P Per_G skrev:
Ragha, har du resistans värdena för vv för de olika temperaturerna? För ute och innegivare kunde man se i manualen så de har jag
NTC är 4,7k vid 25 grader. Jag satte ett 4.7k motstånd för utetemp (det blev 24 grader) och 1k för VVB (64 grader). När jag slår över till dessa så stanna pumpen snällt.
NTC-kurvan som jag fick av kundtjänst:
Givartabell som visar NTC-kurvans motstånd i kOhm vid olika temperaturer i grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Ragha skrev:
NTC är 4,7k vid 25 grader. Jag satte ett 4.7k motstånd för utetemp (det blev 24 grader) och 1k för VVB (64 grader). När jag slår över till dessa så stanna pumpen snällt.
NTC-kurvan som jag fick av kundtjänst:
[bild]
Söker liknade kurva för varmvattenberedaren. Inne och utgivaren kurvor du visar känner jag till från handledarboken. Är det samma kurva menar du?
 
P Per_G skrev:
Söker liknade kurva för varmvattenberedaren. Inne och utgivaren kurvor du visar känner jag till från handledarboken. Är det samma kurva menar du?
Ja, samma
 
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
Detta är elförbrukningen en något ovanlig dag hos mig (frugan arbetade hemifrån och körde några tvättmaskiner på dagtid och jag körde både tvättmaskin och torktumlare på kvällen), men den säger en hel del om elförbrukningen ändå:
Graf över hushållets elförbrukning och effektanvändning över ett dygn, pekar ut toppar vid tvätt och laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna dag sattes laddhybriden på laddning med 6A (en fas) kl 19.00.

Det intressantaste (denna tid på året) är istället det som händer kl 06.00 när dagens första dusch tas. Då går kompressorn igång och den kör sedan 3-4h). Under natten har kompressorn bara synts som lite högre toppar på kurvan (exempelvis kl 00.15 och 01.55). Vad de andra mer frekventa topparna under natten är vet jag inte riktigt, men det kan vara kompressorn till luftavfuktaren i garaget som får jobba lite hårdare när luften blir relativt fuktigare under natten (när temperaturen ute slutar att falla ca 04.00 så minskar nämligen amplituden på detta rippel). Jag kommer naturligtvis att undersöka allt detta mer i detalj framöver.

Från manualen: Kompressor 0,5-0,7 kW.

Men som sagt var, det jag ville visa med förbrukningskurvan är istället hur kompressorn arbetar.

Diagram som visar elförbrukning i procent över tid med toppar vid tvätt och kompressorstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och relationen till varmvattentemperaturen:

Temperaturförändringar över tid i ett uppvärmningssystem, visar toppar vid dusch och kompressorstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par lustiga saker här är att temperaturen i min panna fortfarande verkar ha 60 grader som måltemp trots att jag sedan några dagar innan dessa grafer har ställt in den på 55 grader och dessutom har ställt in VV-diff till 15. Någon som kan förklara detta?

En annan tanke är att man kanske skulle koppla ur kompressoorn elektriskt när man inte vill att den skall köra, men då kan jag inte separera tillverkning av varmvatten från värmevatten, men det senare prioriteras som jag förstått det alltid (vilket skulle passa mina behov).

Det är en del olika alternativa lösningar att fundera över.
 
En sak till, nu hittade jag specifikationen av givarna, det finns en tabell på sidan 35 i manualen (som jag länkade ovan) som visar karaktäristiken och det står att alla givare har denna karaktäristik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gick en annan väg ned min IVT490, jag satte in en LLVP som värmer hela huset utom tre sovrum. Nu klarar min IVT av att värma dessa tre rum och allt varmvatten bara på kompressorn. När det är kallt ute höjer jag innetempen på LLVP ned en grad via min SmartThings-plugin för att styra den och när det blir varmare så kommer jag att sänka måltemperaturen istället.

Jag har i flera år varit på gång att lägga in olika motstånd för att styra min IVT, men det blev aldrig...
...jag har dock en plan kvar och det är att sänka från luftens fläkthastighet när vi varit ute ur huset en timme och sedan slå på den igen när vi kommer hem igen.
Intressant, jag har köpt en billig LVP med lite samma tanke (och att BVP är så gammal så jag vill ha en "backup" om/när den rasar).

Jag har tänkt försöka styra min BVP ändå. Iallafall kunna slå av tillskott.
 
Jag har ju ändå en rätt tacksam situation, jag kan läsa ut alla värden ur min IVT490 och den går att lura iom att man kommer åt alla sensorer. Men trots det så skulle jag helst vilja kunna styra ännu mer noggrant när jag går över till timtaxa.
 
R Ragha skrev:
Ja, samma
En fråga till om du vet. Kompressorn på ivt499 vad ger den tillbaka dvs 1kwh in vad får man ut av den? 1:2??
 
P Per_G skrev:
En fråga till om du vet. Kompressorn på ivt499 vad ger den tillbaka dvs 1kwh in vad får man ut av den? 1:2??
Officiellt kan den ge upp till 3x, men det verkar som om den ger runt 2x enligt de källor jag sett.

Det skulle ju gå att räkna ut detta rätt lätt om man vill, stäng av kompressorn (går att göra i menyerna på ivt490) och stäng av värmen till huset. Töm ur allt varmvatten och fyll med kallt till dess att det är en jämn temperatur över alla tre tempgivarna. Slå på kompressorn och nätbdess elförbrukning till dess att vattnet är varmt och alla givare visar samma temperatur. Visst, vi har haft lite värmeläckage, men det är nästintill försumbart jämfört med andra felkällor.

Varmvattnet är på 145 liter och uppvärmning av en liter vatten en grad behöver 4000J. 1kWh är 3,6MJ. Att värma tanken en grad skulle därför kräva runt 145*4000/3600000=160Wh

Nu kan man räkna ut energiökningen i varmvattnet genom elförbrukningen och få vilket CoP som pumpen har för att värma varmvatten. Jag har inte orkat göra det, det kostar dessutom en del pengar nuförtiden...

Edit: Jag kollade i mina loggar och räknade lite snabbt på de siffrorna som är mycket osäkra och använde 500W på kompressorn (den tar mellan 500W och 700W enligt manualen). Då fick jag runt 83W per grad. Detta ger ett CoP på strax under 2. Med 700W blir det istället 1,4. Min elmätare antyder att den verkliga effekten ligger runt 600W, men det är ett väldigt osäkert värde det också.

Slutsats, en 1,7-1,8 verkar dock stämma hyfsat om jag tittar på alla gånger kompressorn gått under ett dygn
 
Redigerat:
  • Gilla
Per_G
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Officiellt kan den ge upp till 3x, men det verkar som om den ger runt 2x enligt de källor jag sett.

Det skulle ju gå att räkna ut detta rätt lätt om man vill, stäng av kompressorn (går att göra i menyerna på ivt490) och stäng av värmen till huset. Töm ur allt varmvatten och fyll med kallt till dess att det är en jämn temperatur över alla tre tempgivarna. Slå på kompressorn och nätbdess elförbrukning till dess att vattnet är varmt och alla givare visar samma temperatur. Visst, vi har haft lite värmeläckage, men det är nästintill försumbart jämfört med andra felkällor.

Varmvattnet är på 145 liter och uppvärmning av en liter vatten en grad behöver 4000J. 1kWh är 3,6MJ. Att värma tanken en grad skulle därför kräva runt 145*4000/3600000=160Wh

Nu kan man räkna ut energiökningen i varmvattnet genom elförbrukningen och få vilket CoP som pumpen har för att värma varmvatten. Jag har inte orkat göra det, det kostar dessutom en del pengar nuförtiden...

Edit: Jag kollade i mina loggar och räknade lite snabbt på de siffrorna som är mycket osäkra och använde 500W på kompressorn (den tar mellan 500W och 700W enligt manualen). Då fick jag runt 83W per grad. Detta ger ett CoP på strax under 2. Med 700W blir det istället 1,4. Min elmätare antyder att den verkliga effekten ligger runt 600W, men det är ett väldigt osäkert värde det också.

Slutsats, en 1,7-1,8 verkar dock stämma hyfsat om jag tittar på alla gånger kompressorn gått under ett dygn
Ok, tack. Då vet jag att om jag är villig att betala upp 80öre per kWh så kan jag styra att köra elpatron när priser är 80 öre Max och köra kompressor till 1,4kr som exempel
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Per_G skrev:
Ok, tack. Då vet jag att om jag är villig att betala upp 80öre per kWh så kan jag styra att köra elpatron när priser är 80 öre Max och köra kompressor till 1,4kr som exempel
Med de fluktuationer på priserna som råder är det ju bättre att dundra på med direktverkande/ spets de få timmar elen kostar 50 öre och inte köra full värmepump sen iom elen är mer är 5 gånger dyrare på dan, så bra vp / cop är nog ingen som har. Bäst vore en jätte varmvatten beredare med direktverkande elpatroner på max vad man har...
 
J JohanLun skrev:
Med de fluktuationer på priserna som råder är det ju bättre att dundra på med direktverkande/ spets de få timmar elen kostar 50 öre och inte köra full värmepump sen iom elen är mer är 5 gånger dyrare på dan, så bra vp / cop är nog ingen som har. Bäst vore en jätte varmvatten beredare med direktverkande elpatroner på max vad man har...
Det är ju åt det hållet jag försöker få till. Jag har dock upptäckt att det verkar vara en förflyttning av elen till natten redan, priserna den första och sista timmen mellan 0-6 har börjat bli dyrare än vad de varit tidigare. Anpassar vi oss för mycket så försvinner poängen
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Är det någon av er som har försökt styra när kompressorn går?

Jag har planer på att börja med timdebitering av elenergin, men jag vill då inte betala för uppvärmning av varmvattnet på dagtid. Min för tillfället bästa plan (Plan A) är lura varmvattensensorn (GT3-1, kanske att jag måste styra de andra två också) genom att via reläkort lägga in parallella och/eller seriekopplade motstånd. Parallellkopplade räcker nog om jag höjer måltemperaturen en bit. På detta sätt så kan jag hålla en lägre temperatur på varmvattnet på dagen och en högre inför duschningen på morgonen.

Plan B är att koppla in en liten varmvattenberedare före min IVT490. Då kan jag ladda en buffert i denna som bara värms på morgonsidan, men till rätt hög temperatur. Detta skulle kraftigt minska behovet av kompressor på dagen. Nackdelen är dock att denna buffert inte har COP~=2 som kompressorn har, vilket gör att prisskillnaden måste vara stor för att den skall löna sig.

Någon som har några idéer till en bättre Plan B?

Styr pannan bara temperaturen baserat på GT3-1? Det är det första jag skulle behöva veta/testa...
Har du testat om det räcker med att ändra GT3-1? För jag lyckades inte få min att stanna när jag ändrade motståndet på GT3-1.
 
W wahlle skrev:
Har du testat om det räcker med att ändra GT3-1? För jag lyckades inte få min att stanna när jag ändrade motståndet på GT3-1.
Kundsupporten på IVT:
"Vv styrs av 3:2 3:1 är med vid vv spets och extra vv"
Det är på GT3:2 jag har kopplat in det fasta motståndet på 1 k för att stoppa uppvärmningen av vamvattnet. Se #100 i denna tråd.
 
  • Gilla
wahlle och 1 till
  • Laddar…
R Ragha skrev:
Kundsupporten på IVT:
"Vv styrs av 3:2 3:1 är med vid vv spets och extra vv"
Det är på GT3:2 jag har kopplat in det fasta motståndet på 1 k för att stoppa uppvärmningen av vamvattnet. Se #100 i denna tråd.
Då förstår jag! Tolkade texten i #100 fel, översatte "VVB" till GT3:1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.