Kaja91 Kaja91 skrev:
Den är på andra våningen.
Öppet kärl med anslutande rör, ett rör leder neråt längs en vägg med synliga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är med största sannolikhet ett öppet kärl. Då är det högra röret du ska följa neråt.

Det försvinner här

• Rör och ventiler i ett trångt utrymme med synlig isolering. En grön ventilnyckel ligger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaja91 Kaja91 skrev:
Det försvinner här
Och sen tar det vägen vart?

Kaja91 Kaja91 skrev:
Det här är röret som slutar under huset och det är här vattnet kommer ut när jag öppnar kranen för att fylla på.
Klart det rinner ut vatten, som synes och andra säger, ett öppet system och vid påfyllning så blir kärlet fullt och kanske för mycket i det. Det dränerar då ut till nivå som det smala rörets anslutning på kärlet. Fullt normalt och ska vara så. Så håll inte på och fyll. Då får du bara en massa syresatt vatten i systemet och det vill börja rosta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kaja91 Kaja91 skrev:
Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.

I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).

Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.

Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.

Min fråga är: Hur luftar jag systemet?

Hoppas det hjälper lite med bilderna [bild]
Det där brukar väl kallas kökspanna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kaja91 Kaja91 skrev:
Om det fungerar med ljudet kan du också höra ljudet här. Systemet är inte igång.
Det är cirkulationspumpen som är i gång och låter.

Har du luftat elementen ännu?

Precis. Lufta elementen och kontrollera sedan att vattnet hålls kvar och inte läcker ut någonstans och så skall det vara bara att köra igång.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är cirkulationspumpen som är i gång.
Är det normalt att det låter så här trots att jag varken har eldat spisen eller slagit på elpatronen?
Och är inte trycket för lågt?
Jag har värmt med elpatronen sedan igår och hör inget ljud, men när jag använder spisarna i köket låter det. Varför är det så?

GoC GoC skrev:
Har du luftat elementen ännu?
Ja det har jag men det kom absolut ingen luft.

H heimlaga skrev:
Precis. Lufta elementen och kontrollera sedan att vattnet hålls kvar och inte läcker ut någonstans och så skall det vara bara att köra igång.
Det gjorde jag. Ingen luft och ingen läckage.

Kaja91 Kaja91 skrev:
Är det normalt att det låter så här trots att jag varken har eldat spisen eller slagit på elpatronen?
Och är inte trycket för lågt?
Jag har värmt med elpatronen sedan igår och hör inget ljud, men när jag använder spisarna i köket låter det. Varför är det så?
Ja men då fungera det väl som det skall?
Du ser ju på pumpen hur arbetar, färgerna på lampan indikerar vilket varvtal den arbetar med.
Så vad är problemet?

Kaja91 Kaja91 skrev:
Ja det har jag men det kom absolut ingen luft.
Men det kommer vatten?

Hmmm....jag har en obestämbar känsla av att det kan vara någonting uppenbart som du har missat. Sådär som jag brukar göra för att efteråt gå och bannas för att jag inte tänkte på det.

Kom det vatten ur alla luftskruvar när du luftade radiatorerna?

Om du fick vatten ur alla luftskruvar och om du nu får får värme när du kär på elstav och inte hör något porlande ljud i systemet då borde det betyda att luften är borta.
Om du har så mycket vatten påfyllt att det rinner ur överfyllningsröret när du öppnar påfyllningskranen då borde du ju ha tillräckligt med vatten i systemet. Sannolikt kommer det att komma litet mer vatten ur överfyllningsröret när du börjar elda och vattnet i pannan blir varmt och ökar i volym.

Cirkulationspumpen surrar och går?
Varför elspisen i köket påverkar ljudet vet jag inte. Det låter skumt. Kan cirkulationspumpen ha något fel?
Cirkulationspumpar tar ju slut med tiden och då de börjar ta slut brukar det kunna hända märkliga saker. Till exempel att pannan kokar för att vattnet cirkulerar för dåligt så värmen inte förs bort.

Då är det nästan så du får börja elda litet försiktigt och se vad som händer.

Förövrigt tycker jag du skall installera en dragregulator i pluggen frampå kökspannan med en kedja ned till dragluckan. Annars är det bara en tidsfråga innan du kokar pannan nästa gång. Vi värmer själva med en liten vedpanna utan ackumulatortank så jag vet hur känsligt det är.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är helt orimligt. Det röret bör gå till botten på din vedpanna.
Jag tittar på pumpen igen och då ser det ut som pumpriktningen är uppåt och då bör röret under ansluta till toppen på pannan. Sitter den som jag sa till botten på pannan är den felvänd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.