314 775 läst · 1 463 svar
315k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag löder lithiumceller i par när det plötsligt blixtrar till. Det kan vara bra att dubbelkolla polariteten en extra gång, speciellt som det är väldigt svårt att se i de här hållarna.
Lyckligtvis svetsade de inte ihop och ingenting exploderade eller började brinna.
Nu behöver jag skriva ut fler hållare innan jag kan bygga vidare.
Lyckligtvis svetsade de inte ihop och ingenting exploderade eller började brinna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Celler från nkon.nl med svetsade U- eller Z-tags?F fiskbuggaren skrev:Jag löder lithiumceller i par när det plötsligt blixtrar till. Det kan vara bra att dubbelkolla polariteten en extra gång, speciellt som det är väldigt svårt att se i de här hållarna.
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Vad ska de användas till? Jag har funderat ett tag på att designa och 3D printa en batterihållare för Li-ion celler som inte behöver lödas eller svetsas. Jag blev inspirerad av en på endless-sphere som hade testat en design väldigt rigoröst. Han använde ett elastiskt material, typ cellgummi, som han hade testat inte skulle tappa elasticitet.F fiskbuggaren skrev:
Annars finns ju vruzend, men jag tycker det systemet verkar meckigt och tar mycket plats.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Det ska sitta i en gräsklippare. Egentligen hade jag gärna köpt ett batteri, men säljaren (tysk) leverade inte till Sverige och lithiumjonbatterimek är ändå baskunskaper nuförtiden så lika bra att lära sig.E ernelli skrev:Vad ska de användas till? Jag har funderat ett tag på att designa och 3D printa en batterihållare för Li-ion celler som inte behöver lödas eller svetsas. Jag blev inspirerad av en på endless-sphere som hade testat en design väldigt rigoröst. Han använde ett elastiskt material, typ cellgummi, som han hade testat inte skulle tappa elasticitet.
Annars finns ju vruzend, men jag tycker det systemet verkar meckigt och tar mycket plats.
Ramlade ner från stegen, fastnade med ena benet och sen drog jag fingret i en vass kant eller något.
Gör ju så fantastiskt ont.....
Gör ju så fantastiskt ont.....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spenderade några veckor på den delen av akuten som hanterar bla skador orsakade av verktyg (förutom benbrott, skelettskador och annat som rör ben/leder).
Under 2v hanterade jag skador orsakade av cirkelsåg, hålsåg, multiverktygsåg och sänksåg. Samt några skador orsakade av vass plåt, soffbord, pneumatiska verktyg etc.
Insåg att det går att skada sig på allt, samt att det oftast går bra. Ha bara koll så fingret fungerar normalt; normal känsel och att det går att röra som man brukar. Annars behövs en handkirurg….
Under 2v hanterade jag skador orsakade av cirkelsåg, hålsåg, multiverktygsåg och sänksåg. Samt några skador orsakade av vass plåt, soffbord, pneumatiska verktyg etc.
Insåg att det går att skada sig på allt, samt att det oftast går bra. Ha bara koll så fingret fungerar normalt; normal känsel och att det går att röra som man brukar. Annars behövs en handkirurg….
Redigerat:
Attans. Men förutsatt att du är så frisk men öm som du verkar; vilken tur i oturen. En jag kände fastnade med ena benet mellan stegpinnarna vid fall. Allt slets sönder och han blev hängande i benets hud endast. Fick ta sig ner och till bilen för egen maskin...P Pappa1986 skrev:
Känsel är där men inte full rörlighet. Försöker jag sträcka ut fingret så öppnar sig såret mer och då börjar blodet rinna. Ska in till apoteket imon och köpa lite doningar så hoppas jag vi får ordning på det.KristinaRT skrev:
@Roffe_riff AAAJ, det låter inget vidare. Fick ont i magen nu när jag läste
Åk till akuten. Du behöver sys eller åtminstone få en sårklämma.P Pappa1986 skrev:
Be dem kolla på benet samtidigt
Det hade nog varit bra att sy det, iaf låta en läkare titta på det för att avgöra det….P Pappa1986 skrev:
Frågan är om du skadat böjsenorna på undersidan av fingret, snittet sitter så att det kan vara fallet.