Kaja91 Kaja91 skrev:
Är det normalt att det låter så här trots att jag varken har eldat spisen eller slagit på elpatronen?
Och är inte trycket för lågt?
Jag har värmt med elpatronen sedan igår och hör inget ljud, men när jag använder spisarna i köket låter det. Varför är det så?
Jag tror ju ditt expansionskärl ser ut såhär:
Ett expansionskärl av metall är monterat på väggen, med kopplade rör för anslutning i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ska du inte få mer tryck i systemet.

Skvalandet man hör från din cirkulationspump, är det även när det inte rinner vatten ur skvallerröret?

Ja, det kan mycket väl vara möjligt, men vart går röret som går uppåt i ditt fall?

Pumpen har varit väldigt tyst sedan jag började köra elpatronen. Jag ska sakta dra igång kökspisen imorgon och se hur det går.

B Bjober skrev:
Jag tror ju ditt expansionskärl ser ut såhär:
[bild]
Då ska du inte få mer tryck i systemet.

Skvalandet man hör från din cirkulationspump, är det även när det inte rinner vatten ur skvallerröret?
Jag tänkte hela tiden att der är nånting fel med trycket, eftersom de flesta sa att det bör vara 0,5 till 1 bar.

Kaja91 Kaja91 skrev:
Jag tänkte hela tiden att der är nånting fel med trycket, eftersom de flesta sa att det bör vara 0,5 till 1 bar.
Ja det är lite tryckhysteri på byggahus...

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Kaja91 Kaja91 skrev:
Ja, det kan mycket väl vara möjligt, men vart går röret som går uppåt i ditt fall?

Pumpen har varit väldigt tyst sedan jag började köra elpatronen. Jag ska sakta dra igång kökspisen imorgon och se hur det går.
Röret uppåt går upp genom yttertaket och avslutas med en 180 graders böj.

Och det liia röret som går ner är skvalleröret förnär kärlet är full. Det med trycket kan du glömma för din del. det är bara när det finns ett exspansionskärl. Din manomter kan nog inte visa mer än ett par hekto, någonstans mellan 0,1 - 0,3 oh det är rätt för ett s,k öppet system. Det skillnaden i meter mellan manometern och kärlets skvalllerrör plåacering på kärlet. Så bry dig inte. Det kan pinka lite från skvallerröret i källaren när du eldar och avta när elden falnat ut, Sen efter några eldningar, så har nivån o kärlet blivit stabilt. Normalt det med, så bry dig inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.