harry73
Sätta plantan inkl rotklumpen is en kastrul vatten och koka den under en halv timme?
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Det är ingen magisks växt. Det är ingen konst att ta död på en krukväxt.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen magisks växt. Det är ingen konst att ta död på en krukväxt.
Nä, det förstår jag med, men om man nu har två stora krukor på uteplatsen, och vill göra sig av med dem? Torka ut och elda upp? Koka är ju görbart, men det blir ju svårt med större krukor ....
 
Viktigt också att inte låta blommorna gå i frö, även om rötter är huvudsakliga spridningssättet.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
harry73
I en stor svart sopsäck och sen lämna in som brännbart
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Magnus E K
Hade vi inte kommit fram till att den inte kan bilda några frön här eftersom samtliga är honplantor?

När man har den som krukväxt inne, är den grön hela året då? Risken med att ha den som krukväxt är väl att många som inte vet vad det är bara kommer slänga den på komposten (hemma eller på ÅVC) när de tröttnar på den.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det gick utmärkt att ra död på dem efter 2 säsonger. Inget vatten under hela sommaren - sedan i plastsopsäckar till brännbart på tippen.

Det största problemet var att tippen insisterade på att jag skulle dumpa säckarna under trädgårdsavfall och jag fick insistera och förklara och vara enveten. Detta var för ett par år sedan ... förhoppningsvis är kunskapen bättre idag. Detta är också orsaken till att jag aldrig skulle köpa tippens, ganska prisrimliga, jord som säljs där.
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Vad ska man göra med det gamla döda områdena? Är det bara att gräva och ta bort? Har inte vågat röra nått. Det är lite som stora klumpar med dött slide. Ska tilläggas att jag bekämpat i 3 år, detta blir fjärde sommaren med slide. Min har blivit extremt försvagad och förra året kom det bara upp några enstaka skott. Kan göra min historia lång men orkar inte. Har kört med round up och sprutat och penslar på sensommar/höst.
 
  • Övergivet trädgårdsområde med stenmur och döda växtrester i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Magnus E K
Plantera något annat? (Om något trivs i den "förgiftade" marken.) Om rötterna är döda kommer de förmultna till jord.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen magisks växt. Det är ingen konst att ta död på en krukväxt.
Ge den bara till mig så .... :D :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som testat att värma marken med en lågtrycks ångpanna?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som testat att värma marken med en lågtrycks ångpanna?
Rötterna går långt ner i marken och marken har en otrolig tröghet vad gäller värmeöverföring...
 
Ja, tanken var att släppa ångan nere i marken i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.