1 315 läst · 33 svar
1k läst
33 svar
Problem med spisen som värmer upp element
jag har sett flera hus med små tankar både i sverige och utomlandsDemmpa skrev:
var och kolla på begnad ctc panna för några månader sen den hade en väldigt liten tank därför jag fråga om det inte vara samma här på bilden
och vi har ingen ackumulatortank.till olje panan som vi har idag så att det måste finnas stämmer inte
Oljebrännaren sköter ju sig själv så där finns inget behov av en acc.tank.M maria01 skrev:jag har sett flera hus med små tankar både i sverige och utomlands
var och kolla på begnad ctc panna för några månader sen den hade en väldigt liten tank därför jag fråga om det inte vara samma här på bilden
och vi har ingen ackumulatortank.till olje panan som vi har idag så att det måste finnas stämmer inte
Sen är det väl ingen som har påstått att acc.tank måste finnas, men eldar man med ved så underlättar det betydligt att ha en.
Ja, det fungerar att ha en vedpanna utan ackumulatortank, men nackdelen är att man måste små (pyr)elda hela tiden för att få värme i radiatorerna.M maria01 skrev:jag har sett flera hus med små tankar både i sverige och utomlands
Mycket enklare att elda om man har ackumulatortank till vedpannan, blir mindre pass av pannan.
En oljepanna slår till och från per automatik precis som elpanna, gaspanna, etc, dessa sköter sig själva.
Men har tex oljepannan för liten vattenvolym att värma i förhållande till energin som tass ur pannan så kan det bli många start & stopp på en timme å det är inte så bra för brännaren.
Du behöver inte passa en vedpanna heller.Demmpa skrev:Ja, det fungerar att ha en vedpanna utan ackumulatortank, men nackdelen är att man måste små (pyr)elda hela tiden för att få värme i radiatorerna.
Mycket enklare att elda om man har ackumulatortank till vedpannan, blir mindre pass av pannan.
En oljepanna slår till och från per automatik precis som elpanna, gaspanna, etc, dessa sköter sig själva.
Men har tex oljepannan för liten vattenvolym att värma i förhållande till energin som tass ur pannan så kan det bli många start & stopp på en timme å det är inte så bra för brännaren.
Dragregulatorn sköter effekten i vedpannan genom att stänga lufttillförseln.
Har en likadan panna som TS i fritidshuset.
Bara att fylla på med ved och elda. Regulatorn håller koll så pannan inte börjar koka.
Om syftet med tanken är att accumulera värme en längre tid så måste den vara stor, det kommer man inte ifrån. Men det kan finnas små tankar som har andra syften som att rymma en elvärmepatron eller en värmeväxlande varmvattenberedare.M maria01 skrev:jag har sett flera hus med små tankar både i sverige och utomlands
Sen kan äldre system med stora element och grova rör rymma mycket vatten och då accumulerar systemet i sig redan mycket värme.
Du har enl mätaren ca 3,6meter vattenpelare (0,36bar) över mätaren så har du öppet expansionskärl på vinden är det nog helt riktigt. Då ska och kan du inte få mer tryck. Sluta spola vatten så fort det kommer ur skvallerröret.Kaja91 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Har en exakt likadan panna och även en elpatron.
Du har väl precis som jag ett expansionskärl på vinden?
I så fall finns ett skvallerrör från kärlet till högst troligtvis en golvbrunn.
När du fyller på systemet skall du fylla tills vatten börjar rinna ur skvalleröret.
Viktigt att hålla koll så kärlet är helt och inte läcker (om det är av plåt kan det rosta sönder).
När du eldar skall du inte låta vattentemperaturen gå över 80 grader. Jag har en dragregulator (som redan nämnts) på min panna men den fungerade inte särskilt bra så jag kopplade ur den. Går bra ändå att hålla koll så tempen på det utgående vattnet inte blir för hög tycker jag.
Viktigt att se till att vattnet inte kokar då det frestar på systemet.
Har du luft i systemet luftar du på elementen.
Du har väl precis som jag ett expansionskärl på vinden?
I så fall finns ett skvallerrör från kärlet till högst troligtvis en golvbrunn.
När du fyller på systemet skall du fylla tills vatten börjar rinna ur skvalleröret.
Viktigt att hålla koll så kärlet är helt och inte läcker (om det är av plåt kan det rosta sönder).
När du eldar skall du inte låta vattentemperaturen gå över 80 grader. Jag har en dragregulator (som redan nämnts) på min panna men den fungerade inte särskilt bra så jag kopplade ur den. Går bra ändå att hålla koll så tempen på det utgående vattnet inte blir för hög tycker jag.
Viktigt att se till att vattnet inte kokar då det frestar på systemet.
Har du luft i systemet luftar du på elementen.
Frågan är vad 2bars säkerhetsventilen är till för om det är ett öppet expansionskärl?B Bjober skrev:
Jag eGoC skrev:
Jag här stängt expansionskärl. Ser ut som en tanke.B Bjober skrev:
tack för ett bra svarDemmpa skrev:Ja, det fungerar att ha en vedpanna utan ackumulatortank, men nackdelen är att man måste små (pyr)elda hela tiden för att få värme i radiatorerna.