1 545 863 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Om jag inte misstar mig finns det några former av slide, Parkslidd är en, Jätteslide en annan. Möjligen ser de lite olika ut så tidigt? Det kan också vara då att en ”stressad” planta ser lite annorlunda ut än en välmående planta. Lite individuell variation bara
Nybyggare
· Skåne
· 291 inlägg
Ja, slide....C chrille-gäddan skrev:
Ganska vanligt m bestånd längs vägar och cykelstråk på vissa ställen här i Skåne...
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
JA, parkslide.U under_construction skrev:Det tar sig, men fortfarande mycket mindre än tidigare år. Blir fjärde sommaren i det här huset och det här är första gången jag funderar på att försöka gräva bort eländet.
Fast jag blir lite osäker. Jag känner inte igen beskrivningen till 100%. Är det inte parkslide jag har?
[bild] [bild]
Minns inte att stammarna blir rödprickiga eller att det är särskilt mycket vätska i dem.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Stammarna blir rödpricka långt senare. Det är Parkslide du har. Först röda knoppar i backen, sedan röda blad efter att den haft ormtungeutseendet (du ser ormtungan uppe till höger på din bild och en liten bit ner till vänster också). Nästa steg är att plantan blir grön och lapar fotosyntes deluxe.U under_construction skrev:Det tar sig, men fortfarande mycket mindre än tidigare år. Blir fjärde sommaren i det här huset och det här är första gången jag funderar på att försöka gräva bort eländet.
Fast jag blir lite osäker. Jag känner inte igen beskrivningen till 100%. Är det inte parkslide jag har?
[bild] [bild]
Minns inte att stammarna blir rödprickiga eller att det är särskilt mycket vätska i dem.
Stammarna BLIR ihåliga och fyllda med vätska men inte förrän sent på säsongen och efter fredlig tillväxt.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Ok, de har aldrig fått växa sig högre än någon meter. Första sommaren grävde jag ett litet dike mot dem och la upp en vall på deras sida. Det höll rätt bra men förra året såg jag något skott i diket. Sedan kom torkan och inget mer hände. Ska passa på nu när de är svaga och gräva ordentligt. Vet bara inte vad jag ska göra av jorden.S shadowfire skrev:Stammarna blir rödpricka långt senare. Det är Parkslide du har. Först röda knoppar i backen, sedan röda blad efter att den haft ormtungeutseendet (du ser ormtungan uppe till höger på din bild och en liten bit ner till vänster också). Nästa steg är att plantan blir grön och lapar fotosyntes deluxe.
Stammarna BLIR ihåliga och fyllda med vätska men inte förrän sent på säsongen och efter fredlig tillväxt.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Tyvärr har inte våra miljövänner förstått problemet med Parksliden, utan det är mer poppis att prata om utsläpp i co2 och annat, så tyvärr, dumpa skiten på återvinningscentralen. Det kommer att bli ny jord som används någon annan stans, men det finns inga politiska poäng med att göra något annat så då blir det bara så.U under_construction skrev:Ok, de har aldrig fått växa sig högre än någon meter. Första sommaren grävde jag ett litet dike mot dem och la upp en vall på deras sida. Det höll rätt bra men förra året såg jag något skott i diket. Sedan kom torkan och inget mer hände. Ska passa på nu när de är svaga och gräva ordentligt. Vet bara inte vad jag ska göra av jorden.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Överlag så verkar det som om beståndet är absolut störst på västkusten. Stärker min tro om att det var båtar med växter från asien som förde hit växten. Folk tyckte det såg ut att vara en fin växt och planterade den.
Parkslide känns ärligt talat inte som en viktig politisk fråga.S shadowfire skrev:Tyvärr har inte våra miljövänner förstått problemet med Parksliden, utan det är mer poppis att prata om utsläpp i co2 och annat, så tyvärr, dumpa skiten på återvinningscentralen. Det kommer att bli ny jord som används någon annan stans, men det finns inga politiska poäng med att göra något annat så då blir det bara så.
Inte osannolikt! Här i Lund finns jättefina bestånd av Björn/Jätteloka också. Kommunen verkar inte intresserade av att bekämpa invadiva arter.....S shadowfire skrev:
Du får nog inga politiska poäng om du börjar jaga rosor, syrener och påskliljor. De orsakar inte problem i trädgårdar, men klassas också som invasiva.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
I England är det dock på tapeten då växten driver det en industri som arbetar för att bekämpa växten efter att den har slagit ut fler byar och samhällen. En del av statskassan går till Parkslidesanering och det finns alltså företag som arbetar med just Parsklidesanering. På heltid. I Australien är den förbjuden. I Sverige är den "skyll dig själv om du köpt en tomt med Parkslide".A Alko skrev:
Så "släng den i återvinningscentralen" är helt rätt inte speciellt viktigt, lite som att kasta petflaskor i naturen istället för att panta.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Vilka länder har förbjudit samma växter och har företag som arbetar heltid med att utrota dem för att förhindra att de förstör hem och städer?D Daniel 109 skrev: