15 872 läst · 369 svar
16k läst
369 svar
PEth, vad gäller?
Jag vet inte hur du lyckades med att både få det att låta som att ditt PEth-värde är rekordhögt och att du är århundradets tråkigaste man. ...L L Jan skrev:Tack! Vänligt!
Jag försöker vara påläst och insatt i det mesta. Och är intresserad av det. Trevligt att det syns!
Ser på Rapport och läser morgontidning varje dag, andra nyheter också, träffar mkt olika folk i jobbet, även utomlands, har varit i jobbet i 30-40 olika länder och förhandlat med olika personer, läser 40 böcker om året, jobbar frivilligt inom familjerådgivning m.m. Gått många distanskurser. Läst på Högskola, m.m.
Får det att låta som...? Jag insinuerar och "menar" inte saker. Jag jobbar inte så. Utan säger mer direkt.Farstatjej90 skrev:
Men för många kvinnor gillar dock att jobba på det viset. Kan man inte säga hyfsat klart och tydligt så tycker jag inte att de är inte är särskilt tilltalande personer. Karoline Leavitt och Haley Nicole Hazey är exempel på kvinnor som är direkta, starka och inte håller på att "få det att låta som..." . De uppskattar jag.
Mitt PEth är inte högt, vad jag vet, kanske 0,1? Absolut inte rekordhögt, isf skulle jag inte kunna jobba eller verka.
Tråkig är jag kanske om du är en extraordinär kul person, allt är relativt.
Utifrån det som skrivits och länkats i tråden om PEth så är det ett alldeles för trubbigt verktyg. Det är inte godtagbart att några enskilda tillfällen då det dricks väldigt mycket alkohol ska kunna leda till att en person riskerar att bli av med körkortet. Särskilt inte i ett land som Sverige där vi har en lång tradition av att festa till det på helgerna.
Jag ställer mig även frågande till att man ska kunna bli av med körkortet för att man t ex regelbundet dricker något glas vin eller öl till sina middagar. Det är inget som påverkar förmågan att köra nästa morgon. Det man vill ha bort från trafiken är ju människor som kör rattfulla samt människor som dricker så pass ofta och i stora kvantiteter att de ständigt är bakfulla. Vilket som vi vet också ökar risken för olyckor.
Kanhända att PEth skulle fungera väl för syftet om man höjde riktgränsen ordentligt. 0,3 verkar ju inte särskilt svårt att uppnå, hade det däremot handlat om t ex över 1 vid upprepade tillfällen så kanske man skulle fånga upp de som har grava alkoholproblem. Men med nuvarande tillämpning känns det rättsosäkert.
Sen vad gäller nollvisioner och vad man är beredd att offra så ska man komma ihåg att alla har sina egna intressen. För den som är nykterist eller knappt dricker är detta en enkel uppoffring då det knappast påverkar dem. Därför är det viktigt att tänka i mer generella termer. Skulle jag acceptera inskränkningar och potentiella allvarliga konsekvenser på felaktiga grunder när det gäller något som ligger i mitt egna intresse?
Jag ställer mig även frågande till att man ska kunna bli av med körkortet för att man t ex regelbundet dricker något glas vin eller öl till sina middagar. Det är inget som påverkar förmågan att köra nästa morgon. Det man vill ha bort från trafiken är ju människor som kör rattfulla samt människor som dricker så pass ofta och i stora kvantiteter att de ständigt är bakfulla. Vilket som vi vet också ökar risken för olyckor.
Kanhända att PEth skulle fungera väl för syftet om man höjde riktgränsen ordentligt. 0,3 verkar ju inte särskilt svårt att uppnå, hade det däremot handlat om t ex över 1 vid upprepade tillfällen så kanske man skulle fånga upp de som har grava alkoholproblem. Men med nuvarande tillämpning känns det rättsosäkert.
Sen vad gäller nollvisioner och vad man är beredd att offra så ska man komma ihåg att alla har sina egna intressen. För den som är nykterist eller knappt dricker är detta en enkel uppoffring då det knappast påverkar dem. Därför är det viktigt att tänka i mer generella termer. Skulle jag acceptera inskränkningar och potentiella allvarliga konsekvenser på felaktiga grunder när det gäller något som ligger i mitt egna intresse?
Som gränsen ligger idag verkar det vara en indikator som kräver djupare utredning. Jag tänker att ett frågeformulär som det som lämnas vid förlängning av c kort är det komplement som behövs. En hälsodeklaration är vad jag förstår på heder och samvete och där finns frågor om alkohol.H H-sand skrev:Utifrån det som skrivits och länkats i tråden om PEth så är det ett alldeles för trubbigt verktyg. Det är inte godtagbart att några enskilda tillfällen då det dricks väldigt mycket alkohol ska kunna leda till att en person riskerar att bli av med körkortet. Särskilt inte i ett land som Sverige där vi har en lång tradition av att festa till det på helgerna.
Jag tycker det vore rimligt att formalisera en kontroll som sker efter incidenter i trafiken eller om man tex får en stroke eller ögonsjukdom. Det borde följas av en hälsodeklaration som om den INTE inlämnas leder till indraget körkort. Om den inlämnas så gäller att man har samma hälsokrav som när man tog körkortet från början.
Hälsodepartementet i Frankrike skriver att det är ok att dricka 2 glas vin per dag.
2 st. 20 cl glas om vuxen man.
2 st 15 cl glas om man är kortare eller kvinna.
Ändå är det samma människor i Frankrike som Sverige.
I Sverige det ok att dricka 50cl starköl och 2 större glas vin per var 14:e dag.
Märkligt?
I Sverige det ok att dricka 50cl starköl och 2 större glas vin per var 14:e dag.
Märkligt?
Vad du påstår om Sverige stämmer ju inte alls överens med vad Socialstyrelsen betecknar som riskbruk:L L Jan skrev:Hälsodepartementet i Frankrike skriver att det är ok att dricka 2 glas vin per dag.
Märkligt?
10 standardglas (12 g alkohol/glas) eller mer per vecka
Men visst vet man att alkohol, även i mycket små mängder, ökar risken för vissa sorters cancer.
Du har nog blandat ihop normalt bruk som gör att man går under radarn, med riskbruk.BirgitS skrev:
olika saker.
Super man till sig cancer är det ens eget fel, men då ska det nog supas ordentligt och har ingenting med ett peth-prov som tydligen slår blint och fel.BirgitS skrev:
Ingen skall behöva bli straffad för något man kan tänkas göra, straff är något man får om man gjort något otillåtet.
Jag kom halvvägs in i tråden sen tröttnade jag.
Doktorn: Ditt värde är sjukt högt!
Jag: Jag har precis haft semester, 4 veckor av sangria och rosé på altanen.
Doktorn: Det ser inte bra ut då får komma tillbaka om 5 veckor så kollar vi igen.
Jag: Övergår till att dricka 1 flask vin i veckan.
5 Veckor senare:
Doktorn: Det här ser ju mycket bättre ut! Tuta och kör.
Doktorn: Ditt värde är sjukt högt!
Jag: Jag har precis haft semester, 4 veckor av sangria och rosé på altanen.
Doktorn: Det ser inte bra ut då får komma tillbaka om 5 veckor så kollar vi igen.
Jag: Övergår till att dricka 1 flask vin i veckan.
5 Veckor senare:
Doktorn: Det här ser ju mycket bättre ut! Tuta och kör.
Du skrev att det var bara en mycket liten mängd alkohol som är ok. Det är alltså en betydligt större mängd alkohol som är ok enligt myndigheterna. Men du har ju i hela tråden vägrat att ta in vad olika personer skriver och länkar till.L L Jan skrev:
Nej, även mycket små mängder alkohol ökar risken för vissa sorters cancer. Det vägs in i när Socialstyrelsen anser att det blir ett riskbeteende.mikethebik skrev:
Vissa påstår att PEth-provet slår blint och fel på ett sånt sätt att det påverkar körkortet. Andra påstår att det inte stämmer utan att det krävs upprepade för höga testresultat.
Fattar inte vad cancer har i sammanhanget att göra, eller blir man av med körkortet vid cancer också?BirgitS skrev:
Nej, även mycket små mängder alkohol ökar risken för vissa sorters cancer. Det vägs in i när Socialstyrelsen anser att det blir ett riskbeteende.
Vissa påstår att PEth-provet slår blint och fel på ett sånt sätt att det påverkar körkortet. Andra påstår att det inte stämmer utan att det krävs upprepade för höga testresultat.
Kanske nästa steg i förmynderisamhället.
Du får väl fråga L Jan som började prata om vad hälsodepartementet i Frankrike tycker är ok. Just det har ju med t.ex. den ökade cancerrisken att göra. Precis som när det gäller vad Socialstyrelsen tycker om alkoholmängder, vilket väl har varit uppe i tråden flera gånger.mikethebik skrev:
Fast var skriver L Jan om cancer?BirgitS skrev:
Han nämner Frankrike och deras riskgränser men inget om cancer. Fattar fortfarande inte vad cancer har med detta att göra.
Den skiten kan man dra på av i princip allting man äter och dricker, kanske vatten undantaget. Enbart livet är ju en grogrund för cancer.
Cancerrisker är en del av beslutsunderlaget när myndigheter i olika länder kommer fram till riskgränser. Jag kan inte se att någon uppgift från ett hälsodepartement i Frankrike angående risknivå för alkoholkonsumtion är relevant för körkortsindragning i Sverige. Om L Jan hade skrivit något om hur PEth-värden används i Frankrike vore det en annan sak eller hur Frankrike kommer fram till när det är dags att ta körkortet från någon.mikethebik skrev:
Det gäller att hitta en rimlig nivå på vad man äter och dricker. Jag är inte nykterist men alkohol är ju rätt onödigt att konsumera om man vill minska sin risk för t.ex. cancer. Det är svårare att avstå andra produkter som också innehåller nyttiga saker som man behöver.