Krävs stora mängder ånga isåfall.

Gjorde ett överslag och för att värma marken med 30%vatten till 80C tillför du ungefär 10-15% vattenånga per volym mark. Så för att rensa en trädgård ner till 3 m krävs en hel del ånga.

Utöver att i princip sterilisera allt i marken för lång tid framåt, och därmed bli obrubart att odla något i kommer området bli vattensjuk, och varmt som f-n, så I princip som en het källa med lera/gungfly. Det tar också tid att svalna.

Livsfarligt mao att beträda.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Krävs stora mängder ånga isåfall.

Gjorde ett överslag och för att värma marken med 30%vatten till 80C tillför du ungefär 10-15% vattenånga per volym mark. Så för att rensa en trädgård ner till 3 m krävs en hel del ånga.

Utöver att i princip sterilisera allt i marken för lång tid framåt, och därmed bli obrubart att odla något i kommer området bli vattensjuk, och varmt som f-n, så I princip som en het källa med lera/gungfly. Det tar också tid att svalna.

Livsfarligt mao att beträda.
Ja. Det går åt mycket energi. Det tar död på allt i backen, men till skillnad från andra förslag med gift och lut så är ju marken inte förgiftad efter behandlingen. Det går att plantera nya växter bara det har svalnat.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Det går åt mycket energi. Det tar död på allt i backen, men till skillnad från andra förslag med gift och lut så är ju marken inte förgiftad efter behandlingen. Det går att plantera nya växter bara det har svalnat.
Men det är ju det som är problemet, det tar död på allt i backen. Du kan inte plantera nytt och förvänta dig något underverk.
Allt mikroliv är borta. Du måste blanda upp med ny, frisk jord på djupet.

Svalnar gör det på några veckor.

Rent ekonomiskt är det nog billigare att gräva ut allt och fylla på nytt.

Säg 500 kvm saneras ner till 3 m, det är 1500 kubik jord och det förbrukar 200-250ton ånga. Med ett ångpris på 500kr/ton för en portabel, dieseldriven ångpanna är det ett par hundra tusen i hyra, gräva ner slangar osv och bränsle.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Jag ska inte ropa hej än, men jag har helt klart märkt skillnad.
Den behandling jag gjorde i höstas märktes redan då. Det började bryta ner växten ganska rejält.
Än så länge har inte ett endaste skott tittat upp, så helt klart har växten blivit kraftigt försvagad. (Har svårt att tro att jag av alla skulle ha haft sån tur att jag tog död på den vid första försöket så något kommer säkert att komma tillbaka)

Bjurran Bjurran skrev:
Jag skippade tanken med att borra eftersom jag var osäker på ifall "borrspån" skulle kunna sprida det vidare. Jag tog istället en femtumsspik och punkterade stammarna ungefär en dryg halvmeter upp.
Det jag märkte var att det fungerade bäst om jag gjorde hålen någon cm under ringarna på stammen, då kunde jag få in mest medel. En doseringsspruta har ju ingen nål, så jag behövde ett hål på runt 5 mm för att få in något. Det blev ca 5 ml per stam då det var vad jag hade som storlek på spruta.
Om någon försöker sig på denna metod, var väldigt försiktig. Det blir ett övertryck i växten om inte luften där i får komma ut. Vid en av injiceringarna sprutade medel ut och var nära att hamna på mig.
Får se om detta ger något resultat eller om det var bortkastat.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Det börjar ta sig...
 
  • Ung planta som växer fram mellan stenar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
shadowfire
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Det börjar ta sig...
Snyggt ! :p
 
Nuke from orbit, only way to be sure...
 
  • Gilla
Aeshna och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rickard Ohlin skrev:
Men det är ju det som är problemet, det tar död på allt i backen. Du kan inte plantera nytt och förvänta dig något underverk.
Allt mikroliv är borta. Du måste blanda upp med ny, frisk jord på djupet.
Nja, jag tror inte det är så svårt att få igång den jorden igen.

Bara man planterar något, vad som helst, så återkommer nog mikrolivet ganska snabbt tillbaka.

Men visst kan man lägga på en dm matjord ovanpå och fräsa ner några dm, för att snabba på återupplivningen lite. Det där mikrolivet finns ändå mest just under och på markytan.

Med kraftiga gifter eller kemikalier så är det troligen längre återhämtningstid.

Att använda ånga tror jag mest kan stupa på svårigheten att lyckas värma hela marken, inte bara punktvis, och kanske lite pga energiförbrukningen. Det verkar krångligt helt enkelt.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Jag plockar varje skott/planta jag ser. Tar en titt en-två gånger i veckan och ser jag något tar jag det.

Gjort detta tre år nu och i år har inte många skott dykt upp. Så tror det tröttar ut växten. Fördelen är också att annat ist får liv och växer på området. Så svårare för parksliden att få ljus.

Skulle ha svårt att gräva upp hela området då det är ett äppleträd och en häck som växer där mesta parksliden tittar upp.

Sen är väl frågan vad som händer om jag inte plockar skott, växer den tillbaka då till ursprungsstorlek?
 
  • Gilla
Pliv
  • Laddar…
harry73
D dthompa skrev:
Sen är väl frågan vad som händer om jag inte plockar skott, växer den tillbaka då till ursprungsstorlek?
Det är så naturen fungerar. Tar vi inte bort små träd i trädgården, blir trädgården till slut skog igen.
Men skulle du sluta plocks små skott, upptäcker du att de finns innan de växer tillbaka till ursprungsstorlek och då tar du dom då. Så att missa en eller två skott kan inte vara så farligt.
 
Magnus E K
Det är nog för torrt i år. Min vill så här långt inte alls växa som den brukar. Har i princip stått stilla i tre veckor nu och inga skott på otillåtna platser har kommit. Dessutom börjar nu maskrosorna blomma innan jag klippt gräset en enda gång (funderar i och för sig på att inte klippa alls i år), vilket aldrig har hänt förut.
 
Jag tycker vi hört nog historier för att lägga för mycket vikt vid små tendenser till framgång. Helt plötsligt skjuter den en buske 10m bort ..
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
U
Det går dåligt för den stackars parksliden i år.

Klen parkslideplanta omgiven av torr jord och torrt gräs, tecken på torkstress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sett hos andra i området hur deras har hunnit bli flera decimeter redan men hos oss trivs den inte.

Vår tomt ligger högre än de flesta grannars och jag tror att förra årets torka tog hårt på den(och tyvärr all annan växtlighet). Halva tomten är uppbyggd av sprängsten och är därmed väldränerad. I vanliga fall är det inte så kul när min gräsmatta torkar ut medan grannarnas mår bra trots att ingen av oss vattnar.
Den här gången är det äntligen jag som skrattar sist. Fast de har ingen parkslide så de är rätt glada ändå.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Du får vattna stackarn!
 
  • Wow
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.