Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Frånluften är ju lätt att styra separat.
Hur då?
Styrningen är ju från huvudkortet…
 
Nissens Nissens skrev:
Hur då?
Styrningen är ju från huvudkortet…
Har de en nyare modell av det kortet i twin? På de äldre 495 är det en transformator med flera ingångar som styr (precis som i min 490).
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Har de en nyare modell av det kortet i twin? På de äldre 495 är det en transformator med flera ingångar som styr (precis som i min 490).
495 tillverkades inte så länge, så det finns bara äldre..
Vad menar du med transformator med flera ingångar???
Det lär ju vara en utgång som driver fläkten…
 
Pumpen spänningsätter väl en av flera ingångar och fläkten tar sin matning från utgången?
 
Fläktkontroll med kabel för hastighetsinställning och diagram över tryck mot luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Nyfniken
  • Laddar…
Har du automatiserat omkopplingen @pacman42 ?

Jag skulle vilja ha ett Z-wave växlande relä. Finns det?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du automatiserat omkopplingen @pacman42 ?

Jag skulle vilja ha ett Z-wave växlande relä. Finns det?
Ja, jag har gjort det. Jag kopplade två reläer (med optoavskiljare) till en ESP8266 som jag redan använde för att läsa ut temperaturer mm. Ett relä kopplar om fläkten och det andra styr GT3:2 och får pannan att tro att det är 65°C.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R Ragha skrev:
Jag skev detta i en annan tråd:
Jag har kört manuellt on/off dag/natt efter spotpriset (oftast på 00-06) på min IVT 490 när vi åkt skidor i fjällen, timpris v. 6 med max 5 kW på elpatronen: 360 kWh á 22,40 öre = 81 kr. Som jämförelse v. 51, också timpris men på hela tiden med max 5 kW på elpatronen och semestersänkning till 16 grader: 378 kWh á 256,43 öre = 969kr! Visserligen kallare vecka med högre elpris men x 12 ggr skillnad i kostnad! Om alla IVT 490 i Sverige körde på detta enkla system och värmde huvudsakligen på natten skulle vi nog spara in ett kärnkraftbverk :) Det funkar nästan lika bra när vi är hemma och stödeldar en gång/dygn. Jag har dessutom timpris via Ellevio som då kostar 8 öre/kWh kl 22-06 och på lö-sö.

Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in. Dock blev det för kallt för värmepumpen som stannade på dag 4 v. 6 men den gick igång snällt när jag kom hem till uppvärmt hus och tryckte bort larmet.

Praktiskt när jag snabbt vill ha varmvatten med kall beredare. Jag kopplar då in utetemp 4,7k varpå allt varmvatten shuntas till VVB. Duschvatten på 30 min jämfört med flera timmar annars.

Semesterfunktionen kan man också ta med Telldus via kortslutning av EXT IN på kretskortet (19 Ev. extra ingång på ritningen). IVT kundtjänst har varit mycket vänliga och givit mig data för hur pumpen styrs.

Innetemp v. 6
[bild]

Framledningstemp v. 6 (Telldus)
[bild]

Innetemp v. 51 (visar 2 grader för mkt, hade inte kopplat framledningstemp då)
[bild]
Hej, Bra ide med Nexa! Men hur kopplar du in WMR-3000 då den bara har två enpoliga relän med gemensam ingång?
Elkopplingsschema för Nexa WMR-3000 med enpoliga relän och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Spenatfarfar skrev:
Hej, Bra ide med Nexa! Men hur kopplar du in WMR-3000 då den bara har två enpoliga relän med gemensam ingång?
[bild]
Jag vet att andra har styrt
S Spenatfarfar skrev:
Hej, Bra ide med Nexa! Men hur kopplar du in WMR-3000 då den bara har två enpoliga relän med gemensam ingång?
[bild]
Låt er nexa styra ett par av dessa:
- https://www.aliexpress.com/item/1005003670878216.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.27ac2a22NUN2cN&algo_pvid=3f0120ab-10f0-4b55-8b2b-e3830c39bf4e&algo_exp_id=3f0120ab-10f0-4b55-8b2b-e3830c39bf4e-0&pdp_ext_f={"sku_id":"12000026761815292"}&pdp_npi=2@dis!SEK!60.15!42.05!!!21.85!!@0b0a01f816624420833103124ea4dd!12000026761815292!sea&curPageLogUid=P0SmrmqWryI8

De är avskilda av optokopplare och en av modellerna kan styras med AC. Det är ju inga strömmar att tala om, så ni behöver ingen kylning heller. Skruva in dem i en liten apparatdosa (de kanske till och med får plats i denna kulodosa: https://www.jula.se/catalog/el-och-...tionsmateriel/kopplingsdosor/kulodosa-402378/).
 
Så det kan gå, tur att man redan satt upp dygnsstyrningen...
...jag fick idag mail från min elleverantör att jag kommer att ha timdebitering från och med 2022-09-06! Dvs, retroaktivt från två dagar tillbaka!

Jaja, det gör inte så mycket, även om frun tvättade som en galning igår när hon arbetade hemifrån...
...elbilarna är ändå dominerande denna tid på året tillsammans med varmvattnet - och dessa två har jag ju koll på numera...

Jag ber om ursäkt över att jag inte publicerat mina kurvor än, jag har haft olika störningar i dem av olika orsaker (bland annat glapp i en kontakt). Ikväll duschar dottern och kräver extra varmvatten, så det blir inte heller representativt. Jag hoppas att kurvorna från nästa dygn (imorgon) skall gå att publicera på lördag.
 
  • Gilla
wahlle och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag en annan IVT (Greenline BVP) men jag undrar, hittade du 12V AC eller DC i maskinen man kan låna och driva (i mitt fall en Shelly Uni) sin device? Eller är det underdimensionerat så man riskerar förstöra nåt om man försöker låna lite ström?
 
J JohanLun skrev:
Nu har jag en annan IVT (Greenline BVP) men jag undrar, hittade du 12V AC eller DC i maskinen man kan låna och driva (i mitt fall en Shelly Uni) sin device? Eller är det underdimensionerat så man riskerar förstöra nåt om man försöker låna lite ström?
I IVT490 finns det 5V (eller 9V är det faktiskt på min) på kretskortskontakten. Men det räcker inte för att driva reläerna mina ,så jag tvingades ha ett externt nätaggregat för dessa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
En graf kan jag publicera i alla fall. Elförbrukningen. Ingen matlagning på kvällen, då vi inte var hemma. Lite extra uppvärmning av duschvatten efter lunch (två små pucklar). På natten laddning av en bil, luftavfuktare i garaget, handdukstork i badrummet förvärms för att torka handdukarna efter duschen på morgonen.

Detta ser riktigt bra ut.

Graf över elförbrukning med toppar för duschvattenuppvärmning, nattlig bil-laddning och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmningen med LLVP kommer också att köra på natten i huvudsak.
 
  • Gilla
wahlle
  • Laddar…
Jahopp, så länge höll det, nu går kompressorn på dagen igen. Det räckte med några grader kallare på dagtid så vill den höja temperaturen. Så nu blir det till att styra måltemperaturen inomhus en aning (jag har ju innegivare).

Fler injusteringar alltså. Det är OK att kompressorn går på dagtid, men det skall ju inte ske i onödan...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jahopp, så länge höll det, nu går kompressorn på dagen igen. Det räckte med några grader kallare på dagtid så vill den höja temperaturen. Så nu blir det till att styra måltemperaturen inomhus en aning (jag har ju innegivare).

Fler injusteringar alltså. Det är OK att kompressorn går på dagtid, men det skall ju inte ske i onödan...

Så det hjälper inte att lura givarna till Varmvatten och värmevatten samt utegivare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.