och förkorta..
Och att förkorta bör man nog göra så lite som möjligt i alla fall i det här programmet.
Har du nån idé på hur man borde skriva...
Ja beräkningsknappen det är samma knapp som syns på alla sidor..
Panelen som ligger längst ned växlar inte så det spelar ingen roll vilken sida man står på när man trycker allt beräknas.. Tanken är att man skall kunna ändra på vilket värde man vill för att kunna se orsak och verkan.
Jo visst funkar programmet som det är.. men det skulle vara fint och få in lite om förläggningssätt
det skulle ju visa ganska tydligt vart det finns fallgropar..
Du och Bo verkar ju gå igenom detta noga och gör ett bra jobb tycker jag, nu ser jag att du lagt till "Matande anläggning" men inga funktioner där ännu förutom Ik3 på trafoklämmorna.
Du kan kanske lägga lite funktioner där som ansluter till olika sätt för nätbolagen att ge uppgifter som Rk0, Xk0, Zk0, Rkp, Xkp, Zkp både för Ikmin och Ikmax ibland ges Sk dvs kortslutningseffekten i levpunkt osv. Du kan då få en komplett uppställning och översikt av detta samt Zför som du sen kan använda så att du presenterar Ikj (Ik1) och Ik3 vid varje punkt under de andra flikarna, det presenteras då som i många andra program.
Varför har du inmatning av systemspänning? Vad jag kan se använder du bara fasspänning senare i programmet så som det är nu. Kanske bättre att du beräknar och presenterar det i en dimmad ruta istället, så att ingen blir förvirrad av det.
Det du kallar marginalförlust för trafon ska du nog hellre kalla kortslutningsspänning (uk eller ek). Du kan utnyttja det för att som kuriosa beräkna Sk kortslutningseffekt, Zk kortslutningsimpedans och Ik kortslutningsström för trafon nu när du ändå har med uppgifterna där.
Om du inte känner till beräkningarna kan vi ta dem förenklat här:
Sk = Sn / uk , i ditt ex 100 / 0.036 = 2777.8 kVA
Zk = Uh² / Sk , i ditt ex 400² / 2777.8 = 57.6 mΩ
Ik = Uf / Zk , i ditt ex 400 / (√3 x 57.6) = 4.0 kA (Ik3 vid trafoklämmorna).
Detta får du ge som ren info för trafo eftersom du inte känner till efterföljande nät fram till kund.
Bra jobb annars med stor ihärdighet långt över vad jag väntat mig på detta forum.
Du kan kanske lägga lite funktioner där som ansluter till olika sätt för nätbolagen att ge uppgifter som Rk0, Xk0, Zk0, Rkp, Xkp, Zkp både för Ikmin och Ikmax ibland ges Sk dvs kortslutningseffekten i levpunkt osv. Du kan då få en komplett uppställning och översikt av detta samt Zför som du sen kan använda så att du presenterar Ikj (Ik1) och Ik3 vid varje punkt under de andra flikarna, det presenteras då som i många andra program.
Varför har du inmatning av systemspänning? Vad jag kan se använder du bara fasspänning senare i programmet så som det är nu. Kanske bättre att du beräknar och presenterar det i en dimmad ruta istället, så att ingen blir förvirrad av det.
Det du kallar marginalförlust för trafon ska du nog hellre kalla kortslutningsspänning (uk eller ek). Du kan utnyttja det för att som kuriosa beräkna Sk kortslutningseffekt, Zk kortslutningsimpedans och Ik kortslutningsström för trafon nu när du ändå har med uppgifterna där.
Om du inte känner till beräkningarna kan vi ta dem förenklat här:
Sk = Sn / uk , i ditt ex 100 / 0.036 = 2777.8 kVA
Zk = Uh² / Sk , i ditt ex 400² / 2777.8 = 57.6 mΩ
Ik = Uf / Zk , i ditt ex 400 / (√3 x 57.6) = 4.0 kA (Ik3 vid trafoklämmorna).
Detta får du ge som ren info för trafo eftersom du inte känner till efterföljande nät fram till kund.
Bra jobb annars med stor ihärdighet långt över vad jag väntat mig på detta forum.
Redigerat:
Först och främst - tack för allt arbete med programmet! Mycket användbart.
Vi har lantbruk hemma och har en hel del värmekablar och vattenkoppar på 24v växelström. Jag fick hjälp av min granne, som tidigare arbetade som elektriker vid Banverket. Banverket använder mkt 24 v växelström och säkrar av med vanliga automatsäkringar. Vi byggde ett likartat system med en transformator och en elcentral för 24 v och med Hagers vanliga automatsäkringar. Vi räknade på spänningsfallet och dimensionerade ledningarna efter det. Anläggningen är praktisk och vill jag koppla bort någon vattenkopp stänger jag bara av vattnet med en kran, tömmer ledningen och slår ifrån automatsäkringen. Suveränt system som sparar energi. Det känns dessutom bra att allt på 24 v är ordentligt avsäkrat också. Går det att använda programmet även för 24 v växelström?? Vad blir i så fall förimpedansen efter transformatorn 240 -> 24 v??
Vi har lantbruk hemma och har en hel del värmekablar och vattenkoppar på 24v växelström. Jag fick hjälp av min granne, som tidigare arbetade som elektriker vid Banverket. Banverket använder mkt 24 v växelström och säkrar av med vanliga automatsäkringar. Vi byggde ett likartat system med en transformator och en elcentral för 24 v och med Hagers vanliga automatsäkringar. Vi räknade på spänningsfallet och dimensionerade ledningarna efter det. Anläggningen är praktisk och vill jag koppla bort någon vattenkopp stänger jag bara av vattnet med en kran, tömmer ledningen och slår ifrån automatsäkringen. Suveränt system som sparar energi. Det känns dessutom bra att allt på 24 v är ordentligt avsäkrat också. Går det att använda programmet även för 24 v växelström?? Vad blir i så fall förimpedansen efter transformatorn 240 -> 24 v??
Hej Eric-Anders Jo du skulle kunna välja i menyn Arkiv/Inställningar och sen växla till Klenspänning DC-Nät
För tillfället så används inte cos(fi) så det blir samma värden som om man skulle haft en inställning för
Klenspänning AC-Nät Jag skall lägga till en sån inställning så blir det lite tydligare.
På fliken inimpedans så har du ett Ri det är inre resistansen i transformatorn så det är den som sätter förimpedansen. Nu skall det här igentligen vara Z och inte likströms resistans men det blir nog hyfsat ok värden du kan ju skriva Ri utifrån impedansen om du har den på transformatorn.
Det riktiga sättet att beräkna inimpedansen är ju att även ta med z på primärsidan men omsättningen är ju 10:1 så du kan nog bortse från impedansen på primärsidan.
Fint GK100 jag skall lägga in dom formlerna
Jo när jag frågade vattenfall om förimpedansen så fick jag en lång lista med värden..
Just nu så använder vi ju inte allt det men visst man kan ju lägga in så man kan använda programmet för dokumentation..
Man kan ju även markera på nått sätt att värdena inte används..
För tillfället så används inte cos(fi) så det blir samma värden som om man skulle haft en inställning för
Klenspänning AC-Nät Jag skall lägga till en sån inställning så blir det lite tydligare.
På fliken inimpedans så har du ett Ri det är inre resistansen i transformatorn så det är den som sätter förimpedansen. Nu skall det här igentligen vara Z och inte likströms resistans men det blir nog hyfsat ok värden du kan ju skriva Ri utifrån impedansen om du har den på transformatorn.
Det riktiga sättet att beräkna inimpedansen är ju att även ta med z på primärsidan men omsättningen är ju 10:1 så du kan nog bortse från impedansen på primärsidan.
Fint GK100 jag skall lägga in dom formlerna
Jo när jag frågade vattenfall om förimpedansen så fick jag en lång lista med värden..
Just nu så använder vi ju inte allt det men visst man kan ju lägga in så man kan använda programmet för dokumentation..
Man kan ju även markera på nått sätt att värdena inte används..
Redigerat:
V3.6.1
(1) Fix av färger
(2) Beräkningar på 1:a fliken (matande anläggning) Presentationen är endast på 1:fliken just nu..
(3) Lågspänningsnät möjlighet att beräkna Ri
Eric-Anders Om du nu väljer lågspänningsnät så får du möjliget att beräka Ri..
Jag såg att det står DC i båda lågspännings nät varianterna..
(1) Fix av färger
(2) Beräkningar på 1:a fliken (matande anläggning) Presentationen är endast på 1:fliken just nu..
(3) Lågspänningsnät möjlighet att beräkna Ri
Eric-Anders Om du nu väljer lågspänningsnät så får du möjliget att beräka Ri..
Jag såg att det står DC i båda lågspännings nät varianterna..
Redigerat:
Jo just allt detta fick jag från min nätleverantör.. Är det vanligt att man får allt detta?
Allt är färdigt och uträknat..
Lågspänningskrets / transformatordata.
-------------------------------------------
Placering : ÄT9127_T150 ADOLFSBERG
Märkeffekt : 100 kVA
Märkspänningar : 10.00 kV / 400 Volt
Effektuttag : 47.2 kW / 5.1 kVAr
Förlust : 0.46 kW / 0.52 kVAr
Belastningsgrad : 45.2 %
Abonnent :
Anläggningsnummer :
- - - - - - - - - : - - - - - - - - - - - -
Knutpunkt : 74411001
Avstånd från trafnsf : 189 m
Energiförbrukning : 38280 kWh/år
Aktuell spänning : 438.7 Volt
Sp.fall ref. transf. : 1.4 %
Marginal förl : 3.6 %
Aktuell last : 14.14 kW
Aktuell last : 2.01 kVAr
Minsta kortsl : 653 A
Längsta utlösningstid : 1.15 s
Säkringsstorlek : 80 A
Resultat har skrivits ut för 1 abonnenter.
Min och max. kortslutningsström för knp 74411001 (TN-nät)
---------------------------------------------------------------------
Närmaste trans. : DT 20224872
Primärsida : 91270150 Märkspänning : 10.000 kV
Sekundärsida : 91270150AL Märkspänning : 0.400 kV
Kopplingsgrupp : Märkeffekt : 100 KVA
Kortslutningsvärde :
Ik3max : 1.462 kA Ik2min : 0.996 kA
Ik1max : 0.848 kA Ik1min : 0.653 kA
Kortsl.eff: 1.013 MVA
Ijord : 200 mA
Imp. Imax :
Plus-s. R : 0.143 Ohm X: 0.066 Ohm Z: 0.158 Ohm Cos(FI): 0.909
Noll-s. R : 0.507 Ohm X: 0.060 Ohm Z: 0.510 Ohm Cos(FI): 0.993
1-polig R : 0.794 Ohm X: 0.192 Ohm Z: 0.817 Ohm Cos(FI): 0.972
Imp. Imin :
Plus-s. R : 0.158 Ohm X: 0.065 Ohm Z: 0.171 Ohm Cos(FI): 0.924
Noll-s. R : 0.566 Ohm X: 0.060 Ohm Z: 0.569 Ohm Cos(FI): 0.994
1-polig R : 0.881 Ohm X: 0.191 Ohm Z: 0.902 Ohm Cos(FI): 0.977
Förimp. R : 0.294 Ohm X: 0.064 Ohm Z: 0.301 Ohm Cos(FI): 0.977
Allt är färdigt och uträknat..
Lågspänningskrets / transformatordata.
Placering : ÄT9127_T150 ADOLFSBERG
Märkeffekt : 100 kVA
Märkspänningar : 10.00 kV / 400 Volt
Effektuttag : 47.2 kW / 5.1 kVAr
Förlust : 0.46 kW / 0.52 kVAr
Belastningsgrad : 45.2 %
Abonnent :
Anläggningsnummer :
- - - - - - - - - : - - - - - - - - - - - -
Knutpunkt : 74411001
Avstånd från trafnsf : 189 m
Energiförbrukning : 38280 kWh/år
Aktuell spänning : 438.7 Volt
Sp.fall ref. transf. : 1.4 %
Marginal förl : 3.6 %
Aktuell last : 14.14 kW
Aktuell last : 2.01 kVAr
Minsta kortsl : 653 A
Längsta utlösningstid : 1.15 s
Säkringsstorlek : 80 A
Resultat har skrivits ut för 1 abonnenter.
Min och max. kortslutningsström för knp 74411001 (TN-nät)
Närmaste trans. : DT 20224872
Primärsida : 91270150 Märkspänning : 10.000 kV
Sekundärsida : 91270150AL Märkspänning : 0.400 kV
Kopplingsgrupp : Märkeffekt : 100 KVA
Kortslutningsvärde :
Ik3max : 1.462 kA Ik2min : 0.996 kA
Ik1max : 0.848 kA Ik1min : 0.653 kA
Kortsl.eff: 1.013 MVA
Ijord : 200 mA
Imp. Imax :