T Ejmelie skrev:
Spikpistol :cool:

[bild]
Genom nageln?
Hur fick man bort den där? :oops:

T
G Gryttjesbo skrev:
Genom nageln?
Hur fick man bort den där? :oops:
Som tur var inte mitt finger. Min sambos :).
Man fick typ skruva ut den pga gängorna. Läkaren lånade vår knipextång :crysmile:

Läkare använder en knipextång för att ta bort en fastskruvad främmande kropp från en patients finger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 11 till
  • Laddar…
Aj, det där ser ut att ha krävt en större del av det barnförbjudna ordförrådet!

• Haha
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Som tur var inte mitt finger. Min sambos :)
Varför satte du den i fingret istället för någonstans där det svider mer?

• Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Sambon hade fingrarna på fel ställe? ;)

//AA

KristinaRT
T Ejmelie skrev:
Man fick typ skruva ut den pga gängorna. Läkaren lånade vår knipextång :crysmile:

[bild]
Hoppas sambon fick ordentligt med bedövning först!

T Ejmelie skrev:

[bild]
:dizzy:

Imponerad över att ni tog med knipexen (y). Får man fråga hur det gick till?

Redigerat:
tommib
Alla akutmottagningar med lite självaktning har en eller flera bultsaxar.

Jag har varit med och använt Dremel med kapskiva på akuten en gång.

• Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Har också klippt av en kartong klammer som kollegan stiftade fast igenom fingret med min knipex avbitare.

tommib tommib skrev:
Alla akutmottagningar med lite självaktning har en eller flera bultsaxar.

Jag har varit med och använt Dremel med kapskiva på akuten en gång.
Bultsax för en så liten spik?
Är inte det att överdriva? :cool:
Eller den används för att kapa fingret?
Sorry för att jag inte kunde låta bli att komma med ett dåligt skämt :rolleyes:

tommib
Nä, det var mer mattiasp som föreslog att man skulle ta med egna grejer till akuten.

Den där lilla spiken borde man kunnat dra ut, eller åtminstone skruva ut, utan något större verktyg.

tommib tommib skrev:
Nä, det var mer mattiasp som föreslog att man skulle ta med egna grejer till akuten.

Den där lilla spiken borde man kunnat dra ut, eller åtminstone skruva ut, utan något större verktyg.
Det tror jag också
Hade det varit jag hade jag gjort det själv hemma, eller sagt till min fru att göra det
Sen hade det blivit tvättat med sprit eller något annat desinficerande
Hade inte uppsökt läkarvård om det inte hade blivit någon infektion
Varför ska sjukvården belastas mer än nödvändigt

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
tommib
Även om det är en bra princip att inte belasta vården i onödan så är detta en skada man nog bör kolla upp. Det är stor risk att spiken har gått genom eller åtminstone träffat benet i fingret. En sådan skada kan leda till infektion i benet (osteit) vilket är dubbelplusobra.

För att återgå till trådens ämne kan jag bidra med en egen liten historia. Ev har jag postat den här förut.

Jag höll på och monterade avloppsrörsdelar för att komplettera framsidan med en spygatt på ett ställe där det gärna blev en pöl vid regn. Orkade inte krypa ner i källaren och hämta glidex så jag tryckte bara ihop rördelarna. Insåg att en av dem blev fel och skulle dra isär igen. Utan glidex sitter avloppsdelar väldigt hårt, så jag satte ena delen mellan benen och höll emot och drog för kung och fosterland med händerna i den andra. Plötsligt släpper delen och jag slår till mig själv i ansiktet med den. Resultatet var en sprucken läpp och ett rejält jack på näsroten (diametern på rördelen). Det hela blödde en del men jag lyckades ta mig in och få tag på papper för att stoppa det.

Eftersom skadan var extremt pinsam så åkte jag naturligtvis inte in till akuten med den utan letade upp lite steristrips som jag hade hemma. En vända tvätt med tvål och vatten, därefter tejpade jag ihop såret på näsan och la på en kompress. Den spruckna läppen drog jag ihop med en steristrip också, ok adaptation.

Numera syns det ett litet ärr vid näsroten, men man kan missta det för en rynka så helt ok resultat ändå. Och jag slapp åka in till kollegorna och erkänna vad jag gjort...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.