316 879 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Inte jag och inga bilder, men i ett projekt jag jobbar som konsult i skulle en stor (typ 3-4 kubikmeter) vattentank rivas och tas ur ett teknikutrymme. Den var dock för stor för att tas ut genom dörröppningen så den behövdes kapas i bitar. Entreprenören försökte först med tigersåg, men tjockt rostfritt stål var för tufft att rå på så de bytte till vinkelslip med stor kapskiva.
Det hade tydligen gått bra en stund, tills det plötsligt sade "pang" och skivan gick i bitar. Killen som kapade, i 25-årsåldern kanske, blev träffad av splitter från skivan i axeln och på kinden. En ganska stor bit, som gick genom kinden och in i munnen. Resultatet blev ett flera centimeter brett hål i kinden och en tand sönderslagen, men två veckor senare var han tillbaka på jobb nöjd och glad, och tyckte att det jobbigaste var tanden som de var tvungna att dra ut.
Jag brukar vara försiktig när jag använder vinkelslip, och framförallt med stora skivor, men man borde fasen ha halsskydd på sig när man använder dessa. Hade den där biten träffat 5-10 cm längre ner på killen hade det kunnat vara en pulsåder som gick...
Entreprenören ringde efter detta missöde in ett annat företag som kom med plasmaskärare och skar ner tanken, något projektledaren konstaterade att de borde ha gjort direkt.
Det hade tydligen gått bra en stund, tills det plötsligt sade "pang" och skivan gick i bitar. Killen som kapade, i 25-årsåldern kanske, blev träffad av splitter från skivan i axeln och på kinden. En ganska stor bit, som gick genom kinden och in i munnen. Resultatet blev ett flera centimeter brett hål i kinden och en tand sönderslagen, men två veckor senare var han tillbaka på jobb nöjd och glad, och tyckte att det jobbigaste var tanden som de var tvungna att dra ut.
Jag brukar vara försiktig när jag använder vinkelslip, och framförallt med stora skivor, men man borde fasen ha halsskydd på sig när man använder dessa. Hade den där biten träffat 5-10 cm längre ner på killen hade det kunnat vara en pulsåder som gick...
Entreprenören ringde efter detta missöde in ett annat företag som kom med plasmaskärare och skar ner tanken, något projektledaren konstaterade att de borde ha gjort direkt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 505 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 505 inlägg
Menar du att det faktiskt finns ett tryckt datum på skivan eller menar du rent allmänt att man inte bör använda för gamla skivor? Jag har då aldrig sett ett datum men jag har å andra sidan heller aldrig letat efter något. Många jag har är nog rätt gamla.T Trunk skrev:
Det finns tryckt på skivan. Brukar vara stansat i metallringen runt hålet.Alfredo skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 321 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 321 inlägg
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Knäckte släpvagnsaxeln
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
”Blocket vs Tradera vs Marketplace vs Byggahus”
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon