Tack, fick igång den på en Lolin D1 mini v4.0.0, helt utan motstånd. Får in datan i HA. Någon som har ett vettigt sätt att uppskatta förbrukning från tillskott i procent? Bara att räkna 9,3kW*33% (tex)? Går kompressorn alltid med samma effekt när den går, eller varierar den?
 
K kalash skrev:
Tack, fick igång den på en Lolin D1 mini v4.0.0, helt utan motstånd. Får in datan i HA. Någon som har ett vettigt sätt att uppskatta förbrukning från tillskott i procent? Bara att räkna 9,3kW*33% (tex)? Går kompressorn alltid med samma effekt när den går, eller varierar den?
Kompressorn går eller inte går. Regleringen sker genom att slå på och av den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kompressorn går eller inte går. Regleringen sker genom att slå på och av den.
Tack! Ska man anta att 100% tillskott syftar på 9,3kW (om det är vad som är installerat)?
 
Min har denna effektprofil utan tillskott
 
  • Linjediagram som visar effektprofil i watt över tid för ett dygn med tidpunkter och krafttoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer den datan från någon extern mätare, eller?

Edit: Min kompressor är på 500W.
 
K kalash skrev:
Kommer den datan från någon extern mätare, eller?

Edit: Min kompressor är på 500W.
Jag mäter enbart kompressor på/av, 2,6 i COP och 0,5kW.
 
Jag mäter med en Shelly 3pm på alla 3 faser
 
B
Även om det är en on/off så påverkas kompressorn elförbrukning en del av temperaturen på framledningen, ett par % per grad. Så beroende på om den går mot golvvärmetemp eller producerar varmvatten, så diffar förbrukningen en del.

Eltillskott påverkas inte av temp.
 
B BSOD skrev:
Även om det är en on/off så påverkas kompressorn elförbrukning en del av temperaturen på framledningen, ett par % per grad. Så beroende på om den går mot golvvärmetemp eller producerar varmvatten, så diffar förbrukningen en del.

Eltillskott påverkas inte av temp.
Aha; går det att veta på något sätt vad den går mot?

Edit: och det är inte bara utbytet som sjunker medan förbrukningen förblir densamma?
 
Jag skev detta i en annan tråd:
Jag har kört manuellt on/off dag/natt efter spotpriset (oftast på 00-06) på min IVT 490 när vi åkt skidor i fjällen, timpris v. 6 med max 5 kW på elpatronen: 360 kWh á 22,40 öre = 81 kr. Som jämförelse v. 51, också timpris men på hela tiden med max 5 kW på elpatronen och semestersänkning till 16 grader: 378 kWh á 256,43 öre = 969kr! Visserligen kallare vecka med högre elpris men x 12 ggr skillnad i kostnad! Om alla IVT 490 i Sverige körde på detta enkla system och värmde huvudsakligen på natten skulle vi nog spara in ett kärnkraftbverk :) Det funkar nästan lika bra när vi är hemma och stödeldar en gång/dygn. Jag har dessutom timpris via Ellevio som då kostar 8 öre/kWh kl 22-06 och på lö-sö.

Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in. Dock blev det för kallt för värmepumpen som stannade på dag 4 v. 6 men den gick igång snällt när jag kom hem till uppvärmt hus och tryckte bort larmet.

Praktiskt när jag snabbt vill ha varmvatten med kall beredare. Jag kopplar då in utetemp 4,7k varpå allt varmvatten shuntas till VVB. Duschvatten på 30 min jämfört med flera timmar annars.

Semesterfunktionen kan man också ta med Telldus via kortslutning av EXT IN på kretskortet (19 Ev. extra ingång på ritningen). IVT kundtjänst har varit mycket vänliga och givit mig data för hur pumpen styrs.

Innetemp v. 6
571251-7395cf583c74b624828ba62038861fe9.jpg

Framledningstemp v. 6 (Telldus)
571252-3b130a0e1250a90d2c0e11fdf96d6881.jpg

Innetemp v. 51 (visar 2 grader för mkt, hade inte kopplat framledningstemp då)
571253-7719521900ba16b8508483803ffc2d6b.jpg
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild att beskriva.
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag gick en annan väg ned min IVT490, jag satte in en LLVP som värmer hela huset utom tre sovrum. Nu klarar min IVT av att värma dessa tre rum och allt varmvatten bara på kompressorn. När det är kallt ute höjer jag innetempen på LLVP ned en grad via min SmartThings-plugin för att styra den och när det blir varmare så kommer jag att sänka måltemperaturen istället.

Jag har i flera år varit på gång att lägga in olika motstånd för att styra min IVT, men det blev aldrig...
...jag har dock en plan kvar och det är att sänka från luftens fläkthastighet när vi varit ute ur huset en timme och sedan slå på den igen när vi kommer hem igen.
 
Hej, har du en detaljerat instruktion hur man bygger och kopplar ihop hw med ivt:n samt vilken mjukvara som används i telldus?
Söker helt enkelt nåågot som kan kontrollerar när eltillskott få gå igång samt kompressor om det går att kontrollera. Det vill säga vill jag gå över till spotpris om detta går att få till.
R Ragha skrev:
Jag skev detta i en annan tråd:
Jag har kört manuellt on/off dag/natt efter spotpriset (oftast på 00-06) på min IVT 490 när vi åkt skidor i fjällen, timpris v. 6 med max 5 kW på elpatronen: 360 kWh á 22,40 öre = 81 kr. Som jämförelse v. 51, också timpris men på hela tiden med max 5 kW på elpatronen och semestersänkning till 16 grader: 378 kWh á 256,43 öre = 969kr! Visserligen kallare vecka med högre elpris men x 12 ggr skillnad i kostnad! Om alla IVT 490 i Sverige körde på detta enkla system och värmde huvudsakligen på natten skulle vi nog spara in ett kärnkraftbverk :) Det funkar nästan lika bra när vi är hemma och stödeldar en gång/dygn. Jag har dessutom timpris via Ellevio som då kostar 8 öre/kWh kl 22-06 och på lö-sö.

Jag kör med Telldus och NEXA potentialfri brytare WMR-3000 som växlar mellan IVTs egen NTC och 4,7k för utetemp (24 grader) och 1k för VVB (64 grader). Pump och elpatron stannar snällt när de externa motstånden kopplas in. Dock blev det för kallt för värmepumpen som stannade på dag 4 v. 6 men den gick igång snällt när jag kom hem till uppvärmt hus och tryckte bort larmet.

Praktiskt när jag snabbt vill ha varmvatten med kall beredare. Jag kopplar då in utetemp 4,7k varpå allt varmvatten shuntas till VVB. Duschvatten på 30 min jämfört med flera timmar annars.

Semesterfunktionen kan man också ta med Telldus via kortslutning av EXT IN på kretskortet (19 Ev. extra ingång på ritningen). IVT kundtjänst har varit mycket vänliga och givit mig data för hur pumpen styrs.

Innetemp v. 6
[bild]

Framledningstemp v. 6 (Telldus)
[bild]

Innetemp v. 51 (visar 2 grader för mkt, hade inte kopplat framledningstemp då)
[bild]
 
P Per_G skrev:
Hej, har du en detaljerat instruktion hur man bygger och kopplar ihop hw med ivt:n samt vilken mjukvara som används i telldus?
Söker helt enkelt nåågot som kan kontrollerar när eltillskott få gå igång samt kompressor om det går att kontrollera. Det vill säga vill jag gå över till spotpris om detta går att få till.
Det går inte kontrollera via interfacet, det är bara för övervakning. Du kan däremot sätta en extern kontaktor som inte ger något eltillskott när du inte vill, men kompressorn kan du inte styra på detta sätt.

Det enklaste sättet att styra eltillskottet är dock genom att styra vilken utetemperatur som elpannan tror det är. Detta kan göras genom att reläa in olika resistorer istället för den verkliga sensorn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det går inte kontrollera via interfacet, det är bara för övervakning. Du kan däremot sätta en extern kontaktor som inte ger något eltillskott när du inte vill, men kompressorn kan du inte styra på detta sätt.

Det enklaste sättet att styra eltillskottet är dock genom att styra vilken utetemperatur som elpannan tror det är. Detta kan göras genom att reläa in olika resistorer istället för den verkliga sensorn.

OK, men finns det något instruktion för det sist nämnda för det nämns överallt men ser inget som gjort nån bra instruktion?
 
P Per_G skrev:
OK, men finns det något instruktion för det sist nämnda för det nämns överallt men ser inget som gjort nån bra instruktion?
De flesta provar sig fram. De sätter olika resistorer parallellt med den befintliga för att minska resistansen och därmed öka temperaturen som den tror det är. När man testar en resistor så kan man se temperaturen i IVT'n.

Jag gör inte detta själv dock, jag har bara varmvattnet i min IVT sedan jag köpte mig en LLVP. Besparingen på det är mycket större för mig, den har dessutom inbyggd timer så jag kan styra mot olika temperaturer på olika tider på dygnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.