pacman42 pacman42 skrev:
De flesta provar sig fram. De sätter olika resistorer parallellt med den befintliga för att minska resistansen och därmed öka temperaturen som den tror det är. När man testar en resistor så kan man se temperaturen i IVT'n.

Jag gör inte detta själv dock, jag har bara varmvattnet i min IVT sedan jag köpte mig en LLVP. Besparingen på det är mycket större för mig, den har dessutom inbyggd timer så jag kan styra mot olika temperaturer på olika tider på dygnet.
ok, tack, köpte även jag en LLVP som kan tidstyras. Så det är mest att jag vill få kontroll på FLVP och el tillskottet att bara köra nattetid. Har satt innergivare med påeverkan 5. Har funderingar på att slänga in utegivaren inomhus så den tror det är sommar året om.
Varmvattenspetsen skulle man dock vilja få i sync att bara köra på natten som går var 7:e dag. Vet dock inte hur här heller då allt är timer styrt och inte tids styrt.
 
P Per_G skrev:
ok, tack, köpte även jag en LLVP som kan tidstyras. Så det är mest att jag vill få kontroll på FLVP och el tillskottet att bara köra nattetid. Har satt innergivare med påeverkan 5. Har funderingar på att slänga in utegivaren inomhus så den tror det är sommar året om.
Varmvattenspetsen skulle man dock vilja få i sync att bara köra på natten som går var 7:e dag. Vet dock inte hur här heller då allt är timer styrt och inte tids styrt.
Men behöver du tillskottet alls? Det kan du stänga av via setvice-menyn. Den når du genom att hålla inne vänsterknappen i 8s (eller var det högerknappen, kommer aldrig ihåg, men jag tror det var vänster).

Edit: jag har dessutom höjt temperaturen på varmvattnet så att jag inte behöver någon värmetopp och det får jag inte heller längre. När man inte använder något varmvatten så går kompressorn ca fem minuter varannan timme. En persons dusch leder till kompressor i en timme. Tre personer blir alltså tre timmar.

Graf som visar fluktuationer i varmvattentemperaturen över tid markerat med gula linjer mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det någon av er som har försökt styra när kompressorn går?

Jag har planer på att börja med timdebitering av elenergin, men jag vill då inte betala för uppvärmning av varmvattnet på dagtid. Min för tillfället bästa plan (Plan A) är lura varmvattensensorn (GT3-1, kanske att jag måste styra de andra två också) genom att via reläkort lägga in parallella och/eller seriekopplade motstånd. Parallellkopplade räcker nog om jag höjer måltemperaturen en bit. På detta sätt så kan jag hålla en lägre temperatur på varmvattnet på dagen och en högre inför duschningen på morgonen.

Plan B är att koppla in en liten varmvattenberedare före min IVT490. Då kan jag ladda en buffert i denna som bara värms på morgonsidan, men till rätt hög temperatur. Detta skulle kraftigt minska behovet av kompressor på dagen. Nackdelen är dock att denna buffert inte har COP~=2 som kompressorn har, vilket gör att prisskillnaden måste vara stor för att den skall löna sig.

Någon som har några idéer till en bättre Plan B?

Styr pannan bara temperaturen baserat på GT3-1? Det är det första jag skulle behöva veta/testa...
 
Har du någon plan C och D för att styra förbrukningen?

Jag har ökat tiden för inkoppling av elpatron och börjat fundera på att lura pannan med hjälp av en reläkopplad resistor på utgivaren (men den påverkar ju inte varmvattnet)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du någon plan C och D för att styra förbrukningen?

Jag har ökat tiden för inkoppling av elpatron och börjat fundera på att lura pannan med hjälp av en reläkopplad resistor på utgivaren (men den påverkar ju inte varmvattnet)
Jag har redan stängt av elpatronen helt (ställt den på 0%) och har tidsstyrning på min LLVP, så jag tycker att jag har bra koll på värmen, det är varmvattnet jag vill åt nu. Det är bara två rum och ett badrum som har värme från FLVP i dagsläget.

Jag har iofs golvvärme med el i tre rum också, men den kör jag bara en timme innan uppstigning och ett av badrummen har vattenburen golvvärme också (den elburna kör bara på vår/höst).

I garaget har jag en luftavfuktare som idag går helt fritt, men den kommer jag också att enbart köra på natten framöver, det skall räcka.

Varmvattnet (runt 25% av elförbrukningen i en normal villa) är det jag vill komma åt nu. Det bör gå att få ned förbrukningen också på detta sätt, det är ju en tydlig exponentiell avklingning på temperaturen (omvänt kvadratisk då temperaturskillnaden mellan innehåll och omgivning minskar), detta syns tydligt på natten i min graf i inlägg #107. Detta bör göra att det finns en hel del el att tjäna in där. Man kan ju tjäna in en del av detta genom att öka hysteresen också.

Hursomhelst, min plan är att fixa många av dessa sakerna snarast så att jag kan mäta upp den potentiella vinsten på en timdebitering innan jag beställer den.
 
Går det inte att effektstrypa pumpen, eller var det bara elpatronen?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Går det inte att effektstrypa pumpen, eller var det bara elpatronen?
Nej, den är bara on/off och pannan bestämmer själv över den.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men varför inte bara bryta strömmen till den helt? (Eller bara en fas, den har väl någon form av motorskydd?)
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men varför inte bara bryta strömmen till den helt? (Eller bara en fas, den har väl någon form av motorskydd?)
Jag behöver lite värme från pannan på dagtid till två av de tre rum som värms på detta sätt, annars får barnen väldigt kallt på sina rum. Så kompressorn behöver få köra ibland i alla fall.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Se mitt inlägg # 100. Enklast är att styra VP genom att ändra NTC för varmvattentemp och utetemp
 
R Ragha skrev:
Se mitt inlägg # 100. Enklast är att styra VP genom att ändra NTC för varmvattentemp och utetemp
Jo, jag tror det är där jag hamnar också för varmvatten.

Inomhustemp är mer komplext då jag knappt använder värmen inomhus och den förändras så långsamt när man använder kompressorn som enda värmekälla. Men å andra sidan så skulle man kunna höja temperaturen för elementen kraftigt under natten och därmed ha en värmebuffert inför dagen (egentligen skulle man ju skaffa en acktank för detta, men det kostar en hel del).
 
pacman42 pacman42 skrev:
jag har dock en plan kvar och det är att sänka från luftens fläkthastighet när vi varit ute ur huset en timme och sedan slå på den igen när vi kommer hem igen.
Hur?
 
R Ragha skrev:
Se mitt inlägg # 100. Enklast är att styra VP genom att ändra NTC för varmvattentemp och utetemp
Ragha, har du resistans värdena för vv för de olika temperaturerna? För ute och innegivare kunde man se i manualen så de har jag
 
Redigerat:
P Per_G skrev:
har du resistans värdena för vv för de olika temperaturerna? För ute och innegivare kunde man se i manualen
Jag skall dubbelkolla vad de är, men det är oftast vanliga NTC termistorer med 5K vid 25 grader. För innegivaren köpte jag sådana på Elfa (om det var den modellen, men det var det nog). Nu kommer jag att mäta resistansen på termistorn vid en temperatur, koppla in ett par olika resistorer för att kolla vad pannan skriver för temperatur då och sedan vet man vad man har att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.