P Per_G skrev:
Så det hjälper inte att lura givarna till Varmvatten och värmevatten samt utegivare?
Jo, om man lurar utgivaren också. Jag vill dock ha viss värme, så jag kommer att ställa ned till en lägre värmekurva istället.
 
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Kan vi summera lite här kanske.

Det som kan vara relevant att sätta reläer på är:
Utegivaren
Varmvattenmitt GT3:2
Innegivaren
Ext (för semesterlagen)

Någon mer?
 
Jag hittade lite intressant i denna tråden:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...priset-under-dagen.462683/page-2#post-4847732

Det kanske går att styra pumpen via skruvarna märkta EXT_IN?

Någon som hittar mer info än jag gjort om denna ingång?

Svartvit bild på en värmepumps kretskort med märkta skruvterminaler för EXT_IN och givare.

Enligt denna manual:
- https://cdn.jseducation.se/files/pages/ivt-490-servic.pdf
så är det en eventuell extra ingång, dock utan mer specat i manualen....

Edit: Eventuellt att det finns info under "Inkopplade extra givare i drift 5.13", jag får kolla det i afton.
 
Det vore intressant att samla informationen hur man styr pumpar på nåt ordnat sökbart sätt, så man både kan leta upp hur man styr sin pump med seriell (CAN eller liknande) eller genom en extern ingång, genom att lura tempgivare osv.

Sen olika sätt att styra efter elpriser, temp och väder (tex Home Assistant mm).

Sen olika tekniska lösningar att styra (shelly, arduino, RPI, reläer, digitala potentiometrar, motstånd parallellkopplade med inne/utegivare osv).

Om man hade detta lite strukturerat skulle kanske andra än nördar och ingenjörer kunna enkelt bygga ihop något som sparar el...

(IVT Greenline BVP har ext ingång som är programmerbar att blockera på några olika sätt, det är väl sannolikt nåt liknande?)
 
J JohanLun skrev:
Det vore intressant att samla informationen hur man styr pumpar på nåt ordnat sökbart sätt, så man både kan leta upp hur man styr sin pump med seriell (CAN eller liknande) eller genom en extern ingång, genom att lura tempgivare osv.

Sen olika sätt att styra efter elpriser, temp och väder (tex Home Assistant mm).

Sen olika tekniska lösningar att styra (shelly, arduino, RPI, reläer, digitala potentiometrar, motstånd parallellkopplade med inne/utegivare osv).

Om man hade detta lite strukturerat skulle kanske andra än nördar och ingenjörer kunna enkelt bygga ihop något som sparar el...

(IVT Greenline BVP har ext ingång som är programmerbar att blockera på några olika sätt, det är väl sannolikt nåt liknande?)
Ja, detta är nog liknande. Har du koll på hur den fungerar? Jag kollar som sagt min ikväll.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, detta är nog liknande. Har du koll på hur den fungerar? Jag kollar som sagt min ikväll.
Japp, den kan användas på 2 sätt på greenline, antingen för styrning av "bortaläge", jag tror den mha innomhusgivare kan sänta innetemp till ~10 grader (oklar dokumentation då man ska koppla en IVT telefonstyrning till då) eller är tanken att "begränsa" på antingen högtariff eller stänga elpatron om huset har för hög last, dvs ha en mätare på inkommande faser.
I menyn kan man då för de sista alternativen välja spets(elpatron) blockerad, spets+varmvatten blockerad eller spets, varmvatten och värmepump (dvs helt av?) blockerad.

Jag har tänkt välja spets+varmvatten blockerad (det är nog tanken på högtariff som ingång).
Sen kommer jag mäta tempen på utgående varmvatten och överväga att slå på om elpriset blir billigt under nån enstaka timme under dagtid och varmvattnet är alltför kallt. Kanske att slå på en kort stund om det tex blir under 30, men bara tills det är uppe i 35 igen?

För att kontrollera värmen tänkte jag lura inne och/eller utegivare. Har inte listat ut det än. Ska försöka ta nån färdig modell i Home Assistant som använder NordPol och labba vidare med. Bara hinner inte riktigt lägga tid på detta...
 
J JohanLun skrev:
Japp, den kan användas på 2 sätt på greenline, antingen för styrning av "bortaläge", jag tror den mha innomhusgivare kan sänta innetemp till ~10 grader (oklar dokumentation då man ska koppla en IVT telefonstyrning till då) eller är tanken att "begränsa" på antingen högtariff eller stänga elpatron om huset har för hög last, dvs ha en mätare på inkommande faser.
I menyn kan man då för de sista alternativen välja spets(elpatron) blockerad, spets+varmvatten blockerad eller spets, varmvatten och värmepump (dvs helt av?) blockerad.

Jag har tänkt välja spets+varmvatten blockerad (det är nog tanken på högtariff som ingång).
Sen kommer jag mäta tempen på utgående varmvatten och överväga att slå på om elpriset blir billigt under nån enstaka timme under dagtid och varmvattnet är alltför kallt. Kanske att slå på en kort stund om det tex blir under 30, men bara tills det är uppe i 35 igen?

För att kontrollera värmen tänkte jag lura inne och/eller utegivare. Har inte listat ut det än. Ska försöka ta nån färdig modell i Home Assistant som använder NordPol och labba vidare med. Bara hinner inte riktigt lägga tid på detta...
Tack. Jag kollar som saDet tar lång tid att värma vatten med kompressor och systemet är ordentligt trögt. Jag värmer två timmar varje dag efter lunch för att kompensera för värmeförluster a så att det skall finnas kite varmvatten på kvällen också. Det minskar hastigheten i värmeförlusten, men värmer inte varmvattnet utan bara vattnet i manteln.
 
IVT 490

Värme (Ngenic light)
För att styra värmen används EXT-plinten på kraftkortet. Kortsluts denna sänks temperaturen på börvärdet med 10 grader (fabriksläge). Ökning eller minskning görs i meny 1.13.
En Shelly 1 kopplas från 0/1 (shelly) till EXT-plinten och valfri ström (240v eller 12v).
Resultat = Shelly off, normalt börvärde, Shelly on, sänkt börvärde.

Varmvatten
Givare GT3:2 styr produktionen av varmvatten. En Shelly 1 kopplas från 0 (Shelly) till ett NTC 1kohm och vidare till givare GT3:2. Från 1 (Shelly) går kabel direkt till givare GT3:2. Klipp kablarna till GT3:2 och skarva (var försiktig med då det inte finns så mycket kabel). Ström via 240v eller 12v.
Resultat = Shelly off, normal varmvattentemp. Shelly on, cirka 78 grader varmvattentemp.

Styrning av Shelly med exempelvis Homey. Fungerar perfekt.

(Flera personer har varit behjälpliga vid mitt testande och all cred går till dessa personer. )
 
  • Gilla
  • Älska
PåLandet och 3 till
  • Laddar…
Ovan sker naturligtvis på egen risk samt med försiktighet då det är starkström bakom plåten.
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
Hej, gör ett inspel i debatten med en liten teaser av vad jag sitter och fixar med på ledig tid. Notera att det är ett pågående projekt på teststadie (har inte testkörts mot en vp ännu).

Jag har sen tidigare testat att använda mig av digitala potentiometrar (tex MCP41010) för att programmatiskt kunna manipulera utetemperatur/innetemperatur etc in till IVT490:n. Detta fungerar väldigt bra och är ett enkelt sätt att få mer detaljerad kontroll (inte bara på eller av).

Under senare tid har jag även börjat fnula med lite kod för att hitta en optimal styrstrategi för i första hand framledningstemperaturen med utgångspunkt i en förenklad dynamisk model (diff. ekvation) för hus/värmesystem. Till detta adderas en uppsättning icke-linjära optimeringsrutiner och vips så går det att få ut prognosticerade optimala framlednignstemperaturer för minimerad kostnad utifrån Nordpools spotpriser och väderprognoser (för utetemperaturer):
Graf som visar Nordpools spotpriser mot prognosticerade optimala framledningstemperaturer och innetemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grafen ovan visar spotpriser för totalt 48 timmar (röd kurva), heldragen blå är (optimal) framlednignstemperatur, streckad blå är resulterande innetemperatur, Optimeringsproblemet är uppställt med begränsningar enligt följande:
* Innetemperatur mellan 18 och 21 grader.
* Framledniningstemperatur mellan 20 och 60 grader (60 är ganska högt men är den siffra som omnämns i manualen för vilken kompressorn fortfarande jobbar)

En optimering enligt ovan tar ca 2 sekunder på en gammal latop (otestat om det går att trycka in på ESP med någorlunda vettig beräkningstid eller om det krävs tyngre grejer...) med 1 timmes tidsupplösning (dvs, framledningstemperaturen hålls konstant i en timme).

Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 10 till
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Hej, gör ett inspel i debatten med en liten teaser av vad jag sitter och fixar med på ledig tid. Notera att det är ett pågående projekt på teststadie (har inte testkörts mot en vp ännu).

Jag har sen tidigare testat att använda mig av digitala potentiometrar (tex MCP41010) för att programmatiskt kunna manipulera utetemperatur/innetemperatur etc in till IVT490:n. Detta fungerar väldigt bra och är ett enkelt sätt att få mer detaljerad kontroll (inte bara på eller av).

Under senare tid har jag även börjat fnula med lite kod för att hitta en optimal styrstrategi för i första hand framledningstemperaturen med utgångspunkt i en förenklad dynamisk model (diff. ekvation) för hus/värmesystem. Till detta adderas en uppsättning icke-linjära optimeringsrutiner och vips så går det att få ut prognosticerade optimala framlednignstemperaturer för minimerad kostnad utifrån Nordpools spotpriser och väderprognoser (för utetemperaturer):
[bild]

Grafen ovan visar spotpriser för totalt 48 timmar (röd kurva), heldragen blå är (optimal) framlednignstemperatur, streckad blå är resulterande innetemperatur, Optimeringsproblemet är uppställt med begränsningar enligt följande:
* Innetemperatur mellan 18 och 21 grader.
* Framledniningstemperatur mellan 20 och 60 grader (60 är ganska högt men är den siffra som omnämns i manualen för vilken kompressorn fortfarande jobbar)

En optimering enligt ovan tar ca 2 sekunder på en gammal latop (otestat om det går att trycka in på ESP med någorlunda vettig beräkningstid eller om det krävs tyngre grejer...) med 1 timmes tidsupplösning (dvs, framledningstemperaturen hålls konstant i en timme).

Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
imponerande!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Hej, gör ett inspel i debatten med en liten teaser av vad jag sitter och fixar med på ledig tid. Notera att det är ett pågående projekt på teststadie (har inte testkörts mot en vp ännu).

Jag har sen tidigare testat att använda mig av digitala potentiometrar (tex MCP41010) för att programmatiskt kunna manipulera utetemperatur/innetemperatur etc in till IVT490:n. Detta fungerar väldigt bra och är ett enkelt sätt att få mer detaljerad kontroll (inte bara på eller av).

Under senare tid har jag även börjat fnula med lite kod för att hitta en optimal styrstrategi för i första hand framledningstemperaturen med utgångspunkt i en förenklad dynamisk model (diff. ekvation) för hus/värmesystem. Till detta adderas en uppsättning icke-linjära optimeringsrutiner och vips så går det att få ut prognosticerade optimala framlednignstemperaturer för minimerad kostnad utifrån Nordpools spotpriser och väderprognoser (för utetemperaturer):
[bild]

Grafen ovan visar spotpriser för totalt 48 timmar (röd kurva), heldragen blå är (optimal) framlednignstemperatur, streckad blå är resulterande innetemperatur, Optimeringsproblemet är uppställt med begränsningar enligt följande:
* Innetemperatur mellan 18 och 21 grader.
* Framledniningstemperatur mellan 20 och 60 grader (60 är ganska högt men är den siffra som omnämns i manualen för vilken kompressorn fortfarande jobbar)

En optimering enligt ovan tar ca 2 sekunder på en gammal latop (otestat om det går att trycka in på ESP med någorlunda vettig beräkningstid eller om det krävs tyngre grejer...) med 1 timmes tidsupplösning (dvs, framledningstemperaturen hålls konstant i en timme).

Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
freol35241 freol35241 skrev:
Hej, gör ett inspel i debatten med en liten teaser av vad jag sitter och fixar med på ledig tid. Notera att det är ett pågående projekt på teststadie (har inte testkörts mot en vp ännu).

Jag har sen tidigare testat att använda mig av digitala potentiometrar (tex MCP41010) för att programmatiskt kunna manipulera utetemperatur/innetemperatur etc in till IVT490:n. Detta fungerar väldigt bra och är ett enkelt sätt att få mer detaljerad kontroll (inte bara på eller av).

Under senare tid har jag även börjat fnula med lite kod för att hitta en optimal styrstrategi för i första hand framledningstemperaturen med utgångspunkt i en förenklad dynamisk model (diff. ekvation) för hus/värmesystem. Till detta adderas en uppsättning icke-linjära optimeringsrutiner och vips så går det att få ut prognosticerade optimala framlednignstemperaturer för minimerad kostnad utifrån Nordpools spotpriser och väderprognoser (för utetemperaturer):
[bild]

Grafen ovan visar spotpriser för totalt 48 timmar (röd kurva), heldragen blå är (optimal) framlednignstemperatur, streckad blå är resulterande innetemperatur, Optimeringsproblemet är uppställt med begränsningar enligt följande:
* Innetemperatur mellan 18 och 21 grader.
* Framledniningstemperatur mellan 20 och 60 grader (60 är ganska högt men är den siffra som omnämns i manualen för vilken kompressorn fortfarande jobbar)

En optimering enligt ovan tar ca 2 sekunder på en gammal latop (otestat om det går att trycka in på ESP med någorlunda vettig beräkningstid eller om det krävs tyngre grejer...) med 1 timmes tidsupplösning (dvs, framledningstemperaturen hålls konstant i en timme).

Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
Snyggt
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
freol35241 freol35241 skrev:
Tanken är sedan alltså att styra framledningstemperaturen genom att manipulera utetemperaturgivaren med en digital potentiometer.
Jag köpte digitala potentiometrar förra vintern när jag tänkt göra nån styrning med Arduino, men orkade aldrig meka med det då jag inte hittade nån bra färdig komponent att läsa in priser till Arduino. Nu har jag sett några exempel där man kontrollerar Arduino från Home Assistant. Vad har du för tänkt lösning?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittade lite intressant i denna tråden:
- [länk]

Det kanske går att styra pumpen via skruvarna märkta EXT_IN?

Någon som hittar mer info än jag gjort om denna ingång?

[bild]

Enligt denna manual:
- [länk]
så är det en eventuell extra ingång, dock utan mer specat i manualen....

Edit: Eventuellt att det finns info under "Inkopplade extra givare i drift 5.13", jag får kolla det i afton.
IVT kundsupport svarar gärna på frågor:
"Externingången användes som en enkel fjärrstyrning. Vid slutning av denna ingången sänktes framledningstemperaturen med det värde som är inställt under meny 1.13. Man styrde detta med en GSM-modul som man skickade SMS till. Denna slöt och öppnade externingången. Dock är dessa GSM-moduler inget som finns kvar i vårt sortiment."
 
  • Gilla
wahlle och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag köpte digitala potentiometrar förra vintern när jag tänkt göra nån styrning med Arduino, men orkade aldrig meka med det då jag inte hittade nån bra färdig komponent att läsa in priser till Arduino. Nu har jag sett några exempel där man kontrollerar Arduino från Home Assistant. Vad har du för tänkt lösning?
Jag kör mycket (det mesta?) över MQTT hemma, så även kommunikation till/från den esp8266 som sitter i ivt:n.

Plan A:
Försöka göra optimeringen på microcontrollern (osäker på om prestandan är tillräcklig). Då krävs kod för att hämta priser och väderprognoser via vanliga http requests samt för att kommunicera vissa inställningar (tillåtet spann för innertemperatur etc) via mqtt.

Plan B:
Köra optimeringen på annat ställe, antagligen som ett dockeriserat python-program på hemmaservern. Då kommuniceras helt enkelt nästa börvärde för framledningstemperaturen via mqtt till den esp8266 som sitter i vpn.
 
Redigerat:
  • Gilla
miniGranis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.