2 535 läst · 65 svar
3k läst
65 svar
Problem med spisen som värmer upp element
Klart det rinner ut vatten, som synes och andra säger, ett öppet system och vid påfyllning så blir kärlet fullt och kanske för mycket i det. Det dränerar då ut till nivå som det smala rörets anslutning på kärlet. Fullt normalt och ska vara så. Så håll inte på och fyll. Då får du bara en massa syresatt vatten i systemet och det vill börja rosta.Kaja91 skrev:
Det där brukar väl kallas kökspanna.Kaja91 skrev:Jag har ett problem och hoppas att det inte är något allvarligt.
I köket har jag en spis som värmer upp vattnet i elementen (jag är osäker på det exakta namnet på detta system – kanske vedpanna?).
Hur som helst, igår började spisen ge ifrån sig ett bubblande ljud. Samtidigt rörde sig tryckindikatorn i takt med ljudet.
Idag försökte jag värma med elpatronen, men cirkulationspumpen visade att det verkar finnas luft i systemet.
Min fråga är: Hur luftar jag systemet?
Hoppas det hjälper lite med bilderna [bild]
Är det normalt att det låter så här trots att jag varken har eldat spisen eller slagit på elpatronen?GoC skrev:
Och är inte trycket för lågt?
Jag har värmt med elpatronen sedan igår och hör inget ljud, men när jag använder spisarna i köket låter det. Varför är det så?
Ja men då fungera det väl som det skall?Kaja91 skrev:
Du ser ju på pumpen hur arbetar, färgerna på lampan indikerar vilket varvtal den arbetar med.
Så vad är problemet?
Hmmm....jag har en obestämbar känsla av att det kan vara någonting uppenbart som du har missat. Sådär som jag brukar göra för att efteråt gå och bannas för att jag inte tänkte på det.
Kom det vatten ur alla luftskruvar när du luftade radiatorerna?
Om du fick vatten ur alla luftskruvar och om du nu får får värme när du kär på elstav och inte hör något porlande ljud i systemet då borde det betyda att luften är borta.
Om du har så mycket vatten påfyllt att det rinner ur överfyllningsröret när du öppnar påfyllningskranen då borde du ju ha tillräckligt med vatten i systemet. Sannolikt kommer det att komma litet mer vatten ur överfyllningsröret när du börjar elda och vattnet i pannan blir varmt och ökar i volym.
Cirkulationspumpen surrar och går?
Varför elspisen i köket påverkar ljudet vet jag inte. Det låter skumt. Kan cirkulationspumpen ha något fel?
Cirkulationspumpar tar ju slut med tiden och då de börjar ta slut brukar det kunna hända märkliga saker. Till exempel att pannan kokar för att vattnet cirkulerar för dåligt så värmen inte förs bort.
Då är det nästan så du får börja elda litet försiktigt och se vad som händer.
Förövrigt tycker jag du skall installera en dragregulator i pluggen frampå kökspannan med en kedja ned till dragluckan. Annars är det bara en tidsfråga innan du kokar pannan nästa gång. Vi värmer själva med en liten vedpanna utan ackumulatortank så jag vet hur känsligt det är.
Kom det vatten ur alla luftskruvar när du luftade radiatorerna?
Om du fick vatten ur alla luftskruvar och om du nu får får värme när du kär på elstav och inte hör något porlande ljud i systemet då borde det betyda att luften är borta.
Om du har så mycket vatten påfyllt att det rinner ur överfyllningsröret när du öppnar påfyllningskranen då borde du ju ha tillräckligt med vatten i systemet. Sannolikt kommer det att komma litet mer vatten ur överfyllningsröret när du börjar elda och vattnet i pannan blir varmt och ökar i volym.
Cirkulationspumpen surrar och går?
Varför elspisen i köket påverkar ljudet vet jag inte. Det låter skumt. Kan cirkulationspumpen ha något fel?
Cirkulationspumpar tar ju slut med tiden och då de börjar ta slut brukar det kunna hända märkliga saker. Till exempel att pannan kokar för att vattnet cirkulerar för dåligt så värmen inte förs bort.
Då är det nästan så du får börja elda litet försiktigt och se vad som händer.
Förövrigt tycker jag du skall installera en dragregulator i pluggen frampå kökspannan med en kedja ned till dragluckan. Annars är det bara en tidsfråga innan du kokar pannan nästa gång. Vi värmer själva med en liten vedpanna utan ackumulatortank så jag vet hur känsligt det är.