J JohanLun skrev:
OK, har två gamla synology, men de är både underdimensionerade och gamla så jag antar de inte supportar det. RPI är nog en av de första den jag har över, den andra är något modernare, men den tuffar på så fint som skrivarserver och jag vill inte köra nåt mer på just den, även om det kanske går, jag skriver ut sådär en gång i månaden i snitt... Jag får väl testa om den där Pi 1 B+ eller vad det kan vara orkar med Domoticz...
Det lär vara på gränsen i så fall
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu har jag testat med att byta ut GT3:2 till ett 1k motstånd (som ger runt 64,8 grader), så här såg kompressorkurvan ut inatt då motståndet var statiskt (från 23.30 till 5.30):

Diagram som visar kompressorkurvan över tid med flera vertikala spikar mellan klockan 12:00 och 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det fungerade riktigt bra.

Jag hade dock några konstiga spikar på framledningsvärmen:

Temperaturkurva som visar kompressorprestanda med spikar i framledningsvärmen över natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det kan bero på hur schunten jobbar. Det blir intressant att se hur varmvattentemperaturen fortsätter att utvecklas under dagen:

Graf över temperaturkurva som visar stabil värme med några spikar över tid från 12:00 till 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, detta håller inte riktigt. Jag måste hitta en timma på dagen för att köra kompressorn...

Temperaturgraf som visar en nedgång från cirka 55 grader Celsius vid 07:00 till under 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
Ytterligare en intressant effekt när jag tittar på GT3:3:

Temperaturdiagram som visar temperaturvariationer över tid med en topp runt 60 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kompressorn (jag har inte placerat uppvärmningenn på rätt tider ännu, jag experimenterar fortfarande):

Diagram visar kompressorns driftcykler över tid med fokus på effektivitet och temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle ju vilja att kompressorn håller temperaturen på tanken runt 60 grader ända till dess att jag stänger av kompressorn på morgonen. Är det någon som vet om det går att ställa in detta? Det är nämligen så att nedkylningen av varmvattnet under dagen (föregående inlägg) beror på att tanken inte är varm. Vore den varm när man stänger av uppvärmningen så skulle kanske varmvattnet räcka mycket längre.

Jag skall prova att stänga av ekonomidriften och se hur det påverkar, det skulle ju kunna göra skillnad på detta.
 
Till moderator: Det vore bra att bryta ut allt i denna tråd från och med den 10:e augusti till en ny tråd: "Optimera IVT490 (FLVP) för timdebitering" och sedan referera tillbaka till denna tråden om hur man läser ut värden från serieporten.
 
  • Gilla
Vulture och 4 till
  • Laddar…
Jag har nu läst på lite i manualen, så här står det:
Ekonomidrift ger dig möjlighet att ytterligare öka besparingen men samtidigt kan det ta längre tid att värma upp varmvattnet och rumstemperaturen kan variera något.
Min tolkning av detta är att jag hade rätt i mitt tidigare inlägg om ekonomidrift, dvs att manteln kommer att tillåtas kylas av när man har ekonomidrift. Jag testar detta inatt och imorgon...

Lovande!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ytterligare en intressant effekt när jag tittar på GT3:3:

[bild]

Och kompressorn (jag har inte placerat uppvärmningenn på rätt tider ännu, jag experimenterar fortfarande):

[bild]

Jag skulle ju vilja att kompressorn håller temperaturen på tanken runt 60 grader ända till dess att jag stänger av kompressorn på morgonen. Är det någon som vet om det går att ställa in detta? Det är nämligen så att nedkylningen av varmvattnet under dagen (föregående inlägg) beror på att tanken inte är varm. Vore den varm när man stänger av uppvärmningen så skulle kanske varmvattnet räcka mycket längre.

Jag skall prova att stänga av ekonomidriften och se hur det påverkar, det skulle ju kunna göra skillnad på detta.
Du kan ställa in värmen på varmvattnet i servicemenyn (2.3). Om du ställer den på 60 grader så bör kompressorn hålla tempen ända tills du slår över till 1k på morgonen. VVB är väldigt dåligt isolerad vilket bidrar till att temp på vattnet faller ordentligt under dagen. Jag har stoppat in lite extra isolering på ovansidan av beredaren. Jag värmer till 50 grader på natten och temp faller sedan 7-10 grader under dagen efter att 2 vuxna har duschat. Kör manuell spets emellanåt. Shunten håller sig mer i schack tror jag om du slår över till en 4,7 k resistor på utegivaren ca 10 minuter efter att du startat VVB.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Ragha skrev:
Du kan ställa in värmen på varmvattnet i servicemenyn (2.3). Om du ställer den på 60 grader så bör kompressorn hålla tempen ända tills du slår över till 1k på morgonen. VVB är väldigt dåligt isolerad vilket bidrar till att temp på vattnet faller ordentligt under dagen. Jag har stoppat in lite extra isolering på ovansidan av beredaren. Jag värmer till 50 grader på natten och temp faller sedan 7-10 grader under dagen efter att 2 vuxna har duschat. Kör manuell spets emellanåt. Shunten håller sig mer i schack tror jag om du slår över till en 4,7 k resistor på utegivaren ca 10 minuter efter att du startat VVB.
Jag har den redan på 60°C. Jag skall testa lite fler varianter, men utan ekonomiläge så verkar den bete sig bättre i alla fall. Imorgon har jag facit på den saken.
 
R Ragha skrev:
Du kan ställa in värmen på varmvattnet i servicemenyn (2.3). Om du ställer den på 60 grader så bör kompressorn hålla tempen ända tills du slår över till 1k på morgonen. VVB är väldigt dåligt isolerad vilket bidrar till att temp på vattnet faller ordentligt under dagen. Jag har stoppat in lite extra isolering på ovansidan av beredaren. Jag värmer till 50 grader på natten och temp faller sedan 7-10 grader under dagen efter att 2 vuxna har duschat. Kör manuell spets emellanåt. Shunten håller sig mer i schack tror jag om du slår över till en 4,7 k resistor på utegivaren ca 10 minuter efter att du startat VVB.
Har du testat att höja maxvärdet för GT1 i servicemenyn? Det bör göra att GT3:2/3 når högre också. Jag har nu höjt till 60 grader där, så får vi se vad som händer.

Min IVT är långsam på att ändra inställda temperaturer (det tar ofta uppåt ett dygn), så jag lär inte få svar förrän imorgon.

Att ta bort ekonomiläge fick bort spikarna på kurvan, men manteln försöker fortfarande inte hålla sin temperatur under natten efter att vattnet är varmt. Det antyder att jag måste påverka utgivaren också, men det innebär också att värmevatten shuntas ut, vilket inte är önskvärt denna tid på året. Här måste jag fundera ytterligare lite. Kanske så att jag enbart skall nyttja detta på vintern, men då genom att knäcka värmekurvan kraftigt.

Som det ser ut just nu så behöver jag köra kompressorn 6h per dygn för det dagliga vattenbehovet. Det passar ju rätt bra med att starta vid midnatt! Jag måste bara hitta den optimala fördelningen. Jag tror att en timme mitt på eftermiddagen räcker för att familjen inte skall klaga på att vattnet är för kallt på kvällen. Elen brukar vara lite billigare runt kl 14-15 någonstans, så det kan jag försöka träffa av.
 
Nu har jag fått ordning på allt för att hålla vattnet varmt. Så varmt det går i alla fall. Avstängningen av ekonomidrift och höjningen av värmebatteri till 60 grader gjorde susen. Nu skall vi klara oss på nattvärmningen under en normal dag. Jag har just nu 55 grader på varmvattnet efter att två personer duschat och manteln ligger på 40 grader. Det är tre timmar utan kompressor.

Grafer kommer ikväll. Jag har också löst styrningen av reläkortet, jag behövde extern strömkälla till det. IVTn orkade inte dra reläerna. Nu skall jag bara fixa fläktstyrningen också, men den lär inte behövas innan november...
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju, om alla VP vi nu sommartid trimmar att klara sig på köra billiga timmar kommer krokna och inte orka med när det blir minusgrader? Men om priset fortfarande är >20ggr högre dagtid kanske spets på natten för att orka ikapp är lönsamt...
 
J JohanLun skrev:
Frågan är ju, om alla VP vi nu sommartid trimmar att klara sig på köra billiga timmar kommer krokna och inte orka med när det blir minusgrader? Men om priset fortfarande är >20ggr högre dagtid kanske spets på natten för att orka ikapp är lönsamt...
Jag har ju knappt någon värme från min på vintern, det var ju min förutsättning för att göra detta redan från början (jag har en LLVP som också styrs över dygnets timmar). Är det för kallt när man kommer hem så får man helt enkelt göra en brasa, men förhoppningsvis skall detta inte behövas).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag fått ordning på allt för att hålla vattnet varmt. Så varmt det går i alla fall. Avstängningen av ekonomidrift och höjningen av värmebatteri till 60 grader gjorde susen. Nu skall vi klara oss på nattvärmningen under en normal dag. Jag har just nu 55 grader på varmvattnet efter att två personer duschat och manteln ligger på 40 grader. Det är tre timmar utan kompressor.

Grafer kommer ikväll. Jag har också löst styrningen av reläkortet, jag behövde extern strömkälla till det. IVTn orkade inte dra reläerna. Nu skall jag bara fixa fläktstyrningen också, men den lär inte behövas innan november...
Pga lite strul med rapporteringen och en dotter som behövde en kvällsdusch så får vi vänta ytterligare ett dygn innan vi har siffror som går att använda som referens. Men så här såg det ut igår (0 grader är en temporär störning när jag kopplade in fläktstyrningen permanent och inte fick svar från pumpen). Temperaturgraf som visar en tillfällig dip till 0 grader vid permanent inkoppling av fläktstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du någon plan C och D för att styra förbrukningen?

Jag har ökat tiden för inkoppling av elpatron och börjat fundera på att lura pannan med hjälp av en reläkopplad resistor på utgivaren (men den påverkar ju inte varmvattnet)
Jag kommer att sätta dit en kontaktor och en plejdpuck så att jag får kontroll över värmepumpen. Enda neckdelen är att frånluftsfläkten också stannar. Jag har en IVT 495 Twin…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag kommer att sätta dit en kontaktor och en plejdpuck så att jag får kontroll över värmepumpen. Enda neckdelen är att frånluftsfläkten också stannar. Jag har en IVT 495 Twin…
Frånluften är ju lätt att styra separat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.