1 541 763 läst · 5 401 svar
1542k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det är metoden vid potatis odling som är effektiv mot ogräs, inte själva växten potatis. Man plöjer eller vänder upp ogrästorvor så en del av ogräsen dör. När potatisen väl är satt så har man ett område som är lättare att rensa och hålla efter när rotogräsen tittar upp. Potatis kupas också och det skadar även ogräs.F finnemang skrev:
Eller så täcker man ett område med tidningar/papp, fyller med halm och eller jord och när tidningarna förmultnat har man förhoppningsvis en ogräsfri jord.
Inget av detta rår på parksliden.
Vi köpte en sommarstuga för 7 år sedan i syfte att bygga ut/nytt. Vi upptäckte dem höga bambuliknande stammarna i ena kanten av vår tomt på ungefär 8-10 kvm utan att veta vad det var. Två år senare påbörjades bygget och vi hög ner det som skulle visa sig vara parkslide innan en grävare påbörjade flytta runt jordmassorna på tomten. Det mesta blev en vall på baksidan och en del strödes ut över den yta som skulle bli gräsmatta. På våren efter huset blivit klart lade jag märke till en växt som sköt en halvmeter uppåt inom loppet av en vecka. Jag har sedan tidigare kommit öven en flaska klass 2 glyfosat som jag duschade plantan med, men några dagar senare var där nya skott som växte i samma takt. Efter en del googlande kom vi fram till att det är parkslide och insåg att vi hade skott utspritt över halva gräsmattan samt att vallen hade ett antal rejäla partier. Skotten i gräsmattan var egentligen inga större problem eftersom gräsklipparen tog dem och dem blir färre och färre. På vallen gick jag på med det starka glyfosatet en gång i veckan, och till viss del tycktes den försvagas och jag trodde att den inte skulle klara övervintringen. Men, fel hade jag. Vallen täcktes lika snabbt som tidigare år. Det finns ett preparat som heter Ariane S (dock klass 2) som bönder använder på fältet för att ta bort en typ av ogräs som parkslide ska vara besläktat med. Jag kom över en del sådant av en bonde och det tycker jag har funkat bra. Sprutade med det medlet totalt 3-4 gånger under förra våren/sommarn och änsålänge har jag inte sett någon parkslide i större mängder.
Vad jag läst mig till så ska den enda metoden som fungerar vara att mekaniskt ta bort plantorna, dock är det viktigt att ta bort ALLT eftersom en rot på 5 mm kan skjuta skott. Problemet att få bort allt är att växten kan gå oerhört djupt. Som oftast beskrivs 1,5-2 meter men jag har också läst siffror på 4-5 meter.
Vad jag läst mig till så ska den enda metoden som fungerar vara att mekaniskt ta bort plantorna, dock är det viktigt att ta bort ALLT eftersom en rot på 5 mm kan skjuta skott. Problemet att få bort allt är att växten kan gå oerhört djupt. Som oftast beskrivs 1,5-2 meter men jag har också läst siffror på 4-5 meter.
Det eller att trötta ut den. Men då är det att ta den regelbundet många gånger per växtsäsong. Och då tar det tid.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
tgr_se har absolut Parkslide, redan på första bilden blev jag väldigt säker på det då den torkade "bambun" är klassisk. Ännu tydligare på det knallröda skottet som ser ut som en liten minipenis i jorden och absolut tydligt så fort skottet börjar bygga blad för Parksliden ser ut lite som en kluven ormtunga då och ser på riktigt utomjordisk ut, så det gick snabbt att fastställa..
Arwo; samma sak, Parkslide där också. Det första mina ögon fastnade på var att växten sprängt upp och pressat sig mellan marksten. Klassiskt. Bladen som fotades nu sist var ännu mer tydliga.
Atomlab; INTE parkslide. Inte på de bilderna iaf.
Arwo; samma sak, Parkslide där också. Det första mina ögon fastnade på var att växten sprängt upp och pressat sig mellan marksten. Klassiskt. Bladen som fotades nu sist var ännu mer tydliga.
Atomlab; INTE parkslide. Inte på de bilderna iaf.
Parkslide vill ha mycket ljus. Så att odla något som växer tätt, tex Dalia i kombination med att ta bort det som lyckas komma upp är nog en vettig metod. Definitivt snyggare än pressening i alla fall.A Abies koreana skrev:Det är metoden vid potatis odling som är effektiv mot ogräs, inte själva växten potatis. Man plöjer eller vänder upp ogrästorvor så en del av ogräsen dör. När potatisen väl är satt så har man ett område som är lättare att rensa och hålla efter när rotogräsen tittar upp. Potatis kupas också och det skadar även ogräs.
Eller så täcker man ett område med tidningar/papp, fyller med halm och eller jord och när tidningarna förmultnat har man förhoppningsvis en ogräsfri jord.
Inget av detta rår på parksliden.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Några tecken på hur man kan känna igen eller misstänka Parkslide, t.ex. vid husvisning etc (nu utgår jag från Västkustens klimatzon, så tiden på året kan variera, men Västkusten verkar onekligen ha mest population av denna djävulsväxt);
- Tidig vår; torkade spröda delar som ser ut som att ha kommit från rör/ihåliga stjälkar. Massor. Allt är som fnöske och smular nästan när man tar i det.
- En bit in på våren; nya skott skjuter upp. Under jordytan så är det oftast rötter med flera skott som skjuter från samma rotbit. Skotten är av förklarliga skäl vita och ca 1 dm tunn rotstump kan lätt innehålla ett tiotal vita utskjutande skott. Så fort skotten närmar sig jordytan så blir det knallröda. De kommer upp och ser ut som små ollon ur backen, röda och med rund topp. Nästa fas är att de börjar bladproducering och den absolut första delen i fasen gör att det ser ut som en ormtunga, en kluven tunga som börjar frigöra sig. Strax därpå så utvecklar skottet en mer pilformad skepnad. Den har fortfarande inte utvecklat hjärtblad etc.
- Ytterligare en bit i tillväxten så utvecklar den första riktiga bladparen och hjärtblad. Den bibehåller det röda först, men växlar sedan till gröna blad och nu nyttjar den fotosyntesen deluxe. Stammen är först knallröda, men så fort den tjockar till sig blir den grågrön med röda prickar på.
- Längre in på säsongen kan det beroende på Parkslidesort se lite olika ut. Många har röda tunna grenar, medan stammarna är grågröna. Stammarna är ihåliga och fyllda med vatten/vätska. Just denna vätska sägs Parksliden dra ner i rotsystemet innan den tar vintervila, strax före första frosten. Är det någon gång man vill verkligen applicera ett gift så är det där och då för att verkligen få ner det i rotsystemet.
- Parksliden blommar också under sommar/sensommar och när den blommar attraherar den inte sällan horder av knott och småflugor. Det var så jag började irritera mig på min "häck" som jag trodde jag hade på baksidan. Den kan vara mellan 1,5-3 meter hög nu.
- Sedan kommer hösten och strax före första frosten så drar den ner näring och börjar gå i vila. Allt ovan jord vissnar först ner och efter vägar mm ser man väldigt trött Parkslide. Bladen bryts ner relativt fort, medan stammarna torkar och allt ser ut som bamburör. Först relativt färska, sedan blir det nästan som fnöske. Parkslide som får ligga till våren är nästan svår att plocka upp då allt spricker ut i småbitar när man lyfter den.
- Generellt under marknivå; det finns bilder att googla på där Parksliden är nästan 20 cm i diameter tjock, men det hör nog till ovanligheterna. Jag hade dock rötter som var 15-16 cm i diameter, som ett människoben. De lite tjockare rötterna, typ från 10 mm och uppåt, lyser nästan orange. Gräver man så ser man dem väldigt tydligt. De tunnare rötterna är tyvärr som en garntråd eller sytråd och kolsvart, samt ligger inte sällan rätt nära markytan. De går att känna igen för om man ser en suspekt sådan tråd och drar i den så är den väldigt seg. Med lite teknik så kan man ta tag och dra i den och dra typ 1 meter tråd rätt upp ur gräsmattan/marken.
- Generellt ovan marknivå; man ser en växt som växer där den inte borde växa. Lätt att säga om gräs osv, maskrosor osv också, men Parksliden är oftast planterad i trädgårdar och då oftast planterad på ett "tänkt" ställe. Ser man växten utanför grindar, murar, stängsel, staket, på andra sidan vägbanor, på två sidor om en gatukorsning etc så kan det vara fog för att undersöka den närmare.
Växter har enbart hjärtblad när de gror från ett frö. Parkslid har inte hjärtblad.
Fnöske smular inte sönder, det går till och med att sy kläder av.
Annars stämmer nog beskrivningen rätt bra.
Fnöske smular inte sönder, det går till och med att sy kläder av.
Annars stämmer nog beskrivningen rätt bra.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Glyfosat klass 2, som man måste ha licens för att få använda, har fungerat ok för mig också. Dock inget som dödat Parksliden helt, men absolut en del i ledet av att trötta ut den. Problemet med Glyfosat och andra bekämpningsmedel är just att få ner skiten till rotsystemet. Nätverket av rötter kan vara helt enormt.J Jeppenedved skrev:Vi köpte en sommarstuga för 7 år sedan i syfte att bygga ut/nytt. Vi upptäckte dem höga bambuliknande stammarna i ena kanten av vår tomt på ungefär 8-10 kvm utan att veta vad det var. Två år senare påbörjades bygget och vi hög ner det som skulle visa sig vara parkslide innan en grävare påbörjade flytta runt jordmassorna på tomten. Det mesta blev en vall på baksidan och en del strödes ut över den yta som skulle bli gräsmatta. På våren efter huset blivit klart lade jag märke till en växt som sköt en halvmeter uppåt inom loppet av en vecka. Jag har sedan tidigare kommit öven en flaska klass 2 glyfosat som jag duschade plantan med, men några dagar senare var där nya skott som växte i samma takt. Efter en del googlande kom vi fram till att det är parkslide och insåg att vi hade skott utspritt över halva gräsmattan samt att vallen hade ett antal rejäla partier. Skotten i gräsmattan var egentligen inga större problem eftersom gräsklipparen tog dem och dem blir färre och färre. På vallen gick jag på med det starka glyfosatet en gång i veckan, och till viss del tycktes den försvagas och jag trodde att den inte skulle klara övervintringen. Men, fel hade jag. Vallen täcktes lika snabbt som tidigare år. Det finns ett preparat som heter Ariane S (dock klass 2) som bönder använder på fältet för att ta bort en typ av ogräs som parkslide ska vara besläktat med. Jag kom över en del sådant av en bonde och det tycker jag har funkat bra. Sprutade med det medlet totalt 3-4 gånger under förra våren/sommarn och änsålänge har jag inte sett någon parkslide i större mängder.
Jag har mitt gamla experiment kvar i minne där jag slängde på klorin, diesel och gudars vet allt på en frisk Parkslide i en hink och trots att rotsystemet inte kunde bli djupare än 30 cm i hinken av förklarliga skäl, så sköt den nya skott från roten efter att allt ovan jord vissnat.
Att ta bort den mekaniskt sonika gräva upp den fungerar galet bra om man verkligen kan gräva bort allt och fylla på med nya fyllmassor. I England finns det flera företag som jobbar med sanering och bland annat grovsanerar de parkslidejord, dvs de gräver upp och filtrerar jord, men då kommer det också med små bitar av Parkslide. Dock är de små rötterna mycket, mycket, mycket enklare att döda när de sedan skjuter skott. Bland annat med glyfosat. Där företagen sanerar ALL Parkslide så zonmarkerar de hela området och lägger ut presenningar eller mattor som är enda in- och utvägen, så att man inte ska trampa med sig rotbitar under fötterna och sprida det vidare.
För min del så hade det kostat en bra bit över 100 000 kr att gräva ur hela parkslideslänten med transport, nya jordmassor osv och det lägger jag inte på en växtbekämpning. Därav så kör jag uttröttningsmetoden istället.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Nu är jämförelsen inte helt rättvis kanske då "förebilden" var fotad i mitten av en sommar och med en helt orörd Parkslide och nuvarande bild fotade jag ikväll, efter flera års krigande mot sliden - men bara för att inge lite hopp till er andra som krigar med Parksliden; det är onekligen lite skillnad på nu mot för då. Hela slänten är precis stendöd av just Parkslide, men inte annat, så ekosystemet tycks fungera tack och lov. Tyvärr visade den på liv även i vår, men nu gräver jag upp allt jag hittar. Allt pekar på att det är rotstumpar/rotbitar som missats och som fått skapa nya skott. Där den var som starkast, dvs där den var planterad precis, är den helt död nu. De skott som jag har fått nypa både förra året och i år är en bit ifrån där den planterades ursprungligen.
Tre åtgärder som för mig fungerat bra; 1) gräva upp huvudstammen, de där rötterna som är som människoarmar i tjocklek och störa växtens huvudnätverk. 2) glyfosat, i stammar, penslade på blad, alltid ger det någon effekt 3) inkapsling med markduk, växten KAN inte leva om den aldrig får ljus och att ta sig från en rot och vandra upp till jordytan kostar energi. Om den dessutom stöter på hinder som den måste ta sig runt eller igenom så kostar det ännu mer energi. Parksliden är fenomenal på att lagra energi, men ingen energikälla i växtvärlden finns för evigt om den inte kan nyttja fotosyntesen fullt ut. Inkapslingen med markduk + ny gräsmattejord + nysådd var klart roligare än att använda presenningar (och gräsmattans rötter binder jorden som ett enda stort lock dessutom).
Överlag förra året så hade jag mer jobb med att hålla maskrosor borta mekaniskt mot för parkslide borta mekaniskt, så det tar sig iaf.
Tre åtgärder som för mig fungerat bra; 1) gräva upp huvudstammen, de där rötterna som är som människoarmar i tjocklek och störa växtens huvudnätverk. 2) glyfosat, i stammar, penslade på blad, alltid ger det någon effekt 3) inkapsling med markduk, växten KAN inte leva om den aldrig får ljus och att ta sig från en rot och vandra upp till jordytan kostar energi. Om den dessutom stöter på hinder som den måste ta sig runt eller igenom så kostar det ännu mer energi. Parksliden är fenomenal på att lagra energi, men ingen energikälla i växtvärlden finns för evigt om den inte kan nyttja fotosyntesen fullt ut. Inkapslingen med markduk + ny gräsmattejord + nysådd var klart roligare än att använda presenningar (och gräsmattans rötter binder jorden som ett enda stort lock dessutom).
Överlag förra året så hade jag mer jobb med att hålla maskrosor borta mekaniskt mot för parkslide borta mekaniskt, så det tar sig iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Det tar sig, men fortfarande mycket mindre än tidigare år. Blir fjärde sommaren i det här huset och det här är första gången jag funderar på att försöka gräva bort eländet.
Fast jag blir lite osäker. Jag känner inte igen beskrivningen till 100%. Är det inte parkslide jag har?
Minns inte att stammarna blir rödprickiga eller att det är särskilt mycket vätska i dem.
Fast jag blir lite osäker. Jag känner inte igen beskrivningen till 100%. Är det inte parkslide jag har?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Minns inte att stammarna blir rödprickiga eller att det är särskilt mycket vätska i dem.
Det är parkslide eller någon annan form av slide.... tyvärrU under_construction skrev:Det tar sig, men fortfarande mycket mindre än tidigare år. Blir fjärde sommaren i det här huset och det här är första gången jag funderar på att försöka gräva bort eländet.
[bild] [bild]