:surprised: Där ser man hur viktigt det är med kaffepaus!

• Gilla
Rönnis och 1 till
  • Laddar…
Inte jag och inga bilder, men i ett projekt jag jobbar som konsult i skulle en stor (typ 3-4 kubikmeter) vattentank rivas och tas ur ett teknikutrymme. Den var dock för stor för att tas ut genom dörröppningen så den behövdes kapas i bitar. Entreprenören försökte först med tigersåg, men tjockt rostfritt stål var för tufft att rå på så de bytte till vinkelslip med stor kapskiva.

Det hade tydligen gått bra en stund, tills det plötsligt sade "pang" och skivan gick i bitar. Killen som kapade, i 25-årsåldern kanske, blev träffad av splitter från skivan i axeln och på kinden. En ganska stor bit, som gick genom kinden och in i munnen. Resultatet blev ett flera centimeter brett hål i kinden och en tand sönderslagen, men två veckor senare var han tillbaka på jobb nöjd och glad, och tyckte att det jobbigaste var tanden som de var tvungna att dra ut.

Jag brukar vara försiktig när jag använder vinkelslip, och framförallt med stora skivor, men man borde fasen ha halsskydd på sig när man använder dessa. Hade den där biten träffat 5-10 cm längre ner på killen hade det kunnat vara en pulsåder som gick...

Entreprenören ringde efter detta missöde in ett annat företag som kom med plasmaskärare och skar ner tanken, något projektledaren konstaterade att de borde ha gjort direkt.

• Wow
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Jag har säkert nämnts förut men det tål att upprepas. Kapskivor har ett bäst före-datum, något jag tror att många inte tänker på.

• Gilla
  • Wow
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
B
T Trunk skrev:
Jag har säkert nämnts förut men det tål att upprepas. Kapskivor har ett bäst före-datum, något jag tror att många inte tänker på.
Hmm... Kapar väldigt lite och nyaste skivan är nog iaf 10år :thinking:

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Kapskivor har ett bäst före-datum, något jag tror att många inte tänker på.
Menar du att det faktiskt finns ett tryckt datum på skivan eller menar du rent allmänt att man inte bör använda för gamla skivor? Jag har då aldrig sett ett datum men jag har å andra sidan heller aldrig letat efter något. Många jag har är nog rätt gamla. :oops:

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att det faktiskt finns ett tryckt datum på skivan eller menar du rent allmänt att man inte bör använda för gamla skivor? Jag har då aldrig sett ett datum men jag har å andra sidan heller aldrig letat efter något. Många jag har är nog rätt gamla. :oops:
Det finns tryckt på skivan. Brukar vara stansat i metallringen runt hålet.

Redigerat:
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
Det finns tryckt på skivan. Brukar vara stansat i metallringen runt hålet.
Tack, då har jag lärt mig något nytt! Undrar vad dessa fyra siffror kan tänkas betyda? :thinking::thinking::thinking:

Närbild av en metallplatta med numret 2011 präglat intill en skruv på en industriell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:oops::oops::oops:

• Gilla
  • Wow
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Det har jag aldrig reagerat på tidigare. Men mycket riktigt så stod det ett årtal där på några skivor men inte alla... Vissa hade t.o.m tillverkningsinfo.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Vad händer efter bäst-före datumet om man förvarar dom torrt och varmt?

useless useless skrev:
Vad händer efter bäst-före datumet om man förvarar dom torrt och varmt?
De blir byxmyndiga och kan föröka sig.

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Var hittar man det?

P xxxscrabblexxx skrev:
Var hittar man det?
Fyra inlägg före din fråga och nu även ett inlägg efter. :D

• Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Inte min egen skada, och ingen bild på själva skadan, men ändå:
Skyddsglasögon med blodfläckar på ett stökigt betonggolv med spillror och blodstänk.
Skapa konto

En spett som stod lutat mot källarväggen föll i huvudet på en kompis som höll på att bila upp golvet.
Ser nog värre ut än det var.

• Ledsen
FreQa
  • Laddar…
T
Spikpistol :cool:

Arbetsklädd hand håller en spik med en spikpistol nära i bakgrunden.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Fadai och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.