136 704 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Ja jag får väl krypa till korset.. Jo jag har mattlabb på nån gammal PC...
Jag tror det är V4 jag har. den är väl fån 90:talet nån gång..
Jo spinnout sände över lite material till mig som jag håller på och plöja igenom.
Det blev nått fel så det saknas periodvis varanan sida, så det är lite svårläst.
sen "är det lite mycke just nu" jag håller på och förbereda för att få hit kamrat krettsen för att få upp takpannor. Har tagit upp två hål i taket för dörr
nu skall det läktas sen hoppas jag på lite hjälp.. Jag kontaktade en "pollak"
han skulle ha 250:- i timman .. helt taget tyckte jag när jag frågade om hur stor totalsumman skulle bli cirkus.. så sa han - det kan nog kosta 60'
det blir 6 veckor... nästa gång jag pratade med honom sa han 30´
sen hörde han inte av sig mer...
Jag tror det är V4 jag har. den är väl fån 90:talet nån gång..
Jo spinnout sände över lite material till mig som jag håller på och plöja igenom.
Det blev nått fel så det saknas periodvis varanan sida, så det är lite svårläst.
sen "är det lite mycke just nu" jag håller på och förbereda för att få hit kamrat krettsen för att få upp takpannor. Har tagit upp två hål i taket för dörr
nu skall det läktas sen hoppas jag på lite hjälp.. Jag kontaktade en "pollak"
han skulle ha 250:- i timman .. helt taget tyckte jag när jag frågade om hur stor totalsumman skulle bli cirkus.. så sa han - det kan nog kosta 60'
det blir 6 veckor... nästa gång jag pratade med honom sa han 30´
sen hörde han inte av sig mer...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Ni har väl inte glömt detta program? Jag använder det ganska ofta och nu är det dags att skicka dom samlade synpunkterna.
Resistans vid 70°C
Här (före Max Kabellängd) skulle en ny huvudrubrik vara på sin plats, t.ex Data för gruppledningen
Max Kabellängd
- Skulle önska att det procentuella spänningsfallet anges på Anläggningsfliken.
- Och Diazed 6A kan va roligt att räkna på ibland. Jag har ingen uppgift på vilka strömmar som normen kräver så jag har använt EtiFuse och lagt på en interpolerad faktor på ca 1.35 och fått fram k=7283 (I=30A) för 0.4s och k=8886 (I=22) för 5s. Ganska höga värden. Man ser också på utlösningskurvan att 6A är proportionellt snabbare än dom högre säkringarna vid måttliga överströmmar.
- Egentligen är det lite bakvänt. Man börjar med nätdata och huvudledning för det är ingenting gemene man ändrar på, Ok. Men för anläggningen borde man egentligen utgå ifrån förbrukaren, t.ex en 1.4kW pump 150 meter från centralen, och få uträknat vilken kabel och säkring som fungerar. Lite som andra redan varit inne på. Å andra sidan är verktyget lärorikt genom sin enkelhet att laborera med hur olika säkringar och kablar påverkar resultatet. Så jag tycker det är bra som det är.
- TAB-ordningen är ologisk. För oss som använder TAB för att hoppa mellan fälten istället för musen.
- Kommatecken istället för punkt för decimaler...det är väl inte ett banksystem det här? Jag kan inte klistra in beräkningarna i min kalkulator utan att få syntaxfel.
Resistans vid 70°C
- Temperaturens inverkan på resistansen beräknas som R1 *(1 + a * (t1 - t2)) men borde vara R1 *(1 + a * (t2 - t1))
Det faktiska exempel på formeln som visas ger inte det resultat som anges!
- Z2 = Zför + ZL. Korrekt men byt till R2 så att man inte tappar spåret.
- Får jag föreslå att "i el-centralen" läggs till i rubriken, eller kanske ännu bättre, att "Data vid el-centralen" används som huvudrubrik till "Jordslutningsström" och "Spänningsfall".
- Skulle vilja ändra rubriken till "Spänningsfall i huvudledningen" eftersom nätets impedans inte är med.
- Spänningsfallet i el-centralen beräknas utifrån gruppledningens säkring, vilken egentligen är ointressant här. Det är ju huvudsäkringens storlek som avgör max spänningsfall i el-centralen. Man kan ju tänka sig att man själv får ange den förväntade effektuttaget, men då skulle man i så fall ange det maximala värdet för en av faserna, den som belastas mest vilket nog blir för komplicerat.
- Beräkningen använder formeln U = √3 * I * R1
a) Beräkningen använder R1 men den faktiska uträkningen använder R2 (R2=70 grader, R1=20 grader). Frågan är vilken som ska användas. R2 gäller då man vill beräkna lägsta kortslutningsström mot jord - det ska dock mycket till innan man lyckas värma upp sin huvudledning i marken till 70 grader med full belastning på huvudsäkringen (inte kortslutning). Så R1 borde användas här, eller nånting mitt emellan, eller t.o.m resistansen vid en temperatur under 20 grader vilket faktiskt torde vara det normala fallet för kabel i mark. Beslut beslut beslut.....kör på R1!
b) Dessutom ska det vara R1/2 användas eftersom R1 i programmet innehåller både fram och returledare.
c) Det är egentligen mycket mer komplicerat än så...fasvinklar, snedbelastning, fas- och huvudspänningsförbrukare ser olika spänningsfall etc. Men det blir omöjligt att hantera begripligt. Jag är inte helt hundra på faktorn √3, om den helt enkelt räknar om till 400V (eftersom beräkningen av spänningsfallet i % använder 400V) eller om det är något annat intrikat. Eftersom det är fokuspå gruppledningar i verktyget kanske man skulle räkna på spänningsfallet L-N, dvs kort o gott I*R. Men det förutsätter jämn belastning på alla faser så en faktor skulle behövas, och då kanske √3 är bra ändå...?
Här (före Max Kabellängd) skulle en ny huvudrubrik vara på sin plats, t.ex Data för gruppledningen
Max Kabellängd
- Om en annan systemspänning anges, t.ex 400/690V så räknas längden om med en faktor Uf/230, men det är k som ska proportioneras om med denna faktor. Det ger olika resultat.
- Kravet på max 3% spänningsfall inkluderar huvudledningen, så den första R1 måste med här också. (3% gäller för belysning och småapparater. 4% för övrigt. )
- Men då börjar det bli svårt med termerna då R1 förekommer på flera ställen. Skulle föreslå att unika namn används genom hela bladet. Z förekommer ju också. Man kan ju försöka ge dem namn som Rh20, Rh70, Rhz70, Rf70a, Rf70b men jag vet inte det blir mer begripligt.
- Beräkningen vid maxlängd saknar faktorn 2, som korrekt finns med för vald längd längd: R1 = (p * L * 2) / A.
- Ledarresistansen vid 20 grader används. För gruppledningar är sannolikheten högre för att kabeln värms upp lite, kanske inte till 70 grader men man skulle kanske välja nånting mitt emellan? Men då kommer vi ju oundvikligen in på förläggningssätt och strömvärden, och vi skulle ju hålla detta verktyg enkelt, så glöm det.
- Här används gruppledningens kalla resistans, inte den 70 grader varma. (Men huvudledningens varma resistans används korrekt.)
Hejsan!
Nej jag har inte glömt. Men det är lite mycket nu.. Just nu så murar jag en 4-pips skorsten 10m lång
jag är ingen snabbmurare så det tar ca 10 helger jag har kommit ca 1/3 så ca 6 helger till..
Men jag försöker få tid att ta tag i programmet på nytt.. det kommer komma till förläggningssätt..
Jag tittar just nu på att ha en expert knapp och då få mer möjligherter. Har inte riktigt bestämmt ännu hur det skall vara. Jag funderar dock på att klämma in det och sen så ändrar vi hela flödet i programmet när vi har allt på plats. jag skall titta på dina synpunkter jag hopas att jag skall kunna få till nått under nästa vecka..
så alla ser att det händer nått
Nej jag har inte glömt. Men det är lite mycket nu.. Just nu så murar jag en 4-pips skorsten 10m lång
jag är ingen snabbmurare så det tar ca 10 helger jag har kommit ca 1/3 så ca 6 helger till..
Men jag försöker få tid att ta tag i programmet på nytt.. det kommer komma till förläggningssätt..
Jag tittar just nu på att ha en expert knapp och då få mer möjligherter. Har inte riktigt bestämmt ännu hur det skall vara. Jag funderar dock på att klämma in det och sen så ändrar vi hela flödet i programmet när vi har allt på plats. jag skall titta på dina synpunkter jag hopas att jag skall kunna få till nått under nästa vecka..
så alla ser att det händer nått
- Kommatecken eller punkt... det är inställbart i windows vilket det skall vara.
Ligger under regionala inställningar. - Har tänkt lägga till en flik till som är linje impedans som kommer fram i expert mode..
- Funderar även på att dela upp anläggning i 2 flikar en för säkringar och en där man kan välja kabeltyp/förläggning/temp och ha flera del sträckor 3fas 1fas belastning. Så tanken är att det skall bli 5 flikar i expertmode och 3 i beginners mode som det är idag.
en där man börjar i andra ändan för man bygger ut ett rum på villan och vill veta om man kan gå vidare från befintlig kabel.
eller så när vi har allt på platts så ändrar vi hela strukturen på programmet, vi försöker få in "allt" först sen så tar vi strukturen.
Det jag tänkte göra nu är att få in lista med kabeltyper och förläggningssätt.
6A Diazed vill jag oxo ha in. möjlighet att spara.
Jag tror att %spänningsfall finns på fliken men jag har satt den till visible= false
Vad jag förstår av det du skriver Bo så kan vi ha kvar programmet som det ser ut nu
men det skulle vara bra med en annan struktur. Så att lägga till wizarder sen kan kanske vara en väg .. vad tror du?
Och om vi delar upp i 5 flikar det blir knöfullt annars och det ger även lite tydligare
vart allt hör.. Men det blir svårt med inmatningen för man måste växla flikar fram o till baka
men om man sen har en eller flera wizard som sen fyller i flikarna så blir inmatningen lättare
men man kan ha kvar strukturen. Sen måste man kunna spara så man kan få upp rätt inimpedans och huvudledning men jag vill spara i en fil och inte i registret för man vill nog kunna växla mellan olika anläggningar. och det gör att man även behöver en 6-e flik där man kan skriva in dokumentation/beskrivning av anläggningen och spara tillsammans med övrig data. Där tänker jag lägga in ett textfält ev så skall nr för mätartavla och lite annat in
Ge gärna tips om vad som behövs här. Anläggningsnamn o nummer skall ut på utskriften.
Spinout har några ideer där såg jag..
Namnen på alla variabler... Jo.. På nått sätt skall det vara tydligt vilket värde som kommer från föregående beräkning. Vi får även titta på den biten.
Dinda värden för 6A Diazed är det ok att jag lägger in dom eller skall vi gräva lite för att hitta rätt..?? Jag har fått lite(mycke) material av spinout skall se om det finns med där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Tack för det där med kommatecken kontra punkt. Tydligen är det bara ditt program som tar hänsyn till det d^_^b
Du verkar ha stora ambitioner för programmet. Det har jag absolut ingenting emot, tvärtom. Men vad jag menade var att programmet har ett stort värde redan som det är (om beräkningsbuggarna fixas), och en del av detta är enkelheten - att man kan hänvisa även mindre insatta till programmet för att dom ska kunna räkna på kabeln till friggeboden etc. Så kan man bara behålla enkelheten.
Dina idéer är bra. Att kunna spara sin anläggning vore kanon. Men då skulle det egentligen finnas stöd för ett oändligt antal centraler och gruppledningar. Och med kontroll av förläggningssätt på det så har du att göra ett bra tag!
Strukturen med flikar tycker jag är Ok. Genom att lägga dem i rätt ordning från mätarskåp till uttag så blir det ett naturligt flöde från vänster till höger. Ännu bättre vore ju om du ritade upp en bild över hela anläggningen med alla gruppledningar som man kunde klicka i och som visar det viktiga datat. Annars kan du under varje flik ha en rullgardin som väljer central resp gruppledning.
Wizard....jag vet inte....man lär sig inget. Det är betydligt viktigare att varje fält är bra förklarat och att det finns en snabbhjälp för varje fält och uppgift. Om vi tar fliken Anläggning - den skulle kunna ha dubbla fält, ett där man fyller i ett eget värde och ett (skrivskyddat) som programmet fyller i. Anger man t.ex en längd och lite data om vad gruppledningen används till (uttag kök, diskmaskin, uttag vardagsrum, bel etc, eller om man anger förväntad belastning i W) så fyller programmet i lämplig säkring och area. Eller så går man andra vägen och anger säkring och area får veta max längd. Fyller man i alla fält så får man en kontroll på att de håller sig inom gränserna, kanske t.o.m får tips på förbättringar/besparingar.
Mitt värde för 6A är höftat, inte att lita exakt på.
Klipper in fliken Resultat med mina ändringar markerade - kanske lite lättare att se.
För detta exempel har jag valt den udda systemspänningen 500/866 V.
Två st huvudledningar.
Diazed 10A, 0.4s
ElDim V 3.4 Beräkning av utlösningsvillkor
Huvudledningens del resistans: (RL1)
Ledar resistans vid 20°C
RL11 = (p * L * 2) / A
RL11 = (0.018 * 65 * 2) / 6
RL11 = 0.39 ohm
-----------------------------------------
Resistans vid 70°C
RL12 = RL11 * (1 + a * (t2 - t1))
RL12 = 0.39 * (1 + 0.0039 * (70 - 20))
RL12 = 0.4661 ohm
Huvudledningens del resistans: (RL2)
Ledar resistans vid 20°C
RL21 = (p * L * 2) / A
RL21 = (0.018 * 25 * 2) / 10
RL21 = 0.09 ohm
Resistans vid 60°C
RL22 = RL21 *(1 + a * (t2 - t1))
RL22 = 0.09 * (1 + 0.0039 * (60 - 20))
RL22 = 0.104 ohm
RLx1 = RL11 + RL21 = 0.39 + 0.09 = 0.48 ohm
RLx2 = RL12 + RL22 = 0.4661 + 0.104 = 0.5701 ohm
Data vid elcentralen
Förimpedans + huvudledningens resistans.
X anses försumbar i ledaren så RC sättes att vara lika med RL.
RC1 = Zför + RLx2
RC1 = 0.67 + 0.5701 = 1.24009 ohm
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / RC1
Ik = (0.85 * 500) / 1.2401
Ik = 342.72 A
Spänningsfall i huvudledningen
U = sqrt(3) * Ih * RLx1 / 2
U = 1.7321 * 16 * 0.48/2 (Dvärgens In används)
U = 6.65 V
Spänningsfall i %
(6.65 / 866) * 100
0.77 %
Data för gruppledningen
Max kabellängd.
Diazed 0.4s, 10A
L = (k - RC1 (mΩ) / r
L = (2665 * 500/230 - 1240.09 ) / 27.6
Längden är kompenserad med spänningsfaktor:100/230=0.43
L = 165 meter
Spänningsfall i anläggning vid maxlängd.
OBS Dvärgens märkström används nedan trots att jag räknar på diazed!
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L) / A
R1 = (0.018 * 165 * 2) / 1.5
R1 = 3.96 ohm
Spänningsfall:
U = * I * (R1 + RLx1)
U = 10 * (3.96 + 0.48)
U = 44.4 V
Spänningsfall i %
(44.4 / 500) * 100
8.88 %
Max strömtäthet:
S = I/A
S = 10 / 1.5
S = 6.6667
Spänningsfall i anläggning vid vald längd
Ledar resistans vid 20°C
R2 = (p * L * 2) / A
R2 = (0.018 * 12 * 2) / 1.5
R2 = 0.288 ohm
Spänningsfall:
U = * I * R2
U = 10 * 0.29
U = 2.88
Spänningsfall i %
(2.88 / 500) * 100
0.58 %
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / (RC1 + R2)
Ik = (0.85 * 500) / 1.5281
Ik = 278.12 A
Du verkar ha stora ambitioner för programmet. Det har jag absolut ingenting emot, tvärtom. Men vad jag menade var att programmet har ett stort värde redan som det är (om beräkningsbuggarna fixas), och en del av detta är enkelheten - att man kan hänvisa även mindre insatta till programmet för att dom ska kunna räkna på kabeln till friggeboden etc. Så kan man bara behålla enkelheten.
Dina idéer är bra. Att kunna spara sin anläggning vore kanon. Men då skulle det egentligen finnas stöd för ett oändligt antal centraler och gruppledningar. Och med kontroll av förläggningssätt på det så har du att göra ett bra tag!
Strukturen med flikar tycker jag är Ok. Genom att lägga dem i rätt ordning från mätarskåp till uttag så blir det ett naturligt flöde från vänster till höger. Ännu bättre vore ju om du ritade upp en bild över hela anläggningen med alla gruppledningar som man kunde klicka i och som visar det viktiga datat. Annars kan du under varje flik ha en rullgardin som väljer central resp gruppledning.
Wizard....jag vet inte....man lär sig inget. Det är betydligt viktigare att varje fält är bra förklarat och att det finns en snabbhjälp för varje fält och uppgift. Om vi tar fliken Anläggning - den skulle kunna ha dubbla fält, ett där man fyller i ett eget värde och ett (skrivskyddat) som programmet fyller i. Anger man t.ex en längd och lite data om vad gruppledningen används till (uttag kök, diskmaskin, uttag vardagsrum, bel etc, eller om man anger förväntad belastning i W) så fyller programmet i lämplig säkring och area. Eller så går man andra vägen och anger säkring och area får veta max längd. Fyller man i alla fält så får man en kontroll på att de håller sig inom gränserna, kanske t.o.m får tips på förbättringar/besparingar.
Mitt värde för 6A är höftat, inte att lita exakt på.
Klipper in fliken Resultat med mina ändringar markerade - kanske lite lättare att se.
För detta exempel har jag valt den udda systemspänningen 500/866 V.
Två st huvudledningar.
Diazed 10A, 0.4s
ElDim V 3.4 Beräkning av utlösningsvillkor
Ledar resistans vid 20°C
RL11 = (p * L * 2) / A
RL11 = (0.018 * 65 * 2) / 6
RL11 = 0.39 ohm
Resistans vid 70°C
RL12 = RL11 * (1 + a * (t2 - t1))
RL12 = 0.39 * (1 + 0.0039 * (70 - 20))
RL12 = 0.4661 ohm
Ledar resistans vid 20°C
RL21 = (p * L * 2) / A
RL21 = (0.018 * 25 * 2) / 10
RL21 = 0.09 ohm
Resistans vid 60°C
RL22 = RL21 *(1 + a * (t2 - t1))
RL22 = 0.09 * (1 + 0.0039 * (60 - 20))
RL22 = 0.104 ohm
RLx1 = RL11 + RL21 = 0.39 + 0.09 = 0.48 ohm
RLx2 = RL12 + RL22 = 0.4661 + 0.104 = 0.5701 ohm
Data vid elcentralen
X anses försumbar i ledaren så RC sättes att vara lika med RL.
RC1 = Zför + RLx2
RC1 = 0.67 + 0.5701 = 1.24009 ohm
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / RC1
Ik = (0.85 * 500) / 1.2401
Ik = 342.72 A
Spänningsfall i huvudledningen
U = sqrt(3) * Ih * RLx1 / 2
U = 1.7321 * 16 * 0.48/2 (Dvärgens In används)
U = 6.65 V
Spänningsfall i %
(6.65 / 866) * 100
0.77 %
Data för gruppledningen
Max kabellängd.
Diazed 0.4s, 10A
L = (k - RC1 (mΩ) / r
L = (2665 * 500/230 - 1240.09 ) / 27.6
Längden är kompenserad med spänningsfaktor:100/230=0.43
L = 165 meter
OBS Dvärgens märkström används nedan trots att jag räknar på diazed!
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L) / A
R1 = (0.018 * 165 * 2) / 1.5
R1 = 3.96 ohm
Spänningsfall:
U = * I * (R1 + RLx1)
U = 10 * (3.96 + 0.48)
U = 44.4 V
Spänningsfall i %
(44.4 / 500) * 100
8.88 %
Max strömtäthet:
S = I/A
S = 10 / 1.5
S = 6.6667
Ledar resistans vid 20°C
R2 = (p * L * 2) / A
R2 = (0.018 * 12 * 2) / 1.5
R2 = 0.288 ohm
Spänningsfall:
U = * I * R2
U = 10 * 0.29
U = 2.88
Spänningsfall i %
(2.88 / 500) * 100
0.58 %
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / (RC1 + R2)
Ik = (0.85 * 500) / 1.5281
Ik = 278.12 A
Här får man skämmas... många fel var det.
Det där R11,R12 ... R21,R22 ja kanske det är bra..
Jag hade från början olika beteckning men eftersom jag
byter formler beroende på vad som räknas så blev det fel ibland då ändrade jag så det blev samma beteckning
i stället för att det ibland blev rätt och ibland blev fel.. men jag skall se vad jag kan göra där.
Det är nämligen alltid samma metod för att göra samma typ av beräkning.
Jag har lagt till att det går att spara ett project.
Nu skall jag försöka hitta buggarna.
Sen skall jag försöka få till kabeltyp och förläggnings sätt... Jag kommer göra en fil för kabeltyp så man själv kan fylla på med dom typer man mest använder ev. gör jag lika med förläggnings sätt till att börja med
så slipper jag skriva in alla just nu. Det skall ju till lite bilder här för att göra det lite lättare att förstå.
Det där R11,R12 ... R21,R22 ja kanske det är bra..
Jag hade från början olika beteckning men eftersom jag
byter formler beroende på vad som räknas så blev det fel ibland då ändrade jag så det blev samma beteckning
i stället för att det ibland blev rätt och ibland blev fel.. men jag skall se vad jag kan göra där.
Det är nämligen alltid samma metod för att göra samma typ av beräkning.
Jag har lagt till att det går att spara ett project.
Nu skall jag försöka hitta buggarna.
Sen skall jag försöka få till kabeltyp och förläggnings sätt... Jag kommer göra en fil för kabeltyp så man själv kan fylla på med dom typer man mest använder ev. gör jag lika med förläggnings sätt till att börja med
så slipper jag skriva in alla just nu. Det skall ju till lite bilder här för att göra det lite lättare att förstå.
Hej Bosse!
Jag har gjort lite ändrinar enligt dina synpunkter.
Jag har inte bytt variabel namn, det måste göras fast jag är inte helt nöjd med dina förslag..
och jag har inget bättre förslag ännu.
Beräkningen av ledarresistansen där kanske man skulle se på variabelnamnet att det avser 20°C eller vald temp.. just bara för att vi använder 20°C värdet senare.
Jag förstår inte din ändring av
Längden är kompenserad med spänningsfaktor:500/230=2,17
du har skrivit: Längden är kompenserad med spänningsfaktor:100/230=0.43
under "Spänningsfall i anläggning vid maxlängd."
där har du lagt till den summerade huvud lednings resistansen vid 20°C
skall man inte lägga till det även vid "Spänningsfall i anläggning vid vald längd"
ElDim V 4.0-Beta Beräkning av utlösningsvillkor
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 65 * 2) / 6
R1 = 0,39 ohm
Resistans vid 70°C
R2 = R1 *(1 + a * (t2 - t1))
R2 = 0,39 * (1 + 0.0039 * (70 - 20))
R2 = 0,4661 ohm
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 25 * 2) / 10
R1 = 0,09 ohm
Resistans vid 60°C
R2 = 0,09 * (1 + 0.0039 * (60 - 20))
R2 = 0,104 ohm
Lägger ihop resistansen på huvudkabelns dellängder
RL = RL1 + RL2
Vid 20°C
RL = 0,39 + 0,09
RL = 0,48 ohm
Vid vald temp.
RL = 0,4661 + 0,104
RL = 0,5701 ohm
Data vid elcentralen.
X anses försumbar i ledaren så ZL sättes att vara lika med RL.
Z2 = Zför + ZL x 2
Z2 = 0,67 + 0,57009
Z2 = 1,24009 ohm
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / Z
Ik = (0.85 * 500) / 1,2401
Ik = 342,72 A
Spänningsfall i huvudledningen:
U = sqrt(3) * I * R1
U = 1,7321 * 10 * (0,48
U = 8,31
Spänningsfall i %
(8,3138 / 866) * 100
0,96 %
Data för gruppledningen.
Max kabellängd.
Diazed 0.4s, 10A
L = (k - Z2(mohm) / r
L = (2665 * 500/230 - 1240,09 ) / 27,6
L = 164,98 meter
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 164,9778 * 2) / 1,5
R1 = 3,9595 ohm
Spänningsfall:
U = I * (R1+RLx1)
U = 10 * (3,96+0,48)
U = 44,39
Spänningsfall i %
(44,3947 / 500) * 100
8,88 %
Max strömtäthet:
S = I/A
S = 10 / 1,5
S = 6,6667
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 12 * 2) / 1,5
R1 = 0,288 ohm
Spänningsfall:
U = I * R1
U = 10 * 0,29
U = 2,88
Spänningsfall i %
(2,88 / 500) * 100
0,58 %
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / Z
Ik = (0.85 * 500) / 1,5281
Ik = 278,12 A
Jag har gjort lite ändrinar enligt dina synpunkter.
Jag har inte bytt variabel namn, det måste göras fast jag är inte helt nöjd med dina förslag..
och jag har inget bättre förslag ännu.
Beräkningen av ledarresistansen där kanske man skulle se på variabelnamnet att det avser 20°C eller vald temp.. just bara för att vi använder 20°C värdet senare.
Jag förstår inte din ändring av
du har skrivit: Längden är kompenserad med spänningsfaktor:100/230=0.43
under "Spänningsfall i anläggning vid maxlängd."
där har du lagt till den summerade huvud lednings resistansen vid 20°C
skall man inte lägga till det även vid "Spänningsfall i anläggning vid vald längd"
ElDim V 4.0-Beta Beräkning av utlösningsvillkor
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 65 * 2) / 6
R1 = 0,39 ohm
Resistans vid 70°C
R2 = 0,39 * (1 + 0.0039 * (70 - 20))
R2 = 0,4661 ohm
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 25 * 2) / 10
R1 = 0,09 ohm
Resistans vid 60°C
R2 = 0,09 * (1 + 0.0039 * (60 - 20))
R2 = 0,104 ohm
Lägger ihop resistansen på huvudkabelns dellängder
RL = RL1 + RL2
Vid 20°C
RL = 0,39 + 0,09
RL = 0,48 ohm
Vid vald temp.
RL = 0,4661 + 0,104
RL = 0,5701 ohm
Data vid elcentralen.
X anses försumbar i ledaren så ZL sättes att vara lika med RL.
Z2 = Zför + ZL x 2
Z2 = 0,67 + 0,57009
Z2 = 1,24009 ohm
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / Z
Ik = (0.85 * 500) / 1,2401
Ik = 342,72 A
Spänningsfall i huvudledningen:
U = sqrt(3) * I * R1
U = 1,7321 * 10 * (0,48
U = 8,31
Spänningsfall i %
(8,3138 / 866) * 100
0,96 %
Data för gruppledningen.
Max kabellängd.
Diazed 0.4s, 10A
L = (k - Z2(mohm) / r
L = (2665 * 500/230 - 1240,09 ) / 27,6
L = 164,98 meter
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 164,9778 * 2) / 1,5
R1 = 3,9595 ohm
Spänningsfall:
U = I * (R1+RLx1)
U = 10 * (3,96+0,48)
U = 44,39
Spänningsfall i %
(44,3947 / 500) * 100
8,88 %
Max strömtäthet:
S = I/A
S = 10 / 1,5
S = 6,6667
Ledar resistans vid 20°C
R1 = (p * L * 2) / A
R1 = (0,018 * 12 * 2) / 1,5
R1 = 0,288 ohm
Spänningsfall:
U = I * R1
U = 10 * 0,29
U = 2,88
Spänningsfall i %
(2,88 / 500) * 100
0,58 %
Jordslutningsström
Ik = (c * Ufn) / Z
Ik = (0.85 * 500) / 1,5281
Ik = 278,12 A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
En god ide.Krillew skrev:
Typo, 500/230 ska det va.Krillew skrev:
Absolut, jag slarvade att kopiera mina ändringar dit.Krillew skrev:
Här hade jag föreslagit huvudsäkringens märkström och R1/2, dvs U = 1.7321 * 16 * 0.48/2Krillew skrev:
Man kanske kan diskutera vilken ström man ska räkna med här. Spänningsfallet i en enskild grupp varierar ju beroende på hur andra grupper belastas.
Hurrudu, du har ju missat huvudledningens impedans härKrillew skrev:
Bra jobbat!
Ja du har nog rätt. Man skall nog gå efter "värsta fallet" och inte den valda maxströmen på gruppen. Ev om man skall ha en inställning för det. Ibland kanske man vill veta vadBo.Siltberg skrev:
just den här belastningen orsakar.
Om vi skall ha en inställning vad skall man kalla den??
[x] Använd max belastning i huvudledning. (???????)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Det kanske går att hitta några tumregler för en medelförbrukning i ett hushåll och använda den strömmen. Nån som vet?
Annars kan du räkna ut ett par värden för lite olika strömmar så man ser vilket intervall spänningsfallet ligger i beroende på ström. Spänningsfallet har väl dessutom ingen exakt gräns, dvs det är knappast direkt olämpligt bara för att man råkar hamna på 5%.
Förresten bläddrade jag precis förbi bilaga 6D i SS 436 40 00 som är en tabell över spänningsfall. Där har dom valt 55 graders ledartemperatur. Det kan vara ett bra värde för gruppledningen.
Annars kan du räkna ut ett par värden för lite olika strömmar så man ser vilket intervall spänningsfallet ligger i beroende på ström. Spänningsfallet har väl dessutom ingen exakt gräns, dvs det är knappast direkt olämpligt bara för att man råkar hamna på 5%.
Förresten bläddrade jag precis förbi bilaga 6D i SS 436 40 00 som är en tabell över spänningsfall. Där har dom valt 55 graders ledartemperatur. Det kan vara ett bra värde för gruppledningen.
Jag har backat lite... Jag skissade på V4.0-beta men jag la nu upp ver V3.5
Det som är nytt..
Nu skissar jag på V3.6 där skall bättre variabelnamn med...
som då kommer byta namn enligt Bosses förslag.
Allt kommer i den ordning jag hinner med..
Om det är nån som tycker det går för långsamt, så är det helt ok att hjälpa till för att få upp farten.
Jo jag kommer ändra på versionsnummret från 2 grupper till 3 grupper
[stora förändringar].[småförändringar].[buggfixar]
Det som är nytt..
- Spara data inmatade på "Inimpedans" fliken (ej anläggning)
- I menyn inställning för Anläggning inmatade data kommer med överst i resultatet.(beskrivningen är ett fält för egna kommentarer och kommer ej med på resultatet)
- % spänningsfall på anläggningsfliken
- Temperatur på anläggningsfliken.
- Förhoppningsvis så har jag fixat buggarna Bosse hittade.
Nu skissar jag på V3.6 där skall bättre variabelnamn med...
- Jag jobbar med en ny flik för inmatning av inimpedans där Cos(FI) skall med.
som då kommer byta namn enligt Bosses förslag.
- Försöker även få fram data för 6A Diazed
- jobbar på förläggningssätt
- kabeltyper
Allt kommer i den ordning jag hinner med..
Om det är nån som tycker det går för långsamt, så är det helt ok att hjälpa till för att få upp farten.
Jo jag kommer ändra på versionsnummret från 2 grupper till 3 grupper
[stora förändringar].[småförändringar].[buggfixar]
Redigerat:
Snabba kast...
V3.6.0
(1) Inställningar sparas
(2) möjlighet och välja om huvudledningens avsäkring skall ligga som grund till beräkningen.
(3) tabordning
Har inte ändrat variabel namn ännu...
Om man skriver en växet på programmet "tab" så kommer en ny flik upp, bra om ni kan komma med tipps för den fliken.
V3.6.0
(1) Inställningar sparas
(2) möjlighet och välja om huvudledningens avsäkring skall ligga som grund till beräkningen.
(3) tabordning
Har inte ändrat variabel namn ännu...
Om man skriver en växet på programmet "tab" så kommer en ny flik upp, bra om ni kan komma med tipps för den fliken.
V3.5 där la jag in Temperatur på anläggningsfliken men inser nu att det är nog inte så man vill göra..
Utan man vill få fram en ny längd vid det specifika temperaturen.
då skulle man kunna räkna på följande sätt
R1 = (Cu* aLengt*2 ) / aArea (dvs. räkna ut resistansen vid längden och 20°C)
R2 = R1/(1+0.0039*(t2-20)) (räkna om resistansen med kompensering av temp)
längd = (R2*aArea)/(Cu*2) (räkna ut nya längden)
Kan man räkna på ett enklare sätt ?? Jag undrar om inte det här är svårt att följa vad som igentligen görs.
Ja just Cu är konstanten för koppar
Utan man vill få fram en ny längd vid det specifika temperaturen.
då skulle man kunna räkna på följande sätt
R1 = (Cu* aLengt*2 ) / aArea (dvs. räkna ut resistansen vid längden och 20°C)
R2 = R1/(1+0.0039*(t2-20)) (räkna om resistansen med kompensering av temp)
längd = (R2*aArea)/(Cu*2) (räkna ut nya längden)
Kan man räkna på ett enklare sätt ?? Jag undrar om inte det här är svårt att följa vad som igentligen görs.
Ja just Cu är konstanten för koppar
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Vet inte om jag hänger med. Man har en angiven längd som du vill räkna om till en ny längd vid 70 grader?
Om man vill räkna ut en längd så borde väl strömmen vara en faktor (tillsammans med ledardata och säkringstyp)?
Jag har inte kört den senaste versionen men om det fungerar som förut har du ju räknat ut en maxlängd på kabeln utifrån vald säkring.
Spänningsfallet för denna längd kan dock blir för högt, så då kanske man vill räkna ut en maxlängd med godkänt spänningsfall?
dvs
∆U < Uf * 0.04
∆U = R*I = (Zför + RL) * I = (Zför + L*2*Cu) * I
L < (Uf * 0.04 - Zför * I) / (2 * Cu * I)
Här kan ju två strömmar vara intressanta, säkringens och den uppskattade,
plus kanske två temperaturer (fast det *kanske* går att beräkna temperaturen utifrån ström och förläggningssätt...hmm:S)
Det skiljer inte så många procent mellan kall o varm kabel, och ska vi vara så noga ska vi i så fall räkna på en viss fasvinkel också :x
Behöver fundera lite på vad man egentligen vill se. Blir det mycket kanske det går att presentera i tabellform.
Ni som rattar Elvis m.fl professionellt, vad brukar ni har för indata och vad är det ni brukar behöva titta på?
Om man vill räkna ut en längd så borde väl strömmen vara en faktor (tillsammans med ledardata och säkringstyp)?
Jag har inte kört den senaste versionen men om det fungerar som förut har du ju räknat ut en maxlängd på kabeln utifrån vald säkring.
Spänningsfallet för denna längd kan dock blir för högt, så då kanske man vill räkna ut en maxlängd med godkänt spänningsfall?
dvs
∆U < Uf * 0.04
∆U = R*I = (Zför + RL) * I = (Zför + L*2*Cu) * I
L < (Uf * 0.04 - Zför * I) / (2 * Cu * I)
Här kan ju två strömmar vara intressanta, säkringens och den uppskattade,
plus kanske två temperaturer (fast det *kanske* går att beräkna temperaturen utifrån ström och förläggningssätt...hmm:S)
Det skiljer inte så många procent mellan kall o varm kabel, och ska vi vara så noga ska vi i så fall räkna på en viss fasvinkel också :x
Behöver fundera lite på vad man egentligen vill se. Blir det mycket kanske det går att presentera i tabellform.
Ni som rattar Elvis m.fl professionellt, vad brukar ni har för indata och vad är det ni brukar behöva titta på?
I formlen för diazed eller dvärgbrytare får man ju fram en längd vid 20grader
Min tanke var så här U=I*R alltså strömmen är en faktor av spänning och resistans.
Man räknar fram en längd, den ger en resistans , man använder resistansen som man fick fram vid 20 grader samma resistans är ok vid 55 grader så man använder längd och resistans som om det var 55 graders resistans. Räknar om vilken längd det blir vid 20grader. Dvs nu har man en längd (och en resistans) som när den är uppvärmd till 55grader är helt ok. Eftersom ström är en faktor av resistans och spänning....
Man får ju inte längden justerad till ett ok spänningsfall.. men man får samma spänningsfall vid 55°C i stället för 20°C.
Jag tänkte att det här kan ju vara en början.. innan vi lägger in förläggningssätt
och kabeltyper.
Min tanke var så här U=I*R alltså strömmen är en faktor av spänning och resistans.
Man räknar fram en längd, den ger en resistans , man använder resistansen som man fick fram vid 20 grader samma resistans är ok vid 55 grader så man använder längd och resistans som om det var 55 graders resistans. Räknar om vilken längd det blir vid 20grader. Dvs nu har man en längd (och en resistans) som när den är uppvärmd till 55grader är helt ok. Eftersom ström är en faktor av resistans och spänning....
Man får ju inte längden justerad till ett ok spänningsfall.. men man får samma spänningsfall vid 55°C i stället för 20°C.
Jag tänkte att det här kan ju vara en början.. innan vi lägger in förläggningssätt
och kabeltyper.
Redigerat: